Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Nordlending på Sørlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    120

Standard farlige fyllstoffer i vitamintablettene.

Problemet med vitamintabletter av ymse slag er at de aller fleste er tilsatt magnesiumsteerat /stearic acid som er stoff som ikke er godt for mennesker. magnesium steerat forhindrer en i å oppta næringstoffer fordi det på sikt danner en hinne i fordøyelsessystemet. Jeg ble ikke særlig glad da jeg oppdaget dette, særlig etter å ha sett igjennom mine egne dyrt innkjøpte supplementer, at det aller meste inneholder disse stoffene. Søppelkassa neste!

sitat:"Magnesium Stearate or Stearic Acid is basically a toxin; a combination of hydrogenated oils that gets into your body and starts killing cells almost immediately."tatt fra: http://www.articlesbase.com/wellness...ts-443927.html

Om man ikke kan få tak i rene produkter må man ty til superfoods. Mat som er speisielt næringsrik. her er to eksempel. Brønnkarse og grønn kål. Førstnevnte er veldig gunstig for hypothyroid-pasienter pga jod innholdet !

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: farlige fyllstoffer i vitamintablettene.

Sitat Opprinnelig skrevet av annis Vis post
    Brønnkarse og grønn kål. Førstnevnte er veldig gunstig for hypothyroid-pasienter pga jod innholdet !
    Jod har ikke så mange funksjoner i kroppen bortsett fra å danne stoffskiftehormoner. Hvilket betyr at vi som tar stoffskiftehormoner i form av tabletter ikke trenger jod i det hele tatt. Vi får den jod vi trenger gjennom stoffskiftehormoner. Noen her inne har til og med beskrevet å bli dårlige av jodtilskudd.

Flott tips i forhold til magnesiumsteerat /stearic acid det skal jeg være på utkikk etter når jeg handler

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Question Sv: farlige fyllstoffer i vitamintablettene.

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Flott tips i forhold til magnesiumsteerat /stearic acid det skal jeg være på utkikk etter når jeg handler
    Jeg tror ikke at vi kan undgå alt uønsket, helt ned til den sidste molekyle, men vi kan være meget mere kritiske med hvem fremstiller de kosttilskud vi bruger og om producenten er underlagt et regelsæt omkring netop anvendelse af tilsætningsstoffer.

De samme (kemisk formel) tilsætningsstoffer kan være af syntetisk eller organisk oprindelse. F.eks. Stearic acid kan være fremstillet af spildprodukter til fremstilling af bensin, dvs. rå olie. Eller kan Stearic acid være fremstillet af vegetabilske eller animalske råstoffer. Den første er svinebillig, den anden er dyr - og her findes forskellen mellem ikke pålidelige og pålidelige producenter. De første vil tjene penge uanset at deres produkter kan skade deres kunder, mens den anden type lever med risikoen for at deres produkter er dyrere end konkurrenternes.

Da jeg ikke gør mig noget håb om, helt at kunne undgå stabilisatorer i de tabletter/kapsler jeg har brug for - indgår jeg et kompromis med mig selv og vælger produkter fra en leverandør, der i det mindste gør sig umage og sammensætter sine produkter med omtanke.

Jeg kan 100% følge advarslen og er enig, så det er ikke for at anfægte budskabet at jeg kommenterer som jeg gør... Men Annis - jeg kan altså ikke fortære mængder af superfoods, tilstrækkelige til permanent at forebygge mikronæringsstofmangler, specielt i min alder og med optaghæmmende konsekvenser af en mangeårig hypothyreose. Jeg vælger derfor produkter med stabilisatorer af vegetabilsk oprindelse og accepterer evt. restrisiko.

Jeg har forresten haft netop denne samtale med en anden person for nogle få år siden. Hun ville ikke acceptere min argumentation, der jo kun var møntet på mig selv, ikke generelt på andre (der jo har lov til selv at vurdere hvad de ønsker og hvorfor). Hun var meget opsat på at trænge igennem med beskrivelser af alle de biologiske farer man udsætter sig for ved overhovedet at vælge tabletter/kapsler frem for superfoods. Men hvad kom bag på mig var, at hendes forbehold og passion har ikke omfattet.... fluorfri tandpasta og at hun har hver dag brugte store mængder af SB12, fuld af fluor (og andre kemikalier). Forstå det hvem kan. Jeg kan ikke.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Jeg har forresten haft netop denne samtale med en anden person for nogle få år siden. Hun ville ikke acceptere min argumentation, der jo kun var møntet på mig selv, ikke generelt på andre (der jo har lov til selv at vurdere hvad de ønsker og hvorfor). Hun var meget opsat på at trænge igennem med beskrivelser af alle de biologiske farer man udsætter sig for ved overhovedet at vælge tabletter/kapsler frem for superfoods. Men hvad kom bag på mig var, at hendes forbehold og passion har ikke omfattet.... fluorfri tandpasta og at hun har hver dag brugte store mængder af SB12, fuld af fluor (og andre kemikalier). Forstå det hvem kan. Jeg kan ikke.
    Det er akkurat det samme som at jeg IKKE kan forstå at folk sender barna sine på sykkel ut i trafikken, men er ihuga ulvemotstandere med argumentet "barn på skolevei"...

Hvor mange barn er drept av ulv? Hvor mange barn er drept av biler? Hvordan kan vi redde flest mulig barn?

... Ved å ta ulven av veien...?

Vurdering av relativ risiko er personlig, men ikke nødvendigvis verken nøytral eller objektiv.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Nordlending på Sørlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    120

Nei slik som verden er i dag er det umulig å unngå alt uønsket. Og om man holder seg til superfoods og annet grøntfor samt rent kjøtt og fisk (om det finns) så er det også et annet problem. Nemlig at jorden er utarmet pga effektiviseringen der samme jordstykke blir brukt år etter år og tilført alskens pesticides. Det som skjer da er at jorden mangler fulvic acid. Hva er fulvic acid?

http://www.fritthelsevalg.org/htmlsi...&flag=1&id=372

Jeg driver og dyrker urter og grønnsaker selv, er på nybegynnerstadiet og prøver å lære meg dette håndtverket. Til neste år skal jeg skaffe en dunk fulvic acid til plantene. I USA har de i de siste årene endelig begynt å anbefale fulvic acid til gravide. her i Norge har de fleste ikke hørt om det. Nevnte dette for en dame i en helsekostbutkk og hun trodde det var en gift ettersom det het ACIDhehe

Skjønner dillemmaet ditt Anisa! Vet ikke om de tilfører stearic acid/magnesium steerat til kapsler og flytende supplementer? Det brukes jo til å smøre tablettmaskinen så den skal produsere mere på kort tid.

Her er en link http://www.articlesbase.com/wellness...ts-443927.html
    Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Jod har ikke så mange funksjoner i kroppen bortsett fra å danne stoffskiftehormoner. Hvilket betyr at vi som tar stoffskiftehormoner i form av tabletter ikke trenger jod i det hele tatt. Vi får den jod vi trenger gjennom stoffskiftehormoner. Noen her inne har til og med beskrevet å bli dårlige av jodtilskudd.
    Da lærte jeg noe nytt. Da vil det si at dette ikke skal brukes som annet enn naturlig behandling for de som ikke er så dårlige at de kan det, eller som forebygging for folk flest.

Her er en artikkel som går mere på dypet med henhold til fyllstoffene og annet nyttig for de som vil fordype seg mere i dette.

http://www.organicconsumers.org/arti...ticle_4322.cfm

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: farlige fyllstoffer i vitamintablettene.

Skjønner dillemmaet ditt Anisa! Vet ikke om de tilfører stearic acid/magnesium steerat til kapsler og flytende supplementer? Det brukes jo til å smøre tablettmaskinen så den skal produsere mere på kort tid.

Her er en link http://www.articlesbase.com/wellness...ts-443927.html
    Takker. Har læst dit link, men har du kigget på mit?
    Da jeg ikke gør mig noget håb om, helt at kunne undgå stabilisatorer i de tabletter/kapsler jeg har brug for - indgår jeg et kompromis med mig selv og vælger produkter fra en leverandør, der i det mindste gør sig umage og sammensætter sine produkter med omtanke.
    Ikke for at være enig med mig for enhver pris, men blot for at forstå et personligt standpunkt.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Nordlending på Sørlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    120

Takker. Har læst dit link, men har du kigget på mit?
    Nå har jeg lest den og for min del syns jeg det ser ut som at de ønsker å forsvare sin egen bruk av fyllstoffene ved å si at de er fra planter. (Det samme har man når det gjelder laurel sulfat i såpeprodukter. De sier det er fra kokos, men forklarer i ikke den kjemiske prossesen som gjør at det ikke er bra for oss), men når det er sagt er det jo nesten kul umulig å finne noe som ikke er tilsatt slike fyllstoffer.

Ifølge dette som står i slutten av den linken jeg postet over her så er det omtrent ingenting rent å få tak i: Because the supplement industry routinely uses additives in their products, manufacturers and distributors always deny that the presence of these substances is in any way detrimental. Nevertheless, it seems to me a simple matter of common sense that the most desirable products would not contain non-nutrient substances that are added solely to expedite the manufacturing process.

The only widely available supplements free of additives are those made by Thorne Research; they are available only through licensed health care professionals and in some pharmacies. My own company, Dr. Ron's Ultra-Pure, makes fifteen 100-percent pure, additive-free supplements. I personally use and recommend Thorne products, my own, and those of a number of small companies making additive-free specialty products.

Og her er det jo også en som promoterer sitt eget produkt!

Så, hva gjør man? Ta ingenting når man så sårt treger det eller ta det som på sikt kan skade? Det blir jo et valg man må ta, på samme måe som man prinsippielt kan være imot syntetiske legemidler men må for en periode eller leenge ta det for å overleve eller fungere i hverdagen. Ikke lett nei!!! Har ærli talt ikke kastet alt steerat-inneholdendefra mine hyller enda, men hver gang jeg ser boksene og vil ta tabletten så kvier jeg meg.
    Jeg går gjerne i utlendingsjappene og kjøper spennende saker og hører på råd fra folk fra kulturer der maten er medisin i større grad enn her.(min mann er fra Haiti)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Nå har jeg lest den og for min del syns jeg det ser ut som at de ønsker å forsvare sin egen bruk av fyllstoffene ved å si at de er fra planter.
    Det er nok mere som øjene der læser... Jeg ser det som en forklaring, producenten er ikke forpligtet til, men giver alligevel. Derudover står valget mellem undvære eller ikke undvære. Hvad er værst? Få selentabletter (mod antistoffer f.eks.) med fyldstof eller vælge antistoffer?

Vi er i forvejen så sporstof-tomme som kun hypothyreose kan gøre os, at fravalget af tilskud fordi en producent ikke beskriver nærmere hvordan de vegetabilske råstoffer bliver behandlet før de bliver til fyldstoffer svarer til at vælge sygdommen frem for chancen at bedre den...

Jeg er normalt meget bevidst om ikke at stoppe junk i kroppen og helst betaler lidt mere for netop at minimere risikoen. Men når det er sagt? Ja, vær meget obs på hvor man er og hvem man henvender sig til - mennesker uden overskud og i forvejen ødelagt af sygdom. De bliver ikke bedre af at frygte C-vitaminet der ikke kan købes uden fyldstoffer eller at Thyroid-mediciner også indeholder andet end hormoner, for at holde sammen på tabletterne.

Advarsler og bevidstgørelse er ikke kun OK men også nødvendig. Meget gerne fulgt af (i det mindste) forsøg på at henvise til alternative (til fyldstofferne) produkter, fordi uden alternative henvisninger bliver advarslerne til skrækspredere der får i forvejen liggende mennesker til at forsage, hvad de ellers ikke kan undvære. Hvad mere kan vi miste, hvad vi allerede ikke har mistet... en chance? Selv med fyldstoffer.
    Jeg går gjerne i utlendingsjappene og kjøper spennende saker og hører på råd fra folk fra kulturer der maten er medisin i større grad enn her.(min mann er fra Haiti)
    Det ville være en allertiders løsning hvis disse butikker lå i landsbyerne eller i byerne hvor den daglige forsyning kom direkte fra markerne. Hos os sker det ikke. Indvandrerbutikker er underlagt samme købmands-betingelser som alle andre købmænd er. De skal overleve og tjene penge. de skal have varer der kan holde til at stå længe på hylderne og endeligt - skal varerne helst koste mindst muligt i engross-pris. Jeg har (f.eks.) aldrig set så mange raffinerede vegetabilske planteolier, i så mange afskygninger som jeg så i indvandrerbutikker. For ikke at glemme kager, småkager, konfekt, og andre produkter fyldte med transfedt, syntetiske farve- og smagsstoffer. Farvestoffer selv hvor det ikke var nødvendigt at "pynte" på varen.... Krydderripastaer og konserves henlagt i raffineret solsikkeolje med mange års holdbarhed, og jeg kunne blive ved. Så selv om det er godt og interessant - er det også i disse spændende forretninger, at man skal have både sin øjne og sin forstand med.

Så selv om også jeg længes efter den ideelle verden, må jeg i mellemtiden træffe valg der ligger midt i dilemmaet: at bruge eller undvære, eller spise 2 kg økologiske æbler om dagen, med skrog og skræl, for at få i mig det C-vitamin mine binyrer ikke kan undvære. Det tror jeg ikke, jeg ville kunne holde til ret længe, før jeg var parat til selv at lægge mig i kisten og dø, helt frivilligt.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Nordlending på Sørlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    120

Mange viktige tanker du får frem der ja.

nei jeg går ikke god for alle mulige greier på glass og i poser i utlendingssjappene heller. Det er fullt av msg og alskens ødeleggere. Jeg tenker på grønnsaker og uprossessert mat nå. Og tang og tare produkter men også da må man være obs. for eksempel om man kjøper tørket tang, er det fra et sted med kvikksølv??

Når det gjelder supplementene så syns jeg at denne artikkelen er meeget bra. det var Dr mercola som gjorde meg oppmerksom på denne problemstillingen fra begynnelsen av. Han forklarer hvordan kroppen faktisk oppfatter de store konsentrerte mengder av supplementer tilsatt fyllstoffer som fremmede og støter dem ut. Ja jeg tenker jeg klistrer inn linken her for da får dere det fra fagfolk og ikke fra min tolkning av det.

http://articles.mercola.com/sites/ar...ur-Health.aspx

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Jeg er selv blevet noget skeptisk over for Mercola, siden jeg har opdaget at han forhandler div. flydende tilskud på spray, baseret på nanoteknologi og her trækker jeg altså selv en ubetinget grænse. Mine personlige kæpheste er modstand mod nanoteknologi i fødevarer, plejeprodukter og lægemidler, fluor i hvad som helst, statiner og antidepressiva samt, kviksølv og MSG. Så når Mercola fremstiller og sælger fyldstoffrie produkter fordi han sælger i stedet nanopartikler på flasker, er i min bog lige fedt, for at sige det mildt. Nej, det er ikke let, Annis

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Det "farlige" TSH eller reducer medicindose og (for)bliv syg.
    Av Anisa i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 1
    Siste melding: 25-09-11, 23:00
  2. Farlige medisiner
    Av Stina i forumet Nyttige linker
    Svar: 21
    Siste melding: 03-07-07, 04:51
  3. Aspartam og andre farlige stoffer
    Av Stina i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 11
    Siste melding: 17-04-07, 10:52

Bokmerker