Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 24
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Kan man bli kvitt store knuter uten operasjon? Jeg er professjonell operasanger

Sitat Opprinnelig skrevet av annis Vis post
    Nårdet gjelder ondartet: Kjenner du til det forhatte og/eller lovprisede amygdalin/B17/laetril?
    Jo, det kender jeg lidt til. Har liggende lidt materiale om Laetril på mit website. Derfra har jeg kopieret infoen til dig i denne nye tråd, Annis

Men ellers slå koldt vand i blodet - nu Det er alt for tidligt for aftale med en bedemand. Desuden er dødsfald relateret til kræft i skjoldbruskkirtlen (hvis det skulle vise sig senere) ekstremt sjældne + en stoor fordel af denne sygdom i forhold til behandling af hypothyreose: dem som har hypothyreose pga. kreft i skjoldbruskkirtlen behandles og respekteres af lægestanden langt bedre og mere end os andre.

Hvad stemmen angår - sørger du for at blive opereret af en dygtig endokirurg - vil du beholde din stemme som om intet var sket.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Nordlending på Sørlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    120

Standard Sv: Kan man bli kvitt store knuter uten operasjon? Jeg er professjonell operasanger

. Det viste seg at høyre del av kjertelen er fin, men i den venstre fins det flere klumper....
    Der tok de feil første gangen. det er kun en.

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Nordlending på Sørlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    120

Standard Sv: Kan man bli kvitt store knuter uten operasjon? Jeg er professjonell operasanger

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Men ellers slå koldt vand i blodet - nu Det er alt for tidligt for aftale med en bedemand.
    Er bedemand kirurgen? Årsaken til klumpen er ikke utredet siden "blodprøvene er fine". Det neste på programmet hva gjelder skolemedisinens tilbud er ny biopsi og prat med kirurg på radiumhospitalet. Jeg er redd for falsk positiv prøve og press om operasjon. Etter et halvt år har jeg kommet meg til Arendal helsecenter og fikk endelig tatt andre prøver enn de vanlige OG den hersens døgnurinprøven. Tenk om jeg har hypotyreose type 2 eller jodmangel. Da kan dette jo behandles. Jeg grøsser når jeg tenker på alle de som har lagt seg på operasjonsbordet unødig for så å bli hypothyroide for resten av livet. Å fjerne bare knuten (nodulectomy) er visst regnet som dårlig kirurg-skikk. Da sier jeg nei takk!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    33

Hei Annis!

Er nå gått en stund siden første meldingen din og ser nå at du oppdaterer med følgende:

Der tok de feil første gangen. det er kun en.
    Tenker du nå bør ha fått tatt biopsi og også fått prøvesvar. Håper prøvesvarene er fine så du slipper operasjon som kan medføre mye ettervirkninger for deg...

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Nordlending på Sørlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    120

Sitat Opprinnelig skrevet av Tuppelura Vis post

Tenker du nå bør ha fått tatt biopsi og også fått prøvesvar. Håper prøvesvarene er fine så du slipper operasjon som kan medføre mye ettervirkninger for deg...
    Takk for omtanken!
    I midten av oktober var jeg hos lege for første gang pga hevelse på halsen. jeg ble sendt til feil røngtensenter der de ikke tar biopsi, fikk røngten og ultralyd. Også jeg måtte i ny kø og fikk ikke biopsi før 5 januar. Svar forelå en mnd senere. Men ingenting ble sagt om hverken godartet eller ondartet. Det stod at de ville ta tykknålsbiopsi og legen mente at det betydde at de hadde fått for lite materiale. At de vil forsikre seg om at det ikke er kreft før de opererer. Dette fordi jeg er sanger og jeg bør slippe to operasjoner om de skulle oppdage kreft i forbindelse med første operasjon (halve kjertelen). Det er jo slik at det er prosedyre å operere uansett om det er ondartet eller godartet når det er en så stor solid knute. Det er ikke noen av disse legene som tenker på at det kan være en underliggende årsak som bør adresseres først så ikke samme problem oppstår i den resterende delen. Jeg finner det meget merkelig at de kan si til pasienten at dette vet de ikke årsaken til også er det er bare å operere. Jeg bad jo flerfoldige ganger om å få døgnurinprøve, men dette mente overlege på radiologisk var helt uvanlig å få. Det er nok jod på sørlandet sa hun....Men nå har jeg gått til en ukonvensjonell lege så nå har det blitt fart i sakene.

Ps Det er mange fine skjerf å få kjøpt!!!!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    33

HVA? Har du ikke fått avklart hvorvidt det er kreft eller ikke enda?!?? http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...s/icon_eek.gif

Slik jeg forstår det er det snakk om en solitær knute i høyre thyreoidealapp. Stemmer dette? Det er riktig at dette muligens må operers uansett, men hvorvidt det er ondartet eller ikke avgjør jo veldig omfanget av operasjonen, da. Dersom det er ondartet vil de vel fjerne hele kjertelen og ikke bare den lappen det er knute i.

Ble selv operert for cancer thyroidea i fjor sommer. Ikke moro å gå slik å vente på prøvesvar og ikke vite hva man skal forholde seg til. Du kan jo be om å bli henvist Radiumhospitalet for en avklaring der. Der forsikrer de seg om at de får tilstrekkelig prøvemateriale og når svaret foreligger er dette til å stole på. Få eventuelt fastlegen til å ringe inn og sjekke ventetid der. Mulig de tar deg inn raskere når de forstår at du allerede har ventet nesten et halvt år på å få avklart dette...

Ønsker deg masse lykke til videre :-)

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Hei Annis
    Skjønner godt at du er redd for å ende opp med en permanent hypothyreose hvis kjertelen din blir operert. Men husk at det er verre å gå med en eventuell udagnostisert og dermed ubehandlet thyreoideakreft. Dette bør du få fortgang i. Les denne veilederen. Her ser du litt om rettigheter.
    Lykke til

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Nordlending på Sørlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    120

Sitat Opprinnelig skrevet av Tuppelura Vis post
    HVA? Har du ikke fått avklart hvorvidt det er kreft eller ikke enda?!??

Slik jeg forstår det er det snakk om en solitær knute i høyre thyreoidealapp. Stemmer dette?

Det er riktig at dette muligens må operers uansett, men hvorvidt det er ondartet eller ikke avgjør jo veldig omfanget av operasjonen, da. Dersom det er ondartet vil de vel fjerne hele kjertelen og ikke bare den lappen det er knute i.

Ble selv operert for cancer thyroidea i fjor sommer. Ikke moro å gå slik å vente på prøvesvar og ikke vite hva man skal forholde seg til. Du kan jo be om å bli henvist Radiumhospitalet for en avklaring der.
    Der forsikrer de seg om at de får tilstrekkelig prøvemateriale og når svaret foreligger er dette til å stole på. Få eventuelt fastlegen til å ringe inn og sjekke ventetid der. Mulig de tar deg inn raskere når de forstår at du allerede har ventet nesten et halvt år på å få avklart dette...

Ønsker deg masse lykke til videre :-)

Etter hva jeg forstår så viste ikke prøven positiv på kreft og ultralydundersøkelsen viser det heller ikke i form av variasjoner i bildet etc.
    Saken er at slike celle-prøver ALDRI kan være 100% sikre. Heller ikke den de tar på radiumhospitalet. ( jeg er satt opp til time der neste uke) Det eneste sikre er å undersøke kjertelen etter operasjon og da kan man jo ikke akkurat putte den tilbake igjen etterpå om det er godartet. hehe. Jeg er ikke redd for kreft for det er veldig liten sjans for at det skulle være det utfra beskrivelsene av knuten som står på evalueringen etter ultralydundersøkelsene og hyppigheten av kreft i slike kuler. Dessuten er det bare en krefttype i kjertelen som er livstruende. Og det er den som har spredt seg. Det er gjort undersøkelser av hvor lang levetid en person med kreft i kjertelen har i forhold til en som er operert eller er frisk og forskjellen er på ca 1 %. Jeg er ikke redd for å vente på operasjon men jeg er temmelig lei av å vente på å få finne ut hva slags sykdom jeg har. Jeg har jo blitt testet for både det ene og det andre. Dette fordi jeg har nevrologiske symptomer, vekttap, håravfall, utslett, nattesvette, muskelverk, press i hodet og ryggen, etc etc. Rene detektivarbeidet pågår.

Venstre.

Ekspertene innen ortodoks skolemedisin mener jo selvfølgelig at dette kun kan fjernes ved operasjon uansett godartet eller ondartet. Det jeg mener er at det ikke er riktig å operere før man har funnet den underliggende årsaken og begynt å behandle pasienten for denne. Kan det tenkes at når man får behandling for dette så kan knuten begynne å skrumpe inn på samme måte som en som har knuter i forbindelse med graves?

( En løsning på naturlig behandling av abnormal celledeling, kan man også finne hos Fred Eichorn på national cancer research foundation, utrolig spennede forskning og resultater.)

De som havner i kategorien fine blodprøver, slik som jeg, får bare beskjed om at dette kan de ikke vite noe om årsaken til også er det operasjon som gjelder, helst så fort som mulig. Men da har de ikke tatt hensyn til at det fins flere former for stoffskiftesykdom som ikke de vanlige prøvene som tas på de som skal sjekke stoffskiftet sitt viser. Feks Revers T3 og cellulær resistanse. Disse tilstandene omtales jo som svært sjeldne men dette kommer jo av at folk ikke testes for det. Men nå har jeg altså møtt en lege som har latt meg få disse testene pluss annet. Jeg vil vente med å avtale eventuell operasjon til jeg har fått avklart årsaken til sykdommen og prøvd andre alternativ.

Hvis det er fare for kreft med spredning er det jo mere hast men i de tilfellene er det vel ikke så vanskelig å finne ut om det er kreft. Man ser jo på ultralyd-bildet for å få ledetråder om dette, feks ved at knuten er ujevn og ikke respekterer thyreoidea-kapselen, at det er svarte flekker på bildet, ingen blodgjennomstrømning etc. Jeg leste en lengre rapport om prøvetakning og ultralyd og tenkte å klistre den inn her, men nå finner jeg den dessverre ikke igjen. Konklusjonen var at man aldri med 100% sikkerhet kan konstatere kreft eller ikke kreft med de undersøkelsesmetodene som brukes i dag.

Håper du har det bra! Tok de hele kjertelen på deg?

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Nordlending på Sørlandet
    Alder
    45
    Meldinger
    120

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Hei Annis
    Skjønner godt at du er redd for å ende opp med en permanent hypothyreose hvis kjertelen din blir operert. Men husk at det er verre å gå med en eventuell udagnostisert og dermed ubehandlet thyreoideakreft. Dette bør du få fortgang i. Les denne veilederen. Her ser du litt om rettigheter.
    Lykke til
    Se svaret jeg gav til Tuppelura! Og takk for omtanken!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    33

Så godt å høre at de ikke har klart å påvise kreft hos deg, Annis!

For min del ble kreften konstatert allerede på første ultralydundersøkelse og alle de fire gangene det ble tatt ultralyd før operasjonen (unilabs, lokalsykehuset, Radiumhospitalet og Rikshospitalet) fantes det ingen tvil om at dette var ondartet. Under biopsitaking på Radiumhospitalet spurte jeg overlege Arne Heilo om det fantes noen mulighet overhodet for at dette ikke var ondartet hvorpå han umiddelbart svarte at det var det dessverre ikke. Tror neppe man finner en med bedre kunnskap på dette feltet enn nettopp han. Fantastisk dyktig og hyggelig fyr som tar seg tid til å forklare og besvare spørsmål under undersøkelse!

I ettertid har jeg stusset litt over det at kreften min var så lett å diagnostisere bare med det blotte øye (og ultralydapparatet, selvfølgelig!). Den ble først typebestemt ved biopsi, men at det var kreft var det altså aldri noen tvil om. Er det flere andre som har opplevd det samme? Selve tumoren var kun 13 X 16 X 19 mm og visstnok innkapslet. Ikke påvist metastaser til nå. Min tumor var av såkalt papillær type med enkelte follikulære celler og den var av multifokal type. Har forstått at multifokale typer anses noe hissigere enn de unifokale.

Hos meg fjernet de hele kjertelen og jeg fikk ablasjonsdose med radiojod i etterkant. Forstår godt at du vil unngå operasjon dersom du ikke er nødt til å gjennomføre dette. Du bør da uansett følge med på eventuelle endringer og sjekke jevnlig med ultralyd for å forhindre at det utvikler seg til kreft. Det kan tyde på at enkelte som utvikler den typen kreft du beskriver som livstruende (anaplastisk type) kan ha gått med et ubehandlet papillært thyreoideakarsinom i lengre tid som plutselig endrer seg til å bli anaplastisk. Skriver ikke dette for å skremme, men det kan være greit å være klar over så man følger med på eventuelle risikofaktorer. Dette for å kunne avdekke endringer tidlig og leeeeeeeeenge før det overhodet brygger på å endre form til en eventuelt anaplastisk type!

Du høres ut som en oppegående person som tilegner deg nyttig informasjon på feltet. Synes avgjørelsen om å avvente operasjon virker fornuftig ut fra situasjonen. For min egen del sliter jeg mye med å justere stoffskiftet nå i ettertid, men håper og tror at dette vil gå seg til med tiden. Bare så innmari kjedelig at ting tar sånn tid :-(

Kom også over en nettside som iallfall har vært nyttig og informativ for min del:
    http://www.thyroidcancerdoctor.com/help.html
    Kanskje flere kan finne noe nyttig info om thyca der.

Ønsker deg masse lykke til videre, Annis! Håper du slipper for mye komplikasjoner med dette!

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Candida - hvor lang tid tar det å bli kvitt snyltesoppen?
    Av Kevlin i forumet Kosttilskudd og naturlegemidler
    Svar: 8
    Siste melding: 07-03-12, 10:29
  2. Svar: 5
    Siste melding: 01-06-10, 12:01
  3. Cyster og knuter
    Av cyrene i forumet Operasjonssalen
    Svar: 23
    Siste melding: 21-08-09, 20:15
  4. Svar: 0
    Siste melding: 11-10-07, 10:55
  5. Knuter i kjertelen.