Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    41

Standard Er dette feilbehandling?

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal forhold meg til beskjeden jeg fikk på den første oppfølgingskontrollen etter operasjon og radiojod.

Jeg fikk påvist kreft gjennom finnålsbiopsi i en lymfekjertel med primærsvulst på skjoldbruskkjertelen i februar. Hele kjertelen og 6 lymfekjertler ble fjernet i mars. Patologiske undersøkelser viste at det var spredning til fire av de seks kjertlene. Gjennomførte radiojod i mai.

På etterkontroll nå i november kunne radiologen fortelle at jeg har en forstørret lymfekjertel på venstre side hun ville ta prøve av. Det viser seg at det er den samme lymfekjertelen det ble tatt prøve av februar - og som inneholdt metatstatiske celler. Jeg fikk ikke snakket med kirurgen som gjennomførte operasjonen, men den kirurgen som jeg møtte mente at dette kunne være fordi denne lymfekjertelen "lå utenfor referanseområdet for et glandeltoalett". Han sa også at de sikkert trodde at de hadde fått den med seg.

Mest sannsynlig er ikke svulsten lenger aktiv etter radiojodbehandling, det ble tatt nye prøver som jeg foreløpig ikke har fått resultatene av. Uansett vil de reoperere meg innen 5-6 uker.

Jeg har fortsatt litt problemer med å forstå at dette er mulig. Det var påvist kreft i denne kjertelen, og ultralyden viste hvor den var, den var også lett å kjenne fra utsiden av halsen. Hvordan kunne de bomme slik?

Jeg trenger litt tilbakemelding om jeg overreagerer og om dette her er "business as usual". Er dette helt normalt og noe man bør regne med? Jeg trenger å gjenreise tilliten til de som behandler meg...!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Er dette feilbehandling?

Beklager å høre at du har havnet i en slik situasjon. Jeg anbefaler å få snakke med kirurgen å spørre rett ut om din tvil. Mange ganger så får du ikke et svar som tilfredsstiller og da synes jeg du skal be om en "second opinion" evt på et annet sykehus. Skjønner godt at du stiller deg disse spørsmålene og du overreagerer ikke på noen som helst måte.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    33

Hei Abiela!
    Må innrømme at jeg sitter her lettere sjokkert på dine vegne! Er selv sykepleier med flere års erfaring fra ulike felt innen helsevesenet. Din sak, slik du beskriver den, anser jeg utvilsomt som et tabbetilfelle. Heldigvis for oss med kreft i skjoldbruskkjertelen har vi oftest svært gode prognoser og jeg håper (og tror) at feilbehandlingen ikke påvirker din prognose. Akkurat det burde ansvarlig behandler være svært lettet over! Så får vi bare håpe at de er ydmyke nok til å innrømme feilen og heretter er svært nøyaktige i den videre oppfølgningen av deg. Vær snill og oppdater oss hva som skjer videre med dette... Og, ja, du kan alltids ønske oppfølgning et annet sted dersom du føler deg utrygg på videre oppfølgning på gjeldende sted. Kan jeg tillate meg å spørre hvilket sykehus du ble operert på?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    41

Kanskje jeg rykket opp i køen på grunn av denne feilen, iallfall ble jeg reoperert i forrige uke. De gikk inn og fjernet denne lymfekjertelen, og flere andre, samt noe muskelvev der skjolbruskkjertelen satt, fordi de nå etter radiojod og ny ct-røntgen med kontrast mener at svulsten på kjertelen har vokst inn i muskelvevet. Jeg har ikke hatt krefter til å vurdere noe annet sykehus, og jeg regner med at dette med at de ikke fjernet alt sist ikke har noe å si for hvordan sykdommen utvikler seg.

Det jeg mener å forstå av denne nye runden er at jeg var mere angrepet av kreft enn det legene først antok. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er det som påvirker prognosene mine framover, ikke når kreftvevet ble fjernet.

Nå er jeg helt slått ut av operasjonen, av spekulasjoner om hva dette betyr og av komplikasjoner med stemmebåndet som gjør at jeg ikke kan snakke. Det er foreløpig uklart om dette bare er midlertidig, både jeg og kirurgen håper vel på det...

Nå blir det ny runde med radiojod, men siden jeg fikk kontrastvæske med jod til ct-røntgen i forrige uke, så må jeg vente iallfall to måneder. De gode nyhetene er at jeg ikke trenger å slutte med Levaxin før radiojod, de har lovt meg thyrogen-injeksjoner.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    41

Og siden du spurte; jeg får behandling på Universitetssykehuset i Nord-Norge

Lignende tråder

1. Burde jeg ta tak i dette?
    Av Kokkos i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 17
    Siste melding: 01-03-10, 17:40
  2. Hva vil dette si
    Av Veronika i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 07-02-08, 00:55
  3. Til dere som kan dette ?
    Av kitten i forumet Blodprøver
    Svar: 4