Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Akershus
    Alder
    47
    Meldinger
    6

Red face Kan jeg ha lavt stoffskifte problemer om prøvene mine er helt fine?

Jeg kan ikke tro hva jeg leser, men allikevel bør jeg ikke være helt overasket.

Jeg er en "jente på 39 år som siste 2-3 år har hatt det helt for jævlig, verking i nakke og skuldre hele tiden, treg mage, fryser hele tiden, sover dårlig, vondt rundt hjertet, hoven i legger og hender, hårtap, alltid tørst, gallesten, ingen kjønnsdrift, uteblivelse av mensturasjon, svimmel, kløe, synsforstyrrelser, svelg problemer, humørsvigninger, søvnapne og stemmetap(veldig hes) kan nesten ikke snakke.

Har en hyggelig fastlege nå, etter at jeg har byttet fastlege 2 ganger fordi de har foreslått for meg å gå til psykolog. Noe jeg har synes har vært veldig frekt, har overhode ikke blitt tatt på alvor, enda jeg har forklart at jeg har en super samboer, to flotte friske barn, bra jobb og mange gode venner. Hvorfor skulle jeg gidde å gå til legen når jeg i tillegg ikke har spurt om sykmelding engang. Har sikkert vært hos legen 50 ganger på 3 år, men ikke fått noe forslag på hva som er galt med meg. Jeg vet jo at noe er galt

Fikk till slutt henvisning til en revmatolog, som tok masse prøver av meg, han sa til meg rett før jeg skulle gå at jeg burde få sjekket skjoldbruskkjertelen min for han så hevelse på halsen min.
    Ble så henvist til ultralyd som riktig nok fant ut at skjoldbruskkjertelen min var dobbelt så stor som vanlig. Fastlegen så at det ikke var noe farlig, men at man da måtte sjekke om stoffskiftet er normalt eller ikke. En stund etterpå fikk jeg svar at stoffskiftet er helt normalt.

Nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, er så lei meg og så forbanna lei av å være syk. Har time hos legen på mandag er det noen som har noen forslag til meg her på forumet? Kan jeg ha lavt stoffskifte problemer fordi om prøvene mine er helt fine?

Plz hvis noen har tid til å svare meg

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    32

Standard Sv: Trenger hjelp :o.

Har du fået scannet dit hovede og har lægerne undersøgt hypofysehormonerne?

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bor fortiden i Egypt og trives med det;-)
    Alder
    46
    Meldinger
    200

Sjekket du også om du hadde antistoffer, altså Anti-TPO, om ikke bør du sjekke det også.

Så kan du jo spørre legen om han vet hvor normalen din likker i den skalaen, det kan jo hende at dine verider ikke er normale til deg å være

Jeg har stortsett ligget i den såkalte "normalen" og vippet såvidt opp på grensen, da fikke jeg begynne med medisin men bare litt (som jo ikke var nok) så her driver jeg å sakte men sikkert øker dosen og håper jeg snart en dag skal finne en dose som gjør dagene lettere.

Du kan jo også gå inn på symptomer for stoffskifte og krysse av for det du har og vise det til legen. Spør om han bare leser og går etter TSH eller om han er interessert i hvordan du har det i tillegg.

Vet ikke annet råd enn å bare si stå på å ikke gi deg før de tar deg på alvor
    I'm sick and tired of always beeing sick and tired Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    550

Hos legen på mandag kan du be om å få en utskrift av de prøvene han har tatt av deg. Resultatene kan du legge ut på forumet, og be noen av de erfarne menneskene som du treffer her inne om å kommentere.

Som du kanskje har lest her inne, er det ikke alltid sånn at du ikke har stoffskiftesykdom selv om legen vurderer prøvene dine som "fine", det betyr bare at de er innenfor referanseområdet.

Jeg begynte sjøl med Levaxinbehandling fordi jeg var fryktelig sliten, anti-Tpo var litt forhøyet og jeg hadde en "slektshistorie" med mor og tanter med lavt stoffskifte, de andre prøvene mine var såkalt "fine".

Hvis anti-Tpo er forhøyet er det mange leger som velger å starte med behandling, fordi det ofte viser seg at pasienter med antistoffer utvikler lavt stoffskifte (eller blodprøver utenfor referanseområdet) på et seinere tidspunkt.

Lykke til!

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Akershus
    Alder
    47
    Meldinger
    6

Takk for fine tips alle sammen her
    Jeg skal printe ut alle tipsene og ta med så jeg ikke glemmer noe (noe jeg garantert ville gjort, husker ingenting lenger heller).

Skal få en kopi av de såkalte normale prøvesvarene som jeg tok for ca 2 mnd siden, håper noen kan titte innom linken her og se på de for meg, stoler overhode ikke på at fastlegen har nok peiling på dette.

Takk igjen

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Tenker at dette lukter lavt stoffskifte lang vei. Du har til og med forstørret kjertel. Leit å lese at du har hatt det så tungt de siste år. I ditt tilfelle bør du få prøvebehandling med Levaxin, uansett hvordan stoffskifteverdiene dine ser ut. Mange kan ha lavt stoffskifte selv om verdiene er såkalt fine. Lykke til!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    47
    Meldinger
    2,401

Håper du får lagt ut prøvene dine. Ikke hundre prosent sikkert at de er så "normale" som du er blitt fortalt. Jeg hadde skyhøye antistoffer, hoven kjertel og prøver innenfor ref området når jeg ble syk Jeg var veldig dårlig da og hadde vært det i 4 år, likevel var hormonprøvene "normale", hvilket vil si innenfor ref området.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Er jo heller ikke uvanlig med finnålsbiopsi av slike kuler på halsen. Trodde det var fastsatt i nasjonale retningslinjer at det skal tas biopsi når slike funn er så tydelige.
    En slik biopsi tas som regel av samme person, og samtidig som ultralyden.
    Bare klag !

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

Jeg har også forstørret skjoldbruskkjertel og fine blodprøver i følge legene. Min fastlege har nå sendt henvisning til Haukeland for videre utredning til hvorfor den vokser. Jeg føler meg helt "rævva" selv om alt tilsier at jeg ikke er syk... Så jeg vet hvordan du har det. Får bare håpe at de finner ut hva det er og at det kan fikses på en grei måte

Lykke til!

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Akershus
    Alder
    47
    Meldinger
    6

Hei til alle som har svart meg tusen takk Jeg har vært så elendig form denne uken, har sett svarene, men ikke hatt energi til å skrive en setning sorry

Følte meg litt bedre fra i går kveld da fikk jeg mensturasjon som jeg får veldig kraftig ca hver 3 mnd skjønner ingenting lenger..... all verking i ledd og nakken forsvant, men fikk i stedenfor vondt i hue haha det er ganske utrolig at det er deilig å bare ha hodepine uff i dag føler jeg meg ihvertfall ok, trengte ikke sove 2 timer etter jobb engang

Var hos fastlegen på mandag og forlangte å få ta følgende prøver:

TSH
    FT4
    T4
    FT3
    TBG
    Anti-tg
    Anti-TPO
    TRAS
    rT3

Fastlegen sa at jeg kunne ta alle disse foruten om 2 av de (vet ikke hvilken)
    for da måtte jeg på Aker å ta de.

Hun mente uansett at de ville finne ut om jeg hadde lavt stoffskifte av anti stoff prøvene, stemmer det?

De prøvene hun tok 30/9-10 etter at jeg hadde fått påvist dobbelt så stor skjoldbruskkjertel som normalt var:

Hemoglobin 15,1
    SR 10
    S-fritt tyroksin 13,5
    S-THS 0,92

Legen mente at det tydet mer på at jeg i så fall hadde høyt stoffskifte, pga S-THS 0,92 jeg aner jo ikke en dr.....ttt så.

Får vel svar på sendeprøven til uken det blir spennende, men jeg regner vel med at hun sier at alt er normalt.
    Jeg prøvde å forklare henne at jeg har lest på dette forumet og hun burde gå inn her å lese litt selv hun kan lære litt
    Sa at jeg synes det er utrolig dårlig at jeg selv måtte lete på nettet for å prøve å pusle sammen selv hva det er som egentlig feiler meg, spurte henne rett ut om det ikke egentlig var hennes jobb Jeg sa at ettersom det ble funnet forstørret skjoldbruskkjertel og hun tok stoffskifteprøver som kom tilbake "normale" så burde hun allikevel forstått at det kunne være greit å ta utvidet testing av dette med tanke på alle symptomene jeg har hatt de siste årene...dårlig sa jeg rett ut. Hun sa at vi kunne se på prøve til uken og ev sende meg til aker for videre utredelse, men hun ville ikke gi meg noen medisiner før det.

Nå skal jeg skrive ned alle prøvene som dere har skrevet inn her at jeg bør ta også, jeg skal prøve å få tatt biopsi av skoldbruskkj. også.

Prøvene som jeg i første omgang forlangte å få ta, så jeg på forumet her rexxy69 hadde skrevet, 7 problemer din lege sannsynelig overser

Takk igjen alle sammen

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Prøvene er helt fine også er man likevel syk?
    Av pling i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 147
    Siste melding: 16-05-12, 21:31
  2. Svar: 27
    Siste melding: 07-10-10, 22:15
  3. fastlege sykemeldt- hva betyr prøvene mine?
    Av an i forumet Blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 22-06-08, 16:28
  4. Disse prøvene - er helt grønn jeg
    Av -diab- i forumet Blodprøver
    Svar: 22
    Siste melding: 29-08-07, 13:02
  5. Huff så oppgitt man kan bli! Blodprøvene mine plutselig er fine
    Av Anne Ma i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 38
    Siste melding: 21-06-07, 02:16

Bokmerker