Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 30
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Standard Familiær Hyperkolesterolemi (FH) og mange symptomer på lavt stoffskifte.

Hei!

Dr. Imre Hercz. Er det noen som har erfaring med han?

Jeg har vært hos han. Han var meget spesiel. Han gav meg og barna rekvisisjon til en del blodprøver. Ikke alle som jeg ønsket men mange. Han fortalt at han behandler med levoxin. Så nå trenger jeg å få en lege i Oslo område som vil behandle med armour.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Standard Sv: Dr. Imre Hercz. Er han flink?

Jeg gikk tilbake til han en gang til. Han mente at ut fra prøve resultatene så hadde ingen av oss hypothyroidea. Istedenfor var han svært beskjymet for våre høye kolesterol. Han gikk så langt at han ringte meg og sendt meg brev etter jeg avbestilt 3. time hos han.

Dette skrev ham:

Moren har avbestlt videre us. hos meg. pga. at jeg mener at hun ikke har hypotyr. trass hun har en tpo 135., mens norm. thyreoider. Men både hun og hennes 2 barn har en livasvarlig famil. kolesterolsykdom som må behandles.
    Hun vil finne en annen lege, som vil gi henne stoffskifte behandling fordi da kan hennes kol. bedres. Jeg har forlkart at barna må us. og behandl. Min samvittighet tillater meg ikke å la være å sende henne prøvene i håp at hun vil minst la undersøke barna sine for å unngå fremtidige hjertesykdomer. Det er leit at de ikke vil høre på meg.

Han mente at jeg ikke hadde hypo symptomer. Men han avbrøyt meg hver gang jeg skulle fortelle om mine symptomer. Han hang seg mest opp i at jeg er slank. Det var jeg ikke før når jeg spist som alle andre. Det er bare fordi jeg går på en vannvittig hardt lav-karbo diet at jeg ikke er stor.

Uff! Jeg kjenner at jeg føler litt redd for systemet at de skal komme og tvinge meg til å føre mine barn med statiner.

Her er våre test resultater:

Meg:
    S-lipoprotein 1024 (<500)
    kolesterol 12.1 (3,3-6,9)
    LDL: 9,8 (1,4-4,7)
    Vit D: 68 (50-150)
    TSH 2,7 (0,2.-4)
    Fritt t4: 10,8 (9,0-22)
    T3: 4,0 (2,3-5,7)

Sønn 8 år:
    S-kolesterol: 14.5
    LDL: 11
    vitamin D: 89
    Fritt T4 12,9
    TSH 1,7

Datter 4 år:
    Kolesterol 15,8 (2,9-6,1)
    LDL: 12,5 (1,2-4,3)
    Vit D: 95 (25-130)
    Fritt t4: 12,5 (9-22)
    TSH 1,9 (,2-4)
    T3 4,6 (2,3-5,7)

Jeg hadde gjerne hørt om noen har klart å få ned kolosterolet etter oppstart på hypo meds?

Takk i forveien,
    mvh Lulu

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Familiær Hyperkolesterolemi (FH) og mange symptomer på lavt stoffskifte.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Om han er flink? Ved du hvad Lulu? Jeg tror fast på, at med denne fortid kan man ikke være læge, uden også at have samvittighed og viljen til at holde fast på patienten, indtil man finder en rimelig løsning på patientens problem. Han forstår at sætte pris på og har respekt for livet - også sine patienters liv, er jeg sikker på. Det skader heller ikke, at han tilhører den generation af læger, der blev uddannet før tallenes/blodprøvenes tyranni er blevet delen af pensum på lægestudiet.

Hvis det var mig og det var i Danmark, ville jeg gerne tage chancen med denne læge.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lulu Vis post
    Han mente at jeg ikke hadde hypo symptomer. Men han avbrøyt meg hver gang jeg skulle fortelle om mine symptomer. Han hang seg mest opp i at jeg er slank. Det var jeg ikke før når jeg spist som alle andre. Det er bare fordi jeg går på en vannvittig hardt lav-karbo diet at jeg ikke er stor.

Uff! Jeg kjenner at jeg føler litt redd for systemet at de skal komme og tvinge meg til å føre mine barn med statiner.
    Det er ikke ofte, at jeg bliver flov over mig selv og mine kommentarer. Det er jeg nu! Gid jeg havde bidt tungen af mig selv, billedligt talt, før jeg havde svaret dig den gang - Lulu

Hvorfra havde jeg fået den stupide idè, at blot fordi man er en gammel læge - må man nødvendigvis være en klog læge?

Det må du meget undskylde, Lulu. Meget!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Standard Sv: Familiær Hyperkolesterolemi (FH) og mange symptomer på lavt stoffskifte.

Kjære Anisa,

Tusen takk for det. Det er ikke noe farlig! Jeg tenkte det samme og jeg hadde gått til han uansett din kommentær. Jeg var mest interessert i å vite om noen andre hadde erfaringer med han. Du er snill som skriver unskyld men det er ikke nødvendig. Jeg setter så pris på dine innlegg. Du kan utrolig mye og det er fantastisk at du tar deg tid til å dele din kunnskap med andre.

klem fra Lulu

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Jeg setter så pris på dine innlegg. Du kan utrolig mye og det er fantastisk at du tar deg tid til å dele din kunnskap med andre.
    Mange tak

Men havde jeg ikke for mange år siden, læst hvad n`Finn og andre skrev her på forummet - kunne jeg ikke nå at redde min hjerne, på målstregen, hvor underbehandlet hypothyreose var ved at gøre mig til grøntsag. Bare tanken om, at der må være flere som jeg var dengang, gjorde/gør mig stiv af skræk, og så lærer jeg og skriver nyt, hvor jeg kan.... Men det gør du jo også selv Lulu Nu fordi du selv har en bekymring. Senere måske kommer du til at give videre.... Og så slutter ringen et bedre sted end det startede.
    Istedenfor var han svært beskjymet for våre høye kolesterol. (...) Men både hun og hennes 2 barn har en livasvarlig famil. kolesterolsykdom som må behandles.
    Det tyder på at han ikke følger med udviklingen og forfølger en ide, der er ikke så nær videnskabeligt bevist, som vi ellers kan få indtryk af, når vi hører og læser om det i de populære medier.

Det er en kendsgerning, at mennesker med højere kolesterol end andre - lever længere og oppe i alderen er mere sygdomsfrie end de "sunde". Og det er også en kendsgerning, at største parten af "forskning" i kolesterol er udført i lægemiddelsindrustriens regi. Fri forskning på dette felt er meget mere beskeden i omfang, derimod den fri forskning som alligevel findes, giver et ganske andet billede af kolesterolfaren, end det, for tiden, politisk korrekte.

Det bliver nok svært at forvente en ordentlig forskning på området, så længe statinerne sælges. Der er mange mægtige interesser på spil og disse vil ikke afgive markedsandele uden sværdsslag, også selv om disse "sværdsslag" rammer sagesløse patienter.

En pæn opstilling af kolesterolets helsebringende egenskaber findes på hjemmesiden hos lægen Uffe Ravnskov. Artiklens overskrift er slet og ret: Fordelene med et højt kolesteroltal, hvor der bl.a. omtales forsøg med rotter, der har en "familiær hyperkolesterolæmi". Der står bl.a.:

"Familiær hyperkolesterolæmi forekommer ikke blot hos mennesker. Den hollandske forsker Mihai Netea og hans team fra Universitetshospitalet i Nijmegen har studeret mus med denne abnormitet. De injicerede samme mængde endotoxin på normale mus og på mus med familiær hyperkolesterolæmi, hvis LDL-kolesterol var fire gange højere. Alle de normale mus døde hurtigt, mens de var nødt til at injicere otte gange mere endotoxin for at slå musene med det høje LDL-kolesterol ihjel. I et andet eksperiment injicerede de levende bakterier i stedet for endotoxin og fandt at dobbelt så mange mus med familiær hyperkolesterolemi overlevede sammenlignet med normale mus."

Hvem ved, hvorfor nogle slægter udvikler denne familiær hyperkolesterolæmi og arver denne gennem generationer, mens andre ikke gør? Og er det i orden, at kalde dette for en abnormitet? Det kunne jo være, at for flere generationer siden, levede nogle slægter under forhold, hvor højt kolesterol var nødvendig for almindelig overlevelse, og derfor har "naturen" fulgt op på disse særlige, måske ekstreme behov, ved at "tillade" netop denne bestemte mutation?

I stedet for at kalde familiær hyperkolesterolæmi for "abnorm" kunne man f.eks. begynde at udforske fænomenet og derved kunne senere finde svar/behandling for andre helseproblemer, som i dag er f.eks. uhelbredelige - måske fordi de pågældende syge netop ikke kan generere kolesterol nok til at deres kroppe kan reparere sig selv? Bare en tanke.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Jeg har lavt stoffskifte og har fått senket mitt kolesterol med noe endring i kosthold og høyere aktivitet. Allikevel vil jeg nevne at vi da ikke snakker om nivåer som er i nærheten av de du og dine barn har, men mer det som kan betegnes som moderat forhøyet. Legger ved en link til deg der det nede på siden også finnes noen andre linker hvor du kan lese mer om dette.

http://www.apotek1.no/raadogtjeneste...oyt_kolesterol

Er det tatt lipoprotein og anti-tpo prøver av dine barn? Hvis ikke bør vel dette gjøres. Jeg ville selv valgt å følge opp og søke mer utredning og kunnskap om behandlingsmuligheter og forebyggende tiltak ved disse kolesterolverdiene. Jeg skal derimot ikke begi meg inn på hvordan behandles, det får de med kunnskap på området ta seg av.

Jeg er selv skeptisk til statiner, men det er jeg til mange medikamenter. Jeg er allikevel i stand til å se at det finnes tilstander hvor medisiner er et nødvendig "onde". Jeg ville bedt om ytterligere utredning av dette og også oppfølging av stoffskiftet av dere alle tre. Hvorvidt det skal settes i gang noen "prøvebehandling" av stoffskiftet eller ikke hos deg som har påvist anti-tpo er det sikkert massiv uenighet om så lenge de andre verdiene er innenfor "normalområder".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Jeg er selv skeptisk til statiner, men det er jeg til mange medikamenter. Jeg er allikevel i stand til å se at det finnes tilstander hvor medisiner er et nødvendig "onde".
    Ja, hvis det nyttede i det mindste. Men det gør det ikke. Det har vist sig, at statinerne ganske vist sænker kolesterolet, men påvirker slet ikke den egentlige årsag til blodpropdannelse og åreforkalkning - lipoprotein a (Lp a). Lipoprotein a (Lp a) kan man ikke spise sig til eller på anden måde selv være "skyld" i. Indholdet af Lp a i blodet er altid arveligt betinget.

Det er derfor, at på trods af, at hundrede tusinder mennesker i Danmark (og hundreder af millioner i resten af verden) trofast indtager de lægeordinerede statiner - får 3,5 ud af 4 statinbrugere alligevel "deres" blodpropper! Statinerne er nemlig rettet mod kolesterol, mens det er lipoprotein a (Lp a), der er hovedårsagen til, at blodpropper overhovedet dannes. Ikke kolesterol, der kun er usundt så længe det får lov til at harske i kroppen, hvis ens krop ikke danner nok af antioxidanter og ens kost ikke indeholder antioxidanter nok.

For at holde sit Lp a i skak behøver man ingen statiner. Der skal såmænd ikke andet til, end ganske almindeligt B3-vitamin (Niacin) i form af nikotinsyre. Nikotinsyre skal det være, da man også kan få B3-vitaminet i form af aminosyren nikotinamid. Selv om den sidste også er supernyttig - til formålet, der hedder "uskadeliggørelse af lipoproteiner i blodet" - skal B3-vitaminet være i form af nikotinsyre!

At nikotinsyre har en positiv virkning på blodets lipider har været kendt længe. Men om netop de undersøgelser, der har (endnu en gang) bekræftet det, har jeg læst i JAMA for 2-3 uger siden. Vender tilbage med linket til undersøgelsen, når jeg har (gen)fundet den i tidsskriftet.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    At nikotinsyre har en positiv virkning på blodets lipider har været kendt længe. Men om netop de undersøgelser, der har (endnu en gang) bekræftet det, har jeg læst i JAMA for 2-3 uger siden. Vender tilbage med linket til undersøgelsen, når jeg har (gen)fundet den i tidsskriftet.
    Undersøgelsens titel er: Genetically Elevated Lipoprotein(a) and Increased Risk of Myocardial Infarction publiceret af Kamstrup et al. Pia R. Kamstrup; Anne Tybjærg-Hansen; Rolf Steffensen; Børge G. Nordestgaard i JAMA, June 10, 2009; 301: 2331 - 2339. Desværre bag login.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Jeg kan ikke uttale meg om nytteverdi i dette tilfellet Anisa, jeg har ikke kunnskaper nok til det Så får heller de kunnskapsrike trå til Jeg anbefaler ikke bruk av statiner, men sier på generelt grunnlag at noen ganger kan medisiner (selv om jeg er skeptiker) være et nødvendig "onde".

Jeg la derfor ved en link hvor Lulu selv kan lese litt mer om hun ønsker det. Der er en liste med "legemidler" som brukes til behandling samt forebyggende råd. På listen står også Nicotinsyre som du nevner.

Hva hun bør gjøre fremover i forhold til dette er ikke noe jeg våger å begi meg inn på med mitt relativt lave kunnskapsnivå rundt dette. Derfor hverken råder eller fraråder jeg her. Men jeg synes vel at verdiene som nevnes gir grunnlag for en nærmere utredning med tanke på hva som bør gjøres/ikke gjøres/kan gjøres.

Så det jeg gjør er rett og slett og lufte mine tanker rundt dette

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Herlig lesing! Tusen takk Anisa! Etter at jeg har lest det så er jeg ikke så redd lenger for det "livsfarlige" kolesterolet.

Tror dessverre at du har rett i at ingen kommer til å bruke resurser på å forske på hvorfor kolesterol er bra når legemiddel industrien tjener så rått på statins.

Denne dieten vi går på heter gaps: http://www.gaps.me/ og der er det anbefalt å pøse på med hjemmelaget kraft som inneholder masse fett. Fett er anbefalt i mengder, kokos olje, osv. Hun som har laget dieten sier at det er fettet som skal gjør man frisk i tillegg til mengder av probiotika. Så vi spiser nok helt sikkert ikke som vanlig leger ville anbefalt. Men jeg føler meg mye bedre når jeg ikke spiser sukker/korn/karbo/frukt. Jeg tror faktisk at jeg var mye mer hypo før jeg begynt på diet. Da frøys jeg bestandig. Men dieten hjelper meg bare så langt... fortsatt føler at jeg har halvparten av energien jeg burde/ville egentlig ha. Det innebærer at jeg får til det viktigste men har ikke noe særlig igjen til å ha det moro, osv.

Takk igjen til dere for så mye støtte og forståelse!
    Klem fra Lulu

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Denne dieten vi går på heter gaps: http://www.gaps.me/ og der er det anbefalt å pøse på med hjemmelaget kraft som inneholder masse fett. Fett er anbefalt i mengder, kokos olje, osv. Hun som har laget dieten sier at det er fettet som skal gjør man frisk i tillegg til mengder av probiotika. Så vi spiser nok helt sikkert ikke som vanlig leger ville anbefalt.
    Ved du hvad jeres "tal" var, før I begyndte på Gaps?
    Herlig lesing! Tusen takk Anisa! Etter at jeg har lest det så er jeg ikke så redd lenger for det "livsfarlige" kolesterolet.
    Der er en stor forskel mellem at være opmærksom og at være bange.

Mens det første fører til flere observationer og læren om ens tilstand eller problem, fører det andet direkte til stress. Står det på længe nok (hvordan undgå angsten, når man kærer sig om sine børn?) - udvikles en kronisk stress-tilstand man vænner sig til, til den bliver ubevidst og ikke længere akut plagsom. Alligevel ulmer det under overfladen stimulerende kroppens parathed til at "imødekomme faren når som helst" og.... dette netop presser leveren til at danne endnu mere kolesterol end før man er blevet bange.... Dette er kroppens normale reaktion på frygt og utryghed - mere kolesterol = mere "råstof" på lager, til omdannelse til flere enzymer og hormoner, når kroppen forventer behovet for selvforsvar. Angst er altid skidt for kolesteroltallet - både den åbenlyse og den skjulte angst.

Det er min påstand, at alle disse skrækscenarioer, der tegnes hos læger, i medierne og hvor som helst ellers - har fået adskillige millioner menneskers kolesteroltallet til at stige, bare på denne konto! Derfor er jeg glad for at du ikke længere er bange. Angst og frygt er altid dårlige "rådgivere", når man leder efter løsning på problemet - helserelateret eller andet.

Når man lytter og læser om det, skulle man tro, at før statinernes indtog i medicinen døde alle af forhøjet kolesterol. Så udbasuneret bliver disse "sandheder" alle vegne.

Alligevel er det nu at flere dør af hjerte- og kredsløbssygdomme. Mens før, før statinerne og fedtfattig-hysteriet, døde langt færre med samme diagnoser. Mystisk..... eller er det?

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Normale prøver - men mange symptomer
    Av Tily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 101
    Siste melding: 20-02-16, 08:17
  2. Svar: 4
    Siste melding: 23-03-10, 21:27
  3. Mange symptomer over lengre tid, kan noen hjelpe?
    Av Kenneth&Lisa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 15-06-09, 06:08

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn