Side 3 av 7 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 63
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    28

Standard Sv: Kreft. Hva kan jeg vente meg?

Hei Miori!

Jeg føler med deg, for jeg har nettopp gått gjennom akkurat det du gjør nå. Det har vært et halvår med mange følelser og tanker. Men det går veldig bra med meg. Jeg grudde meg fælt til operasjonen, men det gikk veldig bra. Jeg fjernet hele kjertelen, ti lymfeknuter og noe muskelvev foran på halsen fordi svulsten hadde vokst fast i dette. Jeg hadde spredning til 2 av de ti lymfeknutene. Jeg ble operert på Aker og er kjempefornøyd, kirurgen var veldig dyktig og jeg fikk ingen problemer i etterkant med stemmen eller biskjoldbruskjertlene. Arret er lite og pent og kommer til å forsvinne helt etterhvert. Jeg ble satt på 125 mcg Levaxin, og går fortsatt på denne dosen. Foreløpig funker denne dosen greit virker det som. Etter operasjonen har jeg vært 100 % sykmeldt i en lengre periode. Å gi seg selv nok tid i etterkant av operasjonen tror jeg er veldig viktig.
    Nakken var litt stiv den første uka, men dette går fort over. Husk å ta Levaxinen på tom mage om morgenen og vent 20-30 min før du spiser, men dette vet du kanskje.

Nå skal jeg snart inn og få radiojodbehandling. Jeg har vært så heldig å slippe å gå 4 uker uten Levaxin, isteden får jeg to sprøyter med Thyrogen rett før behandlingen, og slipper dermed "hypo-hell" i forkant. Jeg tror veldig mange skrekkhistorier rundt thyroideakreft dreier seg om nettopp dette. Jeg var på samtale om radiojod på Radiumhospitalet i dag, og da fortalte de meg at det er mer og mer vanlig å gi Thyrogensprøyter nå slik at pasientene skal slippe "hypo-hell". Hvis du ikke får tilbud om dette bør du ta en prat med dem og be om det. Jeg snakket med en kjempebra lege som beroliget meg mer enn noen andre har gjort hittils. Han sa at spredning til andre steder enn lymfeknutene i halsen er nærmest usannsynlig, og at dette er den snilleste kreftformen de har med å gjøre. Dessuten sa han at spredning til lymfekjertlene er noe de fleste med denne kreftformen får, men at det er helt ufarlig. Og at det ikke var noen grunn til at jeg ikke skulle kunne bli 100 år gammel selvom jeg hadde hatt denne sykdommen.

Nå gleder jeg meg over at for hver dag er jeg én dag nærmere å være helt frisk og ferdig med behandlingen

Lykke til i tiden som kommer Miori! Det kommer til å gå veldig veldig bra!

Klem fra Månestråle

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    33

Hei Miori!
    Her kommer nok et innlegg fra en som nylig har vært gjennom det samme og jeg kan bare bekrefte alt månestråle forteller. Er selv 35 år gammel og fikk diagnosen i mai i fjor. Ble operert i juni på Rikshospitalet med påfølgende radiojodbehandling i juli. Jeg måtte dessverre gjennomgå det så velbeskrevne "hypo-hell"´et og unner ingen å måtte gjennomgå akkurat det dersom vi nå kan få thyrogen-sprøyter. Vi skal såvisst bli noen skrukkete gamle troll, ja, og da vil ihvertfall ikke arret synes :-D Lykke til med videre utredning og behandling - håper og tror at dette skal gå bra!

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    67

Hei Miori
    Det var trist at du skulle få en slik beskjed. Jeg vet akkurat hva du går gjennom. Jeg ble operert for kreft i mai i fjor etterfulgt av radiojod to måneder senere. Operasjonen var på Aker og radiojoden på Radiumhospitalet. Jeg fikk heller ikke thyrogen, så det ble noen slappe uker sist sommer.

Som de andre skriver, så er dette en kreftdiagnose med veldig gode prognoser.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    28

Tusen takk for svar og positive tilbakemeldinger.

Jeg venter ennå på operasjonsdato, og synes det er verre enn selve diagnosen. Men får nok snart en dato.

Ellers er kroppen relativt på bærtur, mye vondt over alt og en ansiktshud som kunne skremme trollet. Mulig det bare er stresset...

Jeg ser frem i mot å komme i gang med behandlingen, for jeg har stor tro på at denne operasjonen og videre behandling kan være min redning. Og møtet med Radiumhospitalet var veldig fint.

Kjempe fint å få tilbakemeldinger fra dere som har vært gjennom det samme. Kreft er skremmende uansett, og jeg som 32 åring hadde det ikke i tankene en gang.. Men med to små barn er selvsagt redselen der, for at noe skal gå galt..

Men er positiv enn så lenge

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    67

Ja, det er virkelig frustrerende å gå å vente. Mitt råd er: ring og mas. Det kan gi fortgang i tingene.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    28

Jeg skriver under på Vilmas tips om å ringe og mase! Har også erfaring med at det funker å være litt pågående, og det er bedre å venne seg til å ringe og mase litt enn å gå i evigheter og bite negler. Det kommer garantert flere anledninger med venting på ulike prøvesvar og behandlingsdatoer. Vær på hugget fra dag 1 hvis du orker. Jeg vil også gi deg et godt tips som Vilma ga meg; Be om utskrifter fra alle prøver du tar, samt journal fra sykehuset osv. Det kommer til å gi deg bedre oversikt over hva som skjer med kroppen din i tiden fremover, og en følelse av større kontroll over situasjonen, pluss et verktøy å ha med seg til eventuelle andre leger og fagpersoner du skulle ønske å involvere senere.

Jeg måtte vente ganske lenge på operasjon. Jeg fikk diagnosen i slutten av september, ble operert i begynnelsen av november og skal ikke ha radiojod før i slutten av januar. Fordi dette er en kreftform som utvikler seg veldig sakte, er det ingen fare med at det tar tid med behandling, men frustrerende er jeg enig i at det er.

Sjekk ut den inspirerende dama Kris Carr, crazysexylife.com, hun fikk en veldig sjelden kreftdiagnose og har klart å snu situasjonen til en fantastisk livsendring til inspirasjon for tusenvis av andre. Skulle ønske jeg hadde snublet over henne tidligere i prosessen

Klem til deg

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    28

Hei
    Da er jeg operert for kreft, og er dessverre ikke i form. Venter spent på oppfølgingstime til torsdag. Synes ikke det er mye informasjon jeg har fått, og siden formen ikke er god.. Dessverre.. Lurer jeg på hva jeg skal gjøre.. Selve operasjonen gikk bra. Uff, blir bare oppgitt...

Hva sier disse blodprøvesvarene deg? Dette er fortsatt nytt for meg, og jeg prøver å tilegne med kunnskap om min situasjon.

S-FT3 6.9
    S-FT4 31.8
    S-TSH 0.07

Tar 4 ganger 200 levaxin og 3 ganger 150 levaxin i uka.

Sliter også med kalsium verdier, og tar 8(!!!!) ganger 500 mg tilskudd om dagen, og det gir meg verdier som sier 2.33...

Er svimmel hele tiden, sliter med hjertebank og småkramper...

Takk for hjelp!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Kreft. Hva kan jeg vente meg?

Sitat Opprinnelig skrevet av Miori Vis post
    Sliter også med kalsium verdier, og tar 8(!!!!) ganger 500 mg tilskudd om dagen, og det gir meg verdier som sier 2.33...

Er svimmel hele tiden, sliter med hjertebank og småkramper...
    Åh nej... gik operationen godt, Miori? Er det hvad lægerne har sagt? Det lyder snarere som om dine biskjoldbruskkirtler er blevet beskadiget. Hvorfor ellers skulle du i tilskud på hele 4 gram calcium?

Har nogen fortalt dig hvad symptomerne på caliummangel er, og hvad er hypoparathyreoidisme?

Hvilket præparat calcium bruger du? Kan du skrive her om hvilken type calcium det er? Er det tabletter eller kapsler? Alt dette har en betydning for optagelsen i kroppen så det er grunden til jeg spørger.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    28

Operasjonen gikk bra, men jeg har jo ennå ikke fått snakket med kirurgen. Og gleder meg derfor til torsdag. Skriver ned alle spørsmål jeg har, og håper på så mye hjelp som mulig herfra.

hypoparathyreoidisme sier fastlegen min også, og følger meg nøye opp med blodprøver. Men som legens første pasient med kreft i skjoldbruskkjertelen mangler legen selvsagt litt kunnskap, men forsøker i alle fall å tilegne seg det.

Jeg tar brustabletter som heter Calcium Sandoz 500mg, altså 8 om dagen... Og Rocaltrol, som jeg tror er d vitamin...

Har litt under referanseverdi på magnesium også..

Synes det er merkelig at jeg ikke får mer oppfølging altså.. Men jeg har vett på å forsøke å tilegne med kunnskap.

På sykehuset fikk jeg kalsium intravenøst oppe på de 8 om dagen.. hmmm...

Jeg tar gjerne med meg en haug med spørsmål til Radiumhospitalet torsdag for å si det slik

Leser nå at Parathormon hos meg ligger under referanseområdet, på 0,5... Ikke bra:(

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Han har nok ødelagt dine biskjoldbruskkirtler.... kirurgen altså. Jeg ville fandeme udspørge ham om hvor mange skjoldbruskkirtler han mon har opereret før? Der findes et kirurgisk speciale der hedder "endokirurgi" og hvis den mangler (specialkirurger) på det pågældende hospital, da skal man insistere på en kirurg med speciale i "halskirurgi". Men det hjælper ikke dig nu, Miori.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Miori Vis post
    Jeg tar brustabletter som heter Calcium Sandoz 500mg, altså 8 om dagen... Og Rocaltrol, som jeg tror er d vitamin...
    Calcium Sandoz indeholder Calciumcarbonat, Calciumglubionat og Calciumlactogluconat. Mest calciumcarbonat som er det billigste stof (i produktionsledet). Desværre er det også et trægt præparat, der ikke optages særlig særlig godt samt ødelægger thyroxin ved at binde sig til den i mavesækken, hvis man får sin Levaxin for tæt på. Desuden er Calcium Sandoz fyldt med Aspartam og det er altid bad news for alle, særlig for os med stofskifteproblemer.

Miori. Få hellere fat i det letoptageligt calcium citrat OG magnesium citrat i kapsler. Få i dig gerne mindst 2 gram magnesium sammen med dit calcium og en ting til

- få din læge til at undersøge dette næsespray-præparat: Miacalcic®.

Det er det samme "calcitonin" som du ikke længere selv danner fordi du ingen skjoldbruskkirtel har tilbage. Jeg tror ikke at man nogensinde opnår et velreguleret kalkstofskifte uden calcitonin. Det er nemt at bruge - som næsespray. Ved ikke om det findes i Norge, men så må lægerne trylle!!! Du skal have den bedst tænkelig hjælp nu, hvor de har rodet dit kalkstofskifte til - og det er du nødt til at stå klippefast på! Stil krav!

En sidste ting, der er også er vigtig for den "calcium-trip" du er i gang med: skaf dig vitamin B6 (Pyridoxin) og hver gang i løbet af dagen du skal have dit calcium/magnesium - ta`også lidt B6 (kapsler, ikke tabletter), så du nå op på en dagsdosis af 300 mg B6 i alt. B6 tryller calciumoptagelsen igennem og her ville det heller ikke skade, hvis du kunne skaffe dig K2-vitamin (kapsler) i tillæg, som gør det samme og samarbejder om kalkoptagelsen med alt andet du behandles med. Da tror jeg, at dine chancer for at opnå et ok-kalkstofskifte bliver betydeligt større end de er nu.

Hold da helt op, hvor jeg altså er gal.

God bedring alligevel.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 3 av 7 Først 12345 ... Siste

Lignende tråder

1. Multi knutestruma . Hva kan jeg vente meg etter operasjon?
    Av Minimax i forumet Operasjonssalen
    Svar: 25
    Siste melding: 14-06-12, 22:31
  2. Lavt stofskifte, men lægen syntes, vi skulle ”vente og se”
    Av Buskhult i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 12
    Siste melding: 27-05-11, 09:45
  3. Lei av å vente... på HelseNorge!
    Av zeena i forumet Hos legen
    Svar: 8
    Siste melding: 12-04-07, 00:22
  4. Øke nå eller vente?
    Av marge i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 4
    Siste melding: 14-03-07, 12:14
  5. Bør jeg vente med Thyroxinbehandling?
    Av chris i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 16
    Siste melding: 30-05-05, 13:37

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn