Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Bedre uten brød

Fant en bok på biblioteket i går. "Bedre uten brød" av Wolfgang Lutz, Christian B. Allan, redaktør Jens Veiersted, utgitt 2010. Boka virker etter noen siders lesning lettlest, på tross av at det er en fagbok som henviser til forskning.

Det er altså en bok om lavkarbokosthold. Og om hvorfor det er best for kroppen. det er noen få eksempler på mat, en tabell med karbohydratinnhold i forskjellig mat. Det er altså ingen kokebok. Lutz er indremedisiner, og begynte å eksperimentere med kosthold da han selv fikk dårlig hese. Han videreførte erfaringene til pasintene sine i Østerrike, med gode resultater. Boka ble første gang utgitt i 1967. Så Lutz har holdt på med dette lenge.

Her er link til forlaget som har utgitt boken. Her finner du utdrag fra boken

Anbefales! Biblioteket har den
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Jeg har funnet og begynt å lese noen blogger som omhandler samme tankegang
    http://high-fat-nutrition.blogspot.com/ (engelsk, tungt språk)
    http://www.perceptions.se/ (svensk)
    http://thehealthyskeptic.org/ (også om hypothyreose og andre hormonrelaterte ting)
    http://blog.cholesterol-and-health.com/ (the daily lipid - veldig bra, engelsk)

Ta en runde og sjekk dem ut . Masse nyttig og bra her.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Hm.
    Det er så praktisk med ei brødskive da.....

For min del : bedre uten poteter ris og pasta.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    42
    Meldinger
    498

Og så lettvint, når man ikke orker å lage mat...

Men for min del, er nok ikke brød det beste. Blir jo både trøtt, irritabel, og dorsk, av å spise brød.

Har også lånt den boken, for en stund siden. Grei bok, men mye teoretisk stoff.

Har kjøpt ei bok som hete Doktor Dahlquists Guide til LCHF. Grei bok den!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Hvis det er riktig at summen av laster er konstant, så tenker jeg sånn at jeg ofrer noe når jeg forsaker alle andre karbohydratkilder enn brød - og derfor kan beholde noe annet.
    For meg har det som sagt en praktisk årsak.
    Ikke alle kan eller vil velge slik, det må bli et personlig valg.
    Men for den som tåler brød er vel ikke det noe verre å ha i seg enn de andre karbokildene ?

Men jeg er ikke fanatisk anlagt.....
    Jeg spiser sjelden mer enn to brødskiver om dagen og forvansker ikke situasjonen for verten om det ikke finnes andre muligheter enn poteter ris eller pasta der og da.
    Og - jeg tar tilogmed ei pølse eller to i året, når jeg tvinges til å tenke etter.

Det er vel opprøreren, den gamle raddis i meg, som plent nekter å godta meg som fanatiker. Jeg er simpelthen nødt til å trosse alle gode forsetter.......
    Ett eller annet gjør at jeg aldri blir voksen
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Boka "bedre uten brød" har en svært dum tittel. For det høres ut som om det handler om brød. Men det gjør jo ikke det! Det er en klassisk lavkarbobok. Altså mindre karbohydrater, mer protein og fett. Og bra tilrettelagt for norske forhold, med norske eksempler.

Og jeg synes jo at de tankene du har, n'Finn, ikke er så dumme. Noen ganger kan en veldig stor overgang til noe annet bli litt vel mye endring, og mye bryderi. Da er det bedre å ta vekk noe, enn alt! Jeg synes også at å fjerne brød totalt kan være tungvint. Særlig når jeg er på farten, da er en klassisk matpakke med brød med pålegg fin å ha. Så for meg som lever glutenfritt blir det da å lage glutenfrie alternativer av en eller annen type brødaktig ting.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    42
    Meldinger
    498

n'Finn: Enten er det raddisen som styrer deg, eller så har du veldig lite matlyst. :-O Hvis ikke dette med maks 2 brødskiver bare er ironisk ment. Selv en voksen raddis som deg, trenger da mer enn 2 skiver???? 2 skiver er jo ikke nok å mette en sulten bjørn! 4-5 skiver må til! Ellers så er det jo fare for omgivelsene.... En sulten bjørn er ikke så lurt å møte på... ;)

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    42
    Meldinger
    498

Enig både med n'Finn og Vigdis. Å ta bort brød helt, går jo ikke. Blir jo litt tungvint å sitte på et møte å spise en stor salat, eller ute i skauen å spise halv frossen kylling, med ukokte grønnsaker til...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg tror det går an å leve godt uten brød, pasta og potet. Men det må nok litt planlegging til! Et brød er så enkelt å skjære av og slenge noen pølsebiter på! Men en slik radikal kostomlegging krever nok litt i begynnelsen. Men jeg tenker som Finn at det er bedre å gjøre litt bra, enn ikke noe bra. Og vi i Vesten spiser mer karbohydrater enn det var meningen at vi skulle gjøre.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Enig både med n'Finn og Vigdis. Å ta bort brød helt, går jo ikke. Blir jo litt tungvint å sitte på et møte å spise en stor salat, eller ute i skauen å spise halv frossen kylling, med ukokte grønnsaker til...
    Jeg har gjort det nå i 2 uker siden jeg kom hjem og før det i 2 uker på hotell (det var MYE verre).

1) Man blir ikke så ofte sulten når man spiser mer fett og protein - dermed holder man ofte ut møtet uten problemer.

2) I skauen kan man ta med seg en termos med suppe og en pose nøtter. Man kommer langt med det.

Så ja, det går. Men det krever mer planlegging enn den brødskiva vi har lært å smøre siden 5-6 års alder. Husk at det kun er i den vestlige verden brødmåltider er innarbeidet.... I resten av verden spiser man faktisk "middag" 3 ganger daglig. Men jeg spiser altså ris og poteter da...

(Og om noen for ett år siden hadde fortalt meg at jeg skulle skrive dette hadde jeg sagt at vedkommende hadde en hel jernvare løs... jeg har vært, og er, glad i brød helt fra jeg kunne tygge selv... )
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hva spiser dere i stedet for brød
    Av cathrin i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 15
    Siste melding: 07-04-15, 01:33
  2. Lav karbo brød
    Av usikker i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 0
    Siste melding: 12-11-09, 23:28
  3. Lav karbo brød
    Av usikker i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 0
    Siste melding: 12-11-09, 23:28
  4. Brød uten gjær. Mye proteiner, fiber og sunt fett!
    Av Vigdis i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 3
    Siste melding: 01-09-09, 19:21
  5. Bedre Helse
    Av Marianne i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 19-09-06, 18:14

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg