Side 1 av 13 12311 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 127
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Standard Endelig diagnose

Hei!

Jeg fikk akkurat igjen mine blodprøver, samt diagnose subacute hypothyreoiditis (nederlandsk navn), Hashimotos sykdom, B12 innsufficiency, hypo calcium, og problemer med for tykk galle (galleblæren ble fjernet november 2002).

Mine blodprøver var:

Det som fikk legen til å stille diagnosen hypo:
    TSH - 6.5 (0.35 - 5.5)
    FT4 (Fri T4) - 14.9 (11.0 - 23.0) - selv om det er innenfor grensen, er det for lavt i følge legen. Dette er med på å indikere hypo.
    T3 - 3.5 (1.5 - 3.0)

Det som fikk legen til å stille diagnosen Hashimotos:
    As. t thyreogobuline (Anti-tg) - Dubiøs (I grenseland)
    As. t thyroidperoxidase (Anti-tpo) - Positiv (anti stoffer er i flertall)

Ved siden av dette har jeg også betennelse i kroppen:
    BSE (vet ikke om dette er samme i norge) - 33 (1 - 12)

Ved siden av dette så har leveren problemer med for tykk galle, dette kan være årsak av hypot.:
    Gamma-gt - 64 (5 - 35)

Og jeg har også calcium problemer, også problem som kommer av hypot.:
    Calcium - 2.07 (2.10 - 2.60)

Og til slutt, B12 problemer, som også kommer av hypot.:
    B12 - 99 (140 - 670)
    Foliumsyre - 6.4 (5.9 - 35.4) Selv om det er innenfor referanse, finner legen dette for lavt i forhold til B12 prøven.

Jeg blir medisinert med Thyrax for hypothyreoiditis - 1 tablett daglig på tom mage.
    B12 injeksjoner - 5 uker to ganger i uken, deretter en gang pr uke.
    B12 og foliumsyre sugetabletter - hver morgen. Dette er bra for foliumsyre problemet.

Jeg får også tabletter som skal tynne gallen. Og calcium tabletter for å forhøye calcium i kroppen.

Legen min sa i dag at han medisinerer ikke _bare_ pga av blodprøvene, han medisinerer pga hvordan jeg føler meg, og de symptomene jeg har!

Jeg hadde min første samtale med han 3 uker siden, da ga han meg medisiner, kun på en samtale der jeg fortalte han symptomene, samt de blodprøver som var tatt av min huslege. Før jeg kunne starte medisinene, måtte jeg ta blodprøver. Så fort de var tatt, kunne jeg starte B12 injeksjoner og thyrax.

I dag, 3 uker etter første samtale, fikk jeg resultatene som bekrefter hans diagnose første gang han og jeg snakket.

Og som han sa: selv om blodprøvene hadde vært i mer tvil (altså ikke så direkte visende) så hadde han fremdeles medisinert for symptomene!

Jeg føler jeg utrolig lettet i dag. Dog har jeg 4 problemer som må gjøres noe med. Men lettelsen kommer av at jeg nå kan ta vekk mitt eget stempel som hypokonder!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Jippi gratulerer med diagnose.
    Han har rett i alt. Leverproblemer kommer noen ganger av hypo, det er til og med typisk å bli gul ved hypo fordi kroppen ikke kan lage vitamin a fra karoten.
    Flere andre vitaminmangler kan oppstå, tilog med skjørbuk.
    Og kalkopptaket er minimalt, slik at man får osteoporose. Det er ubehandlet hypo som er årsak til benskjørhet, og ved riktig dose retter bentettheten seg opp.

Hva er thyrax?

Her på Årnes holder snøen på å gå, om morgenen er det 3 grader, om ettermiddagen 12 grader. Og solskinn.

Hilsen
    nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Hva er thyrax?

Her på Årnes holder snøen på å gå, om morgenen er det 3 grader, om ettermiddagen 12 grader. Og solskinn.

Hilsen
    nora
    Heh! Du bor på Årnes?? Hum, kanskje jeg egentlig kjenner deg? Selv bodde jeg på Auli og Bodding till jeg flyttet til Nederland...

Thyrax er... skal vi se på flasken:
    Thyrax duotab 0,025 mg tabletter
    Virkemiddel: Levothyroxinennatrium
    Nå finner jeg ikke lappen som normalt forteller mer... men den hjelper å stimulere T3 til riktig nivå, samt TSH...

Har started pent med denne... økte dosen for en uke siden. Føler allerede nå at jeg har mer tiltakslyst, mer energi (dog fremdeles sover jeg mye, eller vil sove mye). Jeg føler at jeg har smil på munnen igjen. Og i stressede situasjoner, blir jeg ikke aggressiv... det er en stor forbedring for meg

Skal holde folket oppdatert om hva som skjer ettersom ting forandrer seg etter medisin bruk etc... vi får se

Og til været her i Nederland:
    I dag var det 18.5 grader og deilig sol. Too bad I had to work

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Levothyroxin er det samme som thyroxin-natrium eller Levaxin eller synthroid eller Eltroxin etc.

Det er vanligst å starte med dette. Noen trenger T3 i tillegg men det vet man ikke før man hat kommet opp i en tilnærmet riktig dose av T4- medisin.

Bra du fikk en diagnose endelig.

Husk å ikke ta kalk, jern eller andre metaller innen 4 timer etter eller før T4-medisiner.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Standard

Og igjen glemte jeg å logge inn før jeg skrev svar for meg selv... innlegget over var fra meg

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Standard Vit B12 mangel, men ikke mangel på Instrict Factor?

Heisann!

Jeg har (håper hadde) veldig lavt nivå av VitB12 - 99 (140 - 670). Men jeg hadde ingen problemer med Instrict Factor.
    Legen min mener at problemet kommer av skjoldbrukskjertelen og hypothyreoditten, og at den avgjør opptaket av VitB12. (mulig at leveren min ikke vil ha noe med VitB12 å gjøre? Hadde Gamma-Gt på 64 (ref 5 - 35))

Er det noen flere som har det samme problemet her?
    Er dette fremdeles Perniceus Anemie? Eller har det et annet navn?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Det var vel anti-parietalcelle antistoffer han tok prøver på?

Intrinsic factor trengs for absorpsjonen.
    Alternativt kan man ta tabletter som er sterke, da vil noe allikevel absorberes.

Mangel på opptak har også med autoimmun theyreoditt å gjøre uten at jeg vet den nøyaktige sammenhengen. mend et var D. Elisabeth Vliet som sa noe om det i et interviev med Mary Shomon. Det hadde noe med tarmen å gjøre.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    43
    Meldinger
    539

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Det var vel anti-parietalcelle antistoffer han tok prøver på?

nora
    Jups, det var det.
    Ja, det kan også ha noe med tarmen å gjøre... vet at den ikke har vært som den skal i de siste 6 år i alle fall

Men det er fremdeles litt rart. Men vi får se nå i Juli hva de siste prøvene vil vise... Om injeksjonene må fortsettes like mye som nå...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Her er noe mere om flere mangler man kan få av hypo:
    http://brain.hastypastry.net/forums/...ad.php?t=83882
    carnitin er det om her.
    nora

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Side 1 av 13 12311 ... Siste

Lignende tråder

1. Endelig...
    Av Aina i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 31
    Siste melding: 08-11-10, 10:16
  2. YES!!! Endelig... Jeg nå få begynne på Liothyronin
    Av grynet i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 14
    Siste melding: 14-01-08, 21:03
  3. Endelig hjælp!
    Av Nocturne i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 03-12-07, 14:56
  4. Endelig diagnose
    Av sivcath i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 5
    Siste melding: 04-04-05, 10:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn