Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    28

Standard Thyrogensprøyter og radiojod

Hei!

Jeg skal inn til radiojod i slutten av uka og har vært så heldig å slippe seponering av Levaxin, får isteden to sprøyter thyrogen før behandlingen. Vet at mange her har erfaring med seponering og oppstart på Levaxin igjen etter radiojod, men er det noen som har erfaring med thyrogensprøytene? Og eventuelle "bivirkninger" av disse? Tar det lang tid å få TSH ned igjen etter behandlingen?

Gruer meg til isolatoppholdet. Fikk beskjed om at jeg må være der sammen en annen fordi de har så liten kapasitet. Er redd for at vi kan komme til å påvirke hverandres stråleutskillelse negativt da vi sikkert ikke skiller ut radiojoden i samme tempo, og at jeg derfor må være der inne lenger enn to dager..

Hilsen Månestråle

Medlem siden
    Jan 2011
    Meldinger
    128

Standard Sv: Thyrogensprøyter og radiojod

Jeg kjenner ikke til akkurat ditt tilfelle, men leste litt om TSH i dag, og ifølge flere troverdige kilder innen kroppsbyggermiljøet normaliserer TSH seg etter maks to uker, selv ved relativt ekstrem dosering.

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    67

Din utskillelse av radioaktiv jod vil ikke påvirkes av at du har en annen under samme behandling i nærheten. Utskillelsen er avhengig av hvor raskt det går gjennom kroppen din og ut i urin, spytt etc. Det er derfor viktig å drikke mye slik at du kan gå ofte på do, slik at det ikke hoper seg opp i urinblære etc. Det er også derfor du bør suge på sitrondrops, slik at det ikke blir liggende i spyttkjertler.

Den radioaktive joden har to nedbrytningsmåter: beta og gamma. Det er betastrålingen som ødelegger thyreoideacellene du eventuelt har igjen i kroppen. Rekkevidden på denne strålingen er veldig kort og kommer ikke ut av kroppen. Det er pga gammastrålingen at du må være på isolat. Denne vil ”gå ut av kroppen” din og vil kunne være skadelig for omgivelsene dine. Det er også gammastrålingen som man måler ved scintigrafien.

Dvs din medpasient vil ikke påvirke hvor raskt du skiller ut joden fra kroppen, men det kan gjøre at du utsettes for en noe høyere dose med gammastråling. Jeg regner med at hun ikke vil være i nærheten av deg når de måler strålingen fra deg. Jeg tror derfor ikke dette vil påvirke lengden på isolatoppholdet.

Det er i alle fall slik jeg har forstått det.

Lykke til

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    28

Takk for svarene

Det var godt å høre Vilma -vil jo nødig være der inne lenger enn nødvendig.

Klem

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    52
    Meldinger
    41

Heisan.

Jeg gjennomførte radiojodbehandling i forrige uke, med Thyrogenstimulering som forbehandling. Det gikk uten at jeg merket noen bivirkninger utover litt kvalme, noe jeg også opplevde under den første radiojobehandlingen med Levaxin-seponering. Jeg er veldig fornøyd med Thyrogenstimulering, og har sørget for garantier at jeg også vil få dette når jeg (dessverre) må gjennomføre en tredje radiojodbehandling om et halvt år.

Når det gjelder blodverdiene så har jeg ikke fått annen beskjed enn at jeg om 5-6 uker må få tatt blodprøver hos fastlegen, med evt dosejustering.

Thyrogen er himmelrike i forhold til Levaxin-seponering, og jeg er glad for å høre fra sykehuset at det blri vanligere og vanligere.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    28

Takk for svar Abiela!
    Fint å høre om dine positive erfaringer.
    Kjedelig at du må igjennom så mange runder, men godt du slipper noe mer seponering da.

Jeg er også utrolig glad for thyrogensprøytene. Ikke bare fordi man slipper seponering, men TSH´en skal visstnok dale ned igjen like fort som den gikk opp. Virker som noen kan slite litt med å stabilisere verdiene igjen etter seponering og radiojod.

Lykke til, håper du holder motet oppe gjennom all radiojoden

Klem

Lignende tråder

1. Forbehandling med rhTSH forud for radiojod
    Av Anisa i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandling
    Svar: 0
    Siste melding: 06-03-10, 20:13
  2. Har Graves , tok radiojod nov 94 og blir nå medisinert med Levaxin og Armour.
    Av hias i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandling
    Svar: 7
    Siste melding: 30-04-09, 09:58
  3. radiojod
    Av Tone i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandling
    Svar: 1
    Siste melding: 10-08-05, 18:04
  4. Graves og radiojod
    Av Tone i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandling
    Svar: 5
    Siste melding: 06-08-05, 16:54
  5. Prøveresultat og har fått radiojod for Graves