Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11

Tråd: Ny og usikker

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Alder
    48
    Meldinger
    2

Standard Ny og usikker

Hei!

Jeg er ikke sikker på om jeg hører hjemme her, men sitter med noen ferske blodprøveresultater og er litt usikker. I høst syntes jeg at jeg mistet så mye hår, så jeg ringte bedriftslegen og purret på resultatet av blodprøvene fra juni. Etter mye om og men fikk jeg svar, og TSH var noe forhøyet - 5,3. Jeg ser jo at det ikke er langt over referanseområdet, men utenfor er det jo.

Nye prøver nå i november viser følgende tall:
    TSH - 5,1
    Fritt T4 - 14,7 (innenfor normalen, så vidt jeg kan se)
    Anti-TPO - >1300

Hva i alle dager er dette? Jeg føler meg ikke direkte syk, men er i perioder sliten og nedstemt. Det har jeg i grunnen tilskrevet en travel hverdag med full jobb og to små barn (2 og 4 år). Da jeg begynte å google lavt stoffskifte, ser jeg at jeg har en del av symptomene - så som menstruasjonsforstyrrelser (masse småblødninger og hyppig mens), treg mage, håravfall, tørr og sprukken hud. Det er ikke så store plager jeg har, altså, men noe.

Hva tror dere som kan det? Jeg har sett at det er noe som heter Hashimotos - kan det være det? Eller kan dette være forbigående og ikke noe å bry seg om? Jeg er 37 år, hvis det har betydning.

Takknemlig for svar!

Hilsen Becky
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Standard Sv: Ny og usikker

Hei Becky.
    Ser jo (dessverre) ut til at dette er et forum for deg dette - så, velkommen skal du være.

Det verste med prøvene dine, er anti-TPO. 1300 er sikker påvisning av antistoffer som ødelegger den kjertlen som produserer stoffskiftehormonene.
    Thyreoidea, eller skjoldkjertlen da.

http://www.furst.no/bb/index6.html
    finn prøven og klikk i vei på det som klikkes kan.

De antistoffene der ødelegger kjertlen over flere år slik at fT4 blir lavere og lavere. Dette er et for-hormon som prosesser i kroppen lager stoffskiftehormoner av.
    Etterhvert som det blir mindre og mindre av dem, vil man få flere og flere symptomer, og de blir sterkere og sterkere.
    Beklager å måtte si det så blundt.....

På et tidspunkt er man nødt til å erstatte det som kjertlen skulle produsert med hormoner i tablettform.
    Det legene bruker idag, er Levaxin. Når kjertlen ikke virker mer, trenger man 150-200g om dagen, men til å begynne med kanskje bare 25µg, som er fornuftig å starte med hvis man får starte tidlig i degenereringsprosessen.

Jeg tror jeg har mange på forumet med meg når jeg vil råde deg til å sette mye inn på å få begynne behandlingen så tidlig som mulig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    51
    Meldinger
    2,404

Hei Becky
    velkommen hit. Vil bare si at jeg støtter rådet til n'Finn. Måten du ser om du er tidlig i sykdomsforløpet er å få målt FT3. Den vil gjerne være litt høyt i referanseområde når du er tidlig i sykdommen. Og som sagt tidligere her ikke vent, det fører ikke noe godt med seg.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Du har fått gode svar. Det jeg bare vil legge til er at det eneste som i noen tilfeller sikkert har senket antistoffer (NB - senket antistoffene, IKKE reversert ødeleggelsen forårsaket av dem) er selen. Se litt rundt innpå forumet for hvilken type og i hvilken mengde og start med selentilskudd. Det skader ikke og kan hjelpe.

En del personer har (antakelig) følgevirkninger av selve antistoffene, og uansett gjør de ikke noe godt, så det er like greit å forsøke å redusere dem.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    800

Hei Becky,

om jeg var deg ville jeg begynt på medisiner asap. Med så høye antistoffer, forhøyet tsh samt symptomene du lister opp (klassiske lavt stoffskifte symptomer) er det realistisk sett ingen grunn til å tro at du vil bli bedre med tiden, snarere tvert i mot. Jo før man begynner med medisiner, dess bedre, slik at man kan få bremset utviklingen av symptomer som i noen tilfeller kan være vanskelig/tidkrevende å bli kvitt.

Lykke til da

Medlem siden
    Nov 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Alder
    48
    Meldinger
    2

Tusen takk for gode svar, dere. Det setter jeg stor pris på, selv om det jo er litt skremmende lesning også. Jeg er litt overrasket over at tallenes tale virker såpass klar, all den tid jeg føler meg ganske grei. Jeg er i god fysisk form og trener fire ganger i uka. Etter å ha fått prøveresultatene i går, følte jeg meg selvfølgelig brått riktig så syk.

Nå er det bedriftslegen som har satt i gang dette, og jeg er spent på hvordan (og om) han vil følge det opp. Jeg bør kanskje prøve å skaffe meg en henvisning til spesialist - dvs. Oftebro, hvis jeg har skjønt det riktig? Han er vel privatpraktiserende, slik at man ikke få noe refundert fra det offentlige, men med henvisning tror jeg at helseforsikringen på jobben kan bli aktuell.

Jeg skal sjekke ut selentilskudd - takk for tips. I tillegg viste prøvene at jeg ligger litt lavt (skjønt innenfor referanseområdet) på D-vitaminer.

BeritM: Jeg ser at du har fått stoffskifteproblemer etter fødsel. Hvor lenge kan det henge i - kan det spille inn at jeg fødte barn for 2 år siden? Kanskje har jeg gått med dette i emning siden, uten å vite det. (Og kanskje har jeg hatt det i mange år, for alt jeg vet? Det har blitt tatt jevnlige TSH-prøver hos bedriftslegen, men det tallet kan kanskje ligge innenfor normalen selv om Anti-TPO faktisk er høyt? Jeg strevde (uforklarlig) i 3-4 år med å bli gravid fram til vi lyktes i 2006 - tenk om stoffskiftet faktisk spilte inn allerede da!)
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    800

Sitat Opprinnelig skrevet av Becky Vis post

BeritM: Jeg ser at du har fått stoffskifteproblemer etter fødsel. Hvor lenge kan det henge i - kan det spille inn at jeg fødte barn for 2 år siden? Kanskje har jeg gått med dette i emning siden, uten å vite det. (Og kanskje har jeg hatt det i mange år, for alt jeg vet? Det har blitt tatt jevnlige TSH-prøver hos bedriftslegen, men det tallet kan kanskje ligge innenfor normalen selv om Anti-TPO faktisk er høyt? Jeg strevde (uforklarlig) i 3-4 år med å bli gravid fram til vi lyktes i 2006 - tenk om stoffskiftet faktisk spilte inn allerede da!)
    Det er ikke uvanlig at man får lavt stoffskifte etter fødsel. Du kan godt ha fått det ifbm barnefødsel for to år siden. Personlig har jeg vært preget av slitenhet siden 25 års alderen men levd normalt. Etter første barnefødsel ble jeg mer sliten (utover vanlig slitenhet pga våkenetter osv) men holdt hodet over vannet, etter andre barnefødsel ble formen merkbart dårlig. Mange med lavt stoffskifte sliter med å bli gravid så det kan jo være et tegn på at du har hatt det i gjære.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    41
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Becky Vis post
    Jeg skal sjekke ut selentilskudd - takk for tips. I tillegg viste prøvene at jeg ligger litt lavt (skjønt innenfor referanseområdet) på D-vitaminer.
    Ligger du lavt på d-vitamin bør du absolutt ta tilskudd. D3 antas å regulere immunforsvaret og det er jo det som er "på tur". I tillegg har alle celler mottaksstasjoner for d-vitamin - noe som sier litt om viktigheten til dette vitaminhormonet.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Ser du skriver at du bor på Lillestrøm. Hvordan er Lillestrømklinikken på å behandle hypotyeose da? Eller er det kun ME de er rågode på?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    77
    Meldinger
    490

Det er vel der Dr. Meirleir jobber ? eller jobbet ?
    http://www.lillestromhelseklinikk.no/

Lillestrømklinikken, er vel for ordens skyld en BUP-avdeling ?
    Ikke for å pirke på deg Ruth
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Usikker på om jeg er frisk..
    Av Tornerose i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 6
    Siste melding: 26-03-10, 09:14
  2. Ny her og usikker
    Av jone i forumet Presentasjoner
    Svar: 5
    Siste melding: 15-03-08, 11:47
  3. usikker......
    Av cyrene i forumet Lavt stoffskifte