Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    8

Standard En "lat" datter

Jeg har en datter som snart er 21 år, hun har egentlig fra hun var ganske ung vært "lat". Det med søvn er et kapittel for seg, hun har alltid sovet mye og tungt, derfor har jeg vært inne på tanken om at hun kan ha forsinket døgnrytme,men så er det det, at bare hun roter seg til sengs så sovner hun fort, hun sovner alltid på bil, tog ,fly etc å det er med engang. Hun er aldri opplagt, selv om hun sover 15 timer.

Nå er hun til utredning for ADD, men jeg begynner mer å mer å tro at det kan være noe med stoffskiftet. Hun er ikke overvektig,men lite skal til før hun legger på seg, tørre flekker på huden, konstant slim i halsen, kremter mye, sier hun ikke fryser lett,men har alltid gått i ullklær sommer som vinter, liker å ha det varmt på feks soverommet, dårlig konsentrasjon, dårlig hukommelse, reagerer på hormonpreparater som p piller, veldig premenstruell,ja det er noe av det jeg har registrert.

Hun har tatt stoffskifteprøver, men disse var normale ifølge legen. Jeg er selv på grensen til vanvidd,for jeg vil pr idag betegne henne som 100% ufør, hun klarer ikke å komme seg på skolen, men det virker samtidig som hun "driter" i det. Hun er likegyldig med alt har jeg inntrykk av, å det virker som om det bare forverrer seg. Det eneste hun interesserer seg for er data, der kan hun sitte ut og bort, så du kan si hverdagen går med til å sove og å sitte på pc, er vel ikke rart hun er deprimert.

Nå er jeg så desperat at jeg mener å komme inn på et privat legesenter å be om en utredning fra topp til tå, koste hva det koste vil. Men spørsmålet til dere som har en stoffskiftesykdom, kan det være at hun lider av noe slikt?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    41
    Meldinger
    498

Standard Sv: Hjelp!!

Huff, høres ikke greit ut, å ha det slikt. Skjønner din frustrasjon! Hvis det er feil med stoffskifte hennes, kan hun kan nok ikke for at hun er slik!

Jeg er jo også slik! Lat, giddesløs, rotete, blir for sliten, osv. Og jeg har lavt stoffskifte.

Søvmønsteret mitt er helt forstyrret! Kan sove mange timer. Mer enn 12 timer. Og da sover jeg tungt, snorker nok også. Jeg kan sove om dagen, være oppe om natta, sove om natta, være våken om dagen. Kan sovne over alt. Sliter også med overvekt, osv.

Selv om det ikke slår ut på prøvene, kan hun ha det. Det finnes jo tester, hvis jeg ikke husker feil, som kan avgjøre det. Hadde jo også det slik. Jeg hadde feil med stoffskifte, og det viste ingenting på prøvene. Ikke før jeg kom i 30-årene, da først vistes det på prøvene.

Ut i fra det sier, kan det virke som at din datter har noe feil med stoffskifte, ja. Mest sansynelig lavt stoffskifte. Symptomene du beskriver, kan stemme med lavt. Men det vil jo evt prøver vise.

Ønsker deg lykke til! Ønske deg velkommen hit til oss!
    Sist endret av helgemann; 21-11-10 kl 13:35 Begrunnelse: Ble litt surr

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    8

Takk for svar Nei jeg forstår at hun ikke kan noe for det, men hun går jo glipp av utdannelse og jobb. Jeg har ingen tro på hverken ADD eller døgnrytmeforstyrrelse, selv om man selvsagt ikke skal avskrive dette. Angående ADD så er det slik jeg har forstått konsentrasjonsvansker, dårlig hukommelse, noen har vel også problemer med lese/ skriveferdigheter, det med den unormale mengden søvn stemmer ikke inn. Likeså med døgnrytmeforstyrrelse, hun sovner jo bare hun legger seg, har ikke noe problem med det, men det virker som om hun "fungerer" bedre om natta. Hun er jo veldig kunnskapsrik, lærer lett men hva hjelper det når hun ikke fungerer.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    41
    Meldinger
    498

Hadde hun hatt ADD, hadde hun vært aktiv. Sønnen til min tante, har ADD. Og før han fikk medisiner, var han mer under taket, enn på gulvet. Så det er nok ikke det hun har.

Det finnes det jo hjelp hun som hun kan få. Leksehjelp, egen rom til prøver, osv. Jobb, finnes det hjelp og tiltak også der.

Det kan hende at hun er på begynner stadiet til lavt stoffskifte. Og at hun fungerer bedre om natta/kvelden, stemmer godt med meg! Det er da jeg er mest våken. Men det er jo som sagt viktig å ta alle nødvendige tester for å kartlegge den egentlige årsaken.

Jeg skjønner deg godt! For ingen skjønte hvorfor jeg var slik som jeg var. Så det er bra at du tar din datter på alvor, og prøver å hjelpe henne!
    Sist endret av helgemann; 21-11-10 kl 13:58 Begrunnelse: Roter fælt i dag....

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Høres jo ut som du prater om slik jeg var - om det hadde funnets datamaskiner på den tia, så hadde jeg også vært slik.
    For det er en stund siden, så jeg prøver å se ting i etterpåklokskapens lys.
    Det er som kjent den eneste klokskap

Og det er vel også derfor du spør kira ?

Først.
    Stoffskifteprøver finnes ikke. Jeg mener, man kan ikke ta en blodprøve å si hvordan stoffskiftet er. Det man gjør, er å telle det lageret av den råvaren som kan bli til stoffskiftehormoner. Så om det er nogenlunde som "alle andre" har det, så konkluderer man med at stoffskiftet er iorden.
    Og det er ikke akkurat det samme.......

Produsenten - tyreoideakjertlen.
    Feilen ligger oftest her, og man måler antistoffer for å finne ut om det er noe galt med kjertlen. Anti-TPO og TRAS heter de mest brukte. De forteller om kjertlens helse, og i 90% av de tilfellene som behandles har det startet med positive utslag på disse prøver.
    Dette er vel også det området man er flinkest på idag.
    Men det finnes mange mulige stoffskiftesykdommer som ikke involverer sykdom i kjertlen. Dem er man dårlig på å finne, og det er også derfor at over nevnte situasjon er så stor som 90%.
    Blir man flinkere på å ta de andre variantene, vil det representere mye mer enn 10%.
    Så kanskje datteren har en av dem ?

Man må jo begynne hos en fastlege, og dennes kunnskap på området er avgjørende. Spør om å ta de to antistofftestene først.
    Det neste man kan undersøke, er hvor mye kjertelen produserer, og hvordan produksjonen styres. (h.h. fritt T4 og TSH)

Jeg har jo ikke glemt hvor håpløst jeg syns det var til å begynne med. Derfor spurte jeg ikke mye, og nåpr jeg begynte, visste jeg jo ikk hva jeg skulle spørre om engang. Man kommer inn i forkortlenes mystiske verden.....
    Man du kan forsøke å formulere det du lurer på. Mange her vil forsøke å besvare dem.

Du kan være med datteren (hvis hun gir deg lov).
    Det kan være lurt.
    Be også om å få en utskrift av prøveresultater. De er så lett å glemme.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    8

jeg må si at jo mer jeg leser her inne jo mer lurer jeg på om også jeg har noe med stoffskifte, eller jeg har vel lurt på det lenge, men slått meg til ro med at pøvene har slått fast at alt er iorden. Jeg har skrevet ned det du skrev å skal komme meg til lege, ta med min datter også å få dette undersøkt. Jeg føler meg tvers igjennom "råtten" om du forstår hva jeg mener, klarer ikke forklare følelsen i kroppen på noen annen måte, jeg var energisk før men nå er jeg mer som et "slakt".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jeg forstår hva du mener.
    Man blir slik av energiløsheten antar jeg ?
    Så skal det vel også sies at stoffskiftesymptomer er det mange som har.
    Legene kaller dem uspesifikke, og alle har dem - fra tid til annen, ikke bestandig, og i betydlig mildere grad. Og akkurat styrken er ikke så godt å overbringe til andre.
    Og lykke til da.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Standard Sv: En "lat" datter

Endometriose er også en ting hun burde fått utredet.

Lykke til med dattera, håper hun får avklart situasjonen snarest.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    41
    Meldinger
    498

Batian: Du må ikke glemme mora og! Hun har jo óg samme symptomer. Så det er jo inn på kontroll med begge to!

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Batian: Du må ikke glemme mora og! Hun har jo óg samme symptomer. Så det er jo inn på kontroll med begge to!
    hehe
    ja, du har selvsagt rett. Men, på den annen side så er det mange som blir småsyke av å lese lister med symptomer ;). Spøk til side, regner med de det gjelder har vurderingsevne nok til å kjenne litt på kroppen sin.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Verdiene til min datter på 11 år
    Av Kevlin i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 7
    Siste melding: 02-05-12, 15:23
  2. datter med symptomer på stoffskifteproblemer
    Av Marie i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 20
    Siste melding: 03-06-10, 17:41
  3. Verdiene til min datter på 11 år
    Av Kevlin i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn