Side 1 av 11 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 101
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    44
    Meldinger
    205

Standard Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.

Heisann- er ny på denne siden, mange gode tips! Litt bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det. Ikk eså lett å forklare til andre "friske".

Vil tipse om at det kan være greit å ta en håranalyse. Det har jeg gjort og startet med tilskudd etter analyse (som forøvrig viste store ubalanser i mineraler/vitaminer samt altfor høyt calsium) Kjempespennende og lese analysen, som blir utført i USA med tolkning av min profil. Symptomene stemmer 100 %!

Har tatt blodprøver med PTH (parathyreoidea hormon) på 9 (ref under 6,5) Noen som har problemer med parathyreoidea i tillegg til thyreoidea kjertelen???
    Bra å treffe andre med hypothyreose som vet hvordan jeg har det.
    Armour 3 grain/ dag fordelt på to doser siden 17/5- 14

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Hei hei - jeg vet lite om parathyreoidea, men ville ønske deg velkommen til forumet og takke for tipset! :-)
    Vi har en egen "avdeling" på hovedssiden som heter alternativ medisin ved stoffskiftesykdommer hvor vi diskuterer slikt m.m.
    Alternative behandlingsmetoder, er et tema hvor det er mange som mener mangt!!

Ellers så kan jeg fortelle at det er en utbredt sak, det med å prøve å fortelle sine kjente og kjære om stoffskifteproblemer i forsøk på å forklare hva som skjer og kanskje høste litt forståelse - for så å oppleve at de kanskje står og tenker at de må huske å kjøpe seg ny tannbørste. Og at den skal være rød denne gangen. så samboeren slutter å ta feil. Osv., osv.. Altså med fokus helt andre steder. Lavt stoffskifte er en typisk usynlig sykdom. Det har riktignok noen fordeler, men det har også sin pris.. Kunne gjerne tenkt meg en diskusjon på hva man kan gjøre med dette. Vet at enkelte på forumet har bestilt broschyrer (hvor er ordboka??) fra stoffskifteforeningen som de har delt ut til venner og bekjente, og som er beregnet til nettopp dette; informative men lettfattelige osv.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

Hei Rigg

Selv har jeg ikke problemer med parathyreoidea (som jeg vet om ;) ), men kanskje noen av de som har operert kjertelen har det?? Det er ikke helt uvanlig at kirurgene ødelegger eller fjerner disse kjertlene under operasjon av skjoldbruskkjertelen vet jeg.

Ellers vet jeg ikke hva det vil si å ha PTH over ref. området. Det betyr jo at det blir tatt opp for mye kalsium. Men det er jo et hormon så ubalanse kan ikke være særlig bra.

Uansett er du velkommen hit til oss.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    65

Standard Re: parathyreoidea

Vil tipse om at det kan være greit å ta en håranalyse. Det har jeg gjort og startet med tilskudd etter analyse (som forøvrig viste store ubalanser i mineraler/vitaminer samt altfor høyt calsium) Kjempespennende og lese analysen, som blir utført i USA med tolkning av min profil. Symptomene stemmer 100 %!

Har tatt blodprøver med PTH (parathyreoidea hormon) på 9 (ref under 6,5) Noen som har problemer med parathyreoidea i tillegg til thyreoidea kjertelen???[/quote]

Hei! Mener ikke å være negativ nå, men håranalyse skal en ikke stole blindt på, vet det ble gjort test med dette, riktignok på en hest, men hår er hår......svarene som kom i retur var tre vidt foskjellige svar på hva som feilte hesten, det var overhodet ikke svar som hadde noen somhelst slags sammenheng......og ikke for at det betyr så mye, men sannheten var hårene til og med var tatt fra en død hest...

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    44
    Meldinger
    205

Standard

he he. hest eller menneske. Det er vel det samme det? En hest kan vel også ha ubalanser? Analysen viser et snitt av de siste tre mnd (går ut ifra at det ikke var en 3 mnd gammel død hest?) He he. Til mitt forsvar kan jeg so at blodprøver støtter opp om det som analysen min viste.

Medlem siden
    Jun 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    65

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av RIGG
    he he. hest eller menneske. Det er vel det samme det? En hest kan vel også ha ubalanser? Analysen viser et snitt av de siste tre mnd (går ut ifra at det ikke var en 3 mnd gammel død hest?) He he. Til mitt forsvar kan jeg so at blodprøver støtter opp om det som analysen min viste.
    Vil anta og tro det ikke var en hest som hadde vært død i 3 mndr, men uansett så fikk den tre vidt forskjellige svar/diagnoser.

Fint at prøver stemte på deg, og jeg mente ikke å påstå jeg tror alt sånt er bare tull, men sikkert altfor mange useriøse på det markedet der også.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard

Til mitt forsvar kan jeg so at blodprøver støtter opp om det som analysen min viste.
    Det gjorde det IKKE hos meg! Hvor er dine hårprøver analysert? Mine ved Trace Elements Inc.

Hos meg manglet jeg jern i håranalysen, mens blodprøver viste fulle jernlagre, høy blodprosent og høyt ferritin. Alle over referanseverdiene. Allikevel skulle jeg pøse på med jern. Spørsmålet mitt til de ansvarlige i Norge var enkelt og greitt dette: (Vet at jeg repeterer meg selv, men synes det er hårreisende hele greia!) "Hvorfor kan ikke jernet som allerede ligger og flyter i blodet gå inn i årene og gjøre jobben sin? Er dette et annerledes jern? Hvorfor pøse på med mer jern?".

Jeg fikk til svar at jeg nok ikke skulle ta dette jernet allikevel! Og da stiller jeg meg selv det enkle spørsmålet - hva da med alle de andre målingene?

Og - resultatet av analyse nr 2 - etter 3 mndr på kosttilskudd - var nesten en blåkopi av nr 1.

Men - de fikk treff på lavt stoffskifte. Type 4 med Parasympatisk dominans, økt skjoldbruskkjertelfunksjon og økt binyreaktivitet ved første hårprøve.

Ved neste etter 3 mnd fikk jeg svar at jeg hadde lavt stoffskifte. Type 2 denne gangen. (Sier meg ingenting). Fortsatt økt binyreaktivitet, men minskat skjoldbruskkjertelfunksjon. Det var det som gikk på stoffskiftet.

Så fikk jeg da forslag om nytt kosttilskudd der jeg skulle spise...hold dere fast....27 tabletter pr dag fordelt på 3 ganger!! Himla mi tid!! DE er ikke så helt små disse tablettene heller. Fant ut at DA fikk jeg IKKE plass til mat. Så jeg takket pent nei og følte meg dum og lurt trill rundt, og en litt slakkere lommebok.

Men for all del. Ta det for det det er verdt. Bare min histore dette, men jeg gav meg ikke før jeg fikk mail fra Stig Bruset, som bekreftet at jeg ikke skulle spise jern, og som sa at analysemetodene ved de forskjellige laboratorier viser ulike resultat når de måler SAMME håret!

Jeg kopierer svaret fra Stig Bruset

Fra: stig Bruset
    Sendt: 15. juni 2005 06:26
    Emne: SV: hårmineralanalyse

Vedrørende håranalyse.

Etter vår oppfatning er håranalyse særlig nyttig ved undersøkelse av tungmetaller som kvikksølv, kadmium etc. Når det gjelder andre mineraler er styrken til de beste laboratoriene som utfører håranalysen at de ser på balansen mellom en rekke mineraler og sporstoffer ved hjelp av avanserte databeregningsprogrammer. Likevel er det stor forskjell i svarene fra de ulike laboratoriene når samme prøve analyseres, noe som har gjort oss bekymret. Når det gjelder jern, så har vi gode analysemuligheter via vanlige blodprøver. Ved å kombinere blodprosent (Hb) med jernlageret, serumjern og blodets evne til å binde jern kan vi danne oss et bra inntrykk. Dine prøver viser at du har mer enn nok jern, men ikke farlige nivåer.

Mvh

Stig Bruset

Og nå har jeg ikke peiling om jeg er i rett tema eller har ødelagt tråden. Synes bare jeg måtte fortelle min historie. Håpløse folk! Og jeg går fem på, prøver noe annet og blir lurt igjen. Dette er meg altså! Har respekt for at andre kan oppleve dette positivt. Bare fint det!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    44
    Meldinger
    205

Standard Hårmineralanalyse

Det jeg syntes er spennende med håranalyse, er at det kan gi en indikasjon på andre ubalanser i kroppen. Hos meg var det for mye calsium i alle forbindelser og analysen antydet problemer med parathyreoidea i tillegg til binyre, lavt stoffskifte, spalting av proteiner i maten var problematisk med mye oppblåsthet og treg mage. I tillegg antydet den øket aktivitet fra pancreas. Jeg hadde før tilskuddene tatt PTH, en prøve på dette hormonet fra parathyreoidea som virker på kalsiumstoffskiftet i kroppen, det var altfor høyt. Kalsium i blod var akkurat innenfor normalen, men lavt. Etter tre mnd på tilskudd er PTH normal og kalsium er normal. (Nå spiser jeg ost og melk som bare pokker for å få "dårlige" prøver slik at jeg kan få hjelp for dette problemet også. Det er jo ingen løsning og slutte med kalsium). Har ikke problem med magen heller, nå er den heller litt for løs..Jeg følte at analysen passet veldig med min tilstand,. Har også fått kopien til homøepaten, det var den som var mest spennende(:

Har ikke bestemt meg for om jeg skal fortsette med tilskuddene, er enig med deg at det er svinedyrt! Kan hende jeg prøver med dobbel dose vitamin tilskudd istedet.

Men det er en ting jeg lurer på i forhold til de testene- min homeopat tok prøver fra 5 forskjellige steder på bakhodet for at resultatet skulle bli rett. Lurer på om de tre prøvene du nevner ble tatt av 5 steder, blandet deretter sendt til 3 laboratorier...bare lurer....

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard Re: Hårmineralanalyse

Men det er en ting jeg lurer på i forhold til de testene- min homeopat tok prøver fra 5 forskjellige steder på bakhodet for at resultatet skulle bli rett. Lurer på om de tre prøvene du nevner ble tatt av 5 steder, blandet deretter sendt til 3 laboratorier...bare lurer....
    3 prøver jeg nevner?? Mener du jern, kadmium og kvikksølv? Jern nevnte jeg spesifikt pga at det var så feil at jeg skulle ha tilskudd av dette. Kadmium nevnte jeg pga den lange halveringstiden. Kvikksølv mer tilfeldig. Ja de klippet flere plasser, men slik jeg oppfattet det så blandet de alt håret.

Jeg håper du får den hjelpen du trenger og at det fungerer for deg! Ønsker deg all mulig lykke til. Ser at du bor ikke så langt unna meg.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Problemer med parathyreoidea i tillegg til thyreoidea kjertelen?

Sitat Opprinnelig skrevet av RIGG Vis post

Har tatt blodprøver med PTH (parathyreoidea hormon) på 9 (ref under 6,5) Noen som har problemer med parathyreoidea i tillegg til thyreoidea kjertelen???
    Parathyroidea er noen små runde kjertler som ligger bak selve thyroideakjertelen. Det kan være fra 2 til 10 stk av dem, men vanligvis 4.
    Hormonet regulerer Kalsiummengden i blodet og er det aller strengest regulerte mineral i kroppen. Så strengt at hvis vi ikke tilfører nok kalsium gjenom maten, så tas det som mangler i blodet FRA knoklene.
    Vi har bare 1kg av det og dette passes godt på.

Ad hårprøver som nevnes innlednigsvis er resultatet av disse omstritte. Fagmiljøet anerkjenner dem ikke av mange grunner. De som anerkjenner dem har ofte overbevisning som er hinsides all fornuft, men av de som iallfall har ett bein på jorda, sies det vel at hårmineralanalyser er best på å avsløre sånnt som ikke skal være i oss og som tenderer til avlering.

Jeg blander meg ikke i den polemikken - men vil tro at akkurat kasium er et mineral kroppen ikke sløser med. Om kalsium skulle finnes i håret kan en ikke uten videre si at dette er galt eller rett.
    Det første stedet kroppen lagrer overskuddet er jo i blodårer og muskulatur - og der skal det iallfall ikke være.
    Finnes det der er det noe galt med PTH/D-vitamin/magnesium - og det er ikke lett å finne ut av selv om en har masse andre prøver også.

Man anbefaler måling av PTH og den ioniserte delen av Kalsium - og tolkingen er enkel. Er begge forhøyet så har man hyperparatyeoidisme.
    Og det er bare en mulighet til justering av dette - og det er oprativt fjerning av en av kjertlene.

Side 1 av 11 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Hvordan få andre til og forstå hvordan det er å ha lavt stoffskifte?
    Av justme i forumet Familielivet med stoffskiftesykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 21-03-13, 11:55
  2. Var veldig hyggelig å treffe dere!
    Av Carro i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 5
    Siste melding: 30-09-09, 19:07
  3. Andre i Bergen med hypothyreose?
    Av maika i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 0
    Siste melding: 15-04-09, 22:06
  4. Svar: 6
    Siste melding: 08-09-07, 11:18
  5. hvordan gi andre innsikt om sykdommen sin?
    Av Lissa i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 13-11-06, 12:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn