Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

Standard Hvordan klarer dere dere i arbeidslivet?

Jeg merker for hver dag som går at det blir tøffere å holde ut en hel dag på jobb...

Jeg har utviklet en slags "lakenskrekk" - på tross av at jeg er trøtt som en strømpe har jeg panikk for å legge meg fordi: Hjertebanken tiltar når jeg legger meg ned, jeg får "pustevansker" fordi halsen er så trang pga skjoldbruskkjertelen er hoven, jeg svetter som en gris om natta (noe som er ekstremt ubehagelig) og når jeg våkner føler jeg det som jeg har sovet i 5 minutter... Min "søvn" er tilnærmet koma, jeg hører ikke noe (ungene kan komme og legge seg i senga uten at jeg merker en ting) og jeg drømmer omtrent aldri lenger. Dette fører til at jeg er kjempetrøtt til langt på dag, går som i en zombietilstand. Null konsentrasjon, hukommelse som en 90-åring!

Jeg har i tillegg store smerter - hodepine og muskelsmerter - som gjør at dagene blir som mareritt for meg. Når jeg så kommer hjem fra jobb er det absolutt ikke noe igjen av meg, jeg ligger eller sitter på sofaen i en mer eller mindre apatisk tilstand.

Jeg ringte til legekontoret her om dagen for å få en time hos legen min men det var flere ukers venting så jeg orka ikke å bestille time.. Prøver nå å slite meg gjennom dagene så godt jeg kan, så får jeg heller ringe å få en akutt-time når det blir så gale at jeg ikke kommer meg på jobb... Jeg er avdelingsleder og vi har hatt mye sykefravær i avdelingen i det siste (influensa bl.a.) så jeg føler at jeg må MÅ komme meg på jobb.

Hvordan fungerer dere i jobb og privatliv? (Ja nå har jeg ikke nevnt noe om hva jeg får gjort av husarbeid... har heldigvis en flink mann som bidrar over gjennomsnittet mye hjemme, men jeg får gjort mindre og mindre av min andel. Små oppgaver blir som uoverkommelige fjell og jeg bruker ekstremt lang tid på de minste ting. Jeg prøver nå å fordele oppgavene slik at jeg gjør litt hver dag i steden for mange ting på en gang. Enda er det et slit!)

Søndagshilsen fra sofakroken til Inemor

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,757

Standard Sv: Hvordan klarer dere dere i arbeidslivet?

Jeg gjorde som deg til at det gikk galt og endte med (endelig anerkjent) sykdom og langvarig sykemelding. Jeg var aldri helt ute fra jobben, men gikk ganske lenge i tilpasset 50% og så 80% da jeg begynte å få medisin og nok av det.
    Nå er jeg tilbake i 100% og så langt går det greit.

Privatlivet har også gått fra å være "på tur mot skilsmisse" på grunn av at jeg ikke maktet noe og var sur, irritert og urimelig i tillegg til trøtt, kjedelig, usosial og aseksuell til å bli normalt bra/dårlig. Skilsmissetanken er iallfall begravet - og glade er vi for det.
    Vel, det er ennå ting som kan bli bedre i mitt tilfelle, men når jeg ser i speilet har nok dette vært under utvikling de siste 8-10 årene før det eskalerte de siste 4-5, så jeg kan ikke forvente at alt skal snu til rosenrødt på 8 måneder heller.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Hei Ine
    Problemene dine er velkjent...og jeg lurer på om du har forsøkt vanntesten? Den foregår på den måten at du tar en bøtte med vann, stikker fingeren din nedi vannet og tar opp fingeren igjen. Hvis du etterlater deg et hull der fingeren din har vært; ja da er du uunværlig

Men fra spøk til alvor, det jeg forsøker å si er at det jeg leser mellom linjene er at det er på høy tid du sykemelder deg. Jo lengre du venter, jo lengre vil rekreasjonstiden bli. Mange av oss klarer ikke arbeidslivet i perioder og det er ingen skam å kaste inn hånkleet en tid. Det er til nytte både for deg og dine og de på jobben din at ikke du går så lenge at det tar lang tid å komme seg igjen.

Det jeg har erfart ut fra symptomene dine er at binyrene dine sliter. Du burde få sett på dette. Husk at dette er noe som blir verre jo lengre du går med det.

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

Jeg er overbevist om at det kom til å bli hull i vannet

Jeg må lese om binyrer.

Forresten.. hva er det med mine symptomer som tilsier at binyrene sliter...? Det lille jeg har skjønt så langt er at lavt stoffskifte fører til plager med binyrer? Jeg har "fint stoffskifte" (venter enda på resultatene fra lege, men han skreiv til meg at de var "fine") - men symptomene heller vel mest mot høyt vil jeg tro? (hetetokter, hjertebank, ledd- og muskelsmerter)?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Hei Ine
    Problemene dine er velkjent...og jeg lurer på om du har forsøkt vanntesten? Den foregår på den måten at du tar en bøtte med vann, stikker fingeren din nedi vannet og tar opp fingeren igjen. Hvis du etterlater deg et hull der fingeren din har vært; ja da er du uunværlig
    He he he den har æ ikkje hørt før

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Vel, Ine, ledd og muskelsmerter er vel like vanlig når man er hypo, hjertebank opptrer også hos folk som er hypo. Og kjære deg, det er du som skal være fornøyd med formen din og ikke legen som skal være fornøyd med blodprøvene dine.

Den viktigste grunnen til at jeg tenkte binyrer er det du beskriver som sliten og trøtt, men oppnår ikke hvile. I "binyreverdenen" kalles dette "wired and tired", altså trøtt og sliten , men oppgira (tror det var Wilson som brukte dette uttrykket) Hjertebank er også vanlig ved binyreproblem.

Du har altså hyposymptomer, men er ikke hypo i følge prøvene dine. La oss for ordens skyld si at prøvene har rett. Da er det enda mer grunn til å mistenke binyrer. Dette fordi binyrehormonet kortisol hjelper stoffskiftehormonet T3 inn i cellene så det får gjort jobben sin. Med andre ord: For lite kortisol betyr dårlig effekt av stoffskiftehormoner.

Og du har forresten helt rett: forskning viser at de med lavt stoffskifte har gjennomsnittlig lavere kortisolverdier enn friske folk.

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

Så da kan jeg be legen min om å sjekke Kortisol - er det så enkelt eller vil jeg også her møte motstand...?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Du vil møte motstand. Det frie kortisolet (akurat som FT4 i forhold til T4) måles best i spytt (4 prøver på et døgn fordi denne prøven er døgnvariabel) eller urin. Vanligvis holder legene seg til å måle i blod. Gjør bare det i utgangspunktet, så kan du poste prøven her, så vi ser om det er noe å ta ytterligere prøver av. Prøven bør taes kl 0800 om morgenen. Dra heller tilbake til legekontoret for prøvetakning dagen etter hvis tidspunktet for legetimen ikke klaffer.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av Inemor Vis post
    Jeg merker for hver dag som går at det blir tøffere å holde ut en hel dag på jobb...

....jeg svetter som en gris om natta (noe som er ekstremt ubehagelig) og når jeg våkner føler jeg det som jeg har sovet i 5 minutter... Min "søvn" er tilnærmet koma, jeg hører ikke noe (ungene kan komme og legge seg i senga uten at jeg merker en ting) og jeg drømmer omtrent aldri lenger. Dette fører til at jeg er kjempetrøtt til langt på dag, går som i en zombietilstand. Null konsentrasjon, hukommelse som en 90-åring!

Jeg har i tillegg store smerter - hodepine og muskelsmerter - som gjør at dagene blir som mareritt for meg. Når jeg så kommer hjem fra jobb er det absolutt ikke noe igjen av meg, jeg ligger eller sitter på sofaen i en mer eller mindre apatisk tilstand.

.....jeg føler at jeg må MÅ komme meg på jobb.

....har heldigvis en flink mann som bidrar over gjennomsnittet mye hjemme, men jeg får gjort mindre og mindre av min andel. Små oppgaver blir som uoverkommelige fjell og jeg bruker ekstremt lang tid på de minste ting. Jeg prøver nå å fordele oppgavene slik at jeg gjør litt hver dag i steden for mange ting på en gang. Enda er det et slit!)
    Du Inemor... "finn fem feil" ovenfor... Og jeg skriver ikke dette for å være frekk; ser du etter ser du hva du og familien din egentlig trenger; ikke sant?

Jeg er overbevist om at det kom til å bli hull i vannet

hehe... ja, men hva er viktigst da? Ingenting annet enn helsa di!!! Er ikke den i orden har ikke ungene dine det bra, ikke mannen din, og du klarer ikke å jobbe heller. Og ikke minst;du klarer ikke å være rasjonell og ta vare på deg selv. Føler jeg er veldig slem, men jeg mener dette bare godt. Tro meg!

Jeg må lese om binyrer.

Forresten.. hva er det med mine symptomer som tilsier at binyrene sliter...? Det lille jeg har skjønt så langt er at lavt stoffskifte fører til plager med binyrer? Jeg har "fint stoffskifte" (venter enda på resultatene fra lege, men han skreiv til meg at de var "fine") - men symptomene heller vel mest mot høyt vil jeg tro? (hetetokter, hjertebank, ledd- og muskelsmerter)?

Hetetokter er også vanlig ved binyreproblemer...

Lykke til!
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

Hei Jeanette78 -

jeg finner ganske fort de 5 feilene ja, du er ikke slem overhodet. Jovisst helsa er viktigst, for meg og resten av familien min, men så lenge jeg enda ikke har noen "diagnose" (annet enn en forstørret skjoldbruskkjertel, et 20 år gammelt utsagn om at jeg har struma, jern- og vitamin D-mangel da...) prøver jeg å klore meg fast så godt jeg kan.

Jeg håper jeg får brevet fra legen i løpet av uken, nå er det snart 1 mnd siden jeg var på CT. Jeg skulle også få svar på alle blodprøvene, da kan jeg poste de her og kanskje få litt hjelp til å tolke disse.

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Hvordan blir dere behandlet på jobben?
    Av Puselille i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 15-02-10, 09:08
  2. Hvordan kommer dere gjennom dårlige perioder?
    Av cathrin i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 14
    Siste melding: 14-05-08, 00:25
  3. Hvordan går jula for dere....?
    Av Line i forumet Solskinnshistorier
    Svar: 1
    Siste melding: 28-12-06, 22:09
  4. armour... hvordan bestiller dere?
    Av Lissa i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 29-10-06, 15:10
  5. Hvor mye aktivitet har dere i hverdagen, prøver dere å få trent?
    Av madonna i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 6
    Siste melding: 01-08-06, 22:13

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn