Side 2 av 10 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 100
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    43
    Meldinger
    202

Standard

heisann. Takk for svar begge to. Har funnet ut at det er veldig lite hold i dette med håranalyse i medisinske miljøer, så det er like greit å ikke nevne det. Som sagt, jeg tor det virker, men det er altfor dyrt å holde på med. Synd at alt av alternativ medisin er så svinedyrt, men slik er det.

Og Hansen, takk for innspill om parathyreoidea. Jeg har lest og lest om dette, men forstår ikke helt når PTH er forhøyet og ion og cal er lave? Har begynt å drikke melk og spise ost, og beina har begynt å verke som pokker. Det er ikke psykisk....
    Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
    Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Problemer med parathyreoidea i tillegg til thyreoidea kjertelen?

Det man skal være litt obs på er tilstanden som kalles hyperkalsemi - da er Ca-ion og PTH høye i samme måling.
    Kalsium i blodet kommer jo fra maten vi spiser og fra utskiftet kalsium som kommer fra skjelettet. Vi bytter jo ut et par hundre milligram om dagen. Det eneste vi er intressert i er den kalsiumen som går INN i skjelettet, og det er den som er ionisert. Det er magnesium som frakter kalsiumen inn i skjelettet og D-vitamin, så du må se på alt dette for å finne ut hva som kan være galt.
    Ellers er det en komplissert tolking av dette. Lav Ca-ion kan skyldes alt fra nyrene til for lav D-vitamin.

Jeg har hatt smerter og til tider kramper i leggene og under føtene. Og noen ganger er det helt ødeleggende for alt jeg driver med.
    Det finnes ikke hjelp å få i det offentlige helsevesenet til dette.
    Dem sitter bare å skriver på tastaturet og det blir ikke gjort en dr...
    Og jeg har hatt dette fra dag en med Levaxin i 1988.
    Derfor har jeg prøvd alt jeg har fått tips om - ingenting har virka.
    Så før i sommer her var det endel D-vitaminskriving og om mye større doser enn jeg hadde prøvd, så jeg begynte å ta 40µ/dag og etter ei snau uke eksploderte krampa i leggene ! Ble MYE verre ! Også etter at jeg seff bråslutta.
    Så oppdaga jeg at når jeg tok rein kalsium forsvant krampene som dugg for sola. Et kvarter etter kalsium - borte !
    Har siden prøvd blandingsprodukter med kalsium/D-vitamin K, E og Mag. men det er bare rein kalsium som hjelper øyeblikkelig mot krampene.
    Vet ikke hvor utbredt dette er blandt oss ?
    Noen som kjenner seg igjen ?

Noen sendte meg denne : http://web.archive.org/web/200412111...hryreoidea.htm
    som jeg synes er grei og fortjener en plass her ?

Har ikke Pc-en min enda, så har bare disse som sikkert er ganske kjente ?
    http://www.farmakoterapi.uio.no/cytostatika/kap7.html
    http://www.parathyroid.com/parathyroid-disease.htm
    Og denne da, som omfatter alle :
    http://folk.uio.no/mronning/Medisin/signalveier.html
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    43
    Meldinger
    202

Standard Dosering av Armour og Levaxin i kombinasjon

Venter på å hente armouren på apoteket, lurer på hvor mye levaxin jeg bør ta i tillegg til armouren? Har tatt 100 mcg hver dag, de siste 2 ukene plusset på med 0,05mcg to ganger i uka. Siste prøver tatt 4/9 viste TSH på 1,40 (har faktisk gått fra 4,16 på etpar uker med høyere dosering..) FT4 var 17, altså litt lavt. Ft3 var høyere nå enn det har vært før: 4,5. Føler meg for øvrig helt på bunn, deppa, sover lite, hissig, glemsk you name it.. ser at jeg har litt å gå på i forhold til dosering.

Planen: Trappe ned thyroxinen til 50 microgram per dag, 75 mcg etpar ganger i uka. Begynne med 1 grain armour som jeg deler i to, morgen og kveld. Er dette mye? bør jeg starte med lavere dose?

Tenker det er lurt å fortsette med levaxinen siden T4 er noe i det lave sjiktet. Takker for innspill!

baremei Gjest

Standard

0,1mcg? Eller 100mcg levaxin?

I så fall ville jeg gått rett over på bare Amour med 1 grain, og økt med 1/4 grain/dag om to uker, deretter igjen to uker etter det.

Da ville jeg vurdert formen og tatt ny blodprøve 6 uker etter siste økning.

Noen kan bruke bare Armour, andre må kombinere fordi FT4 blir for lav og formen deretter.

Selv har jeg endt på 2 grain Armour + 75mcg Levaxin.

Vær obs på at en mulig første opptur ofte roer seg og synker igjen når Levaxin er helt ute av kroppen, etter 6-8 uker. Da kan det være på plass med en liten økning av Armour.

Pass også på å holde utålmodigheten i sjakk og ikke øk for fort etter å ha passert sånn ca 1,5 grain, derfra må mange øke veldig, veldig sakte for ikke å krasjlande etter kort tid. Da må man begynne helt på nytt.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg bruker bare Armour.

Hos meg økte T4 temmelig fort, så jeg tror det kan være lurt å sjekke det tidligere.

Det tok en tid før jeg begynte å merke virkningen, men det var før glasset på 100 tabletter var oppbrukt.

baremei Gjest

Standard

Hos meg økte T4 temmelig fort, så jeg tror det kan være lurt å sjekke det tidligere.
    Og du brukte Levaxin før Armour?

Levaxin har lang halveringstid, og når man går fra Levaxin til Armour vil man gjerne få høyere FT4 i en periode, for deretter å møte det jeg sa:
    Vær obs på at en mulig første opptur ofte roer seg og synker igjen når Levaxin er helt ute av kroppen, etter 6-8 uker. Da kan det være på plass med en liten økning av Armour.

Kan det ha vært derfor din FT4 økte fort? Sank den eller stabiliserte seg igjen etterpå?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

I prøvetakingsinstruksen for denne type prøve står det man må vente en time ? på venterummet. Se på www.furst.no
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    43
    Meldinger
    202

Standard Over eller underdosert på Armour?

Har nå kuttet Levaxinen i 1 1/2 uke, fra 100 mcg til Armour 1/2 grain morgen og 1/4 eller 1/2 grain kveld. Første uka følte jeg meg helt på topp, men siste 3- 4 dagene skikkelig monstermamma med kort lunte, kjempetrøtt og sliten, vanvittig kløe på ryggen, som jeg bruker å ha når det er lavt....samtidig veldig varm i kroppen..har ikke målt prøver ennå, og klarer ikkke helt å bestemme meg for om det føles høyt eller lavt...noen som vet..?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Det kan være vanskelig å skille, fordi det er mange likheter faktisk, men dette du nevner med varme får meg til å tenke på hyper, når du er hypo pleier du heller å fryse er min erfaring i alle fall.

Jeg vil råde deg til å ta en måling før det blir for ille, det har jeg opplevd og det var ikke noe særlig.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    43
    Meldinger
    202

Standard

Tenkte å ta en måling på mandag. Det er bare så rart, for jeg er kjempetrøtt, begynner å få treg mage, er sliten, sur og lei. Alle tegn på hypo, men er likevel varm i kroppen.....tar bare 3/4 grain i døgnet mot 100mcg levaxin

Side 2 av 10 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Hvordan få andre til og forstå hvordan det er å ha lavt stoffskifte?
    Av justme i forumet Familielivet med stoffskiftesykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 21-03-13, 12:55
  2. Var veldig hyggelig å treffe dere!
    Av Carro i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 5
    Siste melding: 30-09-09, 20:07
  3. Andre i Bergen med hypothyreose?
    Av maika i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 0
    Siste melding: 15-04-09, 23:06
  4. Svar: 6
    Siste melding: 08-09-07, 12:18
  5. hvordan gi andre innsikt om sykdommen sin?
    Av Lissa i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 13-11-06, 13:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn