Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    59
    Meldinger
    421

Standard Bøker om ernæring

Hei
    Noen som kan anbefale bøker om ernæring og helse? Helst på norsk.

Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Buskerud
    Alder
    45
    Meldinger
    18

Standard Sv: Bøker om ernæring

Jeg anbefaler på det varmeste "Bedre uten brød" av Christian B.Allan og Wolfgang Lutz
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Takk for tipset Murmel! Denne boken har vært omtalt flere ganger,- den må utforskes!
    På Norli koster den kr. 349.- og kr. 305.- på www.tanum.no

Brød er altfor godt, dessverre

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    59
    Meldinger
    421

Takk for tipset. Ja, det var dette med brød og gjærbakst da, det jo så godt

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    77
    Meldinger
    2,327

Sitat Opprinnelig skrevet av Murmel Vis post
    Jeg anbefaler på det varmeste "Bedre uten brød" av Christian B. Allan og Wolfgang Lutz
    Les mer: Google.books.dk

Les mer om Wolfgang Lutz: Tema: Ernæring
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Allerede i 2003 har jeg købt to bøger om ernæring, der har flot levet op til mine forventninger. God information og inspiration.

1. Naturlig slank, med kost i balanse af Fedon A. Lindberg, som skriver i sit Forord til bogen:

"Det var i Hellas jeg ble født i begynnelsen av 6o-tallet. Det var i Hellas jeg vokste opp og lærte å sette pris på de enkle ting i livet, som solen, lyset, det blå havet og ". gresk mat. Jeg så på, mens min bestemor laget den ene velsmakende retten etter den andre. Hun var en meget dyktig kokk. Men beste¬mor var også ganske overvektig. Hun fikk type 2 diabetes ("alderdomsdiabetes") relativt tidlig i 50-årene, og blodtrykket var svært høyt. Jeg kunne med frykt i øynene være vitne til de hyppige årelatinger (vanndrivende midler fantes ikke da) som bestemor måtte gjennom hver gang blodtrykket ble faretruende høyt. Min bestemor spiste mer eller mindre som alle andre. Hun var glad i mat, men satte aldri til livs store mengder. Noe måtte være galt. Min bestefar var slank og spiste nøyaktig samme mat. Ingen av dem var særlig fysisk aktive, i alle fall drev de ikke med systematisk mosjon. Hvorfor var det bare min bestemor som ble overvektig? Hvorfor fikk akkurat hun diabe¬tes? Hvorfor det høve blodtrykket? Det varte ikke lenge før min far også fikk diabetes og høyt blodtrykk. Som sin mor i sin tid var han i begynnelsen av 50-årene, og hadde på relativt kort tid lagt på seg cirka 13 kilo, nesten alt rundt livet.

Knapt 65 år gammel fikk min bestemor sitt første hjerneslag. Det var en tragedie for hele familien. Så kom det ett til. Jeg så hvordan et menneske gradvis ble redusert på grunn av sykdom. Det varte ikke lenge før også hjertet begynte å svikte. Min bestemor døde knapt 70 år gammel. Men hvorfor? Kunne hun ha gjort noe annerIedes?

I min familie er vi mange leger. Min far og tre av mine brødre er alle leger. Jeg studerte selv medisin og ble - rimeligvis - tidlig interessert i nettopp diabetes og overvekt. Det er jo kjent at begge disse sykdommene er meget arvelige. Har man foreldre med diabetes, er det opptil 40 prosent sjanse for at man selv kan utvikle sykdommen. Kunne jeg gjøre noe for å forhindre dette?

Både i Norge og i USA har jeg drevet med forskning og behandling av insulinresistens (årsak til type 2 diabetes og medvirkende årsak til overvekt). Allerede i 1987 fikk jeg selv konstatert at jeg hadde moderat insulinresistens, gjennom en avansert test. Da var jeg ikke overvektig. Beskjeden var klar:
    Jeg måtte finne ut hva jeg selv kunne gjøre for å forebygge diabetes, jeg var sikkert arvelig disponert.

I alle år har jeg slitt med vekten. Det skulle veldig lite til før magen ble større. Samtidig har jeg alltid likt god mat, kaker og desserter. Uten at jeg noensinne har vært betraktelig overvektig, har vekten opptatt meg mye. Kunne jeg ha en lavere «forbrenning» enn andre? Kunne det være noen matvarer jeg ikke tålte godt?

I løpet av min spesialistutdannelse fikk jeg stadig bedre kunnskap om overvekt, diabetes og andre livsstilssykdommer. Etter hvert ble jeg mer og mer frustrert over hvor lite leger og det offentlige satset på forebygging. Vi vet at anlegg for overvekt, diabetes, høyt blodtrykk, kolesterol og hjertesykdom er arvelige, men som oftest er det miljøet, det vil si livsstilen som avgjør om vi blir syke. Jeg har sett mange diabetespasienter bli gradvis verre etter å ha gått gjennom flere år med udiagnostisert forstadium til diabetes og deretter gjennom en såkalt periode med «kostregulering». Nesten uten unntak har sykdommen utviklet seg og krevd behandling med medikamenter. Fram til for noen år siden har man kun hatt til rådighet medisiner som øker insulinproduksjonen (som fra før er forhøyet i tidlig stadium av type 2 diabetes og overvekt). Dette har ført til bedre blodsukkerkontroll, men nesten uten unntak til ytterligere vektoppgang (80 prosent av type 2 diabetikere er overvektige i utgangspunktet). Så har man ofte måttet ty til insulinbehandling, med ytterligere vektoppgang som resultat. Observasjonen var klar: Insulin kan gjøre oss fete!

Men hva er det som styrer insulinet vårt?

Ganske enkelt, det er maten vi spiser. Ikke så mye mengden vi spiser, men hva vi spiser. Det skal nemlig mer til enn mindre mat for å gå ned i vekt. Tradisjonell slanking virker ikke på sikt. Hele 95 prosent av dem som slanker seg, går opp til samme eller høyere vekt innen ett år. Hensiktsmessig endring av livsstil må til.

Mens jeg forsket i USA, kom jeg til å støte på et begrep som har hatt en enorm betydning ikke bare for meg personlig, men også for flerfoldige mennesker verden over: GLYKEMISK INDEKS (GI). Jeg innså at dette kunne være et av de viktigste fremskritt innen ernæringslære på flere tiår. Riktig anvendt kan dette prinsippet forebygge overvekt og hjelpe overvektige til å spise seg gradvis ned i vekt. Det kan stabilisere blodsukkeret hos diabetikere, samtidig som de går ned i vekt og føler seg vel. Det kan bidra til å forebygge eller forbedre høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdommer. Å ta hensyn til den glykemiske indeks kan øke forbrenningen og bedre yteevnen generelt, og idrettsprestasjon spesielt.

Jeg har lest mye om glykemisk indeks de siste fem årene. Omfattende forskning rundt dette har gitt oss en bedre forståelse av hvordan maten fungerer, hvordan den påvirker våre hormoner og dermed vår helse.

Det er mye som tyder på at til og med sykdommer som astma og revmatiske lidelser, barnløshet blant kvinner, kreft og immunsykdommer kan forholde seg til maten vi spiser. Det er helt opplagt at vi er det vi spiser - og det våre forfedre spiste. Det skulle bare mangle om ikke maten kunne forebygge og behandle sykdom: MAT ER MEDISIN.

I 1999 tok jeg initiativ til å starte den første klinikk som spesialiserer seg på forebygging og behandling av overvekt og livsstilssykdommer som diabetes og hjertesykdom. Klinikken heter Vekt i Balanse og tilbyr tverrfaglig behandling gjennom opplæring i hensiktsmessig kosthold og matlaging, organisert mosjon som øker fettforbrenningen, støtte tillivsstilsendringer og eventuell behandling med medikamenter (sjekk også www.vektibalanse.com og www.drlindberg.com).

I denne boken vil jeg forsøke å forklare hvordan du kan spise deg til bedre helse, høyere prestasjoner og lavere vekt gjennom riktig anvendelse av den beste medisin vi har til rådighet, nemlig mat. Du skal spise godt og du skal spise til du er mett. Men da må du bare velge riktig."

2. Naturlig slank, kokebogen af Fedon A. Lindberg, som skriver i sit Forord til bogen:

"Denne boken er mye mer enn en vanlig kokebok. Den er skrevet for deg som er interessert i din helse. Den er ment for deg som tror på kostens helsefremmende effekter og ønsker å endre kosthold og livsstil for å beholde eller få tilbake din gode helse. Den er like mye en metodebok som en samling oppskrifter. Den vil lære deg gamle og nye metoder å tilberede mat på, som bevarer og ikke ødelegger næringsstoffene eller smaken. Den vil vise deg teknikker som kan gi deg sunn matgIede og mat som gir energi som varer, uavhengig av din helsemessige status. Du vil unngå den største feilen forbundet med slanking: ensformig og kjedelig mat, og at du aldri kan spise deg god og mett. Du kan nå lage mat på høyde med det du får på de beste restauranter. Samtidig er jeg klar over tidsbegrensningene i vår travle hverdag. Med litt planlegging vil du slippe å bruke mange timer på kjøkkenet. Jeg vil gå igjennom de viktigste råvarene i forhold til Kost i balanse-konseptet. Jeg vil lære deg de viktigste matlagingsprinsippene slik at du kan lage en mengde retter ved å kombinere matvarer og grunnoppskrifter. Du vil stifte kjennskap med «smaksbatteriet»: spennende krydder, urter, senneper, oljer, eddiker etc. som setter ekstra god smak på maten. Bare fantasien kan sette grenser. Du får også massevis av gode oppskrifter. Men enda viktigere, du lærer å mestre et ernæringskonsept som du kan ha glede av resten av livet."

"Vil du ha et langt liv, så gjør måltidene korte." Benjamin Franklin

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Jeg er en varm tilhenger av bibliotek! På mitt bibliotek har de både Fedon, Glutenfritt (fem bøker om emnet tro jeg fant) og mye annet innen ernæringslitteratur og gode oppskrifter. Og bøker kan bestilles gratis fra andre bibliotek dersom de ikke har boka i basen. Dersom du liker boka godt etter endt lånetid, kan du jo kjøpe den da. Istedet for å kjøpe bok etter bok som støver ned.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Sitat Opprinnelig skrevet av Murmel Vis post
    Jeg anbefaler på det varmeste "Bedre uten brød" av Christian B.Allan og Wolfgang Lutz
    Denne er på tilbud hos Capris.no nå kun 69 kr!!!!!!

Har nettop bestilt den, løp og kjøp

http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8292605177

Anbefaler også Sten Sture Skaldeman sin bok "spis deg ned i vekt", den handler ikke kun om slanking men er mere en generell bok om kost.
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    59
    Meldinger
    421

Har bestil Mat for bedre helse av Fedon Lindberg.

Lignende tråder

1. Bøker om ernæring
    Av Bille i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 8
    Siste melding: 11-08-09, 23:04
  2. Oversettelse av bøker?
    Av Sonja Midtlien i forumet Biblioteket
    Svar: 0
    Siste melding: 07-08-09, 19:15
  3. Gode bøker å anbefale?
    Av trude.lutt i forumet Biblioteket
    Svar: 2