Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 17 av 17
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    372

Standard Sv: Trenger hjelp :o.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lucky Vis post
    Legen mente at det tydet mer på at jeg i så fall hadde høyt stoffskifte, pga S-THS 0,92 jeg aner jo ikke en dr.....ttt så.
    Nei, det er i hvert fall tull.

Ta med referanseverdiene (de som står med lavt og høyt tall) når du legger ut prøvesvarene, for ellers er det vanskelig å mene noe om verdiene. Det varierer ganske mye fra lab til lab. På den laben jeg bruker er lavere grense for TSH på 0,2. Med andre ord, TSH må ned omtrent dit før det er snakk om høyt stoffskifte.

T4 på 13-tallet virker ikke imponerende. Verdien tyder garantert ikke på hypertyreose.

Det er veldig individuelt hvor mye T4 man bør ha - jeg er i hvert fall kjempedårlig med så lavt tall. Umulig å si hvor mye du egentlig trenger, hvis du ikke har blodprøver fra den tiden du ennå var frisk.

Hvis du har hypotyreose, så er du veldig uheldig med det prøveresultatene. Det er mye lettere å få behandling for lavt T4 hvis TSH har steget over 4,0 eller 5,0 (men også det kan være vanskelig å få til ...).

Så da spørs det hva den siste prøven viser!

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Akershus
    Alder
    47
    Meldinger
    6

Standard Sv: Det finnes flere antistoffer enn anti-TPO

Hei rexxy69!

Jeg håper du har tid/mulighet til svare meg på et par ting jeg lurer på, har sett på forumet her at du vet hva du snakker om.

Jeg er en dame på 40 år som siste 3 årene (rett etter siste fødte barn)har hatt en masse smerter/plager jeg ikke har skjønt noen ting av. pga verkesmerter i skuldre og nakke (konstant hele tiden) og en masse andre plager ble jeg sendt til en revmatolog. Han fant ikke noe på genprøver, men så at jeg hadde struma, ble sendt til ultralyd som fant dobbelt så stor skjoldbruskkjertel som vanlig.

Fastlegen sa det ikke var noe farlig, men at jeg måtte sjekke stoffskifte mitt
    Prøver fra dette viste følgende:
    S fritt tyroksin 13,5
    S-TSH 0,92
    Legen sa dette var normale prøvesvar.

Jeg søkte litt på nett ang forstørret skjoldbruskkjertel og fant så dette flotte forumet, jeg skjønte jo da ganske fort at kanskje legen min ikke viste helt hva hun snakker om.

Jeg fant linken din 7 ting din lege sannsynligvis overser og printet ut hva du der mente legen bør sjekke, fikk da følgende prøvesvar:
    S-TSH 1.05
    S-fritt T4 10.7
    S-fritt T3 5.9
    S-anti-TPO <10
    S-TRAS <3

De andre prøvene du anbefalte kunne ikke hun gjøre da måtte jeg på Aker sa hun og har sendt henvisning. Men hun mente at jeg ikke kunne ha lavft stoffskifte fordi jeg ikke hadde antistoffer.

Jeg kan jo ingenting ang dette og så denne linken (som jeg nå skriver på) at det finnes flere antistoffer.

Jeg har masse symptomer på lavtstoffskifte som ekstrem verking i skuldre og nakke, menstrasjon som kommer ca hver 3 mnd kraftig, forstørret skjoldbruskkjertel, vektøkning, treg mage, fryser hele tiden, sover dårlig, ingen kjønnsdrift, svimmel, vondt rundt hjertet, alltid tørst, hoven i legger og hender, hårtap, gallesten, synsforstyrrelser, svelg problemer, søvnapne og stemmetap(veldig hes).

Ja listen er lang. Jeg håper du har tid til å svare meg, vet snart ikke hva jeg skal gjøre

Lucky

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

[QUOTE=Lucky;108296]

Hei Lucky (du høres ikke så Lucky ut dessverre)
    Jeg er en dame på 40 år som siste 3 årene (rett etter siste fødte barn)har hatt en masse smerter/plager jeg ikke har skjønt noen ting av. pga verkesmerter i skuldre og nakke (konstant hele tiden) og en masse andre plager ble jeg sendt til en revmatolog. Han fant ikke noe på genprøver, men så at jeg hadde struma, ble sendt til ultralyd som fant dobbelt så stor skjoldbruskkjertel som vanlig.
    Utrolig mye som skjer med kroppen under svangerskap og som du sikkert har lest både her på forumet og andre steder - ikke helt uvanlig "utløser" for stoffskifte- og/eller andre hormonelle plager. De fleste som blir sendt til reumatolog og ikke har funn på blodprøver eller helt klare synlige reumatiske kliniske tegn går fra reumatologen uten å bli det spor klokere, ofte med "noe psykisk" eller fibromyalgiliknende diagnose. At han du hadde struma tyder jo på brukbar klinisk us som så ble bekreftet på ul. Skjoldbrukskjertel blir ikke dobbelt så stor om det ikke har en årsak.
    Dessverre har ikke reumatologen lenger "noe ansvar" for utredning og eventuell behandling siden struma ikke ligger under reumatologens spesialisering.

Fastlegen sa det ikke var noe farlig, men at jeg måtte sjekke stoffskifte mitt
    Prøver fra dette viste følgende:
    S fritt tyroksin 13,5
    S-TSH 0,92
    Legen sa dette var normale prøvesvar.
    Ikke farlig? Normale prøver? Om fastlegen mener livstruende og akutt har h*n rett. Og der ligger problemet som du sikkert er mer enn klar over selv.

Jeg fant linken din 7 ting din lege sannsynligvis overser og printet ut hva du der mente legen bør sjekke, fikk da følgende prøvesvar:
    S-TSH 1.05
    S-fritt T4 10.7
    S-fritt T3 5.9
    S-anti-TPO <10
    S-TRAS <3
    Disse prøvene er altså tatt etter de færste du nevner ovenfor? Er de sammenlignbare (tatt på ca. samme tid på dagen?) Hvis de er det responderer hypofysen din dårlig på lav konsentrasjon av FT4 siden denne går ned og TSH går bittelitt opp. FT3 er imidlertid ikke så helgal. Undrer meg litt på S-TRAS prøven. Hva er ref. fra lab på denne? Synes denne er litt høy >3 (litt for mange antistoffer for TSH reseptor) og beskjed om at du ikke har antistoffer kimer ikke særlig rent for meg. Bør vel ligge > 0,8 - 1 om jeg husker rett, men som sagt ref. fra lab - vet ikke hvordan maskineriet deres er kalibrert.

Hva med jod? Er det målt? Ikke antistoffer men struma - få målt jodkonsentrasjon i døgnurin.

De andre prøvene du anbefalte kunne ikke hun gjøre da måtte jeg på Aker sa hun og har sendt henvisning.
    Får håpe du kommer inn og ikke blir avvist, kommer selvfølgelig an på hva legen har skrevet som anvisningsårsak på henvisningen men isolert sett vil iallefall ikke disse prøvesvarene skyve deg fremover på ventelista på Aker. Uansett kan hun jo bare sende med deg ett blodprøveark og ta prøvene du ikke har tatt på Aker.

Men hun mente at jeg ikke kunne ha lavft stoffskifte fordi jeg ikke hadde antistoffer.
    Tja,- om du skal ha noen sjanse til å finne årsaken bør du vel finne en annen lege - antar du selv har tenkt tanken.

Jeg har masse symptomer på lavtstoffskifte som ekstrem verking i skuldre og nakke, menstrasjon som kommer ca hver 3 mnd kraftig, forstørret skjoldbruskkjertel, vektøkning, treg mage, fryser hele tiden, sover dårlig, ingen kjønnsdrift, svimmel, vondt rundt hjertet, alltid tørst, hoven i legger og hender, hårtap, gallesten, synsforstyrrelser, svelg problemer, søvnapne og stemmetap(veldig hes).
    Her er det en masse klassiske symptomer på lavt stoffskifte, samt andre hormonforstyrrelser, metabolske forstyrrelser m.m. Jeg er ikke lege og kan ikke gi råd eller diagnostisere men jeg kan stille noen spørsmål:
    Du har mens hver 3. mnd. Det er ikke normalt om du ikke alltid har hatt slike sykluser hele livet og man ikke finner ut av hvorfor du er innrettet slik. Er det sjekket om du fremdeles har eggløsning (tidlig overgangsalder?), prolaktin, veksthormon, alle gonadehormonene? Stoffskiftet henger sammen med andre hormoner i kroppen, og er det forstyrrelser eller ubalanser ett sted vil det alltid påvirke noe annet. Alltid tørst? Hva med blodsukker? er det målt. Du har ødemer og er samtidig svimmel? Hvordan er blodtrykk? Gallesten? Går du med gallesten? Stadige tilbakevendende plager eller enkeltstående anfall.
    Svelgproblemer og søvnapne er ikke uskyldige plager du bare må leve med uten at man forsøker å finne årsaken når det er konstantert struma. Det er bare ansvarsløst.

Jeg vil sitere Anisa fra tråden: Ydre tegn på lavt stofskifte:
    Det værste er autoritetstro, (over)tålmodighed og hensynet til lægens følelser! Der er sørme ingen tid at spilde når man først har fået mistanke om denne diagnose.
    Legg gjerne ut flere blodprøvesvar om du har noen med ref.områder.
    Men kom deg til en annen lege eller krev iallefall at det blir foretatt grundigere us for å finne ut av plagene dine. Ikke vent på time på Aker - det kan ta lang tid og du vil neppe bli noe bedre i mellomtiden.

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Akershus
    Alder
    47
    Meldinger
    6

Hei rexxy69

Takker så mye for svar

Lucky haha ja ikke for øyeblikket (navnet på katten min som fortsatt har 9 liv)

Nei det er sant jeg ble ikke mye klokere av revmatologen, revmatikere må gjerne kjempe i 10 år for å få diagnose (de også). Hadde mistanke om revmatisme pga alle plagene og at jeg fikk regnbuehinnebetennelse itillegg.

Fastlegen min burde vel informert meg at mange av symptomene mine var like med lavtstoffskifte etter at det ble påvist forstørret skjoldb.kj, men hun tok da S-fritt tyro 13,5 referanseområdet 8.0-22.0
    og S-TSH 0.92 referanseområdet 0.2-4.5.

Mente at dette var å sjekke stoffskifte. Det er flaut hvor lite legene kan om dette... disse prøvene ble tatt 30.9-10 ca kl 14:30

Disse prøvene ble tatt 19.1-11 kl 14:00
    S-TSH 1.05 ref: 0.5-3.6
    S-fritt T4 10.7 ref:8-20
    S-fritt T3 5.9 ref:3.6-8.3
    S-anti-TPO <10 ref: <35
    S-TRAS <1.0 ref: 1.5 Må ha skrevet feil på denne sist mld jeg

Har ikke målt jod, eller noe annet, men jeg skal skrive ut denne og forlange flere prøver. Er det slik at man ha utslag på anti TPO for at det er noe galt med stoffskifte? det var det hun sa til meg. Du skriver jo på denne linken at det finnes flere antistoffer enn anti-TPO, kan jeg be om å måle noen andre antistoffer?

Ang menstruasjonen min har den vært helt normal før siste svangerskap, jeg tenkte også på tidlig overgangsalder, men da er det jo normalt å ha svettetokter og jeg har ikke svettet på 3 år lol det er sant fryser hele tiden.

BT har jeg ikke målt.

Gallesten fikk jeg akkurat konstantert etter å ha blitt feil behandlet for magesår i 1 1/2 år. Legen mente nemlig at jeg måtte ha høye leverprøver hvis jeg hadde gallesten. Jeg hadde mistanke om at det var gallesten, og fikk tilslutt henvisning til UL. UTROLIG!!!
    Plagene kommer og går, men de er veldig sterke så jeg skal fjerne den.

Nei jeg må nok komme meg til en annen lege som du sier, jeg skriver ut forslagene dine og noterer hva jeg SKAL få sjekket, det jo helt for jævlig å gå sånn. Jeg er fortsatt på jobb, men det holder ikke så mye lenger.

