Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 30
    Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard Etter mange år, fikk jeg endelig diagnosen lavt stoffskifte

Hei dere - jeg trenger litt hjelp før jeg skal til legen i morgen og håper noen av dere som har god peiling, kan gi noen råd.
    Historisk kan jeg fortelle kort at etter mange år, fikk jeg endelig diagnosen lavt stoffskifte, for akkurat to år siden. Høye antistoffer hadde jeg da hatt i mange år (uten at noen reagerte på det). Var veldig dårlig og langtidssykmeldt og måtte virkelig stå på for å få medisin. Startet med 50 mikro og etter ca to mndr, var jeg nærmest helt fin, helt til i høst. Da begynte trettheten, tungsinnet, søvnproblemene etc. Ble sykmeldt i mars i år og var fullstendig utslitt. Startet med liten økning i dosen i april, til 75 mikro.
    Nå er prøvene absolutt i bedring, men jeg er fullstendig utslått, i tillegg til kjempestresset, tåler ikke musikk/snakke med mange, gjøre flere ting. Har bedt tidligere om å få sjekket binyretretthet, men her var visst prøven ok. Fullstendig deppa, 8 kg har sneket seg på. Har forsøkt meg i jobb en dag på forsommeren, men det gikk overhodet ikke.

Jeg ringte nå og fikk resultatene som er:
    TPO 764 (nedgang) - FT4 17 (bedring) - FT3 3,0 (litt ned) og TSH 0,69 (ned/bedring). Regner med at legen vil synes at prøvene nå er fine. Jeg har vært opp i over 19 på FT4 tidligere, men ikke så lav TSH.

Min undring og spørsmål til i morgen er: hvorfor opplever jeg ikke bedring? Med såpass lav dose skulle det jo tilsi at jeg er egenproduksjon, eller? Hvor lang tid går det før kjertelen dør ut?
    Jeg har lyst å be om triothyronin og lurer på om FT3 på 3,0 skulle tilsi dette. Eller bør jeg be om å starte ny økning på levaxine?

Selvfølgelig kan antistoffene forkludre det hele, eller at det er mistanke om Sjøgren, men jeg kjenner meg selv såpass etterhvert, at min opplevelse er at jeg trenger noe "mer" av noe...

Dette ble litt langt, men kjempefint om noen har anledning til å svare meg. Flere tenker bedre enn en og det hjelper spesielt når man ikke er helt "klar" i hodet

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    91

Standard

Du har i allefall en lav FT3 som du bør få opp. Kanskje en liten økning av Levaxin holder, men du må kanskje prøve noe annet. Resten får vel de andre som er flinkere enn meg på det området komme med. Lykke til i morgen!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

Du er vel inne i en "nedgangstid" ? Altså at kjertelen for mange år siden ble angrepet at antistoffer og at over halvparten av kjertelen nå (etter dosen å dømme) er blitt uvirksom. Resten står mest sansynlig for tur med doseøkning som nødvendig resultat.

Blodverdiene kan synes "OK", men du har lav konvertering til T3.
    Hos flere bedres dette med et tillegg til dosen av Liothyronin. Ofte forsøkes først 1x5 så eventuellt 2x5µG.
    Hvis du ikke blir bedre da, tror jeg at du ikke får full nytte av syntetiske hormoner. Jeg er selv den typen og ble ikke bedre før jeg gikk over til Armour.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    60
    Meldinger
    802

Standard

Tar du selen?

Selen er viktig både for konvertering til T3 og for å få ned antistoffer - og det slo meg at det ser ut som du sliter med begge deler.

Hvis du ikke tar selen (100-200µg/dag), ville jeg forsøkt det først i noen uker.

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard

Håper du har rett n'Finn og jeg er enig at T3 kunne vært høyere. Jeg får argumentere for Liothyronin selv om legen etterlyser forskning som viser at dette duger. har printet ut endel fra Lommelegen med positive svar fra endokrinolog.
    Jeg er kanskje i en vanskelig periode med noe fra egen kjertel og resten skal tilføres. Lurer fortsatt på hvordan man kan vite sikkert om det tilføres nok. Glemte i mitt forrige innlegg å ta med at kroppstemperaturen ligger nå i snitt på 36,5 (vet ikke om dette har noe å si)

Jeg har, etter råd fra dette forum, begynt med Selen og har tatt dette ett par uker. Kanskje det var derfor TPO gikk fra 835 og ned til 764? Jeg fortsetter ihvertfall videre med dette.

Tusen takk for svar....Det er tungt nok en gang å ikke kunne gi legen positive svar om bedring og jeg merker at jeg stresser mye for å ha klart gode nok begunnelser for dette.
    Dere hører nok fra meg igjen

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

Det er T3 som slipper inn oxygen til cellene slik at forbrenningen kan skje. Et "biprodukt" av dette er varme. Og det er den varmen som holder deg varm når du ikke er aktiv eller fordøyer mat. feks når du sover.
    Dette skaper den "basale kroppstemperatur", og den kan du måle med det samme du våkner om morgenen.
    Er denne for lav, så er det virkelige stoffskiftet for lavt.
    Det er jo fett - som omdannes til glykose (et karbohydrat) som er cellenes "fyringsolje". Så er tempen lav så forbrennes det lite fett også.
    Så det du måler resultatet at stoffskiftet ditt med, er termometer og vekta !
    Blodverdiene forteller bare om det er tilstrekkelig med hormoner tilstede for at et stoffskifte skal kunne skje - ikke at det skjer eller har skjedd !
    Det er også mulighet for at laboratorieinstrumentene måler hormoner som du slett ikke kan bruke !
    Det er flere her som melder om nedgang i antistoffene når de tar selen.

Og bruk for all del god tid på å fortelle legen din hvordan du virkelig har det, ellers tror han bare du har det helt fint.

Det er enzymer (oppløsningsstoffer) som gjør at T4 blir til T3. Denne prosessen blir ikke kontrollert av legen. Om jeg skal tru noe, så blir det at denne kan være for svak til å håntere syntetisk hormon.
    Har lest om flere som hevder de blir bedre når de går over til Armour, og jeg tror (igjen) at dette kan være lettere for enzymene å jobbe med ?
    Jeg ble også markert bedre, og holder dette for å kunne være en av forklaringene.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard

Nå har jeg vært hos fastlegen og han viste absolutt forståelse for at jeg ikke er bra. Han legger størst vekt på depresjonen og anbefalte psykolog. Jeg takket nei og viste til at stoffskifte kan gi depresjon, og i tillegg at jeg skal utredes fr Sjøgren (som også har depresjon i seg).
    Jeg starter nå med et tilskudd med Liothyronin. Han var meget usikker på dosering og mente først at jeg skulle redusere Levaxin fra 75 til 25 mikro pr. dag. Jeg stilte spørsmål om ikke dette var mye reduksjon og etter endel frem og tilbake, så skrev han ut følgende dosering for utprøving:
    25 mikro annen hver dag og 50 mikro resten. Så skal jeg ta Litohyronin 10 mikro hver dag. Dette betyr jo en del reduksjon på levaxin. Uff, hørtes dette fornuftig ut?
    Har lest i forumet at det anbefales å dele Liothyronindosen i to og fordele denne eks morgen/ettermiddag. Tablettene jeg får nå er på 20 mikro - hvordan skal jeg klare først å dele til 10 og deretter til 5 mikro? Noen råd her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard

Dem har en fin tablettdeler på apoteket. Min er blå og det står "Servo med" på den. Den deler tabletten i to med et lite barberblad. Det går fint å dele en halv tablett også. Da har du 5uG Liothyronin.
    Jeg kan bare referere det jeg har lest både på dette og andre fora, at de starter gjerne med en dose om dagen, og tar denne litt først på eftan. De fleste bruker to doser om dagen med 4-5 timers mellomrum. Du bør nok se T3-dosen i forhold til din T4-dose, og da denne er ganske lav bør din T3-dose også være det.
    De reduserer ikke Levaxindosen !
    Det som skjer hvis man gjør det, er at T4 verdien i blodprøven synker.
    Husk at Liothyronin er rein T3 og den gjør ingenting for T4-verdien !

Jeg må si at mine erfaringer med Liothyronintillegg er ikke som andres. Det virket helt overveldende bra første uka, men så ble effekten totalt borte. Jeg prøvde å øke dosen, men det hjalp ikke. Jeg prøvde så mye som 5x20µG/dag ! Da ikke dette hjalp, sluttet jeg. Jeg bråsluttet, og merket ikke at jeg sluttet i det heletatt.
    Men det er ikke sikkert at dine erfaringer blir slik i det heletatt.

Viss du har fått samma husken som jeg, så kjøper du samtidig en eske med 7rom i og gjør dagsdosene ferdig hver søndag.
    Slik årnær det seg

Medlem siden
    Aug 2005
    Meldinger
    52

Standard

Hei igjen - fantastisk å ha en onlinehjelp

Du skriver at "De reduserer ikke Levaxindosen" ! Litt usikker her, men mener du at levaxindosen ikke bør reduseres!!

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    60
    Meldinger
    802

Standard

Jeg skjønte heller ikke helt hva n'Finn mente...

Jo, man skal redusere Levaxindosen dersom man tar T3 i tillegg, i hvert fall i følge det som står her:

Det kan være aktuelt å forsøke kombinasjonsbehandling med tyroksin pluss trijodtyronin til pasienter som til tross for optimal tyroksindosering (TSH-nivå mellom 0,2 og 1,0 mIE/l) ikke føler seg friske. I slike situasjoner anbefales det å erstatte 50 µg tyroksin med 10 µg trijodtyronin. Tanken er at det vil sikre tilstrekkelig trijodtyronintilførsel til alle kroppens vev. Dersom trijodtyronindosen bare adderes til tyroksindosen, vil det kunne føre til at pasienten blir overdosert.
    Hentet fra artikkelen "Behandling av hypotyreose" av Egil Haug, Tidsskrift for Norsk Lægeforening.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/P...SEKS_ID=520952

Jeg synes det høres logisk ut, også; dersom du opprettholder samme Levaxindose vil du jo få den mengden T3 i tillegg etter hvert som kroppen bryter ned T4. Dermed vil du gradvis få en økning av T3.

Forutsetningen er selvfølgelig at man er optimalt dosert på Levaxin i utgangspunktet (dvs. TSH gjerne under 0,5).

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
    Av Trude i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 87
    Siste melding: 18-08-13, 22:04
  2. Jeg fikk påvist lavt stoffskifte etter at jeg fikk mitt første barn
    Av Line i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 38
    Siste melding: 09-04-07, 22:40
  3. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
    Av marianne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-05-05, 11:08

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine