Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 25
    Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    5

Standard Hashimoto- kirurgisk sykdom?

Hei. Har lest mye her på forumet det siste året, men dette er første gang jeg forsøker å poste.
    Lurer på om det er noen av dere som har kjennskap til det arbeidet som dr. Ivar Guldvog holder på med, eller om det er noen her som har fått sin skjoldbruskkjertel fjerna av han, for å bli kvitt antistoffet?
    Eg har fått time hos dr. Guldvog for å få vurdert om kirurgi kan hjelpe på mine symptomer, men er litt skeptisk da eg leser her at det kan være et risikabelt inngrep.
    Da eg søkte på I.Guldvog så fant eg to vitenskapelige forhandlingene som eg syntest var svært intressante.
    Er svært dårlig på data så eg klarte ikke å kopiere de inn, men legger ved en link. Side 6 og 7.

http://www.brataas.no/hostmotet/Abstrakt-210-226.pdf
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hashimoto- kirurgisk sykdom?

Hei jørn.
    Hyggelig at du kommer på banen, og håper noen kan svare på dine ønsker.

Mer generelt er det vanskelig for meg å forstå at man kan bli kvitt antistoffer for Hashimotos Thyreoiditt. Det er gjerne en prøve som heter anti-TPO som viser disse. Antistoffene produseres av immunsystemet, ødelegger kjertelvevet og levner resten til atrofien.
    I teorien har da ikke immunsystemet da mere vev å produsere antistoffer mot, så man (flere jeg har sett) påstår at antistoffene da blir borte.

Men hvorfor har da mange antistoffene livet ut ?
    Og ett spørsmål til : Hvorfor skal man fjerne antistoffene ?
    Hvis man kan fjerne antistoffene FØR kjertlen er ødelagt forstår jeg vitsen.
    Men at man fjerner dem ved å operere i kjerten ?
    Jeg driver å skriver det jeg tenker - og får nye tanker hele tiden.
    Ingen har klart å kurere en Thyreoiditt - man lar den ta knekken på kjertlen - det tar et par år - så setter man sin lit til Levaxinet.

Temaet er svært intressant.
    Meg er det ikke håp for. Jeg har heller aldri hatt påvisbare antistoffer.
    Men for verden er det verd en Nobelpris til den som klarer det.
    Skriv gjerne mer om saken jørn !

Obs.
    det er ikke alle sider man har tillatelse til å klippe og lime (kopiere) fra.
    Men ingen nekter deg å linke til siden. (kopiere det som står i adresselinjen i nettleseren og lime inn den her)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    5

Linken til nevnte vitenskapelige forhandlinger ligger nederst på min første melding. På side 6 handler det om Hashimoto og på side 7 er det noe om Graves og infertilitet som sikkert er av interesse for de det gjelder.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

En annen ting er at når du først har pådratt deg en autoimmun sykdom, som Hashimotots, så har du større sjanse for å pådra deg andre autiummune sykdommer. Og den økte forekomsten av disse, statistisk sett, tror jeg ikke forsvinner ved å operere. Hvis du ikke har struma, er det vel ingen grunn til operasjon? Jeg ville ikke latt noen skjære i kroppen min med mindre det var helst livsnødvenif.

Jeg har Hashimotots, og har fjernet halve kjertelen, på grunn av en ivrigvoksende struma
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    51
    Meldinger
    2,404

Jeg tror tanken på å fjerne kjertelen for på den måten å fjerne antistoffene (da er det jo ingenting å lage antistoffer mot), er grunnet i at mange har redusert effekt av behandling. Man antar derfor at det er antistoffene i seg selv som lager symptomer/problemer. Denne tanken er jo ikke fremmed og vi har vel alle lest dette før og vet at mange prøver å bli kvitt antistoffer med kosttilskudd og medikamenter.

Problemet med å fjerne kjertelen for å bli kvitt ett problem (antistoffer) er at det medfører et nytt problem (hypoparathyeoidisme). Her har jeg min største skepsis, samt alt annet som generelt er skummelt med enhver type operasjon. Vi vet hva vi har, men vi vet ikke hva vi får.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    70
    Meldinger
    1,063

Jørn...har du vurdert LDN (NALTREXON).
    Forsøk viser at antistoffene kan dø helt ut da, og da er vel vitsen oppnådd??
    Legen bør skaffe deg dette, ellers klarer du det på "egen hand"!!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    5

Vet ikke om dere fant den artikkelen eg forsøkte å linke til så eg prøver å kopiere den en gang til.

KIRURGISK BEHANDLING AV HASHIMOTOS THYREOIDITT. EFFEKT PÅ ANTISTOFFER OG KLINISKE SYMPTOMER.
    Guldvog I, Podhorny N, Fjære HT, Svindland O
    Kirurgisk og Medisinsk avdeling, Sykehuset Telemark

Bakgrunn: Hashimoto er en multifaktoriell sykdom og oppstår som resultat av et komplekst samspill mellom genetiske og miljømessige faktorer såsom infeksjoner, røyking, stress, jod, selen, stråling, forurensing og post-partum-faktorer. Genetikken dominerer og viser polymorfisme i tallrike gener som igjen disponerer for autoimmunitet. HLA-DR alleler og gener som koder for CTLA-4 og IL2 samspiller med eksempelvis andre autoimmune faktorer og trigger genetisk disponerte individer.

Thyroxin-substitusjon eliminerer ikke alle symptomer ved Hashimoto. Sprsielt alvorlig tretthet, smerter og stivhet i muskulatur og ledd synes å være assosiert med økede titre av antistoffer, spesielt anti-TPO. I en pilot-studie gikk antistoffene såsom anti-TPO, anti-Thyreoglobulin og TRAS drastisk ned når det ble utført en komplett total thyreoidectomi.

Pasienter og metoder: Hos136 konsekutive Hashimoto-pasienter som ble operert i tidsrommet fra 01.01.04-30.06.09 ble antistoffene målt preoperativt og 3,6,9,12,18,24 og 36 måneder etter det kirurgiske inngrepet. Pasientene var fordelt i to grupper : Gruppe 1 (N=36) inneholdt pasienter der tumor-problematikk var operasjonsindikasjonen men som samtidig hadde forhøyet antistoff-titer og Hashimoto-histologi.

Gruppe 2 (N=100) er rene Hashimotopasienter med høye antistoff-titre, typiske symptomer og behov for thyroxin-substitusjon. Symptomene ble kvantifisert ved telefon-intervju der pasientene ble bedt om på en VAS-skala fra 1-5 å angi endringen i symptomene og også hvor sterkt de ville anbefale inngrepet overfor andre med samme sykdom.

Resultater: Alle så nær som 4, fikk sine antistoffer eliminert eller redusert med over 50% i løpet av oppfølgingstiden. Alle med antistoff-fall hadde symptomlindring fra 3-5 på VASskalaen og alle med antisoff-fall ville anbefale inngrepet (VAS 4-5) til andre med Hashimoto.

Det var få komplikasjoner, 4 hypocalcemier med substitusjonsbehov etter 4 måneder 4/136 = 2,9% og påvirket recurrens hos 6/272 = 2,1% nerves at risk (samtlige pasienter undersøkt av nøytral ØNH-lege ca 4 måneder etter kirurgi).

Konklusjon: Resultatene styrker hypotesen om at Hashimoto er en kirurgisk lidelse. Det finnes intet behandlingsalternativ som kan gjøre noe med antistoffene. Vi har nå utarbeidet en protokoll for randomisering mellom umiddelbar operasjon og forsinket operasjon etter 1 år. Dette vil kunne bevise årsakssammenhengen mellom antistoffer og symptomene ved Hashimoto.

Etter som eg forstår så anbefaler 96 av disse 100 dette ingrepet til andre med Hashimoto og da mener eg at det er noe å vurdere.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Vel, dette er ikke den artikklen jeg fikk opp når jeg klikket på linken.
    Men den krever noen kommentarer fra min side.
    Det er første gang jeg ser at man tror antistoffene i anti-TPO gruppen har konsekvenser for pasienten. Og det er jo meget intressant. Flere brukere her har meldt om at de mener det har en sammenheng, men ikke fått gehør for det av legen.

De skriver " Sprsielt alvorlig tretthet, smerter og stivhet i muskulatur og ledd synes å være assosiert med økede titre av antistoffer, spesielt anti-TPO."

Det jeg vil tilføre, er at jeg hadde alle disse symptomene (og mange flere) da jeg gikk på Levaxin, og de ble borte som dugg for sola når jeg skiftet ut Levaxinen med tyroide hormoner.
    Jeg har heller aldri fått påvist noen type antistoffer, så i mitt tilfelle kan det ikke være disse som har skapt symptomene og plagene.

Litt faglig.
    Antistoffer konstruerer immunsystemet for å eliminere en "fiende". I dette tilfellet tror de at kjertlens vev er fientlig, og inretter antistoffene slik at det kun er dette vevet som angripes.
    Klart - bivirkninger kan det vel være av dette også, det er jo et fremmed stoff for kroppen, og lite har iallfall jeg funnet om dette spesifikke emnet.

Så er det et operativt inngrep som skal gjøres i et svært vanskelig område å operere i. Mange har fått en dårlig situasjon etter inngrepet. Fra heshet til svelgvansker og værst er hypocalsemi som nevnes. Da har man skadet paratyreoideakjertlene som ligger tett intil der man skal skjære, og er små og vanskelige å se.

90% vellykket - er ikke det bra da ?
    Hm...
    Aker påstår, forøvrig uten å kunne vise til kilde, at 10-12% ikke blir bra av Levaxinbehandling. Men det er antaglig opp mot 100.000 i Norge som er på Levaxin, noe som betyr at 10.000 ikke blir bra av Levaxinbehandling.
    Sammen vil jo skje hvis alle skulle opereres om 90% ikke overstiges da......

Så har heg alltid hørt at antistoffene ødelegger kjertlen iløpet av ca.2år og at antistoffene da i de fleste tilfeller mer enn halveres. Noen blir helt fri.
    Og det er jo ikke særlig mer opersjonen kan vise til ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Jeg hadde ikke gjort det før de samme pasientene hadde vært spurt 10, 20, 30 år etter inngrepet.

Selv tenker jeg helt motsatt. Jeg vet ikke om jeg har konkrete plager av høye antistoffer (>1300), men jeg vet at om jeg opererer bort kjertelen tar jeg fra meg selv det bittelille håpet jeg har om at forskerne kanskje rekker å "finne ut av hashimoto's" mens jeg ennå har levende kjertelvev...

I mitt hode er enhver substitusjonsbehandling - uansett hvor vellykket den er (og vi har mange her inne som bevitner at det ikke er lett å finne en vellykket substitusjon) - være nestbest.

Kanskje vil jeg svare annerledes om noen år, men foreløbig virker sammenhengen mellom antistoffer og plager så lite dokumentert at jeg synes det vanskelig lar seg vurdere rasjonelt.

Det var mine subjektive 2 cent.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Nov 2010
    Meldinger
    5

Eg er også usikker på dette inngrepet og det er heller ikke sikkert at eg oppfyller kriteriene for å få det.
    Kom i kontakt med dr.Guldvog etter at eg var på et foredrag på Sykehuset Telemark, der han og Per Egil Hegge var foredragsholdere, nå i høst.
    Slik han la fram sin forskning og behandlingsresultat, virket det interessant for meg. Eg fikk Hashimoto diagnosen i vår, ca. 1 mnd. etter at eg fikk diagnosen leddgikt.
    Leddgikten er av typen serum negativ revmatoid artritt, diagnostisert med skjelett scintigrafi og ultralyd. Mitt håp er at disse diagnosene har en sammenheng og at leddgikta vil forsvinne sammen med antistoffa.

Til Hansen. Det er riktig link eg har oppgitt men det er mange artikler nedover siden. To av de er skrevet av Guldvog, den eg kopierte, og en om Graves. Fant disse på siden til Norsk kirurgisk forening, under foredrag til Høstmøtet 2010.
    Som du skriver så er det interessant at det inrømmes at antistoffa påvirker pasienten. Lurer på hvordan dette blei tatt imot på kirurgenes møte?
    Eg bruker også thyroid fra Erfa, uten at det hjelper på mine ledd og muskel plager.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. hashimoto encehalopati
    Av lehman i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 28
    Siste melding: 07-05-13, 10:50
  2. Hashimoto og selen
    Av paxx i forumet Selen
    Svar: 0
    Siste melding: 11-10-10, 16:34
  3. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 12:44
  4. Sykdom forandrer på alt..
    Av Thomas W H i forumet Dagboker