Jeg er så uendelig glad for litt proff veileding, tusen takk kjære du

mvh not so lucky

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Hei igjen
    Nei det er sant jeg ble ikke mye klokere av revmatologen, revmatikere må gjerne kjempe i 10 år for å få diagnose (de også). Hadde mistanke om revmatisme pga alle plagene og at jeg fikk regnbuehinnebetennelse itillegg.
    ? Du skriver om gentester tidl. og ingen utslag. er det tatt med HLA-B27? Vanlig utslag ved Bekhterevs men også ved Reiters syndrom som dukket opp i hodet mitt når du skriver regnbuehinnebetennelse i tillegg til muskel/leddplager samt en del av dine andre symptomer. Reiters - du kan jo google det, men oppstår med leggbetennelse, regnbuehinnebetennelse og urinveissymptomer (uvi eller slimsekresjon) samtidig. Oppstår gjerne akutt etter infeksjon. Ingen hyppig diagnose og går som regel tilbake etter 3-4 mnd, men noen kan ha langvarige plager - vanskelig å oppdage om du ikke kommer til spesialist i den akutte fasen. Bare en tanke - men positiv HLA-B27
    bør utelukkes.

Fastlegen min burde vel informert meg at mange av symptomene mine var like med lavtstoffskifte etter at det ble påvist forstørret skjoldb.kj, men hun tok da S-fritt tyro 13,5 referanseområdet 8.0-22.0
    og S-TSH 0.92 referanseområdet 0.2-4.5.

Mente at dette var å sjekke stoffskifte. Det er flaut hvor lite legene kan om dette... disse prøvene ble tatt 30.9-10 ca kl 14:30

Disse prøvene ble tatt 19.1-11 kl 14:00
    S-TSH 1.05 ref: 0.5-3.6
    S-fritt T4 10.7 ref:8-20
    S-fritt T3 5.9 ref:3.6-8.3
    S-anti-TPO <10 ref: <35
    S-TRAS <1.0 ref: 1.5 Må ha skrevet feil på denne sist mld jeg
    Bra du hadde skrevet feil på TRASen da! Be om å få tatt stoffskifteprøvene fastende med en gang legekontoret åpner med ca. en mnd. mellomrom. 14:30 er ett svært dårlig tidspunkt å ta stoffskifteprøver på.

Har ikke målt jod, eller noe annet, men jeg skal skrive ut denne og forlange flere prøver. Er det slik at man ha utslag på anti TPO for at det er noe galt med stoffskifte? det var det hun sa til meg. Du skriver jo på denne linken at det finnes flere antistoffer enn anti-TPO, kan jeg be om å måle noen andre antistoffer?
    Tror kanskje ikke det er så lurt å skrive ut fra et nettforum der det ikke er leger som svarer å ta med til legen. Skriv det heller ned på en lapp og si du har lest, snakket med andre stoffskiftesyke og fått tips og råd og gjerne vil komme til bunns i dette.
    Vedr. Anti-TPO - er det som jeg skriver i innlegget du refererer til tidligere en form for "bonus" defekt ift. reell sykdom i skjoldkjertelen. De aller fleste tilfeller av lavt stoffskifte i vestlig verden skyldes at kroppen begynner å produsere antistoffer mot eget vev. Anti-TPO måler hvor mange antistoffer som produseres mot eget skjoldkjertelvev eller forenklet - produksjon av skjoldkjertelhormoner. Dette er således en autoimmun sykdom der dette ikke reagerer som det skal - og gjør at feed-back systemet ofte ikke fungerer som det skal. Om du ikke har anti-tpo er det i utgangspunktet bra. Det er kan i utgangspunktet lages antistoffer mot alt mulig men blir litt vanskleig å forklare uten å gå langt inn i skjoldkjertelfysiologi. Tror ikke det er formålstjenelig der du er i dag å lete etter flere antistoffer enn de mest vanlige som du har tatt og ikke har utslag på.

Ang menstruasjonen min har den vært helt normal før siste svangerskap, jeg tenkte også på tidlig overgangsalder, men da er det jo normalt å ha svettetokter og jeg har ikke svettet på 3 år lol det er sant fryser hele tiden.
    At du ikke svetter er en interesssant opplysning da dette er en av kroppens "normale" måter å regulere kroppstemperatur på. Kroppen kan jo ikke slippe vann og kanskje salter om du har for lite av det. Da sparer den.

BT har jeg ikke målt.

Gallesten fikk jeg akkurat konstantert etter å ha blitt feil behandlet for magesår i 1 1/2 år. Legen mente nemlig at jeg måtte ha høye leverprøver hvis jeg hadde gallesten. Jeg hadde mistanke om at det var gallesten, og fikk tilslutt henvisning til UL. UTROLIG!!!
    Plagene kommer og går, men de er veldig sterke så jeg skal fjerne den.
    Betyr det at du har spist syrehemmerer i 1 1/2 år? De fleste av disse inneholder mye kalsiumkarbonat. Jeg har skrevet ett stykke om overskudd av kalsium tidligere. Du kan jo lese det og se om du kjenner deg igjen i en negativ spiral.http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=11061

I tillegg som jeg glemte i går og kom på nå: B12, forlat, full jernstatus, vit. d, kanskje aldosteron (med tanke på vannbalanse ikke svetting), TBG og albumin, kalsium (ionisert), PTH og ACTH.

Kram1 H:-)

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Akershus
    Alder
    47
    Meldinger
    6

Hei igjen rexxy69

Takker igen for tips du gir, har nå skrevet ned at jeg skal få sjekket som er følgende:

B-12
    forlat
    vitamin D, mener du da vit 2 og 3?
    full jern status
    aldosteron
    jod- døgnurin
    prolakin
    vekst hormon
    alle gonadehormonene, vet du hva disse heter?
    bodsukker
    BT
    albumin
    kalsium ionisert
    PHT
    ACTH
    TBG
    Fastende stossskifteprøver tidlig på morgenen, mener du da disse: THS, FT4, T4, FT3, rT3, TRAS, anti TPO, anti-tg, T3.

Er det noen av de andre prøvene som skal tas fastende eller på spesielt tidspunkt? Stoler ikke på at fastlegen vet noen om det, da tidligere stoffskifteprøver ble tatt kl 14-

Jeg skal nå FORLANGE å få en full utredning ang dette, med andre ord forlange å bli tatt på alvor.

Jeg skal finne ut ang HLA og B27 prøvene, jeg antar at disse er tatt av revmatologen, men er ikke sikker. I såfall skal jeg få tatt disse også.

Har lest litt ang D vitaminmangel og siste prøve som ble tatt av meg (lenge siden 12.3-10) viste 54, men ref er 37-131. (S-25-OH-vitamin D)
    Har lest at den bør ligge på ca 100/110 vet du noe om det.
    Mener også å ha lest at kalsium (eller var det kalium) og magnesium er viktig for at vitamin D skal fungere, vet du noe ang dette.

Er det noen andre prøver du mener jeg bør ta, så er jeg evig glad for hjelp igjen

Mvh Lucky

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,354

Standard Sv: Kan jeg ha lavt stoffskifte problemer om prøvene mine er helt fine?

Hei Lucky. Vi har sendt et nytt passord til deg.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lucky Vis post
    Er det noen andre prøver du mener jeg bør ta, så er jeg evig glad for hjelp igjen
    Rexxy69 var på besøk i slutten av januar ( http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...l=1#post143364 ).
    Rexxy ikke er aktiv på forumet i øyeblikket.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Prøvene er helt fine også er man likevel syk?
    Av pling i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 147
    Siste melding: 16-05-12, 21:31
  2. Svar: 27
    Siste melding: 07-10-10, 22:15
  3. fastlege sykemeldt- hva betyr prøvene mine?
    Av an i forumet Blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 22-06-08, 16:28
  4. Disse prøvene - er helt grønn jeg
    Av -diab- i forumet Blodprøver
    Svar: 22
    Siste melding: 29-08-07, 13:02
  5. Huff så oppgitt man kan bli! Blodprøvene mine plutselig er fine
    Av Anne Ma i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 38
    Siste melding: 21-06-07, 02:16

Bokmerker