Side 3 av 7 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 61
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Nytt liv... etter operasjon

Jeg vil bare si at stoffskifteprøvene dine jo ikke er alarmerende høye sammenlignet med statistikken. Mange lever godt med enda høyere verdier - dette er individuellt, og har du symptomer på høyt stoffskifte - så har du jo nettopp det - såklart.

TSH regulerer kjertelproduksjonen ved å regulere jod-tilførselen til kjertelen.
    Jo høyere den er, jo mer jod slipper den inn, og jo høyere forventer man at produksjonen av T4 og T3 er.
    Når kroppens stoffskiftehormoner er i en mengde kroppen liker, så er TSH=1 omtrent da. Da går produksjonen på det jevne og leverer akkurat det som blir brukt.

Din kjertel leverer mer enn det som trengs, uten TSH.
    Så lav TSH som du har kan ikke produsere så mye stoffskiftehormoner, så det er naturlig å tenke på at kjertelen får sitt stimuli fra antistoffer.
    Disse burde være mulig å se i en test som heter TRAS. (TyreoideaReseptorAntiStoff)

Har du tatt en slik test ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Nytt liv... etter operasjon

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
    Din kjertel leverer mer enn det som trengs, uten TSH.
    Enja har vist ingen kirtel mere... Som det fremgår af tråden, er den bortopereret i februar i år. Det er det som er så kompliceret ser jeg. Det TSH Enja nævnte før var 22,5, så dagens TSH på 0,04 ændrer det hele en del. Vi snakkes ved i morgen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    51

Hei

Jeg sa feil, det var FT4 som var 22,5, ikke TSH, husket feil.
    JNei jeg har ingen kjertel igjen, stemmer det. Den har de fjernet.

Men nå er tallene riktige !

Mvh Jane
    Enja Dagbok 2009, 2010, 2011
    De beste hilsener ifra Enja.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    54
    Meldinger
    911

Aha, så det var FT4 som var på 22-tallet, den ligger altså høyt i referanseområdet Og Tsh ligger litt utenfor, og indikerer at du da muligens kan være litt "høy". Men dette er individuelt, dvs noen kropper har det godt med dine verdier og andre kjenner symptomer på at det går litt for fort i kroppen med tilsvarende verdier.

Det er med andre ord ikke blodverdiene som er det avgjørende, men hvordan Enja har det, for hva som bør gjøres med tanke på medisinering. Og dette er en tålmodighetsprøve for oss Enja. Det viktige fremover blir å finne en dose som er tilnærmet der din kropp har det best, altså der du har minst mulig symptomer.

For meg har dette vært enklest å finne frem til med hyppige blodprøver, hver 4-6 uke, og smånotater i min filofax om hvordan dagene forløper. Her skriver jeg ned dagens gjøremål og symptomer/symptomfri. Gjør du dette vil du over tid få et innblikk i hvor dine verdier ligger når du har mest energi og hvilken dose som du kan kalle "vedlikeholdsdose". Altså den dosen medisin som gjør at ting går litt av seg selv i motsetning til "når det skurer og går".

Jeg kallte dette bli-kjent-fasen. Bli kjent med meg selv igjen, med en kronisk lidelse. Graden av aktiviteter i boka forteller meg når det meste stemmer (action), og begynner aktiviteten/energinivået å avta og symptomene er økende i ene eller andre retningen, ja da kan jeg reagere raskere med tanke på doseendring. Dette gjør at jeg i dag slipper disse uendelig lange månedene jeg hadde før, med symptomer og plager på høyt eller lavt alt etter som hvor jeg befant meg.

Når du har funnet "vedlikeholdsdosen", kan du allikevel av og til oppleve at heisann, nå dukker det opp litt merkverdigheter. For stoffskiftet det lever litt sitt eget liv også og kan svinge litt. Kjenner du da din egen kropp og gjenkjenner symptomene, etter en "bli-kjent-fase" vil du vite at nå trenger jeg litt mer Levaxin eller litt mindre. Og så gjør du en liten endring opp eller ned. Hva den lille endringen består i kan jeg ikke fortelle deg, men erfaringsmessig kan jeg si at det faktisk kan handle om så lite som 50 mg i uken. Dette må du finne ut av på egenhånd. I starten må du regne med litt prøving og feiling, og her synes jeg blodprøver er greie som indikatorer på at det jeg faktisk føler, stemmer.

Til symptomer, de er ikke alltid lette å tolke. En del symptomer kan gå igjen i både høyt og lavt. Særlig energiløshet synes jeg rammer hardt uansett hvilken leir jeg befinner meg i. Men energiløsheten er ulik, og dette vil du kunne kjenne igjen med litt erfaring. Det er stor forskjell på en kropp som er sliten av å gå på høygir og en kropp som ikke går i det hele tatt, for å forsøke å beskrive hvordan det føles

Avslutningsvis vil jeg si at å forsøke å "overse" symptomer ikke nødvendigvis er noen god taktikk for å kunne leve med denne sykdommen best mulig. Symptomer forteller nemlig med all sin tydlighet at noe trengs å gjøres. Skure og gå kan bli en tilstand vi "godtar", for vi vet ikke hva som skal til for at bedringen skal komme. Lytt til din kropp (det betyr ikke overfokusering, da blir livet fort en eneste symptomsmørje), gjør noen få notater i en dagbok e.l og gjør de endringer som må til for at du faktisk skal ha det bedre enn greit. Gjør ikke dette til et stort prosjekt: Notater jeg gjør kan være feks: Livet smiler, 0 vondter og jeg har blablabla (noterer dagens innhold) til midlertidig ute-av-drift, hvordan det fysisk og psykisk kjennes og på dagens innhold er det naturlig nok på slike dager lite å notere.

Jeg ønsker deg god bedring og lykke til med å bli-kjent med deg selv, både kroppslig og psykisk i en ny livssituasjon og gjennom det leve best mulig med denne sykdommen.

En stor takk til Anisa for betegnelsen "stor kapasitet". Det er sjelden jeg føler meg som det og derfor varmet det godt

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    54
    Meldinger
    409

Hei på deg!

Vanskelige greier men for å få hjelp er du på rette sted,
    Her er mange med utrolig stor kunnskap, jeg lærer noe nytt hver dag.

Tenkte en tanke som er litt omvendt av hva den begynte med.
    Du sier du er operert uten og ha vært for høy.
    jeg tenkte når jeg ble for lav at det kjentes riktigere ut å være litt høy.

Altså; Vi som er operert for å ha vært for høye må ligge litt høyt for at kroppen skal trives, kropp som har vært vant til å være høy trives best høyere enn normalt.

jeg tenker da at kroppen din som ikke har vært høy kansje ikke trenger å være fullt så høy for å trives.

Bare en tanke til både deg og de andre som har veldig god greie på disse målingene, der er jeg ganske grønn enda.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    51

Question Sv: Nytt liv... etter operasjon

Hei igjen,

Idag fikk jeg svar på de siste prøvene, min lege fokuserer p at min TSH er for lav den var nå nede i 0,10 og skal være mellom 0,20 - 4,0. Derfor mener han jeg må gå ned på Levaxin igjen - noe som jeg har gjort 2 ganger siden oktober.
    Fra 175 microgram til 150, og i Januar fra 150 ned til 125 microgram.

Merker at jeg blir maktesløs, det er rette ordet. Mister energi, orker ikke så mye.

Er det TSH som er så viktig? jeg vet at hvis jeg tar 150 Microgram så føler jer meg bedre, tar jeg 175 så er jeg MYE bedre og kan jobbe.

Siste målinger:
    Fritt T3 var nå på 4,2
    Fritt T4 var på 16,7.
    TSH var på 0,10

Jeg har jo operert bort hele kjertelen for 1 år siden, og nå lurer jeg på om jeg burde prøve Armour ? kanskje det virker bedre for meg da det inneholder flere stoffer ettersom jeg forstod. Kanskje kroppen min ikke liker Levaxin ?

Pebles, det er nok sant det du sier - vi som har operert bort hele kjertelen og har vært vant med høye verdier trives best der. Hvis jeg tar 175 Microgram så blir min TSH nede i 0,04... det var den sist jeg tok 175.

Hva er skadevirkningene på kroppen ved å ha så lav TSH ? er det benskjørhet evt andre ting som er direkte farlig?

Vet du ?

Mvh Enja

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Sitat Opprinnelig skrevet av enja Vis post
    I dag fikk jeg svar på de siste prøvene, min lege fokuserer p at min TSH er for lav den var nå nede i 0,10 og skal være mellom 0,20 - 4,0. Derfor mener han jeg må gå ned på Levaxin igjen - noe som jeg har gjort 2 ganger siden oktober. Fra 175 microgram til 150, og i Januar fra 150 ned til 125 microgram.

Merker at jeg blir maktesløs, det er rette ordet. Mister energi, orker ikke så mye.

Er det TSH som er så viktig? jeg vet at hvis jeg tar 150 Microgram så føler jer meg bedre, tar jeg 175 så er jeg MYE bedre og kan jobbe.

Siste målinger:
    Fritt T3 var nå på 4,2
    Fritt T4 var på 16,7.
    TSH var på 0,10

Jeg har jo operert bort hele kjertelen for 1 år siden, og nå lurer jeg på om jeg burde prøve Armour ? kanskje det virker bedre for meg da det inneholder flere stoffer ettersom jeg forstod. Kanskje kroppen min ikke liker Levaxin?
    Svar på det du spørger om - Enja - hænger sammen med spørgsmål hvad kan du bruge svaret (herfra) til? Du kan ikke både opretholde tilliden til din læges faglighed, endsige fortsætte med at rette dig efter hans/hendes anvisninger OG bruge svaret herfra til noget.

Det skinner klart igennem, at du helst vil forblive under lægetilsyn og du også helst lytter/efterlever hvad lægen beslutter på dine vegne. Men du kan ikke få noget ud af at spørge her, uden at du reelt bliver nødt til selv at forholde dig selvstændigt til dit helbred. Fortsætter du med at rette ind på lægens anvisninger - kan du ikke regne med at opnå bedring - så kontant kan det siges. Og hvis du spørger om hvorfor de hårde ord? Da vil svaret blive, at du er i hænderne på en TSH-discipel tilhørende den gruppe af læger, der er i flertal i hele lægestanden og som IKKE behandler deres patienter, men behandler patienternes blodværdier. For dem er det nok, at blodværdierne har det godt, mens det er ligegyldigt hvordan patienterne har det.

På forsiden af forummet finder du henvisninger til omtale af TSH-tyranni. Læs på det mens du endnu kan, idet om nogle år under denne læges TSH-regime, vil du slet ikke længere kunne forstå nok af det du vil læse til den tid.... Du spørger her, selv om der allerede findes masser af relevant info her på forummet, men som du bare er for slidt til at magte selv at søge efter. Og denne udmattelse kan kun blive mere og værre efterhånden som du behandles efter dit TSH og ikke efter din sygdom. Så læs og lær mens du endnu kan det.
    Sitat Opprinnelig skrevet av enja Vis post
    Hva er skadevirkningene på kroppen ved å ha så lav TSH ? er det benskjørhet evt andre ting som er direkte farlig?
    TSH betyder kun at kroppens metabolisme er det højere jo lavere TSH er eller omvendt.... TSH er ikke noget hormon, der overhovedet har nogen som helst indflydelse på nogen som helst af kroppens celler, undtagen på skjokdbruskkirtlen (som du jo ikke har mere), som den fortæller at der er brug for udsondring af mere eller mindre af skjoldbruskkirtel-hormoner.... Det er derfor at du har det så meget bedre jo lavere dit TSH er... fordi da har du så meget hormon i blodet/cellerne ("siger" TSH), at det får dine symptomer til at forsvinde = faldende TSH, mens de vender tilbage når din medicindosering bliver reduceret = stigende TSH. Ringen slutter her.

Du bliver nødt til at forholde dig til, først og fremmest, om du stoler mere på signaler fra din krop (= bedre tilstand, færre symptomer, arbejdsevnen og trivsel) eller om du vil foretrække at lytte til din TSH-fikseret læge = med at se bort fra hvad din krop fortæller dig. Du er nødt til at tage stilling til det først.

Hvad angår Armour i stedet for Levaxin er det totalt underordnet såfremt det er TSH-tallet, der skal afgøre din medicindosering! Uanset hvad du er i behandling med - bliver dit TSH påvirket og du vil modtage de samme instruktioner fra din læge, der vil kræve at du går ned i medicindose så snart dit TSH falder, som følge af at dit stofskifte stiger dvs. så snart din medicinering virker efter hensigten - da skal du ned i dose igen og hypothyreose-symptomerne vender tilbage, fordi du er i hænderne på en læge, der behandler dine blodværdier, ikke dig.

Jeg har postet lidt mere praktisk info om baggrunden for TSH-regimet i tråden Det "farlige" TSH eller reducer medicindose og bliv syg.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

TSH er et styringshormon som er spesialinrettet for en eneste oppgave i kroppen - å styre skjoldkjertlen.
    Denne har reseptorer for TSH. Ingen andre celler i kroppen har det.
    Og når kjertelen er uvirksom - eller borte - så har ikek dette hormonet noen somhelst virkning på kroppen eller i kroppen.

Når vi mister kjertelfunksjonen, skifter vi jo ut våre egne thyroxiner med noen for kroppen fremmede.
    Levaxinbrukere bytter ut alle kjertelens produkter, som jo samlet har reflektert kroppens TSH - med kun ett som er kunstig produsert.

For meg er det bare underlig at noen kan få seg til å tro på at TSH vil bli den samme etter en slik omkalfaltrering.

Så TSH har null å si i osteoperose/peni spørsmål.
    Det er lite som tyder på at stoffskiftet i det heletatt er involvert i spørsmålet.
    Man har trodd at det har vært så i lang tid, fordi man ser en overhyppighet hos de som har hypErthyreose. (de har lav TSH)
    Sammenlikningen er barnslig enkel.
    Forholdet er mye mer komplisert enn som så og innebærer både fysiske og ernæringsmessige komponenter.

Vitaminet K2 ser ut til å ha meget stor betydning - vitaminet D3 også.
    Og fysisk aktivitet er en meget viktig forutsetning for at det ikke skal skje.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    51

Wink Sv: Nytt liv... etter operasjon

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Svar på det du spørger om - Enja - hænger sammen med spørgsmål hvad kan du bruge svaret (herfra) til? Du kan ikke både opretholde tilliden til din læges faglighed, endsige fortsætte med at rette dig efter hans/hendes anvisninger OG bruge svaret herfra til noget.

Det skinner klart igennem, at du helst vil forblive under lægetilsyn og du også helst lytter/efterlever hvad lægen beslutter på dine vegne. Men du kan ikke få noget ud af at spørge her, uden at du reelt bliver nødt til selv at forholde dig selvstændigt til dit helbred. Fortsætter du med at rette ind på lægens anvisninger - kan du ikke regne med at opnå bedring - så kontant kan det siges. Og hvis du spørger om hvorfor de hårde ord? Da vil svaret blive, at du er i hænderne på en TSH-discipel tilhørende den gruppe af læger, der er i flertal i hele lægestanden og som IKKE behandler deres patienter, men behandler patienternes blodværdier. For dem er det nok, at blodværdierne har det godt, mens det er ligegyldigt hvordan patienterne har det.

På forsiden af forummet finder du henvisninger til omtale af TSH-tyranni. Læs på det mens du endnu kan, idet om nogle år under denne læges TSH-regime, vil du slet ikke længere kunne forstå nok af det du vil læse til den tid.... Du spørger her, selv om der allerede findes masser af relevant info her på forummet, men som du bare er for slidt til at magte selv at søge efter. Og denne udmattelse kan kun blive mere og værre efterhånden som du behandles efter dit TSH og ikke efter din sygdom. Så læs og lær mens du endnu kan det.

TSH betyder kun at kroppens metabolisme er det højere jo lavere TSH er eller omvendt.... TSH er ikke noget hormon, der overhovedet har nogen som helst indflydelse på nogen som helst af kroppens celler, undtagen på skjokdbruskkirtlen (som du jo ikke har mere), som den fortæller at der er brug for udsondring af mere eller mindre af skjoldbruskkirtel-hormoner.... Det er derfor at du har det så meget bedre jo lavere dit TSH er... fordi da har du så meget hormon i blodet/cellerne ("siger" TSH), at det får dine symptomer til at forsvinde = faldende TSH, mens de vender tilbage når din medicindosering bliver reduceret = stigende TSH. Ringen slutter her.

Du bliver nødt til at forholde dig til, først og fremmest, om du stoler mere på signaler fra din krop (= bedre tilstand, færre symptomer, arbejdsevnen og trivsel) eller om du vil foretrække at lytte til din TSH-fikseret læge = med at se bort fra hvad din krop fortæller dig. Du er nødt til at tage stilling til det først.

Hvad angår Armour i stedet for Levaxin er det totalt underordnet såfremt det er TSH-tallet, der skal afgøre din medicindosering! Uanset hvad du er i behandling med - bliver dit TSH påvirket og du vil modtage de samme instruktioner fra din læge, der vil kræve at du går ned i medicindose så snart dit TSH falder, som følge af at dit stofskifte stiger dvs. så snart din medicinering virker efter hensigten - da skal du ned i dose igen og hypothyreose-symptomerne vender tilbage, fordi du er i hænderne på en læge, der behandler dine blodværdier, ikke dig.

Jeg har postet lidt mere praktisk info om baggrunden for TSH-regimet i tråden Det "farlige" TSH eller reducer medicindose og bliv syg.
    Tusen takk, nu tror jeg at jeg forstår hva dette går ut på, litt mer ivertfall

Takk skal du ha Hansen, mye nyttig informasjon her. Jeg begynner å få taket på hva som foregår her i denne "legeverdenen" nå tror jeg.

Mvh Enja

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    54
    Meldinger
    409

Hei igjen Enja!

For å si det slik,
    nå er min t4 på 22 og tsh er på 0,3 eller noe,
    nå først føler jeg meg bedre,

min lege sier jeg er litt overdosert, jeg sier blåser jeg i nå føler jeg meg bedre,
    Ja det hjelper vel ikke hva jeg sier for du gjør vel som du vil allikevel?,

Ja det gjør jeg,

Har fremdeles store problemer med temperaturen men har begynt å ta noen tabletter som heter burn Chili og for første gang på jeg vet ikke hvor lenge har jeg en varmefølelse ikropp,hender og føtter,
    kroppstemperaturen er fremdeles mellom 35,7 og 36,2 men det føles varmere og bedre og det gjør meg bedre.

Så gjør som du føler deg best med!!!
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Side 3 av 7 Først 12345 ... Siste

Lignende tråder

1. EU-forbud mod urtemedicin 1/4-2011: Underskriftsindsamling
    Av Nielsigne i forumet Krigen mot kosttilskudd
    Svar: 2
    Siste melding: 16-04-11, 19:15
  2. Endokrinologi for gynekologer - eksempel på Teorier av 2009..
    Av Kevlin i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 0
    Siste melding: 06-04-11, 11:47
  3. Blodprøvesvar januar 2011 - forvirret
    Av helgemann i forumet Blodprøver
    Svar: 29
    Siste melding: 22-01-11, 23:34
  4. 24.02.2009: Påbegynt dagbok
    Av Vigdis i forumet Dagboker
    Svar: 3
    Siste melding: 18-07-10, 13:02

Søkeord for denne tråden