Side 2 av 6 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 58
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    207

Standard Sv: Liothyronin-historier

Hadde jeg tatt slike doser som det står i pakningsvedlegget, så hadde jeg kolapset, tror jeg! Jeg startet på 10 mcg daglig, og det gikk bra i drøyt 2 uker før bivirkningene kom. Jeg hadde ikke hjertebank, men ristet og skalv, og frøs helt inn i margen. Og så kom smertene i armer og bein, som det står om i p.v. Jeg holdt opp i et par uker, før jeg startet på igjen med halv dose. Det har jeg nå gått på i en drøy måned, og har god virkning ang. det mentale. Har mer tiltakslyst, sover bedre om natta osv. Men må jo nevne at jeg også har økt Levaxin noe i det siste, da det viste seg at fT4 hadde gått ned en del.
    Noen er jo ekstra følsomme for trijodthyronin, og jeg er nok blant dem, så her må man gå forsiktig til verks! Men det hjelper på, og jeg skal prøve å øke litt seinere, når ting har stabilisert seg.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    207

Standard MR av hodet

Jeg tok MR av hodet under utredningen som kom igang da jeg omsider havnet hos indremedisiner. Masse blodprøver, EKG, og MR for å utelukke svulster i hypofyse eller hypothalamus. Lavt stoffskifte kan jo av og til skyldes svulster der, og da blir det i såfall kluss i hormonproduksjonen. Ta med en CD med musikk du liker godt, og be dem sette på høy lyd, for maskina bråker fælt innimellom! Lukk øynene og drøm deg vekk mens det står på, for man blir unektelig noe beklemt inni den trommelen! Konsentrer deg om musikken om du blir uvel - det er mitt råd.

Hos fastlegen her var det også slik at kun TSH og fT4 ble målt - noe annet var ikke nødvendig!! Så jeg måtte rett og slett BE om å få tatt antistoffprøve. Den var jo negativ da, men likevel...! Til slutt satte jeg ned foten og ba om henvisning til en indremedisiner som har litt peiling, og der ble jeg tatt på alvor. Er ikke i mål, men det kommer seg sakte. Fikk begynne med T3 også i høst, og det var det som gjorde at jeg kom ut av den verste tåkeheimen. Nå vil hun ha T4 høyere opp, heldigvis. Min fastlege visste ikke engang om at noe het tilskudd av T3, heller ikke den nyutdannede turnuskandidaten, som forøvrig er helt topp!! Men hva lærer de egentlig på doktorskolen om stoffskifte??

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    29
    Meldinger
    100

Standard Sv: MR av hodet

MR høres litt skummelt ut, særlig siden legen spurte meg om jeg hadde klaus. det har jeg ikke,da .

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    207

Standard Dere som kan litt om binyrer!

Hei, dere som kan litt om binyrer! Jeg spekulerer også litt på dette, og har nylig blitt sjekket for eventuelle svulster i binyremargen, fordi jeg ofte er plaget av hjertebank (gjerne i anfall, men mest plaget etter leggetid). Men så har jeg også lest en del om binyretretthet og de symptomene som følger med, og der har jeg jo det meste. Men det som absolutt IKKE stemmer er blodtrykket - jeg har nemlig slitt med høyt blodtrykk i mange år, og går på medisin for det. Og ved binyretretthet så poengteres jo dette med LAVT blodtrykk!

Noen som kan si om man kan ha binyretretthet selv om blodtrykket er høyt??

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Standard Sv: Dere som kan litt om binyrer!

Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
    Hei, dere som kan litt om binyrer! Jeg spekulerer også litt på dette, og har nylig blitt sjekket for eventuelle svulster i binyremargen, fordi jeg ofte er plaget av hjertebank (gjerne i anfall, men mest plaget etter leggetid). Men så har jeg også lest en del om binyretretthet og de symptomene som følger med, og der har jeg jo det meste. Men det som absolutt IKKE stemmer er blodtrykket - jeg har nemlig slitt med høyt blodtrykk i mange år, og går på medisin for det. Og ved binyretretthet så poengteres jo dette med LAVT blodtrykk!

Noen som kan si om man kan ha binyretretthet selv om blodtrykket er høyt??
    Jeg har trolig binyretretthet, ut i fra spyttprøver som viser meget lavt cortisol, men jeg har normalt blodtrykk. Det er imidlertid lavere når jeg står enn når jeg ligger, det skal visstnok være ganske typisk. Blodtrykk er jo individuelt, og hvis du vanligvis har et høyt blodtrykk, kanskje genetisk betinget, vil det vel ikke nødvendigvis bli lavt, selv om binyrene er slitne.
    Dette er mine tanker om det, ikke som fakta, akkurat da. ...

Kan forøvrig anbefale Scandlab når det gjelder spyttprøver. Greit informasjon før prøvetaking, raskt svar. Du kan bestille og få svar på epost.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Halla, grunnen til at de lurer på om du har noe med binyrene, er at binyrene lager misnt tre ting: adrenalin, cortisol og DHEA.
    Ved pheochromatosom så sendes det ut masse adrenalin, og det øker jo blodtrykket mens det pågår.
    Ved lavt cortsiol så stimuleres resten av binyrene også, ikke bare delen som lager cortisol, og man får økt adrenalin fordi cortisol er lavt, men ikke alltid.

Dessuten så fins det MEN syndrom, og man kan ha høyt blodtrykk av det, og så fins det cushings syndrom, og pseudocushings som kommer av stress.

Dere som prøver hydrocortsionkrem, virkningen varer cirka fire timer og derfor må man bruke litt av kremen alle fire timer.

jeg syntes jeg merket ingenting, men når jeg stoppet så merket jeg at jeg var dårlig som før....fordi jeg hade følt meg mer som nromalt når jeg brukte litt hc krem. Det var altså ingen dramatisk forbedring, bare en snikforbedring til det normale hvis du skjønner hvor jeg vil hen.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    207

Tily - takk for tipset om Scandlab! Mulig jeg tar kontakt med dem om jeg ikke får legen min til å gå nærmere inn på binyreproblematikken.

Jeg tok morgen- og kveldsprøver på cortisol ved "første runde" hos legen. De var selvfølgelig innenfor referanseverdiene, men har siden lest på nettsiden til hormonlaben ved Haukeland (hvor mine prøver blir sendt) at kveldsprøven skal ligge på 50 % av morgenprøven. Min var på drøyt 25 %, men det ble ikke kommentert, så lenge det så OK ut på blodprøvearket! Så man lurer jo litt på om det er en svikt et sted. Morgenprøven var relativ høy, men kveldsprøven da alt for lav etter labens retningslinjer.

Jeg har også tenkt på at det muligens ikke er så rart om morgenprøven var høy, ettersom jeg plages en del med hjertebank om natten. Både cortisol og adrenalin er jo stresshormoner, og hjertebanken har jeg vel fordi binyrene skiller ut disse. Ergo er det vel logisk at jeg har høyt cortisolnivå i blodet om morgenen. Eller hva? Leste engang en link (amerikansk, tror jeg) om dette med nattlig hjertebank. At folk med lavt stoffskifte ikke lagret nok glukose for "nattens næringstilførsel", og at binyrene da kompenserte med å sende ut cortisol og adrenalin. Slikt blir det altså hjertebank av. Noen andre med denne erfaring?

Nora, jeg må si som en slektning en gang sa: Så mange stygge sykdommer man kan få!!
    Tenk så masse plager litt kluss her og der i maskineriet kan forårsake!

Nå mener altså legen at jeg ikke har noen svulster i binyremargen som gir meg adrenalinrush i ny og ne, men uansett så får pulsen opp farten til sine tider, så ett eller annet foregår i mitt indre!

Ang. høyt blodtrykk kontra lavt: Høyt blodtrykk er jo et symptom ved lavt stoffskifte, og jeg har hatt dette i mange, mange år (pluss en del andre typiske symptomer). På den annen side er også binyretretthet et resultat av lavt stoffskifte, og det igjen skal gi LAVT blodtrykk. Så disse konklusjonene slår hverandre ihjel på en måte. Det finnes nok en fornuftig forklaring - men forstå det den som kan!

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    207

Jeg går nå og venter på resultat av spyttprøver sendt til svenske Scandlab, men regning fikk jeg i går! Nå var det tre uker i går siden jeg sendte prøvene avgårde, så da regner jeg med at svaret kommer når som helst. I morgen kanskje, for i Sverige skal de vel jobbe sjøl om det er 17. mai - ha, ha! Jo, jeg er meget spent!

Det er meget enkelt å bestille testmateriell derfra, og så var det bare å spytte i et lite rør fire ganger i løpet av dagen. Prøvene fryses etter hvert, og sendes som vanlig post sammen med en fryseklamp til Stockholm.

Resultatet skal komme etter 2-3 uker, så nå er jeg spent. Dette kan du gjøre helt på egen hånd, det er bare å "google" på Scandlab, så finner du alt du trenger. Det koster noen kroner (drøyt 1200 norske kroner), men er man skral så ofrer man litt for å komme til bunns i saken!

Jeg har nå gått på Levaxin i 14 mndr, og er ikke kommet så veldig mye lenger enn for ett år siden. Det skylder jeg legen for, for hun har vært så utrolig forsiktig med doseøkningen. Men jeg synes nå at det har hjulpet litt i vår, og at jeg fikk T3 i høst gjorde at jeg kom ut av tåkeheimen! Jeg var totalt utladet mentalt - det var en helt grusom erfaring!

Legen min vet enda ikke at jeg har tatt denne spyttesten, men om de har funnet ut noe så må jeg nok ta kontakt og fortelle hva jeg har gjort! Lurer på om de liker at vi tar oss til rette på egen hånd?? Det får så være, for det er jo VI som kjenner elendigheten på kroppen! Dama er grei nok, hun, men litt "gammeldags" i synet.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    207

Mandag skal jeg ta kortisolprøver - blodprøver og døgnurin. Så nå er jeg veldig spent på resultatet. Jeg tok en spyttest via Scanlab i vår, som viste for lavt kortisolnivå. Jeg ga legen en kopi av resultatet, og forklarte grundig hvorfor jeg hadde tatt den, og det var ikke noen protester på videre utredning. Tar sin tid da, men nå skal det endelig gjøres. Noen spyttprøve ville hun ikke gå med på, hun ville følge Akers anbefalinger, sa hun - så da er det vel slik de gjør der!

Noen andre som har tatt kortisoltest på døgnurin og blod, og som tror at dette viser korrekte målinger?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Dere som kan litt om binyrer!

Hej Halla

Mens jeg søgte efter noget andet, har jeg forvildet mig her omkring din tråd og vil gerne svare på dine spørgsmål:
    Jeg ville svare deg med sitat, men strever litt med å finne ut hvordan dette forumet virker. Kan du fortelle meg hvordan man gjør når man siterer? Jeg er vant til å skrive på et annet diskusjonsforum som fungerer på en annen måte, og er ingen kløpper på data. Må prøve meg fram litt på dette!
    Du kan læse om hvordan du citerer i denne tråd: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=6135 og ellers masser af praktiske råd i forummet FAQ/OSS

Noen andre som har tatt kortisoltest på døgnurin og blod, og som tror at dette viser korrekte målinger?
    Ja, kortisoltest på døgnurin og blod viser korrekte målinger af.... det totale gennemsnit af frit cortisol i din krop. Men hvad skal du bruge det til?

Det sker hele tiden, at patienter med hypothyreose har et fint frit cortisol når man regner det gennemsnit. Men det som patienterne med hypothyreose har problem med og plager af er ikke hvor meget cortisol der flyder i ens årer, men om cortisolets døgnvariation er korrekt: højest om morgenen og lavest aften/nat. Folk med hypothyreose har det oftest omvendt og deraf stammer så mange af deres plager, at det er ofte ikke til at sige hvad er værst - hypothyreose eller binyretræghed.

I lægernes egen vejledning står der: På grunn av døgnvariasjonen i kortisolsekresjonen må bestemmelsen skje i døgnurin dvs. at de er godt klar over "døgnvariationen" men slet ikke erkender, at en "forkert" døgnvariation kan udgøre forskellen mellem helbred og sygdom. Denne forkerte døgnvariation er også med til at ødelægge effekten af medicinering med både syntetisk Levaxin og den organiske Thyroid. Heller ikke det vil lægerne anerkende...

Du har jo fået resultaterne af spytprøverne som vider "lavt" (på de forkerte tidspunkter) og at din læge sender dig til tests for blod-cortisol og cortisol i døgnurin viser kun, at h*n ikke har fattet hvad mild eller moderat underfunktion af binyrerne er for noget. Disse to prøver kan nemlig udmærket påvise fine totalcortisol-værdier og du får ikke den hjælp du har brug for - fordi lægen forstår ikke, at binyresvaghed er ikke nødvendigvis reduceret produktion af cortisol, men at binyrerne ikke formår at styre korrekt døgnvariation og i stedet producerer mest og mindst på de forkerte tidspunkter på døgnet = flere plager for de i forvejen plagede folk med hypothyreose.

Håber du finder ud af det, da din læge øjensynlig kan ikke.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 2 av 6 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
    Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 25
    Siste melding: 11-06-10, 13:27
  2. Jeg ønsker å få påvist lavt stoffskifte!!!
    Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 226
    Siste melding: 17-08-09, 17:33
  3. Anatomiske forandringer i hjernen
    Av Hansen i forumet Nevrologiske konsekvensene av lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 26-10-07, 11:48
  4. Funker hjernen ?
    Av Hansen i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 12
    Siste melding: 26-10-07, 11:48
  5. glemsk mrav hjernen
    Av skaye i forumet Hos legen
    Svar: 48
    Siste melding: 09-11-06, 22:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg