Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    29

Standard Er det noen som har prøvd rettslig søksmål mot helsevesnet pga for sen diagnosering?

jeg er jo rimelig sikker på at stoffskifte problemene startet etter fødsel i 96. Dette var starten på mine problem. Tiden frem til i fjor har vært en "karusell". Jeg forsøker å ikke være bitter fordi jeg er på glad for endelig å ha fått en diagnose som ikke mye annet tidligere som var sørgelig og feil. Men, det jeg lurer på er om noen har sjekket resultat av en rettslig prøving av feildiagnosering? 14 år er mye tapt tid...takknemlig for svar.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Standard Sv: Er det noen som har prøvd rettslig søksmål mot helsevesnet pga for sen diagnoseri

Sitat Opprinnelig skrevet av maba Vis post
    jeg er jo rimelig sikker på at stoffskifte problemene startet etter fødsel i 96. Dette var starten på mine problem. Tiden frem til i fjor har vært en "karusell". Jeg forsøker å ikke være bitter fordi jeg er på glad for endelig å ha fått en diagnose som ikke mye annet tidligere som var sørgelig og feil. Men, det jeg lurer på er om noen har sjekket resultat av en rettslig prøving av feildiagnosering? 14 år er mye tapt tid...takknemlig for svar.
    Håper du får svar her. Har en lignende problemstilling med mengder med symptomer en spesialist burde ha sett for lenge siden...
    Skal kontakte advokat om ikke så lenge og be om en vurdering uansett.

Medlem siden
    Oct 2009
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    29

Standard Sv: Er det noen som har prøvd rettslig søksmål mot helsevesnet pga for sen diagnoseri

Hold meg orientert om hva han abefaler

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Hold meg orientert om hva han abefaler
    selvsagt, men fint om andre også kan si noe om de vet noe.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Jeg vet bare at i Norge er det ikke vanlig med sivile søksmål mot helsevesnet. Det kommer nok av den enkle grunn at selv om helsevesnet er blakk, så er nok pasienten fattigere. En må være oppmerksom på at hvis man taper et sivilt søksmål så sitter man igjen med å måtte dekke saksomkostningene selv. I tillegg til ikke ubetydelige utgifter til advokat, så er det vel ikke snakk om småpenger.

Hvis det derimot er snakk om å kjøre en annen type sak, er det en mulighet til å søke om erstatning gjennom Norsk pasientskade erstatning. For å kvalifisere til å søke her må du som pasient sansynliggjøre at du har hatt et økonomisk tap som følge av skaden eller sykdommen som er påført deg av helsevesnet. Helsemessige men eller skader dekkes ikke her, med mindre de fører til et økonomisk tap. Hvis man selv synes det er vanskelig å skrive søknaden kan man få hjelp av pasientombudene rundt omkring i de ulike fylker. Du får mer info hvis du leser på npe.no Får dessverre ikke linket da jeg skriver på mob telefon.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Kun en har søkt staten om en billighetserstatning grunnet påstand om manglende oppfølgning fra helsevesenet i forbindelse med for lavt stoffskifte. Vedkommende tapte saken.

Sak nr 24

NN, født 1934, har søkt om billighetserstatning av statskassen. Grunnlaget for søknaden er forsinket diagnose av stoffskiftesykdommen hypothyreose. Hun anfører at den forsinkede diagnosen har påført henne unødvendige plager.

Statens helsetilsyn viste til at det ut fra klinisk og laboratoriemessige bedømmelse ikke var riktig å begynne behandlingen tidligere. Helsetilsynet konkluderte på denne bakgrunn med at søker ikke har hatt et uheldig møte med helsevesenet, og det ble ikke anbefalt billighetserstatning.

Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget sluttet seg til Helsetilsynet vurdering og konklusjon, og billighetserstatning ble ikke tilkjent.

I klagen vises det i det vesentlige til tidligere anførsler. Det vises også til søkers utgifter i forbindelse med sykdommen.

Statens helsetilsyn viser til at klagen ikke inneholder nye medisinske opplysninger som gir grunnlag for endring av tidligere tilråding.

Justisdepartementet som sekretariat for Billighetserstatningsutvalget fremmer med dette klagen.
    Kilde: Regjeringen.no

SAK NR 8

NN, født 1940, har søkt staten om billighetserstatning grunnet påstand om manglende oppfølgning fra helsevesenet i forbindelse med for lavt stoffskifte. Søker følte seg helt fra barndommen av tung og kraftig, og hun mener å ha hatt dårlig hukommelse og konsentrasjonsevne. Søkeren anfører at hun led både fysisk og psykisk som følge av dette. Da hun var 26 år ble muligheten for lavt stoffskifte brakt frem av almennpraktiserende lege, men det ble ikke igangsatt hormonbehandling. Først i 1990 ble behandling gitt, og søker mener at hennes liv ville ha blitt annerledes dersom behandlingen startet på et tidligere tidspunkt.

Statens helsetilsyn viste til at søkers lidelse utvikles langsomt og at sykdomsbildet som regel er vanskelig å tolke. Først fra siste halvdel av 60- tallet ble det mulig å undersøke skjoldbruskkjertelens funksjon og verifisere mistanken om søkers lidelse. Den første mistanken om hennes lidelse var basert på prøvemetoder beheftet med mange feilkilder. Helsetilsynet fant derfor ikke grunnlag for å kritisere avgjørelsen om ikke å medisinere henne. Billighetserstatning ble ikke anbefalt.

Justisdepartementet og Billighetserstatningsutvalget sluttet seg til Helsetilsynets vurdering, og billighetserstatning ble ikke tilkjent.

I klagen anfører søkeren at Billighetserstatningsutvalgets vedtak var dårlig begrunnet. Søkeren redegjør for sine plager, og hun opprettholder anførselen om at en tidligere hormonbehandling ville kunne ha redusert hennes plager. Videre anfører hun at hennes plager har medført økonomisk tap og redusert hennes muligheter til å gjennomføre utdannelse.

Helsetilsynet har gjennomgått klagen, men finner ikke at det der fremkommer nye opplysninger som gir grunnlag for endret vurdering av saken. Helsetilsynet opprettholder sin tidligere tilråding.

Justisdepartementet anbefaler at klagen ikke tas til følge.
    Kilde: Regjeringen.no

Vi tror at et kollektivt søksmål gir oss derimot en sjanse. Les mer i Billighetserstatninger av statskassen .

En strumapasjent vant saken mot Norsk Pasientskadeerstatning for ødelagt helse. Under operasjonen kom kirurgen til å skade én og fjerne tre biskjoldbruskkjertler i tillegg. Les mer her.
    Sist endret av Mod; 31-03-13 kl 18:38
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Hordaland
    Alder
    39
    Meldinger
    142

Standard Sv: Pundas dagbok - Pasientskadeerstatning straks i gang

Jeg takker for svar alle som har skrevet til meg

En liten oppdatering: Nå sitter jeg og forbereder en sak til Pasientskadenemnda. Jeg finner litt her og der som leger har skrevet, symptomer, blodprøveverdier, prognoser o.l Jeg har jo hatt hypotyerose i en ca.18 år. Og ingen skole og jobb. Jeg ble aldri fulgt opp av min tidligere fastlege, som fant lavt stoffskifte når jeg var 14 år.

MEN jeg klarer ikke å finne noe å slå i bordet med hva angår ubehandlet hypotyerose.

Er det noen andre som har krevd pasientskadeerstatning? Burde jeg engasjere advokat?

Jeg blir takknemlig for alle linker og egne erfaringer om noen har lyst til å hjelpe
    Ingen vil bære vellykkethetens pris i dag. Men ingen vil være mislykket.
    Punda dagbok

Medlem siden
    Feb 2013
    Sted
    Hordaland
    Alder
    39
    Meldinger
    142

Vel rettelse: Jeg har blodprøvesvar fra 2002, ikke før det som jeg vet. Hjelpe meg og hodet mitt det blir fra jeg var 22 år gammel det.
    Ingen vil bære vellykkethetens pris i dag. Men ingen vil være mislykket.
    Punda dagbok

Lignende tråder

1. kost uten melk og hvete? noen prøvd?
    Av isa1 i forumet Glutenfritt
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-10, 15:59
  2. Noen som har prøvd Fibromyol?
    Av Damen i forumet Alternativ behandling
    Svar: 5
    Siste melding: 10-12-09, 10:16
  3. har noe prøvd NeOpuntia®?
    Av LillePus i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 3
    Siste melding: 04-11-09, 14:34
  4. Har noen prøvd tang?
    Av Siriliss i forumet Mineraler (øvrige)
    Svar: 6
    Siste melding: 14-09-05, 22:59
  5. Har noen prøvd tang?
    Av Siriliss i forumet Lavt stoffskifte og jod
    Svar: 6
    Siste melding: 14-09-05, 22:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg