Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Standard Noen som har reagert på ACTH-testen?

Jeg tok denne testen for litt siden, og umiddelbart etter de satte væska inn via veneflon ble jeg dårlig. Jeg ble veldig uvel og kvalm. De trodde det sikkert var blodprøvene, for jeg var stikket mye både for veneflon og for at de skulle kunne tappe 9 glass.

Jeg ble bedre igjen, så jeg tenkte det sikkert var tilfelle (selv om jeg aldri har blitt det før), men da jeg dro fra sykehuset (altså beveget meg) ble jeg dårligere igjen. Jeg skulle innom å handle og jeg reagerte på lukt og var generelt kvalm og dårlig. Det blir man jo ikke om man bare følte seg uvel etter mange blodprøver.

Er det noen av dere som har tatt denne testen som har blitt dårlig på noen måte?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,359

Standard Sv: Noen som har reagert på ACTH-testen?

Lyder stygt.

Var det mig, ville jeg gå ud fra, at der var noget i den syntetiske ACTH jeg ikke kunne tåle, altså noget, der får et eller andet antistof til at rejse børster ...

Sist endret av Nielsigne; 28-01-11 kl 23:07 Begrunnelse: præcisering af hvem der rejser børster :)

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Jeg går ut i fra at det er synachten testen du refererer til. Jeg tok denne i desember og opplevde ikke annet enn at de hadde et h... med å få en nål inni åra mi. Men alle medikamenter har bivirkninger, og det er ganske heftig for kroppen å få medisiner intravenøst. Mange kan reagere på dette, uten at jeg spesifikt kjenner til synachten testen i den forbindelse. Rart de ikke sa mer på sykehuset...

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Jeg går ut i fra at det er synachten testen du refererer til. Jeg tok denne i desember og opplevde ikke annet enn at de hadde et h... med å få en nål inni åra mi. Men alle medikamenter har bivirkninger, og det er ganske heftig for kroppen å få medisiner intravenøst. Mange kan reagere på dette, uten at jeg spesifikt kjenner til synachten testen i den forbindelse. Rart de ikke sa mer på sykehuset...
    Det er den testen ja, og årene mine var ikke så snille de heller.

Jeg sa ikke mer enn at jeg ble dårlig der da. Og jeg sa jo ikke ifra at jeg ble dårlig igjen da jeg dro derfra, så der kan jeg takke meg selv. Men slik jeg forsto det så hadde ingen blitt dårlig av det før, for de trodde som sagt det var fordi jeg ble stikki så mange ganger og at de tappet så mye blod.

Jeg burde kanskje spurt mer selv, men jeg var mer enn fornøyd med å holde meg i ro, siden jeg ikke følte meg helt bra, og så ble det jo bedre. Følte meg jo bra da jeg dro, helt til jeg kom utenfor og kvalmen kom tilbake igjen. Den satt jo i noen timer videre, så jeg vil tro det kan være tiden det tok stoffet å komme seg ut av kroppen.

Jeg skal uansett spørre endokrinologen om dette når jeg er etterhvert har time hos endokrinologen og få svar på testene.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Sitat Opprinnelig skrevet av Qa Vis post
    Jeg tok denne testen for litt siden, og umiddelbart etter de satte væska inn via veneflon ble jeg dårlig. Jeg ble veldig uvel og kvalm. De trodde det sikkert var blodprøvene, for jeg var stikket mye både for veneflon og for at de skulle kunne tappe 9 glass.

Jeg ble bedre igjen, så jeg tenkte det sikkert var tilfelle (selv om jeg aldri har blitt det før), men da jeg dro fra sykehuset (altså beveget meg) ble jeg dårligere igjen. Jeg skulle innom å handle og jeg reagerte på lukt og var generelt kvalm og dårlig. Det blir man jo ikke om man bare følte seg uvel etter mange blodprøver.

Er det noen av dere som har tatt denne testen som har blitt dårlig på noen måte?
    Hadde akkurat samme reaksjon som deg - ble vanvittig kvalm og uvel umiddelbart etter satt sprøyte. Fikk ACTH intramuskulært ved sprøyte i hofta, men reaksjonen var den samme som din og kom like rask selv om jeg ikke fikk det rett i åra. Fikk ingen forklaring på dette. Har du fått noen forklaring i ettertid el.?

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Det var ingen som hørte etter eller trodde meg tror jeg. Så dermed ble det bare oversett.

Dersom du får høre noe etterhvert blir jeg veldig glad om du forteller det her inne.

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Går fortsatt og venter på resultatet av testen.. Får jeg noen fornuftige svar, skal jeg dele dem. Fant forresten denne http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&...v2aUNwUjgBexeA hvor kvalme og oppkast er ført opp som sjelden bivirkning av Synachten-test!

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    44
    Meldinger
    352

Leser om kvalme som bivirkning flere steder på f.eks. danske nettsider hvor det står: "Er der noget ubehag: Der kan lige efter indsprøjtningen opstå en ubehagelig
    varmefølelse, kvalme og evt. vandladningstrang, der varer sekunder eller få minutter."
    Men her i gode gamle Norge, så de på meg som om jeg var gal når jeg sa det og så gikk de bare..

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Sitat Opprinnelig skrevet av Mumimamma Vis post
    Leser om kvalme som bivirkning flere steder på f.eks. danske nettsider hvor det står: "Er der noget ubehag: Der kan lige efter indsprøjtningen opstå en ubehagelig
    varmefølelse, kvalme og evt. vandladningstrang, der varer sekunder eller få minutter."
    Men her i gode gamle Norge, så de på meg som om jeg var gal når jeg sa det og så gikk de bare..
    Rart de som utfører dette i Norge ikke kjenner til dette, når det tydeligvis ikke er så uvanlig likevel.

Flott du fant ut noe!

Lignende tråder

1. TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose
    Av Anisa i forumet Troen på TSH sin ufeilbarlighet
    Svar: 3
    Siste melding: 24-11-10, 11:07
  2. TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose
    Av Anisa i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Siste melding: 24-11-10, 11:07
  3. Et spml om ACTH
    Av Elly i forumet Cortisol / ACTH
    Siste melding: 26-09-08, 10:13
  4. Lavere temperatur ved graviditet? Kan testen ta feil. Er neg
    Av lissi32 i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Siste melding: 08-07-08, 13:13
  5. Noen av dere som har erfaringer med Acth?
    Av munch i forumet Cortisol / ACTH
    Svar: 12
    Siste melding: 21-04-07, 09:32

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn