Side 1 av 5 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 47
    Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Solør
    Alder
    47
    Meldinger
    65

Standard Mine prøveresultater...så langt...

Jeg har gjort rede for sykdomsutviklingen min i presentasjons tråden, men kort oppsummert fikk jeg de første plagsomme symptomene i 2005, men det var en nærmest tilfeldig spøk hos legen som endte med at det ble tatt prøver av stoffskiftet mitt.

26.08.2010:
    B-Hemoglobin: 13,8
    S-Transferinmetning: 9 (15-57)
    S-TIBC: 75
    S-T4 Fritt: 9,1 (12-22)
    S-TSH: 30 (0,27-4,20)
    S-Ferritin: 135
    S-B12: 298
    S-Folat: 36 (svak hemolyse)
    S-Jern: 7 (9-34)
    S-Transferrin: 3,0
    S-Natrium: 143
    S-Kalium: 4,6 (svak hemolyse)
    S-Kreatinin: 112 (60-105)
    S-Urinsyre: 428
    S-ALAT: 35
    S-Alkaliske Fosfataser: 85
    S-Kolestrol: 6,2

03.09.2010:
    S-T4 Fritt: 9,9 (12-22)
    S-T3 Fritt: 3,9
    S-TSH: 22 (0,27-4,20)
    S-Anti-TPO: 493 (0-35)
    S-TRAS: <1

Disse to prøvene er tatt før jeg begynte med Levaxin. Jeg begynte på 25 mg Levaxin + Jerntilskudd.

------------------------

07.10.2010:
    B-Hemoglobin: 13,5
    S-Jern: 10
    S-Transferrin: 2,7
    S-Natrium: 142
    S-Kalium: 4,5
    S-Kreatinin: 92
    S-Urinsyre: 453
    S-Kolesterol: 5,4
    S-Ferritin: 128
    S-B-12: 313
    S-Folat: 26
    S-T4 Fritt: 13
    S-T3 Fritt: 5.0
    S-TSH: 7,8 (0,27-4,20)
    S-Transferinmetning: 16
    S-TIBC: 67

Etter dette prøveresultatet fikk jeg beskjed om å øke til 50 mg Levaxin. Jeg måtte slutte med jerntilskuddet da dette ga meg ekstrem treg avføring.

04.11.2010:
    B-Hemoglobin: 14,2
    S-Jern: 17
    S-Transferrin: 2,8
    S-B-12: 324
    S-Folat: 29
    S-T4 Fritt: 18
    S-T3 Fritt: 5,0
    S-TSH: 1,7
    S-Tranferinmetning: 25
    S-TIBC: 69

Her fikk jeg beskjed om at "prøvene var fine" og at jeg skulle fortsette med 50mg Levaxin.
    På dette tidspunktet var formen blitt bedre og både arbeidsdager og trening gikk bedre. Muskelsmertene var så godt som borte og luftplagene forsvant helt. Fremdeles følte jeg at energi nivået ikke helt strakk til. Ut i hundre og ned som en tomsekk. Dessuten fikk jeg perioder på dagen hvor jeg ble ekstremt trøtt og jeg sovnet for første gang i mitt liv i en sittende stilling
    Fremdeles litt problemer med musklene, men nå en slags prikking/kløing.

Selv om prøvene ifølge legen "ser fine ut", så har jeg lest meg frem til at jeg kan øke T4 og T3 ytterligere, samt at TSH bør ned i rundt 1,0.
    Jeg ser at T3 ikke har økt i fra 3. til 4. prøve selv om T4 har økt. Dette er vel ikke helt bra

Nyåret begynte bra, med en 10 dagers periode hvor formen var bemerkelsesverdig bra, men de siste to ukene har vært ganske tunge. Blant annet fikk jeg plager i form av svimmelhet og kvalme, men dette gikk over etter et par dager da jeg mistenkte at dette skyldtes jernmangel (samme symptom før jeg begynte med Levaxin og jern tilskudd i fjor høst) og jeg begynte å ta jern igjen.

Jeg har ny legetime i morgen og har noen ønsker om hva som det skal tas prøve av i tillegg til T3, T4 og TSH:

Anti-TPO
    D Vitamin
    B-12
    Jern, Selen og andre mineraler og vitaminer.
    I tillegg har jeg tenkt å be om en måling av blodsukkeret. Føler meg "lav" innemellom, men vanskelig å si om det er et stoffskifte symptom eller blodsukker.

Er det noe dere synes ser rart ut eller mangler i prøvene mine som bør ses litt nærmere på eller sjekkes?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Mine prøveresultater...så langt...

Jeg fatter ikke, at lægen har sat dig på kun 25 mcg Levaxin ved TSH på 30. 25 mcg plejer gives som en prøvebehandling til folk med nogenlunde fine blodprøveresultater, men mange symptomer. Men med TSH på 30 var der ingen tvivl om, hvad du fejler, så hvorfor denne "børnedose" aner jeg ikke.

Din "normale" slutdose af Levaxin bør ligge på 1 µg/mcg Levaxin pr 0,454 gr (pound) kropsvægt.

For eksempel en person, der vejer 90 kg har, som udgangspunkt, brug for en T4-dose på næsten 200 mcg Levaxin.

Man regner det ud ved at dividere 90 kg med 0,454 (0,454 gr = 1 pound) og resultatet bliver 198,2 pounds. 198,2 gange 1 µg/mcg Levaxin = 198 (oprundet til) 200 mcg Levaxin.

Det er denne dosering man burde stræbe efter, og trappe langsomt op, respektere symptomerne, indtil man når op på denne dose i forhold til ens kropsvægt.

Det er så meget muligt, at man på sigt overskrider lidt referenceområdet for FT4 og TSH bliver "for lavt" (siger lægen), men det, som man bør først og fremmest rette sig efter, er egne symptomer. Det er symptomerne (eller deres fravær) der bør veje tungest og medicindose burde ikke sættes ned, kun på baggrund af TSH-blodprøve, mener jeg.
    Sitat Opprinnelig skrevet av voggis Vis post
    Jeg har ny legetime i morgen og har noen ønsker om hva som det skal tas prøve av i tillegg til T3, T4 og TSH:

Anti-TPO
    D Vitamin
    B-12
    Jern, Selen og andre mineraler og vitaminer.
    Indtil videre (mener jeg) kan du nøjes med det du selv fandt ud af + ferritin og kalium, som bør måles gerne hver gang. Kolesterol kan sagtens springes over, idet ligegyldigt hvor højt det evt. ligger, vil effektiv behandling for hypothyreose få tallet ned alligevel.

Desuden ville det være yderst nyttigt at få målt jod i døgnurin, selv om du har fået påvist anti-TPO på 493 (0-35) i september sidste år. Normalt siger "man" at måling af jod er underordnet ved autoimmun thyreoideasygdom, men dette uanset - findes der tilfælde, hvor folk med både Hashimoto's OG jodmangel, har først oplevet effekt af behandling med Levaxin, efter at de har fået tilskud af jod. Der er en del kontroverser omkring dette, men det skader ikke at tage denne aspekt i betragtning.
    Sitat Opprinnelig skrevet av voggis Vis post
    I tillegg har jeg tenkt å be om en måling av blodsukkeret. Føler meg "lav" innemellom, men vanskelig å si om det er et stoffskifte symptom eller blodsukker.
    Her kan jeg kun råde dig til, omgående at cutte enhver form for sukker fra din kost (ikke erstatte med syntetiske sødemidler, lidt frugt OK, helst ikke bananer). Og ellers kan du skaffe dig cortisol-fri adrenal eller polyglandular ekstrakt fra UK eller andet land indenfor EU/EØS. Udsving i blodsukkeret er et af de første tegn på overbelastning af binyrene (i hypothyreose-connection) og i en tidlig fase vil tilskud af binyreekstrakt sammen med 2-3 gram C-vitamin bidrage til både bedre insulin-styring og bedre effekt af behandling med Levaxin. Cortisol-frie binyreekstrakter indeholder en masse forskellige enzymer, der understøtter binyrefunktion "indefra" tillige med indirekte støtte - via hormone feedback - til alle øvrige kroppens hormonkirtler, hvilket altid er en fordel, når man er ramt af denne sygdom.

Ha´ en god snak med lægen i morgen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Standard Sv: Mine prøveresultater...så langt...

Hvilket jerntilskudd brukte du? Aminojern ble redningen for meg.

Både jern, selen og sink griper direkte inn i stoffskiftet. Disse bør ikke være i bunnen av normalen.

Videre har mange her inne erfaring med at d-vitamin og b12 også må følges opp, og sjekkes da d-vitamin påvirker cellereseptorene og b12 blant annet virker inn på psyken (lavt nivå kan medvirke til depresjon).
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Solør
    Alder
    47
    Meldinger
    65

Takk for svar.

Jeg hadde uansett tenkt å be om å øke dosen til 75mg med bakgrunn av mine symptomer (og til dels at jeg har litt å gå på i forhold til hva legen mener er "normale" verdier). Jeg ser for meg at det kan bli langt værre når jeg skal be om 100mg, 125mg osv. Den tid den sorg....

Ja, jeg har lest meg frem til at mineralnivået bør ligge så høyt som mulig, samt B-12 og D Vitamin.
    Jern tilskuddet jeg bruker nå heter Niferex (100mg om dagen). Jeg ble utrolig hard i magen av den da jeg brukte det nå i høst, men fordøyelsen er det som jeg har merket best bedring i siden jeg begynte med Levaxin. Nå har jeg brukt den i en uke og det virker som fordøyelsen tåler den langt bedre nå. Så får vi se om hvor god effekt den har.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Vel - jeg kan bare snakke for meg. Den aminojern jeg tar er bare 60mg, men den plages jeg ikke med - så da får det heller ta litt lenger tid, tenker jeg. Jeg tok en på 100mg før, men den ødela magen helt.

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Sotra
    Meldinger
    47

Ang jern, jeg ble også helt koko av 100mg så jeg prøvde 65mg - og det fungerte veldig bra. Faktisk så bra at jeg tar nå en morgen og en kveld uten de store plagene. Men ikke ta den siste rett før sengetid, ta den gjerne en time-to før du skal legge deg. Det er verdt et forsøk

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,744

Inemor - kan det hende at de to ulike typene jern du tar er bundet i ulike typer molekyler? Slik at det ikke bare er mengden somm spiller inn?

Husk også alle som leser dette at jern ikke må tas samtidig med stoffskiftemedisin, men 5-6 timer unna siden det hemmer opptaket.

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Solør
    Alder
    47
    Meldinger
    65

Var hos legen i dag og nå er dosen økt til 75mg. Siden jeg hadde vært så lur og fått legetime så sent i dag, må jeg vente til mandagen eller tirsdagen for å ta nye blodprøver.
    Så får vi se om den nye dosen gir noen positiv effekt...

Medlem siden
    Jan 2011
    Sted
    Solør
    Alder
    47
    Meldinger
    65

Jeg venter fremdeles på svarene på prøvene jeg tok i forrige uke, men formen har faktisk bedret seg noe siden jeg økte Levaxin dosen.
    I en Life butikk i Charlottenberg fant jeg en vitamin og mineral "coctail" som heter Multi Total. Her får jeg i meg det meste jeg trenger for å avhjelpe stoffskiftet mitt. I tillegg til Selen, Zink, Kopper og en drøss andre, er det Fenyalanin og Tyrosin med i "coctailen".
    Noen andre som har erfaring med Multi Total?

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Jeg tar Multivitamin. Den inneholder nok mye av det samme, men ikke de to aminosyrene du nevner. Godt å høre at du opplever bedring

Side 1 av 5 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Mine beste prøvesvar så langt, men trenger hjelp!
    Av gutt_81 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 24
    Siste melding: 14-07-08, 13:33
  2. Nye prøveresultater og hva med T3?
    Av munch i forumet Blodprøver
    Svar: 5
    Siste melding: 29-07-07, 13:59
  3. Svar: 4
    Siste melding: 16-02-07, 16:36
  4. Merkelige prøveresultater...
    Av kris i forumet Blodprøver
    Svar: 1