Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

Question Puls og blodtryk efter skiftet fra Euthyrox til Thyroid

Hej

Jeg har skiftet fra Euthyrox til Thyroid fra Glostrup Apotek for ca 1 md siden. Jeg har netop fået blosprøvesvar som viser at TSH og frit T4 er faldet mens T3 er steget med o,1. Anti TPO er steget fra 24 til 28 (0-60).
    Men min puls falder også - normalt ligger den på 60-62 men de sidste par dage er den faldet og i går aftes var den på 49!
    Mit blodtryk ligger på 148/94
    Er alting som det skal være eller...... Jeg er lidt forvirret for jeg tænker at en lav puls er godt men 49 er det ikke for lavt? Og blodtrykket syntes jeg er for højt når jeg er 35 år og normalvægtig - for 3 år siden ved jeg at det lå på 120/80.
    Har brug for et godt råd for jeg er lidt forvirret

Kærlig hilsen
    Cirkeline
    Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
    Begyndende knogleskørhed?
    Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Standard Sv: Puls og Blodtryk

Lavere puls (og lavere kroppstemperatur) er markører som i sammenfall (og uten andre gode forklaringer) kan peke mot underbehandling.

Du må være obs på dosen din og følge med om du får andre symptomer på underbehandling - i så fall bør du vurdere å øke dosen med 15mg daglig. Husk at TSH er en dårlig veiviser - spesielt på thyroid-behandling (siden du tilfører t3 som kraftig påvirker tsh). Se heller på fT3(litt) og fT4(mer) - OG dine egne syptomer(mest).

Om blodtrykk kan jeg ingenting, men jeg mener å ha hørt lav puls kanskje kompenseres med høyt trykk???
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Puls og BT henger sammen - på en måte.
    Hjertefrekvensen styres jo fra hypofysen - men ikke kun derfra. Signalene derfra overkjøres av både binyrebark og kalium.
    Stoffskiftet kan bli så lavt at hjertets frekvens blir så lav at kravet til blodsirkulasjon ikke kan oppfylles på andre måter enn å øke pumpetrykket. Det trykket som oppstår når hjertet trekker seg sammen i selve pumpeakten, blir kraftigere - altså det systoliske.

Et økende stoffskifte vil virke slik at hjertefrekvensen øker, og da kommer det jo komme hyppigere pumpeslag og da trenger ikke hjertet pumpe så kraftig - altså synker det systoliske trykket.

Det Diastoliske trykket - venetrykket, eller retutrykket som åpner hjertets kammere og fyller det med blod igjen slik at det kan gi en ny pumpeakt, er bestemt av andre faktorer.
    Men det er klart at stoffskiftet er den underliggende faktor for at dette også skal normaliseres.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    44
    Meldinger
    305

Tak smgj - det er vist på tide at jeg øger dosen for min kropstemperatur ligger mellem 35,3-36,3, så alt tyder på underdosering.

n`Finn - tak for den gode forklaring på blodtryk/puls - nu forstår jeg bedre. Jeg vil starte med at øge min dosis i morgen tidlig så jeg med tiden kan forhindre at mit stakkels hjerte skal være på overarbejde.

Kærlig hilsen
    Cirkeline
    Jeg fik i september 2009 konstateret for lavt stofskife
    Begyndende knogleskørhed?
    Lad aldrig noget forhindre dig i at være et godt menneske

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jeg syns det er en god ide å ha flere indikatorer på om man ligger riktig til med dosen. Morgentemperatur kan gi viktig info sammen med feks hvilepuls. Særlig hvis man gjør det til en vane å måle dette en gang i uken å skrive det på kalenderen. Det vil alltid variere opp og ned, men sett over tid får man et intrykk av hvor et gjennomsnitt ligger.

Dog....
    Så lav temp. som 36 og deromkring er en tydelig beskjed om for lavt reellt stoffskifte. Så er det jo å håpe at man tåler den dose som skal til for en normalisering.

Forøvrig godt gjort å begripe min forklaring der - sorry for skrivefeil....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Sitat Opprinnelig skrevet av Cirkeline Vis post
    Tak smgj - det er vist på tide at jeg øger dosen for min kropstemperatur ligger mellem 35,3-36,3, så alt tyder på underdosering.
    Hvis den temperaturen er tatt under armen så skal du legge til 0,6 grad. Underarms-temperatur krever også at målingen er lang for å få en nøyaktig måling.

Tillegg for munnhulemåling (under tunga) er 0,2 grader.

Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Feber#M..._av_temperatur

Jeg anbefaler munnhulemåling eller rektalt (mest nøyaktig) for å få gode resultat. Man bør også tilstrebe å måle på samme tid av døgnet da man som regel er lavest styggtidlig om morgenen og høyest på kvelden. For min egen del skiller dette med sånn ca 0,5 grad ...

Uansett virker du i underkant så kanskje en økning kan hjelpe?

NB - kraftig slanking eller kaloriunderskudd av annen årsak vil også kunne føre til redusert kroppstemperatur.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Lignende tråder

1. Blodtrykket - hvordan efter skift til thyroid?
    Av Nielsigne i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 0
    Siste melding: 07-07-10, 10:20
  2. højt blodtryk og lavt stofskifte?
    Av Babe i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 14
    Siste melding: 19-06-10, 11:32
  3. Lavere blodtryk og puls
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 5
    Siste melding: 07-02-07, 19:22
  4. skiftet fastlege