Side 3 av 6 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 58
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Jeg har hypothyreose som nok er relatert til hjernen, uten at noe galt er påvist

Hei Halla.
    Har ikke sett denne før nå så jeg håper du har kommet godt igang.
    Bare en oppsumering.
    Blodkortisol er en totalmåling - altså av den lagervare som er bundet til blodproteiner og som ikke er benyttet.
    Døgnurinprøve måler frie verdier, altså det som har vært aktivt gjennom hele døgnet prøven er tatt i, men viser ikke det viktigste, nemlig når det er avgitt.
    Det som er viktig her, er jo at man får kortisolet når kroppen trenger det.
    Morgenprøven skal være høy og kveldsprøven lav - innenfor visse grenser som er angitt av analyselabben.

Så forstår jeg heller ikke legen - Aker tilbyr jo analyse av spyttprøver de (såvidt jeg vet)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    207

Standard Sv: Jeg har hypothyreose som nok er relatert til hjernen, uten at noe galt er påvist

Hei Anisa og n'Finn!
    Takk for innspill! Jeg hadde tenkt å skrive litt i forrige uke, etter besøk hos legen, men har vært såpass passifisert at det ikke har blitt. Men nå skal jeg prøve å få til en oppsummering.

Jeg må jo si at jeg er like vis! Blodprøver og døgnurin er "helt normalt" - selvfølgelig. Selv om spyttprøvene i vår viste for lite kortisol. Jeg vet jo hvilke symptomer jeg har, og ut fra det jeg leser på prøvearket, så er også disse resultatene lave. Jeg har jo ikke sagt til legen at jeg har NULL kortisol, liksom! Men prøvde å vinkle dit hen at det vel finnes flere grader av mangel, uten at det ser ut for å ha gått inn!

Jeg har nå gått inn på nettsidene til forskjellige laboratorier ( Unilab, Sykehuset i Vestfold, Aker, A-Hus og Haukeland) og har funnet ut dette:
    Døgnurin er førstevalg ved mistanke om Cushings syndrom. Feilbruk: Påvisning av binyrebarkinsuffisiens! Allerede her glipper det.
    Lave verdier ses ved Addison og ved hypofysesvikt + noen andre. Jeg fikk ingen ref.grense på kortisol i urin, men ringte ut og spurte på resultatet. Tallet var 31, sa dama, og det var normalt, for det skulle være mindre enn 165. så finner jeg ref.grensen på Aker, som er 45-272! Så nå lurer jeg på hvor de har analysert denne prøven!

Kortisol i serum (blod): Mange feilkilder. Man skal unngå fysisk og psykisk stress før prøvetaking. Må her opplyse at jeg måtte stå tidlig opp, kjøre en halvtime til sykehuset, stresse meg gjennom flere rundkjøringer i morgentrafikken og finne parkeringsplass! Lurer da på hvor "normal" den prøven var.
    Kveldsverdien skal være mindre enn 50% av morgenverdien. Min er godt over 50% (drøyt 60%). Jeg ser også at morgenverdien er mer enn halvert i forhold til prøven som ble tatt for 2 år siden.

Så fant jeg noe som heter Sundhet DK - der står det som følger: Det finnes i dag ingen pålitelige metoder for å bestemme fritt kortisol i serum. Spyttprøver anbefales.
    Og på flere lab-sider står det: Pasienter kan ha normalt kortisolnivå i serum og likevel ha partiell (delvis) binyrebarksvikt eller hypofysesvikt! Lurer på om legene har sett dette noe sted? I såfall velger de å se bort fra dette faktum!

Så var det ACTH: Kveldsprøven skal være 50% av morgenverdi. Min kveldsprøve er høyere enn morgenprøven. Likefullt er den "normal" - antakelig fordi morgenprøven er innafor ref.grensen. Til gjengjeld står det ingen referanse på kveldsprøven. Er det rart om man mister tilliten til legestanden? Når prøvene så tydelig ikke harmonerer med det som de bør være, man har symptomer på at masse i kroppen er galt - og så er det bare den enkle beskjed om at alt er "normalt"!?

Jeg har også lest på andre sider som understøtter alt som står på lab-sidene. Bl.a. Brukerhåndboka og Tidsskrift for Den Norske Legeforening - et blad som man vel skulle tro at de leste litt i!
    Da er jeg utslitt etter denne lange avhandling! Skal se om jeg kan komme med noen tall i morgen, og høre hva dere syns om "de normale" resultater!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,062

Hei Halla!!

Nå leste jeg ikke gjennom de eldste innlegga igjen, men jeg er jo enig i det du sier .
    Haukeland som er det sykehuset som forsker på Addison her til lands, anbefaler SPYTTPRØVER, og de viser jo de FRIE verdiene...det som er i bruk.

Har du prøvd å smøre deg med HC-krem?
    Hvis det virker, får du jo svar?!
    Da er veien videre....handle via nettet!!!
    Hvis du ikke får hjelp via regfritak fra lege.
    Trist, men her må vi passe på oss selv...og det er viktig.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    207

Skal bare komme med tall fra kortisolprøvene som ble tatt - døgnurin og blod.

Kortisol døgnurin: det ble sagt i telefonen at resultatet var 31, og at det var normalt, da det skal være mindre enn 165. Men så sier ref.grensen på Aker at den er 45 - 242?? Ja, ikke vet jeg hva som er rett!

Kortisol i serum: Morgenprøve - 249 (ref. 138-690). Noe lavt, selv etter å ha stresset meg til sykehuset i morgentrafikken. For 2 år siden var den på 563, så den er mer enn halvert.
    Kveldsprøve: 150 (ref. 0-255). Denne skal være mindre enn 50% lavere enn morgenverdien, men min er godt over halvparten.

Så var det ACTH: Morgenprøve - 1,9 (ref.1,1 - 10,2). Lavt i mine øyne.
    Kveld: 2,2. Der står det ingen ref.verdi, men ser på lab.sidene at det skal være ca.50% av morgenverdi - ett sted står det halvparten eller to tredjedeler. Men min prøve er som dere ser høyere enn morgenprøven.

Og alle disse prøvene er altså "normale" i legens øyne. Ingen kommentar blir gitt på uregelmessighetene i følge laboratorienes referanseverdier. Nei vel - men hva gjør man så?? Har noen kommentarer til resultatene?

Jeg har nå en PLAN B, som det heter: har tenkt å komme meg ned til Oslo for å se om det der finnes noen vettige folk! Heldig er dere som bor på Østlandet, og slipper store reiseavstander i så måte.

Til gunnda: Jeg har ikke prøvd hydrocortisonkrem. Tenkte å få en ordentlig avklaring på kortisolnivået før jeg starter med noe. Forresten - vil det ikke gå med en gyselig mengde med krem i en slik testperiode? Og i tilfelle det virker, hvordan skal man overbevise legen om at man har rett? Når prøver allerede er tatt, og legen har bestemt at alt er ok, så vil man jo i såfall være like langt?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jeg har jo bare den kommentar at jeg er enig i din vurdereing jeg da Halla.
    Når ACTH er så lav kan det vel være verd å undersøke sentrale forhold ?

En kan si at det er normalt at det utskilles lite kortisol når ACTH er lav, men det er vel det eneste normale i dette.
    Klart det er gunstigere med et noe høyere nivå.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
    Jeg har nå en PLAN B, som det heter: har tenkt å komme meg ned til Oslo for å se om det der finnes noen vettige folk! Heldig er dere som bor på Østlandet, og slipper store reiseavstander i så måte.
    Prøvene ser lave ut. Men fordi du ikke har Addison, er du "frisk" sett fra alminnelig legeøyne. Om noen år er kanskje dette definert som en tilstand som bør behandles. Fibromyalgi var jo ikke noen sykdom for noen år siden det heller. Og ME var psykisk. Sakte går det fremover. Vi får håpe at dette er noe legene får øynene opp for snart. Så du er der vi andre binyresvekkede er!

Jeg tror jeg ville forsøkt Heggeli fremfor Balder om du skal til Oslo for å få hjelp. Han er jo under videreutdanning innen hormonbehnling. Jeg tror ikke noen andre leger i Norge har så mye kunnskap på det feltet som han. Ring fort, så slipper du vente for lenge på hjelp. Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Hei Halla,

på meg virker det som om kan ha slitne binyrer ut i fra det du forteller om hvor sensitiv du er for t3 samt hva målingene viser. Kortisol i døgnurin på 31 er veldig lavt, dersom det er Akers ref område som gjelder. Dette må du sjekke ut (hvilket ref område som gjelder)! Jeg hadde 50 i verdi på samme måling. Spyttprøvene mine var ikke "så verst", som legen sa, men pga den lave kortisol i døgnurin, ble jeg satt på behandling med HC.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    69
    Meldinger
    207

Hvorfor i all verden driver de med denne døgnurinen, når det står i all lab-informasjon at det er feil å bruke det til påvisning av binyrebarkinsuffiens? Og når det står klart og tydelig at spyttprøver er det enkleste og mest pålitelige! På Unilabs sider står det endatil at døgnurin er en DYR analyse! Brukes det ikke nok penger i helsesystemet?
    Jeg lurer veldig på HVOR de har analysert prøven min, i og med at det etter legesekretærens utsagn skulle være under 165. Det stemmer jo ikke med Akers referanseverdi, ihvertfall! Vet ikke om jeg gidder å spørre dem om det, for nå vil jeg sende en henvendelse til Heggeli.

Jeg forstår ikke at legene ikke skjønner at det er mange trinn ned fra "helt friske" binyrer og ned til Addison! Men håper at det snart skjer en revolusjon ang. synet på stoffskiftet og alle dets biproblemer! Ikke er det vel så mange som kobler fibromyalgi til stoffskifteproblematikken, heller. Jeg gremmes!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Nja......
    Alle prøver tilfører viten, man skal bare vite hvordan man tolker dem, og hva de egentlig sier. Altså hva de er brukandes til.
    Og døgnurin sier bare hvor mye fritt kortisol som skilles ut over et døgn.
    Hverken mer eller mindre.
    Og heller ikke hva det vil bli i det neste døgnet !
    Det sier ikke noe om når i døgnet utskillelsen har foregått, og er derfor ikke egnet til å avsløre rytmeforstyrrelser av den type slitne binyrer kan gi.
    Men om den viser for lite - eller for mye, så er det stor mulighet for å bli tatt alvorlig.
    Samtidig er det nok dessverre også stor sjanse for IKKE å bli tatt alvorlig om denne viser verdier innenfor grensene. Men det er ikke prøvens feil, for å si det slik........

Prøver som er nødvendige i slike saker, bør brukes til å støtte en god leges kliniske funn. Altså til å støtte pasientens side av saken.
    De er dårlig egnet til å bekrefte eller avkrefte - og der er vi inne på hvordan statistikk leses igjen da.....

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Jeg har hypothyreose som nok er relatert til hjernen, uten at noe galt er påvist

Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
    Jeg forstår ikke at legene ikke skjønner at det er mange trinn ned fra "helt friske" binyrer og ned til Addison! Men håper at det snart skjer en revolusjon ang. synet på stoffskiftet og alle dets biproblemer! Ikke er det vel så mange som kobler fibromyalgi til stoffskifteproblematikken, heller. Jeg gremmes!
    Halla! Tak. Jeg er MEGET glad for at du kom tilbage til forummet, med alle dine flotte kommentarer, som alle er som talt ud af min mund.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 3 av 6 Først 12345 ... Siste

Lignende tråder

1. Nettopp fått påvist lavt stoffskifte
    Av Fru Fortuna i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 25
    Siste melding: 11-06-10, 13:27
  2. Jeg ønsker å få påvist lavt stoffskifte!!!
    Av Nettverk i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 226
    Siste melding: 17-08-09, 17:33
  3. Anatomiske forandringer i hjernen
    Av Hansen i forumet Nevrologiske konsekvensene av lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 26-10-07, 11:48
  4. Funker hjernen ?
    Av Hansen i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 12
    Siste melding: 26-10-07, 11:48
  5. glemsk mrav hjernen
    Av skaye i forumet Hos legen
    Svar: 48
    Siste melding: 09-11-06, 22:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg