Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oppland
    Alder
    29
    Meldinger
    10

Standard Ny her - Kan noen titte på blodprøvesvarene mine?

Jeg er ei 21 år gammel jente, som lurer på om jeg kan ha lavt stoffskifte. Har hatt symptomene på det i 5 år, og nå i høst har det blitt verre enn værst. Jeg ha blitt en skikkelig sofagris, og er ikke meg selv. Føler meg rett og slett fanget i min egen kropp!

Jeg har gikk til legen og fikk tatt blodprøve for litt over en uke siden, og legen sa hun skulle sende ett brev om det var noe i blodprøven, men jeg har ikke hørt noe enda. Jeg fant tilfeldigvis en blodprøve fra januar i år(tatt av en annen lege), denne legen hadde faktisk markert FT3 verdiene mine fordi de var utenfor normalen. Kunne noen sett på de blodprøvene for meg? Sånn at jeg kan legge det bak meg om det ikke er noe galt.

Skal være sagt at jeg ikke fastet før blodprøven, og at jeg røykte som en skorstein før jeg tok blodprøven Det står heller ikke noe om referanseområde, men legen markerte verdiene som var utenfor normalen, så jeg gjør det samme. Tar ikke med absolutt alt.

B-Senkningsreaksjon: 23B-Hemoglobin: 13.4
    B-Hematokrit: 0.38
    B-Trombocytter: 254
    S-Ferritin: 51
    S-Jern: 15.2
    S-Natrium: 140
    S-Kalium: 3.7
    S-Bilirubin: 5
    S-Asat: 21 og 18 ved senere blodprøve)
    S-Alat: 15 og 8 ved senere blodprøve)S-Albumin: 47 og 45 ved senere blodprøve)
    S-Kolesterol: 5.4
    S-Triglyserider: 0.98
    S-TSH: 1.8
    S-Fritt T4: 17.8
    S-Fritt T3: 5.8

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Standard Sv: Ny her - Kan noen titte på blodprøvesvarene mine?

Dersom du er et "a4-menneske" så er du neppe stoffskiftesyk med de verdiene. Men ca 10% av oss ligger utenfor de såkalte normalområdene når vi har det bra. Det er det viktig at både du og legen din husker.

På den annen side så er ryggmargsrefleksen "å lete andre steder" når man ser prøver som er "fine". Og det er også riktig - sett sannsynlighetsmessig.

Jeg kan ikke si noe fornuftig om prøvene dine - jeg vil bare si at om du ikke føler deg frisk, så ikke la en lege fortelle deg at du er frisk fordi blodprøvene er "fine". Det betyr like gjerne at han ikke leter på rett sted eller at du skal ha dine verdier utenfor normalområdet for å føle deg frisk og fin. Ikke godta "det er psykisk" uten at du selv tror det - alt for ofte betyr det EGENTLIG at legen sier "jeg finner ikke noe så det MÅ være psykisk".

Tre tips - sjekk b12, anti-tpo og d-vitamin. D-vitamin bør være over midten av normalområdet... og lav b12 kan gi mange liknende symptomer som lavt stoffskifte. Anti-tpo kan si noe om at skjoldbruskkjertelen din er under angrep eller ikke.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    47
    Meldinger
    2,401

Røyking kan gi falskt lav TSH. Du bør unngå røyk for å få korrekte prøvesvar.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    372

Det er lurt å be legen om utskrift av de siste prøvene dine, og sammenligne med verdiene i fra januar, for å se hvilken vei verdiene går over tid. Det er ikke sikkert at legen din gjør det hvis prøveresultatene dine holder seg innenfor referanseverdiene.

PS

... spesielt ikke hvis det var en annen lege som tok de første prøvene.

Du trenger ikke faste før hypotyreoseprøvene. Det er bare de som går på medisin for stoffskiftet som skal vente med å ta den til etter prøven (medikamentfaste).

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oppland
    Alder
    29
    Meldinger
    10

Standard Gammel blodprøve, ny blodprøve og noen spørsmål

Jeg oppdaget nettopp at jeg lagde en tråd her for tre år siden ang stoffskifte. Jeg fikk aldri tatt godt tak i det den gang, men nå har jeg nå satt i gang ballen igjen. Jeg hat slitt med de samme tingene i mange år nå, trøttheten er overveldende. I tillegg kommer alt det andre, og det er vanskelig å skille mellom hva som er hva. Mange av symptomene mine finner jeg igjen i symptomene for lavt stoffskifte.

Prøveresultaten den gang viste:
    TSH-1.8
    fT4-17.8
    fT3-5.8

Men jeg hadde røyket mye før blodprøvetakingen, og det påvirker jo TSH. fT3 var den gang sagt av legen å være i grenseland.

Jeg skal ta blodprøve på mandag, og leverte den blodprøvelappen idag, jeg så at legen ikke hadde krysset av fT3-sjekk, burde jeg be om å få sjekket det opp også?

Denne gangen er planen å holde seg unna nikotin til mandag. Men er det andre ting jeg også bør holde meg unna? Sukker? Koffein? Medikamenter? Har ADD i tillegg og går på Ritalin, burde jeg holde meg unna Ritalin til mandag?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Gammel blodprøve, ny blodprøve og noen spørsmål

Sitat Opprinnelig skrevet av Sonny Vis post
    Men jeg hadde røyket mye før blodprøvetakingen, og det påvirker jo TSH. fT3 var den gang sagt av legen å være i grenseland.

Jeg skal ta blodprøve på mandag, og leverte den blodprøvelappen idag, jeg så at legen ikke hadde krysset av fT3-sjekk, burde jeg be om å få sjekket det opp også?

Denne gangen er planen å holde seg unna nikotin til mandag. Men er det andre ting jeg også bør holde meg unna? Sukker? Koffein? Medikamenter? Har ADD i tillegg og går på Ritalin, burde jeg holde meg unna Ritalin til mandag?
    Sukker er godt at holde sig fra inden blodprøverne, mens kaffe/koffein smager alligevel ikke så dejligt uden en cigaret. Men det er Ritalin, der nok spiller en større rolle her, end sukker, røg og kaffe...

Ved du hvad, Sonny? Måske kan du blive nødt til at få taget nye prøver igen, Ritalin-fastende? Det er bare lidt svært, fordi der skal gå et rum tid uden Ritalin, før det ikke længere ses på resultater af thyroideahormon-prøver. Ritalin undertrykker dem begge og, i hvert fald hos rotter, har det ikke stabiliseret sig før rotterne blev taget af Ritalin i 18 dage. Desuden virker Ritalin permanent undertrykkende på TSH, så det skal en virkelig dygtig og velinformeret læge til, at kunne aflæse prøver taget fra en Ritalin-patient.

Har din læge ikke talt om din medicinering med Ritalin, i forhold til blodprøverne? Hvis ikke, ville det ikke være bedre at vente med dem, til lægen har undersøgt det først? Ellers risikerer man, at et dundrende lavt stofskifte kan blive kamufleret af Ritalinens undertrykkende virkning på TSH. Man kan have thyreoideahormoner i (nærmest) bund, men det plejer at blive ignoreret (af læger) hvis TSH er "flot" og lavt.

Men ellers, det som jeg ved om Ritalin i forhold til thyreoideahormoner stammer fra at have læst artikler om rotte-forsøg, så måske er det bedst at finde ud af, hvordan andre med lavt stofskifte og i behandling med Ritalin har det og klarer det? Hvis du søger Ritalin i google-søgeboksen på forsiden, burde den kunne finde 4-5 tråde af Ritalin-brugere, til dig. Der kan du måske få mere at vide, som er mere praktisk, end forsøg med rotter.

Hvad tænker du selv?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oppland
    Alder
    29
    Meldinger
    10

Takk for svar Anisa Legen kommenterte det at hun så at jeg har litt struma, noe jeg ikke visste at jeg hadde!

Men det med rotter og Ritalin og stoffskifte var interessant! Har lenge tenkt at Ritalin tuller litt med hormonene mine uten at jeg kan forklare det bedre.

Har ikke helt klart å holde meg unna snus idag, men har kjøpt meg onico så nå går det litt bedre. Jeg håper jo på at det slår ut, for da utelukker det at det er psykisk. Men jeg føler jo heller ikke at det er psykisk!

Syns også at det blir litt skummelt å ta opp dette med legen, at jeg kanskje bør ta en test til etter en pause fra Ritalin.. Men samtidig, i seg selv hadde det vært kjempe interessant å ta en blodprøve til seinere(uten Ritalin) og se om det er noe forskjell! Tenker uansett jeg vil ta den blodprøven på mandag. Men tenker å holde meg unna Ritalin til blodprøven er tatt!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Ny her - Kan noen titte på blodprøvesvarene mine?

Legen kommenterte det at hun så at jeg har litt struma, noe jeg ikke visste at jeg hadde!
    Aha! Så må jeg anbefale dig at kigge over i forummet om jod. Sagen er, at ved jodmangel forsøger kroppen finde og genbruge så meget jod som muligt. Meget af den jod, som allerede findes i skjoldbruskkirtlen, som ved vedværende jodmangel vokser for at genvinde flest muligt jod-atomer. Jodmangel giver mange forskellige symptomer, foruden hypothyroide og/eller de "behaviorale" dvs. adfærdsforstyrrelser (bl.a. også ADD-lignende), omend ikke nødvendigvis nøjagtig de samme symptomer hos alle med jodmangel.

At kurere jodmangel kan tage op til 2 år, hvis man gør det rigtig, men du kan starte med at cutte alle de "sunde" olier som raps. De "afmonterer" og skyller jod ud af kroppen, så man udvikler jodmangel, samtidigt med at det IKKE kan ses på jod-prøve, fordi jodmangel måles ved den mængde af jod som kroppen udskiller på et døgn. Så når rapsolie og andre højt flerumættede planteolier skyller jod ud, vil resultatet af en jod-prøve vise jod-OK, selv ved en dundrende jodmangel.

Det er efterhånden ret klart for mig, at alle som ynder de flerumættede planteolier, særlig rapsolie, de udvikler stille og roligt jodmangel, som efterhånden går dem syge af jodmangel-betingede helseproblemer. Prøv at læse dig lidt op i jodmangel og se hvad du får ud af det...

Men det med rotter og Ritalin og stoffskifte var interessant! Har lenge tenkt at Ritalin tuller litt med hormonene mine uten at jeg kan forklare det bedre.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6766387

Syns også at det blir litt skummelt å ta opp dette med legen, at jeg kanskje bør ta en test til etter en pause fra Ritalin.. Men samtidig, i seg selv hadde det vært kjempe interessant å ta en blodprøve til seinere(uten Ritalin) og se om det er noe forskjell!
    Godt tænkt, Sonny
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Kan noen se på mine siste prøver?
    Av Siriusen i forumet Blodprøver
    Svar: 4
    Siste melding: 23-06-08, 09:59
  2. Kan noen se på mine prøvesvar?
    Av Siri -67 i forumet Blodprøver
    Svar: 10
    Siste melding: 19-03-07, 22:27
  3. Svar: 6
    Siste melding: 21-09-05, 21:20

Søkeord for denne tråden