Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 17 av 17
    Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    7

Standard Sv: Bedre uten brød

Jag tycker det går alldels utmärkt att leva utan bröd. Nu har jag bott i Norge i 25 år men aldrig klarat att ta till mig den norska traditionen med bröd till lunch. Jag äter lagad lunch varje dag och mår bäst av det. När jag saknar en brödskiva till frukost, bakar jag med havre, bovete och majsmjöl.
    Det som är ännu värre än att sluta med bröd, är att sluta med all mat som innehåller e-stoffer. Då har man inte mycket alternativ än att laga allt från grunden

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Jo Helgemann, det er slik jeg har levd - og presset meg for ikke å gå opp i vekt.
    Før var frokosten et youghurtbeger og en banan - ikke lunch og middagsmåltidet forskøvet til kvelden. Men jeg var rett og slett ikke sulten.

Og du har jo helt sikkert rett i at det er ikke sundt - en skal jo ha en masse rare stoffer som det ikke er flust av i maten lenger.
    Men slik ble det altså for meg.
    Dessverre var (er) jeg heller ikke flink til å kompensere for dette med kosttilskudd.
    Litt i ny og ne har det vært.
    Da jeg drev mer aktiv idrett abbonnerte jeg på kosttilskudd som kom hver måned - men mindre etterhvert......

Det er også et moment jeg husker fra overgangen til Armour, jeg begynte å spise igjen og tenkte med gru på hvordan dette skulle ende. Men det var fullstendig u-begrunnet, og jeg har spist normalt siden.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    68
    Meldinger
    263

Sitat Opprinnelig skrevet av Persille Vis post
    Jag tycker det går alldels utmärkt att leva utan bröd. Nu har jag bott i Norge i 25 år men aldrig klarat att ta till mig den norska traditionen med bröd till lunch. ....
    Det som är ännu värre än att sluta med bröd, är att sluta med all mat som innehåller e-stoffer. Då har man inte mycket alternativ än att laga allt från grunden
    Og så jeg som trodde at du bodde i Sverige, og overveide å skrive til deg på svensk.

Jeg (etter 11 år i Sverige) synes på den andre side at det er merkelig med to "middager" per dag. Jeg får jo varm mat til lunsj på barnehagen, og da lager ikke jeg middag hjemme de dagene jeg ikke har min datter der.

Men jeg forsøker kutte ned på antallet brødskiver, det er jo likevel pålegget som er best.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Det er noen kulturelle forskjeller her.....
    I Norge sier vi gjerne : Hva skal du ha på maten. Brødet er altså maten - som må bety at vi ser på selve brødet som det vesentlige.
    Norge er mangfoldig, og sikkert ikke likt over alt ?

I Danmark er det såvidt jeg har oppfattet omvendt, altså hva mat vil du ha på brødet (korriger meg gjerne)

Og vi har jo ikke råd til å gi barna mat på skolen engang.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    44
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg har gjort det nå i 2 uker siden jeg kom hjem og før det i 2 uker på hotell (det var MYE verre).

1) Man blir ikke så ofte sulten når man spiser mer fett og protein - dermed holder man ofte ut møtet uten problemer.
    Hvis man spiser før ja. Men ikke som meg, som alltid er forsent til møter, og aldri har tid til spise før det.

2) I skauen kan man ta med seg en termos med suppe og en pose nøtter. Man kommer langt med det.
    Eller kokte pølser i en kaffekanne....

Så ja, det går. Men det krever mer planlegging enn den brødskiva vi har lært å smøre siden 5-6 års alder. Husk at det kun er i den vestlige verden brødmåltider er innarbeidet.... I resten av verden spiser man faktisk "middag" 3 ganger daglig. Men jeg spiser altså ris og poteter da...
    Brød har vel egentlig vært fast føde flere hundre år tilbake i tid. Og poteter. Matvanene har faktisk ikke vært forandret på flere hundre år. Utrolig hvor fast grodd vi er i, når det gjelder møsntre.

(Og om noen for ett år siden hadde fortalt meg at jeg skulle skrive dette hadde jeg sagt at vedkommende hadde en hel jernvare løs... jeg har vært, og er, glad i brød helt fra jeg kunne tygge selv... )
    ...jernvare... Bra sagt!

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Jo Helgemann, det er slik jeg har levd - og presset meg for ikke å gå opp i vekt.
    Før var frokosten et youghurtbeger og en banan - ikke lunch og middagsmåltidet forskøvet til kvelden. Men jeg var rett og slett ikke sulten.

Og du har jo helt sikkert rett i at det er ikke sundt - en skal jo ha en masse rare stoffer som det ikke er flust av i maten lenger.
    Men slik ble det altså for meg.
    Dessverre var (er) jeg heller ikke flink til å kompensere for dette med kosttilskudd.
    Litt i ny og ne har det vært.
    Da jeg drev mer aktiv idrett abbonnerte jeg på kosttilskudd som kom hver måned - men mindre etterhvert......

Det er også et moment jeg husker fra overgangen til Armour, jeg begynte å spise igjen og tenkte med gru på hvordan dette skulle ende. Men det var fullstendig u-begrunnet, og jeg har spist normalt siden.
    Du har levd et hårdt liv, skjønner jeg. Men det er vel slik det å være mann, man driter i sin egens helse, og bare kjøre på, til man ikke klarer mer.

Kanskje du trosset sulten slik som jeg gjør?

Kosttilskudd spiser du jo hver dag! D-vitamin og alt det andre du spiser, er jo egentlig kosttilskudd?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Ja, nå spiser jeg flere vitaminer og kostilskudd. Ikke før. Kunne jo ikke drive på med slikt om en var mann, kan du skjønne.
    Og ja, jeg trosset sulten i mange år. De var eneste måten å holde vekta på.

Jeg husker den tia jeg hadde med 8brødskiver på jobben, spiste full middag med 5 poteter og 3 kjøttkaker. La ut på helgas sykkeltur og kom hjem etter den, skar opp ett helt brød og la gul ost og gjetost på annahvar skive. Og det gikk ned med 2 liter melk. Dagen etter var det sammaless.

Men det ble bråslutt neste på en dag. Plutselig var det ikke nødvendig å ha med matpakke. Det holdt med kaffe og noe "knupplerier" attåt.
    Så ble det mindre og mindre av alt. Jeg oppsøkte helsevesenet og ingen skjønnte noen hverdens ting.
    Her kom det en tulling å klaga sin nød over at han ikke orka å sykle 25mil for han fikk krampe i føtene etter 6-7. Og ....
    du skjønner tegninga tenker jeg.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    44
    Meldinger
    498

Ja, nå spiser jeg flere vitaminer og kostilskudd. Ikke før. Kunne jo ikke drive på med slikt om en var mann, kan du skjønne.
    Og ja, jeg trosset sulten i mange år. De var eneste måten å holde vekta på.
    Sorry, misforstod den der! Trodde du hadde spist tilskudd, men sluttet med det nå... Jeg er vist litt på en snurr for tiden...

Jeg husker den tia jeg hadde med 8brødskiver på jobben, spiste full middag med 5 poteter og 3 kjøttkaker. La ut på helgas sykkeltur og kom hjem etter den, skar opp ett helt brød og la gul ost og gjetost på annahvar skive. Og det gikk ned med 2 liter melk. Dagen etter var det sammaless.

Men det ble bråslutt neste på en dag. Plutselig var det ikke nødvendig å ha med matpakke. Det holdt med kaffe og noe "knupplerier" attåt.
    Så ble det mindre og mindre av alt. Jeg oppsøkte helsevesenet og ingen skjønnte noen hverdens ting.
    Det var mye! Du ramlet fra himmelen og ned til helvete på 1-2-3, skjønner jeg. Sånn satt på s p i s s e n. Fra å spise masse til ingenting nesten. Ikke rart ingen skjønte noe ting. Da er det jo bra at du har en normal kosthold i dag. Og at du fant ut til slutt hva som egentlig feilte deg.

Her kom det en tulling å klaga sin nød over at han ikke orka å sykle 25mil for han fikk krampe i føtene etter 6-7. Og ....
    du skjønner tegninga tenker jeg.
    Jepp! Tenker meg at du har vært veldig fortvilt og sinna.
    Sist endret av helgemann; 21-11-10 kl 19:18 Begrunnelse: Sladding av ord... Tror sladdeministeren er litt for følsom for enkelte ord....

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Hva spiser dere i stedet for brød
    Av cathrin i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 15
    Siste melding: 07-04-15, 01:33
  2. Lav karbo brød
    Av usikker i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 0
    Siste melding: 12-11-09, 23:28
  3. Lav karbo brød
    Av usikker i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 0
    Siste melding: 12-11-09, 23:28
  4. Brød uten gjær. Mye proteiner, fiber og sunt fett!
    Av Vigdis i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 3
    Siste melding: 01-09-09, 19:21
  5. Bedre Helse
    Av Marianne i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 19-09-06, 18:14

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg