Side 2 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 56
    Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Ja, når du tar blodprøver i morgen så er TSH, FT4 og FT3 det viktigste å få med seg. Men har du tid til å ringe endoen du har gått til og spurt han eller sekretæren hans, så ville jeg gjort det. Sjekk ihvertfall opp det til neste blodprøve, om du ikke har tid til det i morgen. Jeg bruker å få målt Ferritin og B12 samtidig som jeg måler stoffskiftet.

TSH på mellom 0,5 og 1 er bra ja. Men noen må ha enda litt lavere, det kommer an på hvordan en har det. Jeg har selv slitt utrolig med å finne rett dose etter å ha blitt operert i 2000. Nå har jeg en knapt målbar TSH og er ikke helt fornøyd. Heldigvis trenger ikke alle slite med dette, du kan være av de heldige som finner seg godt til rette med medisineringen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    109

Standard

Tusen takk for svar, da får jeg iallfall målt det viktigste i morgen. Tror jeg ringer endo'en for å høre om det er noe annet jeg pleier å måle i samme slengen. Lurt.

Etter lesing her forstår jeg at jeg må anse megselv som heldig som har kommet meg tilbake til "normalen" såpass raskt etter operasjon/Levaxin start. Sålangt har jeg vært hjemmeværende og dermed kunne ta det med ro når jeg blir sliten, vet egentlig ikke om jeg fungerer med "fullt trøkk" siden jeg sluttet i jobben rett før operasjonen. Fixet det bare ikke mer i høst. Men føler meg iallfall normalt "sterk og sunn" nå, det er helt herlig å blomstre, så nå håper jeg hverdagen min snart inkluderer en jobb og alt annet av "normale" aktiviteter.
    Må bare huske å gå til kontrollene, det er lett å glemme når man føler seg ovenpå igjen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    109

Standard Operasjonsarr..igjen...

Hvorfor blir man ikke oppfordret til å bruke "arr-kremer" etter operasjon her i Norge? Er det fordi de ikke virker eller er det fordi norske leger/kirurger ikke vet at de finnes?

Det har seg sånn at en dyktig amerikansk plastikkirurg fikk se thyroid-arret mitt. Helt tilfeldig ettersom jeg var med en slektning av meg når hun skulle fjerne en stor føflekk i ansiktet (denne føflekken var temmelig "krater-emne" tenkte jeg før fjerning, det viste seg også at den var enda større under huden enn oppå ). Etter "operasjonen" hennes vinket kirurgen meg over (satt inne i selve kirurgirommet - amerikansk type "facelift-klinikk" ), jeg bokstavelig talt gispet da jeg så hvor vannvittig pent det var sydd igjen etter den digre føflekken (sååå pen knapt synlig strek med masse helt nydelige bittesmå sting bortover).

Da plastikkirurgen så arret mitt spurte han om jeg brukte noe krem på. Han mente det kunne bli langt penere ved å bruke en reseptbelagt krem som heter Dermatix. Kremen skal egentlig brukes ganske så rett etter operasjoner, men siden mitt arr fremdeles var "aktivt" som han sa (ble operert i nov-06) skrev han ut resept på den til meg. Det er en siliconbasert gele som jeg skal bruke morgen og kveld i ca. halvt år. Den er produsert i Sveits og har til funksjon å blekne og flate ut operasjonsarr.
    Jeg smører ivei , har ingenting å tape på å prøve, synes selv arret har blitt bedre de 3-4 ukene jeg har holdt på, men mulig det er innbildning? Lurer på hvorfor de ikke selger sånt her i Norge? Eller gjør de det, noen som vet? Tenkte på det igjen da jeg var inne på Skinstore.com for å kjøpe en fuktighetskrem, da så jeg også at de selger siliconbaserte "arr-kremer"der. Der får man dem uten resept (selger ikke Dermatix men noe lignenede ser det ut som), kansje noen her ønsker å prøve sånt hvis de har bulkete røde arr?
    Jeg, i min naivitet 8) , tror faktisk de kansje virker...

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    17

Standard

Jeg har en amerikansk kollega som anbefalte meg å smøre på 100% kokosnøttkrem på, det skal visstnok være fenomenalt for tilheling av arr. Etter operasjonen i november -06 spurte jeg kirurgen om dette, og han var ganske eksplisitt på at jeg ikke skulle ta noe som helst på arret. Nuvel. Jeg kjøpte uansett kokosnøttkrem da jeg var i USA, og nå bruker jeg det en gang om dagen. Det skader vel ikke er min mening, og det står på den at den skal være bra for tilheling av arr. Men jeg syns det er pussig at norske kirurger skal være så lite oppdaterte på sånt?

Uansett, arret mitt ser bra ut og jeg syns det blir enda bedre av den kremen.

Denne silikonbaserte kremen dere snakker om, kan den fåes kjøpt andre steder i Europa? Vi har utrolig dårlig utvalg her i Norge.

Anne
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    109

Standard

Nå har jeg kikket litt på nettet, ser ut som man får Dermatix både i Danmark og Sverige !! Sider som omhandler Dermatix og virkning finner man på: www.dermatix.net/ , klikk på Sverige/ Danmark under valg for land.
    Annet interessant var en engelsk avisreportasje om kremen: http://www.telegraph.co.uk/health/main. ... scar27.xml
    Hiver med denne: http://www.multipharmacy.com/shop/custo ... ?pageid=25

Fant også ut at de selger den på Skinstore.com likevel (må ha vært i halvsøvne da jeg handlet kremer der igår), selvom det står den er reseptbelagt i den engelske reportasjen. Står at den er anbefalt av kirurger worldwide...tydeligvis er ikke Norge med i worldwide

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Kanskje skrive en notis for bladet Thyra, til redaksjonen på www.stoffskifte.org ?

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    17

Standard

Interessant. Det står et sted her i lenkene at et arr er "aktivt" i ca 2 år, og innenfor den tidsperioden er det mulig å gjøre noe med det.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    109

Standard Kan bitteliten økning av Levaxin ha betydning?

Hadde total Thyroidectomy nov-06 (hyper med kalde knuter), og går derfor på Levaxin. Etter operasjonen og Levaxin-start varierte formen fra kraftig Hypo (Levaxin 75ug pr. dag) til Hyper (Levaxin 150ug pr.dag). Etter endel mikling frem og tilbake med dosen, har formen de siste månedene stabilisert seg fint, siste prøver tatt 16. april:

TSH: 0.04 (0,2 - 4,5)
    T4: 21 (8 - 20)
    T3: 4 (2,7 - 5,7)
    Kalsium: 2.42 (2.15 - 2.50)
    Ferritin: 9 (13 - 150)

Når disse prøvene var tatt hadde jeg Levaxin 100ug 4 dager uka, 150ug 3 dager uka, totalt 850ug uka. Formen var ved denne målingen fin, som prøvene også viser. I samråd med lege fant vi ut at jeg skulle fortsette på den dosen siden jeg var i så fin form. Imidlertid ønsket jeg å endre til en fast dose pr. dag, ble avogtil litt surr med blandingen 100/150 ug. Fant ut at hvis jeg tok 125ug hver dag ble ukedosen kun økt med 25ug (875ug pr uke), og trodde ikke det skulle ha så mye å si, ikke legen heller. Skal til ny kontroll i juli etter 2 mdr på denne dosen.
    Har nå gått på 125ug pr dag i 3 uker, og merker tegn på å være hyper. Skjelver igjen, øynene klør og blitt løs i magen. Kan de 25ug mer pr uke ha noe å si? Noen andre som reagerer på liten dose endring?

Eller er det bare innbilning, min jobbsituasjon er noe mer stressende nå enn i april, kansje det kan være årsaken? Men kløende øyne da...??

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

tror dette er veldig individuellt, men jeg vil si definitivt JA; en så liten økning KAN ha effekt, på NOEN.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

For meg kan 25 mcg for lite eller for mye i uken utgjøre stor forskjell.

Tror det er veldig individuelt.

Side 2 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Armour og kalde ben
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 2
    Siste melding: 22-05-08, 16:19
  2. vil en infeksjon i skjoldkjertelen vises på crp?
    Av rikke i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 16-04-08, 18:05
  3. Varm i kroppen, kalde hender
    Av Dahlia i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 16-03-08, 16:48

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine