Side 3 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 50
    Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    49
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Overdosert? Eller hva skjer?

Synes dette er lurt av deg. Men du bør diskutere dosen din med legen når du skal dit. Når jeg brukte syntetisk medisin stod jeg på 20mcg lio og 100mcg levaxin. På denne dosen regnes levaxindosen for å være liten i forhold til liodosen fikk jeg vite av endokrinologisk i Tromsø.

Medlem siden
    Dec 2010
    Meldinger
    32

Jeg skulle begynne med 1/2 tablett men usikker på styrke, har ikke hentet dem enda.

Skal til endo lege i januar men han mener som ejg skrev tidligere at jeg ikke er hypo.. Men jeg får se hva han sier. Han er nok mest fornøyd med at mensen er kommet tilbake etter nesten 3 år uten.

Medlem siden
    Dec 2010
    Meldinger
    32

Jeg tror jeg skal vente et par dager med å begynne. Har de siste to dagene hatt noen rare skjelvinger på kveldene, er dumt å blande det med ny medisin fordi da vet jeg jo ikke hva som er evt bivirkning og hva som allerede var der.

Medlem siden
    Dec 2010
    Meldinger
    32

Standard Sv: Overdosert? Oppdatert

En oppdattering:

Var hos endokrionolog lege på sykehuset i dag.
    Han mener jeg var litt overdosert nå gsh fikk ned til 0,35 men siden den var 0,42 nå så sa han at det ikke var dumt.
    Jeg satt bare å tenkte med meg selv - eh.. men jeg har ikke endret dosen..

Han mener ikke jeg trenger t4 (levaxin).

Han syns egentlig ikke jeg trenger lio heller men om jeg tok 20mcg lio om dagen så gjorde ikke det noe.

Så da står jeg fast igjen og vet ikke helt hva jeg skal gjør.

Har time med en veldig flink ernæringsfysiolog (som kan mye mer enn de sykehus ernæringsfysiologene) om 2 uker så skal diskutere saken da.

Jeg sa til endo legen at jeg har et problem. Jeg har 4 leger rundt meg som har sine meninger om det jeg tar men som ikke sier det samme. Da står jeg der og vet ikke hva jeg skal gjør. Da sa han at jeg måtte gjøre som jeg ville, 20 mcg lio så gjør det ingenting. Og at jeg trengte ikke å høre på han vist jeg ville ta lio.

Så da har jeg sluttet å høre på han.

Tror jeg skal høre på de to som faktisk forstår meg

Men jeg kjenner jo at jeg blir usikker når overlegen på endo seksjonen på sykehuset sier jeg ikke trenger noe for stoffskifte.

*Håpløst*

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av kamp Vis post
    Jeg skulle begynne med 1/2 tablett men usikker på styrke, har ikke hentet dem enda.

Skal til endo lege i januar men han mener som ejg skrev tidligere at jeg ikke er hypo.. Men jeg får se hva han sier. Han er nok mest fornøyd med at mensen er kommet tilbake etter nesten 3 år uten.
    Det at du har fått mensen tror jeg henger sammen med at kroppen din har fått t3.

Jerene og Jeanette har sannsynligvis gitt deg riktigere svar enn alle legene til sammen....

Jeg tror Jerene har rett med hensyn til gulfargen din. Den er ett av de fysiske symptomene å lavt stoffskifte. Og selv om du har fått en ukonvensjonell behandling som nå skaper tull ifht hva legene tror så har kroppen din hatt godt av det. (Såpass at den har "gjenåpnet" mensen.)
    http://thyroid.about.com/cs/testsfor...rthyroid_2.htm

Den første prøven din er ikke bra. Etter den der mener jeg at legen burde ha vurdert hypofysesvikt (Ikke noe godt ord - jeg mener malfunction) siden det virker som den reagerer unormalt "slapt" på lave hormonmengder i blodet.

Jeg tror også at du ville ha bedre av litt t4 i blandingen (men at det da er mulig at du må litt ned på lio etter hvert) slik at du har et lager i blodet. Det er dette kroppen vil tære på ved usedvanlige behov - som f.eks infektuøs sykdom.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Dec 2010
    Meldinger
    32

Jeg spurte ikke legen i dag fordi jeg regnet med at svaret han hadde sagt ikke vil være det jeg opplever.

Kan stoffskifte endre av seg selv?

Noen ganger lavt og noen ganger høyere?

Husker bare når jeg satt i usa på stranden med langarmet genser, bukse og teppe og frøs.. Mens foreldre lå å solte seg..
    Når jeg var hjemme 3-4 uker senere frøs jeg ikke så mye.

Er helt enig i at det er håpløst å oversette engelske ord til norske ;) Prøv å oversette "this bread is contaminated with gluten". Eh.. Dette brødet er smittet med gluten

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    39
    Meldinger
    2,767

Jeg spurte ikke legen i dag fordi jeg regnet med at svaret han hadde sagt ikke vil være det jeg opplever.

Kan stoffskifte endre av seg selv?

Noen ganger lavt og noen ganger høyere?
    Kroppens veier er uransakelige... men erfaring viser at selv om det svinger for en del så vil behandling i de fleste tilfellene være livsvarig. Det betyr dog ikke et livsvarig dårlig liv bare man får god behandling. Men det kan nok hende du må slåss for den.

Husker bare når jeg satt i usa på stranden med langarmet genser, bukse og teppe og frøs.. Mens foreldre lå å solte seg..
    Når jeg var hjemme 3-4 uker senere frøs jeg ikke så mye.
    Selv har jeg såkalt hashimoto's med antistoffer målt av typen anti-TPO... Disse kommer sammen med at immunforsvaret går ute av spinn. Jeg har i flere år før diagnosen vært bedre om sommeren, spesielt seinsommeren. Selv tror jeg dette har vært i sammenheng med økt d-vitamin og derigjennom et "riktigere" immunforsvar i perioder. Denne forklaringen "passer ikke" med det man idag vet om stoffskifte med hypofysesvikt. Men hvem vet. Det finnes sikkert en haug antistoffer som vi ikke kan måle/vet å lete etter ennå. Ulempen er at siden vi ikke vet noe - så vet vi heller ingenting om hvordan vi skal rette på ÅRSAKEN til problemene. Vi kan bare lappe på resultatet. Dvs tilføre stoffskiftehormoner når resultatet er at vi får for lite.

Jeg skulle gjerne ha fjernet all anti-tpoen... mens jeg ennå hadde litt futt igjen i kjertelen.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    372

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Det at du har fått mensen tror jeg henger sammen med at kroppen din har fått t3.
    Enig. Mangel på stoffskiftehormoner gir menstruasjonsforstyrrelser. Det vanligste er kraftig menstruasjon, men det motsatte kan også skje, med sparsomme blødninger eller ingen mens i det hele tatt. Problemer med å bli gravid kan også forekomme.

Jeg har hatt ganske kortvarige blødninger siden jeg var omtrent 20 år (da tror jeg problemene begynte å vise seg), og for et par år siden svant blødningene bort. Da jeg startet på 50µg Levaxin fikk jeg mensen en gang, det samme da jeg etterhvert gikk opp til 75µg, og så to ganger etter at jeg startet på 100µg. Etter at jeg gikk ned til 87,5 forsvant menstruasjonen igjen. Så jeg ser helt klart en sammenheng.

Mønsteret ser ut til å være at jeg får en "topp" når jeg går opp, og det setter i gang mensen. Hvordan det blir når jeg finner en stabil vedlikeholdsdose vet jeg ikke. Jeg skal i hvert fall litt opp igjen. I en alder av 52 år så skal jeg liksom være et sted i overgangsalderen, men jeg føler meg ikke helt trygg på det. Tiden vil vise.

Det normale for deg burde vel være at du har blødninger, så om de stopper opp er det vel et signal om at du får for lite.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    372

Standard Sv: Overdosert? Oppdatert

Men jeg kjenner jo at jeg blir usikker når overlegen på endo seksjonen på sykehuset sier jeg ikke trenger noe for stoffskifte.

*Håpløst*
    Da må jeg spørre om overlegen spurte deg grundig ut om symptomene dine, eller om han så bare på prøveresultatene. Hvis han ikke spurte deg ut, da har han bare gjort halve jobben. Da er det egentlig ikke noe å høre på!

Men hvis han spurte deg ut, da burde han kunne komme med en annen forklaring på de plagene du faktisk har. Å sitte på stranden i fulle klær mens andre soler seg høres for meg ut som noe riktig galt. Da har du krav på en skikkelig utredning, mener jeg.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Hei, Kamp! Jeg må si at jeg slutter aldri å forundre meg over legestanden! Når man ser at fT4 på kort tid går fra 13, via 9, ned til 7 og 5 - og en endokrinolog da påstår at du ikke har hypothyreose! Ja, hva sier man til sånt?? Det er jo langt under referanseverdiene.

Jeg var også innom Lommelegen her en dag, og så på noen spørsmål og svar der, om stoffskiftet. Endokrinolog Geir Hølleland fikk et spørsmål fra en som hadde TSH på 0,26 og en fT4 på 13,8 - som slettes ikke følte seg bra. Svaret var dette: "....viser et stoffskifte som er på grensen til å være for høyt." ??????? For han er det da tydeligvis KUN referanseverdier som gjelder! Ikke symptomer og sykdomsfølelse hos pasienten.

Den skjelvingen du kjenner på kan godt være fordi du er noe overdosert på Lio. Jeg opplevde slike skjelvinger etter ca. 2 uker etter oppstart, enda jeg tok bare 10 mcg. Noen tåler mye mer, mens andre igjen er følsomme for Lio og må ta det pent og rolig.

Du stilte et spørsmål om stoffskiftet kan forandre seg av seg selv. Det kan selvfølgelig gå litt opp og ned med hormonverdiene, selv uten noen slags behandling, det har både jeg og andre opplevd. Jeg var en gang på et foredrag av Helge Oftebro, og han sa at det kan skifte mellom gode perioder og dårlige perioder.

Det kan jo være så mangt som spiller inn i kroppsfunksjonene. Egentlig er vi jo bare noen vandrende kjemikaliefabrikker, så det er klart at ting kan komme i ulage av og til. Håper bare at du snart finner en lege som forstår litt av hva som foregår i stoffskifteprosessene!

Side 3 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Overdosert..
    Av Camillis i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 17
    Siste melding: 29-07-10, 17:53
  2. Overdosert?
    Av Pusen i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 11-06-09, 21:32
  3. er jeg overdosert???
    Av lillevenn1 i forumet Blodprøver
    Svar: 3
    Siste melding: 03-03-09, 03:53
  4. Høyt eller lavt stoffskifte?? Hva skjer?
    Av Stratos i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 4
    Siste melding: 14-01-07, 22:34

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn