Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    69

Standard Ønsker erfaring om medisinering for å motvirke følgene av stress

Er det noen som har erfaring om hvordan jeg muligens kan optimalisere medisineringen for å få det bedre i perioder med høyt arbeidspress i tillegg til de vanlige daglige gjøremålene? Tar nå 225 mikrg Levaxin x 5 dager/ 150 x dager + 20 mikrogr Liothyronin daglig.

Har de siste 2,5 månedene hatt et høyt aktivitetsnivå på jobb og mistenker at det er dette som gjør at jeg ikke har den gode effekten av medisinene som jeg hadde for ca 1 måned siden. Spesielt kuldefølelsen i hele kroppen har kommet tilbake.

I tillegg har jeg på toppen av det hele fått en betennelse i muskulaturen i skulderen, samtidig som det har knyttet seg godt mellom skulderbladene. Mens arbeidstempoet var høyt kjente jeg ingenting. 3 dager etter at jeg roet ned mye derimot - AU!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    65
    Meldinger
    263

Standard Sv: Ønsker erfaring om medisinering for å motvirke følgene av stress

Beklager, jorunnhf, jeg har ingen erfaring.

Jeg bare tenker på at med høyt (stresset) arbeidstempo, og så en betennelse på toppen, så kanskje binyrene har arbeidet for fullt? De kan jo ofte bli "trøtte" "bare" av at man går på "stoffskiftemedisin", og med dette andre i tillegg, så kanskje det har blitt for mye? Tar du noe for å hjelpe binyrene?

Det var bare en tanke. Håper du blir bedre snart.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jeg mener vel at du ikke skal det heller ?
    Stoffskiftet skal jo være en grunnmur for all aktivitet, som i dette tilfelle skal skape arbeidsforhold så binyrene kan yte det kroppen trenger.
    Også i perioder der man stresser, med jobb eller fysisk trening.

Derfor mener jeg vel at stoffskiftet er noe man generelt skal jobbe med å få opp så høyt som mulig. Og jeg mener vel at dagens behandling ikke evner å få det riktig så høyt som vårt eget hormon engang klarte.

Husk at stofffskiftet ikke måles med blodprøver - de bare teller dem der.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    69

Akas - tar ingen ting for binyrene. Har ikke følt at dette har vært noe problem siden jeg har vært relativt godt medisinert i nærmere 20 år.

n'Finn - Har allerede økt selv med 75 mikrogr ekstra den siste 1,5 måneden. Tok ikke mer da siden FT4 tidligere har ligget mellom 24 og 26 med 1400mikrogr/uke - nå 1475.
    Har av og til lurt på å legge til 10mikrogr/dag Liothyronin,om det muligens kunne hjelpe.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Du har jo en hormontelling som kan se bra ut....
    Og det man ser kommer jo an på øyet som ser det - altså hvordan man tolker det man ser.
    Og fT4 tolker vel legene opp mot et statistisk gjennomsnitt som fremkommer ved å måle endel mennesker som antas friske. De som har lavest og høyeste verdier tas vekk ved 2,5% - så sitter man igjen med referanseverdiene.
    Det er ikke noe biologisk hold i 2,5%, grensen er satt av matematiske årsaker.

Men for å si det slik, så var alle individene antatt friske - også de som lå over referansegrensen.
    Hvis man så tenker seg at det individet som lå høyest fikk Thyreoiditt og måtte begynne med Levaxin - hvor høyt over refgrensen vil blodprøvene ligge for at det individet skal fungere som før ?

Det kan ikke besvares, men det er jo klart at det skal ligge høyt over.
    Med en T4-dose som også skal dekke kjertlens bortfalte bidrag av T3 - må jo fT4 være mye høyere.
    Hos de fleste stoppes gjerne doseøkningen av at hjertet blir urolig, og man må klare seg med en dose som ligger lavere.

Slike tilfeller mener jeg egner seg mer til å villede enn til å veilede.
    Man syns kanskje sine egne verdier er skummelt høye og tør ikke øke dosen ytterligere, enda kroppen ikke har protestert på at dosen er for høy.
    Blodprøver er bare til for at legene ikke tror pasienten kan fortelle dem hvordan stoffskiftet er. Og det er jo også vanskelig å sette ord på - men man føler det jo selv da.......

Så hvis man ikke føler seg bra nok på en dose som ikke kan bli høyere ?
    Mål fT4, fT3 og rT3 - dannes det ikke nok fT3, så forsøk om et tillegg med Liothyronin virker.
    Gjør det ikke, så forsøk om thyroide hormoner fungerer bedre.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Ønsker erfaring om medisinering for å motvirke følgene av stress

Sitat Opprinnelig skrevet av jorunnhf Vis post
    Akas - tar ingen ting for binyrene. Har ikke følt at dette har vært noe problem siden jeg har vært relativt godt medisinert i nærmere 20 år.
    Du har været medicineret med Levaxin og noget af tiden også med Liothyronin dvs. du har i alle årene måttet undværre T1, T2 og Calcitonin. For at bakke op og afbøje mangelen, sættes hormonefeedback i permanent aktivitet, foruden andre mål, som er de fysiologiske effekter af at 3+ puslebrikker mangler i kroppen. Binyrerne er måske den vigtigste aktør i hormonefeedback og det stress, en mangeårige "opagave" binyrerne udsættes for, vil før eller siden præge binyrernes tilstand. Dette er grunden til, at underordnet hvilken medicinering man er i behandling med - vil tabletterne ikke være i stand til at dække kroppens varierende behov for hormoner, som hvis man havde raske kirtler, der selv kan finde ud af at opretholde balancen, skiftende over dagen, natten, årstiden, sygdom eller.... arbejdsopgaver.

Dette er også grunden til, at de fleste kvinder (alle?) med hypothyreose oplever mere eller mindre markante forandringer/forstyrrelser tæt på, under og efter klimakteriet. Da vil binyrerne, selv hos 100% raske individer alligevel udsættes for en aldersbetinget funktionstab og de symptomer som opstår i denne anledning - kaldes af alle inkl. de medicinske videnskaber for... alderen.

Min pointe er, at trods dit held med at være velbehandlet gennem ½ menneskealder, betyder det ikke automatisk at effekten vil vare ved. Alderen er det trin, hvor justeringer af medicinering, støttende tilskud og disciplineret egenomsorg er ikke til at komme udenom, for at forsinke accelerationen af aldersmæssig forfald, der så i sammenligning med raske - sker hurtigere og over kortere tidsrum for dem der har længe levet med hypothyreose, uanset euthyroid eller mindre.

Jeg kender ikke til, hvad du ellers, (ud over lavkarbo) foretager dig for at støtte formen og kroppens processer. Om du får vitaminer, hvilke, hvor meget eller slet ikke osv. Havde jeg selv stået ved dette punkt i mit liv (det gjorde jeg faktisk for 4-5 år siden) ville jeg være opmærksom på ikke at få for lidt mættet kostfedt og salt (køkkensalt uden jod eller Himmalayasalt). 2-3 gr C-vitamin fordelt over dagen (halvdelen af binyrerne består af rent ascorbinsyre, den anden halvdel består af ren kolesterol). Tilføre kroppen aminosyrer til hvert måltid og ellers få tilskud af melatonin og pregnenolone samt fast tilskud af Ashwagandha hen over dagen og Relora til natten. Altsammen på ubestemt tid og lige så afslappet som at drikke en kop the, når man nu gør det.

Det er den "blide binyre-pakke" der gerne forsinker binyrernes forfald, uanset om det sker pga. hypothyreose eller alderen. Hvis det ikke viser fornødne effekt efter 1 år, er tiden inde til at gå videre, men hvis sandheden skal frem - har det virket på mig og rigtig mange andre jeg kender, så hvorfor skulle det ikke være værd at forsøge, før det evt. går helt galt af kombinationen "hypothyreose/alderen"? Håber du vil overveje, Jorunnhf
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,757

En annen mulighet er pregnolone - om du ikke allerede er en bruker. Det vil støtte opp under hormonbalansen og da også hormonene i binyrene. Kroppens egenproduksjon av pregnolone faller med alderen.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av jorunnhf Vis post

n'Finn - Har allerede økt selv med 75 mikrogr ekstra den siste 1,5 måneden. Tok ikke mer da siden FT4 tidligere har ligget mellom 24 og 26 med 1400mikrogr/uke - nå 1475.
    Har av og til lurt på å legge til 10mikrogr/dag Liothyronin,om det muligens kunne hjelpe.
    Jeg tror du tenker riktig. Om Levaxin har fungert bra for deg så langt kan du prøve Liothyrin for å ta toppene. Det er ingen mal som passer alle, du må faktisk bare prøve ut. Om ikke det skulle fungere er det å prøve thyroid. Det er hva jeg tenker for min egen del. Jeg skal ikke late som om jeg er noen ekspert. Det er bare veldig kjedelig å bevege seg utenfor refusjonsordnigen før man er nødt.

Jeg har ikke sett noen undersøkelser som tyder på at en må ha T2 etc. direkte, men det vi vet om alt dette er nokså begrenset.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Min pointe er, at trods dit held med at være velbehandlet gennem ½ menneskealder, betyder det ikke automatisk at effekten vil vare ved. Alderen er det trin, hvor justeringer af medicinering, støttende tilskud og disciplineret egenomsorg er ikke til at komme udenom, for at forsinke accelerationen af aldersmæssig forfald, der så i sammenligning med raske - sker hurtigere og over kortere tidsrum for dem der har længe levet med hypothyreose, uanset euthyroid eller mindre.
    Jeg skal bare sagt at dette er et godt poeng.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Må liksom bare være litt med på denne diskusjonen kjenner jeg...Jeg fungerte også "godt" på levaxin og liothyronin i 15 år før binyrene nettet ned. Det å fungere godt er en veldig subjektiv opplevelse. Vi med hypothyreose blir fort vant med at det unaturlige er naturlig. For å nevne ett eksempell for min egen del: hele mitt voksne liv har jeg sovet full påkledt fordi jeg er kald...inni margen kald. Det er noe unaturlig som for meg har vært helt naturlig.

Etter at jeg startet på Erfa sover jeg uten klær. Det jeg prøver å si er at når man går i årevis med større eller mindre grad av plager blir det fort en del av normalen...at slik er jeg. Så sitter man igjen etter 15-20 år og vet ikke hva som er symptomer og hva som er normalt. Gjorde ihvertfall jeg.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Etter at jeg startet på Erfa sover jeg uten klær. Det jeg prøver å si er at når man går i årevis med større eller mindre grad av plager blir det fort en del av normalen...at slik er jeg. Så sitter man igjen etter 15-20 år og vet ikke hva som er symptomer og hva som er normalt. Gjorde ihvertfall jeg.
    Akkurat. Slik er jeg, lissom. Det tror jeg er en vanlig årsak til undermedisinering. Vi blir ikke skikkelig informert om hva symptomene kan være, ofte fordi legene ikke selv har full oversikt.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Medisinering....
    Av gunnda i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 3
    Siste melding: 10-07-09, 17:27
  2. Medisinering
    Av Jodie i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 27-02-08, 12:58
  3. Trenger jeg medisinering el ikke? Håper på innspill fra dere
    Av Cin i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 28
    Siste melding: 16-03-07, 21:30
  4. medisinering av armour ??
    Av Theodora78 i forumet Naturlig Thyroid medisiner