Side 5 av 5 Først ... 345
Viser søkeresultater 41 til 49 av 49
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    12

Standard Re: Liothyronin-historier

Når jeg begynte med levaxin tok jeg dem på morgenen for det sto på pakningen. Etterhvert begynte jeg å ta dem på kvelden (siste 3 år) siden jeg ble gjort bevisst på å ikke ta dem 2 timer innen enkelte vitaminer/mineraler. Merket ikke noe forskjell ved morgen eller kveld. Den senere tid har jeg tatt litt mer tak i livet mitt og forsøker å få kontroll over mitt stoffskifteproblem. Etter råd fra dette forumet har jeg nå begynt å ha vekkeklokken på og tar dem (100mg) i 5-tiden på natten, dvs noen timer før jeg skal stå opp. Jeg har alltid erklært meg B-menneske og mitt slit på morgenen har vært lett å forklare ut fra dette. Men nå, kryss i taket, er jeg mye mer utvilt og står opp enklere og ofte frivillig... Verd og forsøke, og det blir fort en vane å våkne å putte tablett i munnen og sovne igjen.. legger dem klare på nattbordet.

Nå har jeg nettopp fått tips om Liohyronin, og vil forsøke fordele disse utover dagen. Blir spennende å erfare, og jeg velger å se litt lys i tunnellen... små skritt

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    83

Etter ca 4 uker på Lio må jeg tilstå at jeg er noe usikker på effekten. Normalt tar jeg 5 mcg til frokost og 5 mcg til middag. Men - den siste uken har jeg rett og slett glemt av middagsdosen enkelte dager, og når jeg tenker meg om tror jeg faktisk ikke jeg har merket noen forskjell . Pussig...

Noen forandringer har det likevel vært; jeg har gått ned et par-tre kilo uten de store anstrengelsene (HURRA ), jeg har så og si ingen søthunger (HURRA ), jeg sover som en stein om natten, jeg er ikke så trøtt om ettermiddagen etter jobb og middagslaging og hele det styret der.

På den annen side: Jeg er noe overrasket over at jeg har kjent blaff av slutte-å-røyke-irritasjonen etter at jeg begynte på Lio. Dere som har prøvd å slutte å røyke vet hva jeg snakker om...det er som en trykkoker innvendig som er i ferd med å boble over, og som overrasker meg selv like mye som omgivelsene. Noe uventet må jeg si, da jeg hadde en forventning om "forbedret stemningsleie". Ikke det at jeg går rundt og depper, men normalt kan jeg fort veksle mellom å se lyst og mørkt på ting

Jeg har en ansvarsfylt og til tider stressende jobb som ofte tar meg helt ut, og det er jo ingen tvil om at jeg takler dette bedre nå enn jeg gjorde for ett år siden. Men hadde kanskje ventet at jeg skulle få litt ekstra å gå på med Lio'en. Ser at flere her inne tar atskillig høyere dose enn det jeg gjør i løpet av dagen. Er det for heftig å øke til 20 mcg daglig fordelt på to doser?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

en noe uventet ting er at ft4 vanligvis går ned når man tar liothyronin, og de fleste trenger sin ft4 godt i øvre halvdel av referanseområdet. Men vi er aller forskjellige, og et mindretall trenger ft4 litt lavt , bare ft3 er høyt.
    Man må nesten prøve seg frem.
    Jeg leste i Dr. Ridna Arems bok at liothyronin fpr beste effekt skal deles opp til maks 4.5 timer imellom, alstå frokost og nærmere lunch, og at effekten blir mye dårligere hvis man tar det om morgene og om kvelden, altså 12 timer imellom.

Hvis brain fog-en , tåkedotten i hue, ikke går vekk på liothyronin, da er det noe annet i tillegg, slik som ME, kronisk tretthetssyndrom, eller cøliaki, eller noe annet, borreliose, fibromyalgi, eller neo annet, alle disse ting er kjent for å gi tåke i hue.

(ja, det er ekkelt å lete etter nøklene opp til fler ganger om dagen. Lommeboka også.)

Uansett så tror jeg det er lurt å ta flere prøver og se hvor en har havnet ang. ft4 og ft3.
    Alle har nemlig et bestemt sted hvor de trenger sin ft4 og ft3.
    Ganske vanlig er for eksempel begge i øvre tredel av referanseområdet.
    Og så er det dem som trenger høy ft3 men lav ft4, noe mer uvanlig.

Jeg kjørte dine resultater gjennom kalkulatoren (i nyttige-linker-folderen) og din første ft4 var på
    45% oppe i referanseområdet, ft3 var 29%.
    andre måling:
    ft4 36% ft3 0%

og når du nå har begynt med liothyronin, er vel ft4 gått enda lenger ned.
    Så kanskje det er nok for deg, og at du trenger høy ft3, sånn fra 66% opp, (må ta ny prøve)
    eller du trenger begge opp og da må dosen justeres til det skjer. Man må prøve seg frem.
    Og noen har det helt greit bare ft4 og ft3 er rundt midten eller litt over.

nora

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    83

Takk for svar, Nora.

Det var nettopp det at jeg ikke fikk Ft4 og Ft3 lengre opp - til tross for doseøkning av levaxin - som gjorde at legen satte meg på Lio. Du skriver at Ft4 vanligvis går ned når man begynner på Lio. Men jeg har jo ikke redusert på Lev-dosen når jeg startet på Lio, så da vil vel forhåpentligvis Ft4 holde seg omtrent der den var? Eller?

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Nordland
    Meldinger
    83

Standard Lio-behandling og kviser

I en annen tråd her ble bl.a temaet kviser diskutert i forbindelse med oppstart av Lio-behandling. Lilje og n'Finn luftet også tilskudd av D3 som en mulig forklaring på kviseproblematikken.

Ser omtrent ut som en pubertal 14-åring i fjeset for tida :evil: , merkbar forskjell etter oppstart med Lio. Og jeg må tilstå at jeg er usikker på effekten i det hele og store. Det ble liksom med mine to første turbodager.

Så nå har jeg rett og slett tenkt å teste ut om jeg merker noen forskjell vet å kutte Lio en stund. Har ikke tatt i går og i dag. Og ettersom den forsvinner så fort ut av systemet, burde effekten være ganske umiddelbar eller hva? Noen andre som har prøvd? Riktignok har jeg vært trøtt i dag, men det skyldes ene og alene at jeg stod opp klokka fem for å heie på Obama .

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard Re: Lio-test

Ja, man kan få kviser ved oppstart av liothyronin.

Men husk at det egentlig ikek er så lurt å gå opp og ned i dosen så mye, men på den andre siden driver jo normale menneskers kropp med noe sånt, den lager jo mer eller mindre stoffskiftehormon eter behov.....
    bare pass på at liothyronin er 3,6-4 ganger så sterk som thyroxin og du må ta det i betraktning ang. totaldosen.

Uansett ville jeg anbefalt å få ft3 innenfor øvre halvdel av referanseområdet, for der vil de aller aller fleste ha den for ikke å ha brain fog og for å fungere bedre. Behovet for hvor ft4 skal være er mer individuell (ssom betyr at noen kan ha det fint med ft4 i nedre halvdel), men ft3 må vanligvis være høyt.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    154

Standard Sv: Lio-behandling og kviser

Jeg fikk kviser med Lio. En svær byll om gangen.
    Tok 30 mkg Lio. Gikk ned til 10, men det ble ikke bedre.

Tok (fikk) for lite Levaxin i forhold til Lio. T4 gikk da ned. Dette fant jeg ut lenge etterpå.

Tok 75 mkg Levaxin og 30 mkg Lio. Ikke bra dose.
    Heller ikke bra med 10 mkg Lio til 75 mkg.

Prøvde en liten stund med bare 5 mkg Lio og høyere Lev-dose. 100 kanskje.

I vinter ble huden også tørr i tillegg til kvisete.

Nå tar jeg Armour i stedet for Lio sammen med Levaxinen, og huden min er nå så ren som den kan få blitt.

For min del vedvarte kvisene med Lio, de kom ikke bare i oppstarten.

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    154

Standard Sv: Lio-behandling og kviser

Joda, huden har vært plettri siden jeg begynte på Armour.

Tok 1 grain Armour + 50 mkg Levaxin i seks uker.
    Økte til 1 1/2 grain + 50 mkg Lev etter fire uker.

Har nå for fem dager siden økt til 2 grain Armour + 50 mkg Lev, og der kom kvisen, gitt! (Underjordisk kvise som ligger som en liten byll under huden).

Dette tror jeg er fordi at T3 inntaket er blitt høyt/høyere. Jeg tror ikke dette stabiliserer seg etter tid, det gjorde det i hvertfall ikke med Liothyroninen.

Hvis det er så, er 2 grain for mye for meg hvis jeg vil unngå kviser.
    Kan senere prøve med 1,75 grain, men må da øke Levaxinen.

Hele poenget med å begynne med Armour var jo å ta så lite Levaxin som mulig, fordi jeg ville se om det var Levaxinen som hindret vektnedgang og hopet opp sukker og proteiner i kroppen min.

Likevel vil jeg tro at litt Armour i tillegg til Levaxinen er bedre enn ikke noe Armour i det hele tatt...
    Jeg er jo blitt mye kvikkere nå etter jeg begynte med armour. (Før tok jeg 100mkg Lev.)
    Det er faktisk markant bedring. Går ut og gjør noe hver dag, sitter aldri i so**** på dagtid lenger.

MEN: Jeg føler jeg kan ta mer, men av hva? Armour eller Levaxin? Dilemma.
    (Fordi jeg får frostrier på kvelden) Da jeg gikk bare på Levaxin var jeg litt frossen noen ganger, altså frossenheten varte f. eks en time. Men nå som jeg er begynt på Armour, får jeg frostrier! Altså frostgufs som går gjennom kroppen men som bare varer noen sekunder.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    rogaland
    Meldinger
    25

Standard Sv: Liothyronin-historier

Legen jeg går til nå hadde aldri hørt om kombinasjonsbehandling. Da jeg etter mye mas skulle få lov å prøve så ga han meg beskjed om at jeg måtte ta 20 mcg lio 3 ganger daglig og den vanlige dosen 100 mcg tyroxin 1 gang pr dag. Tok 20 mcg to ganger 1. dag og trodde hjertet skulle hoppe ut av brystet på meg. Heldigvis gikk jeg inn på disse sidene og fant ut den rette dosen...

Side 5 av 5 Først ... 345

Lignende tråder

1. Fjerna skjoldbrukskjertelen pga knutestruma
    Av emraudstein i forumet Lavt stoffskifte etter operasjonen
    Svar: 12
    Siste melding: 28-12-15, 19:55
  2. Betennelse i skjoldbrukskjertelen?
    Av Student24 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 31
    Siste melding: 04-10-12, 22:58
  3. Skjoldbrukskjertelen lage tyroksin
    Av Bille i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 01-11-07, 20:02
  4. Jeg i utredningsfase for lavt stoffskifte
    Av Ekeberg i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 20
    Siste melding: 14-02-07, 22:52
  5. Betennelse i skjoldbrukskjertelen
    Av Line i forumet Lavt stoffskifte