Tja, vet ikke jeg. Jeg er jo flink i jobbens grunnprinsipper, men man blir jo bare ufattelig lei. Lei beyond det normale folk tror er mulig. Jeg har skiftarbeid. 6 uker så begynner man på nytt. 5 av dagene begynner jeg 0345. Helt latterlig tidlig. Tror det var det som gjorde at jeg datt ned igjen etter å ha hatt en opptur forrige vinter. Jeg nekter å stå opp før 0300. Så da har jeg 15 minutter på å gjøre meg klar og ca. halvtime til å kjøre på jobb. Jeg gir kjepprett faen i personlig vedlikehold da. Bare håret ligger noenlunde og jeg får i meg ett eller annet å spise.

Det er en del personlig frihet på jobben. Ingen henger over skulderen din og følger med at du retter deg etter forskrifter og regler. Men det har vært utallige kurs og skriv overalt om at alt er så forbanna nøye. Jeg har funnet ut at det beste er å gi totalt faen. Da sparer man seg selv for bekymringer og det blir nesten aldri oppdaget om man gjør noe som er litt på kanten. Om jeg har tidlig vakt pleier jeg å sove 2-3 timer når jeg kommer hjem. Så har man 5-6 timer på kvelden der man ikke orker annet enn PC og TV. Kanskje det blir kjøpesenter eller noe en sjelden gang. Om jeg har kveldsvakt så blir jeg liksom helt utslitt når jeg skulle ha lagt meg. Kommer gjerne hjem 2245 eller 0115. Og da tenker jeg at jeg må jo ha litt til ut av dagen. Skal jo ikke bare være jobb og soving. Så da er jeg oppe til 0230 eller kanskje 03. Da sover jeg slik at jeg husker nada fra natten. Husker ingen drømmer, ingen oppvåkning. Når man våkner mellom 10-1130 er det som om man har sovet 10 minutter. Ofte er det slik i hvert fall. Ikke alltid.

Tidligere i år hadde jeg en ide om å ta utdanning og bli dataingeniør, men nå er jeg bare så lei. Det finnes ikke bra jobber. Kanskje med unntak av nordsjøen eller noe slikt. Eller å være styrmann for en eller annen riking på en stor yacht. En jobb som innebatter luksus, mye penger og masse frititd.