Side 1 av 6 123456 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 56
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    109

Standard Jeg fikk operert ut hele skjoldkjertelen i november-06 (hyper med kalde knuter)

Heisann.
    Jeg fikk operert ut hele skjoldkjertelen i november-06 (Hyper med kalde knuter ca. 6 cm). Var rimelig mørbanket uka etterpå med svært hoven hals og stramming i såret. Ettersom tiden har gått har selvsagt hevelsen gått ned, men såret prikker og strammer endel enda. Det føles som om noe i halsen har grodd fast under arret, når jeg svelger dras arret oppover, liksom hopper/snurper opp og detter ned igjen. Begynte å massere arret ca. 4 uker etter opr, fikk høre det skulle hjelpe. Det har forsåvidt bedret seg litt med tiden, men dog synes jeg jeg kjenner mye til såret. Kjennes som en "tyngde" som ligger i halsgropen.
    Andre som har det sånn?

Zena...ny på forumet

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Velkommen Zena

Man finner ut av det etter hvert Dette med blodprøver og antistoffer osv ;) Men enig med deg i at det er inspirerende å finne et forum som dette. Jeg har lært veldig mye på det året og litt jeg har vært her.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    averøy
    Meldinger
    35

Standard

Hei!

Velkommen til forumet

Har operert hele kjertelen, men i flere omganger grunnet kreft. Jeg var skikkelig dårlig den gangen jeg ble reoperert igjen etter fire timer, indre blødninger. Var utrolig stiv i nakke, kjempe hoven og ille vondt i såret.
    Kjenner igjen prikkingen og følelsen av at strammer i såret. Ting jobber seg på plass igjen fikk jeg beskjed om. Men det er ubehagelig ja.

Mitt arr har blitt fint og jeg har vært operert fire ganger

Hvilket sykehus ble du operert på?
    Hvordan er formen din slik ellers?

Hilsen sugarfre

Har operert hele kjertelen, men i flere omganger grunnet kreft.
    Interes i og komme i kontakt med andre som har stoffskifte plager.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    109

Standard

Heisann Sugarfre :-)
    Så godt å høre at ting "går seg til"....etterhvert.
    Jeg også opplevde blødning og måtte re-opereres i all hast, en opplevelse jeg brukte noe tid på å bearbeide etterpå. Blødningen var fra en pulsåre så det gikk rimelig fort, rakk akkurat å våkne fra narkosen da jeg kjente noe varmt som rant fra halsen nedover magen og en forferdelig følelse av å kveles. Heldigvis står "apparatet" klart ved komplikasjoner, det ble full rulle rundt sengen og de fikk snittet opp og fått meg i narkose utrolig kjapt. Men dog har jeg mange ganger siden tenkt "DET var jammen nære på...".

Pga re-operasjon ble jeg også sydd "ordentlig" (i motsetning til noen pene små sting som løser seg opp av seg selv ved første gang), fikk en smule Frankenstein-look av de svarte stingene på tvers over halsen . Var blå/grønn fra halsen ned til brystet. Som du sier, veldig stiv...phyton!!
    Det er vel derfor jeg lurer på om alt har blitt som det skal nå i ettertid, tenker liksom at stingene skal ha fått noe baki der til å feste seg til arret, som sagt så strammer det sånn at jeg fremdeles alltid kjenner at det er "noe" der. Spesielt når jeg svelger. Det er jo fin trøst å vite at arret ditt har blitt ok selv etter op hele fire ganger! Får bare smøre meg med den manglende tolmodigheten ! Er det lenge siden din siste operasjon?

Ble operert på Akershus Universitetssykehus. Der jeg har gått til endo siden jeg fikk Hyper-struma'en. Sett bort fra den uheldige runden med blødning er jeg full av lovord over sykehuset, har blitt veldig godt behandlet av både endo og kirurg, for ikke å nevne alle englene av noen sykepleiere. Jeg føler jeg skylder dem en stor takk!
    Heldigvis er formen nå godt stigende, tilnærmet normal synes jeg (?). Man synes gjerne det når ting fungerer igjen. Uken(e) etter operasjoen bare svimlet jeg og var uttafor megselv, likblek og trodde jeg kom til å deise i bakken hele tiden, den følelsen ble gradvis borte da Tyroxin-inntaket ble økt. Nå er jeg en smule Hyper igjen vissnok, redusert med 100µg i uka etter sist kontroll, måler igjen om 2 mdr.

Seså...prate kan jeg , det var kjekt med svar. Hvorfor tok de ikke hele kjertelen din med en gang Sugarfre, når det var kreft i den? Kirurgen min mente det var like greitt å ta hele kjertelen med en gang, man endte visst relativt ofte med å operere ut resten uansett.

Zena :-)

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    17

Standard

Jeg ble også operert i november, tok halve kjertelen men hadde ingen slik dramatisk opplevelse som deg. Har også hørt at man bør massere arret med jevne mellomrom slik at det ikke gror sammen med vev rundt som det ikke skal. I tillegg er det viktig å bruke kirurgisk tape over arret slik at klær/smykker ikke gnisser, det skal brukes i opptil 5 mnd for å gjøre arret penest mulig.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    averøy
    Meldinger
    35

Standard

Hei Zena.....

Fårstår det tok lang tid å bearbeide slik "reop" opplevelse. Jeg brukte veldig lang tid selv. Hadde knapt nok våknet fra operasjon før beholder fylte seg fort opp med blod og en hel herskar av leger og styr stod rundt meg.
    Det var jævelig. Dårlig med hjelp, folk å snakke med etterpå. Var på sykehuset i Molde. Følte de hadde liten erfaring med slikt.........

Vel, godt man kommer seg over slikt også. Husker godt perioden etterpå( følte i skulle knekke sammen, deprimert og i min egen verden,veide lite også) selvom det føles fjernt nå, at man har vært slik dårlig.....Godt man kommer seg tilbake tenker i

Jeg fikk lite med hjelp fra sykehuset og ventet på time på St. Olavs, gikk ti uker på feil dose.......

Var liksom frisk, men så var det stigning i tg og i fikk jod i feb 06 også oppdaget de mer på helscan og siste operasjon var i april 06. En lang greie synes nå jeg.

Jeg fikk vite at jeg hadde kreft 14 dager etter første operasjon, biopsi viste det. Derfor fjernet de andre kjertel....

På St oLAVS fikk jeg god behandling, kompetanse og ekspertise var god der. Var ekstremt nervøs før operasjon etter opplevelse med reoprasjon. Tror du forstår hvorfor.....
    Den operasj gikk bra og bare positve erfaringer fra personalet på St, Olavs. Godt det finnes slikt også. Vet hvor jeg vil dersom det grumser seg til igjen..... Sjansene er små, men der er de som får flere behandlinger med jod etter flere år også faktisk....

De røsket litt i biskjold kjertel mine, den ene. Det har vært tøys med kalsium siden siste operasjon. Har du merket noe endring på kalsium etter operasjon?

I håper å få ordnet på kalsium og justert til riktig dose på stoffskifte, men det tar slik tid. Min tålmodighet er også variabel til tider..... :x

Fint å snakke med noen som har samme erfaring. Takk for at du deler...

Snakkes på

Hilsen sugarfre

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    109

Standard

Anne: Kirurgisk tape over arret? Det har ikke jeg fått noe info om, velja det er vel for sent å begynne med det nå snart 3 mdr etter? Arret er ikke spes pent... Kirurgisk tape, er det sånn hvit tynn tape man får kjøpt på apoteket? Så vet jeg til "neste gang"...
    Prøver å massere litt pr. dag, men jeg vet ikke om det får det til å "løsne" akkurat...

Sugarfre: Biopsi ETTER første operasjon?? Så rart, jeg trodde de alltid tok biopsien FØR evt. operasjon. Iallfall fikk jeg det, viste godartet knute heldigvis, men dog måtte alt fjernes pga. størrelsen/Thyritoxikosen, og som kirurgen sa at man ofte endte med hele ut allikevel. Har hørt at godartede kalde knuter kan utvikle seg til kreft etterhvert, stemmer dette? Nå slipper jeg iallfall å få klumpen sjekket regelmessig, nå er knutene borte for godt alle som en ! Da jeg var til biopsi sa de at hvis den var godartet hadde man bedre tid på å bestemme seg for om den skulle opereres ut eller ikke, men jeg fikk likevel time til operasjon 4 uker senere.

Ang. kalsium har jeg ikke hatt problemer med dette. Fikk kun 1 kalsiumdrikk etter re-operasjon, men jeg kastet så voldsomt opp at de gav opp å få meg til å drikke den. Uka jeg svimlet og ble verre og verre etter opreasjonen trodde jeg kansje det var noe med kalsiumet, endte på lokalsykehuset her med "mini-kollaps" (kom meg ikke til Akershus), men da viste kalsiumet nesten høyt mente de. Men altså var Tyroxinen da veldig lav, jeg lå bare og ristet og skalv, var så kald som jeg aldri har vært før. Overlegen/endo på lokalsykehuset anbefalte å øke Tyroxin til dobbelt straks, og i løpet av 3-4 dager begynte jeg å få litt "farge i kinnene" som de sier (og fra da av har det gått rett vei iallfall).
    Pga. dette fikk jeg ny kontroll lokalt uka etter, men jeg ser at de lærde strides der. Endo'en på Akershus ønsket første kontroll etter operasjonen ca. 10 uker senere, mens overlege/endo på lokalsykehuset mente det var altfor lenge å vente etter å ha fjernet hele kjertelen, det beste var å ha en kontroll raskt etterpå så gradvis "nedtrappe". Akershus-endo'en mente jeg hadde trappet opp Tyroxinet for snart bare 1 uke etter opr, stikk i strid med lokal-endo'en. Det eneste jeg vet er at jeg kom meg på beina ved å øke Tyroxin straks, det er det som teller for meg!

Det er som du sier utrolig at man kan bli såå dårlig, føles fjernt nå ja. Ser på det forholdvis lille arret og tenker hvor mye en sånn liten drittkjertel kan ha å si for hele kroppen. Ikke rart mannen min ikke forstod at det var mulig å svimle sånn, jeg forstod det jo ikke selv engang!
    Så forferdelig det må ha vært å legges inn for ny operasjon når du opplevde blødning første gang, å tukle der igjen hadde skremt vettet av meg!! Noen har foreslått at jeg bør ta laserbehandling siden arret mitt ikke er så pent, men pokker om jeg tør! INGEN skal røre det arret (med mindre det er kritisk), jeg er livredd ny opplevelse med blødning eller kvelning (selvom laser sikkert er risikofritt), er faktisk ennå sånn at jeg knapt klarer å ha noe over det, føler det strammer mer da.

Blødning etter Thyroid-op skjer visst bare 1-2 ganger i året på sykehuset de opererte meg, vi var nok de "heldig utvalgte" der Sugarfre .
    Snakkes vi ja

Zena

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    averøy
    Meldinger
    35

Standard

hei igjen ja.....

Det er en smule surr i hodet mitt.
    Biopsi fikk jeg før operasjon ja, som viste ikke noe kreft. Mente at etter operasjonen så jo patologen på kulen de fjernet.....

Om kalde knuter kan utvikle seg til kreft vet jeg ikke noe om egentlig.
    Godt hele greia er borte ja, men i har nytt ubehag i halsen og undres på hva det kan være. Hatt det siden før jul og var på MR i dag. Får svar om en uke eller så. Litt trasig med slikt ubehag i halsen igjen, blir på en måte litt engstelig på hva det kan være......

Ang slik tape på arr, så er det lurt å bruke for å unngå at det blir slik rosa/lilla ja. Særlig viktig å passe på når man er i solen.....

Hei så lenge fra sugarfre
    :roll[/b]

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    ålesund
    Meldinger
    29

Standard operasjon

hei begge to,
    jeg har også operert kjetelen min for en uke siden, jeg har og opplevelse med at det stramemr i såret, litt vanskelig å sove, og bevege halsen jeg har til og med hvært ute en tur og godt i dag en 30 minutter operet for 5 dager siden.
    jeg er svimmel, er tung i hodet fingrene vart nummne i dag, jeg skulle ta en soe på 100 mg tyroksin 4 dager i uka og 200 mg 3 dager i uka altså til sammen 10 tabletter i uka, fra uken etter operasjon, .jeg har og operert bort hele kjertelen dvs, at det er en bisskjoldbrukskjertel igjen, som skal produsere kalsium, men jeg er ikke sikker på om den kommer til å gjøre det, til nå har prøvene hvært gode, men jeg hvet ikkehelt.
    jeg hra og blitt sydd, og hadde ingen komplikasjoner uten om at jeg spydde kraftig 2 ganger etter narkosen. men alt er fint med såret . jeg fikk vite at jeg skulle ta av bandasjen etter hvært dusj og bytte denne, jeg har strips over stingene, bandasjen skla jeg kutte ut etter 14 dager og stingene vil forsvinne av seg selv etter hvært. men hrodagn føler dere at der er ok, jeg føler meg svimmel, utilpass, trett og har hodeværk, jeg tenkte at jeg skulle vente ti jeg skulle opp på en høyere dose noen dager i uken og se hvordagn jeg følte meg da. jeg er hjemme med 2 barn alene, men jeg har en praktikan som hjeleper meg litt. men jeg føler meg gansek svime slått og har ikke tenkt å kjøre bil på en lang stund enda..
    sofus

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    109

Standard Hvilke blodprøve-tester skal jeg ta?

Prøver meg med spørsmålet her på lavt, siden jeg tar Levaxin. Det har seg sånn at jeg fikk operert ut hele skjoldkjertelen i november -06 pga. hyper og kalde knuter. Så fra da av har jeg selvsagt tatt Levaxin (før det tok jeg NeoMercazole for å dempe thyroxin produksjon).

Har hatt oppfølging med blodprøver og kontrollbesøk hos endo (Akershus Universitetssykehus), men nå er det altså på tide å "stå på egne ben" og fortsette kontrollene hos fastlegen. Jeg ringte i dag for å få time, skal ta blodprøve allerede imorgen, men legesekretæren spurte meg hvilke prøver jeg skulle ta? Har ikke fulgt så godt med i timen innser jeg, før fikk jeg tilsendt klistrelapper fra Ahus på hvilke prøver de skulle ta, så jeg tenkte ikke så mye på det. Jeg ramset opp TSH, fritt T4 og fritt T3, for det var de jeg husket. Er det noe annet jeg bør sjekke når jeg først er inne til blodprøve/ kontroll?

Tar 125 ugram Levaxin pr. dag og føler meg igrunnen ganske ok på det. Tror jeg har funnet "min dose", trappet ned 100 ugram pr. uke etter sist kontroll (februar) siden jeg da hadde antydning til hyper. Sånn jeg forstod det skal TSH ligge mellom 0.5 og 1. Er TSH (og evt. FT4 og FT3) alt som bør sjekkes?

Mvh. Zena

Side 1 av 6 123456 Siste

Lignende tråder

1. Armour og kalde ben
    Av RIGG i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 2
    Siste melding: 22-05-08, 16:19
  2. vil en infeksjon i skjoldkjertelen vises på crp?
    Av rikke i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 6
    Siste melding: 16-04-08, 18:05
  3. Varm i kroppen, kalde hender
    Av Dahlia i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 16-03-08, 16:48

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine