Side 1 av 7 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 61
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    51

Smile Enja Dagbok 2009, 2010, 2011

Hei,

Jeg opererte nettopp bort skjoldbrusk kjertelen for ca. 2 uker siden.
    Det var beste løsning da jeg hadde knutestruma og denne vokste innover og laget en del ubehag.

Tar nå 100 microgram Levaxin, og er veldig spent på hvordan dette skal gå.
    Merker en del svimmelhet, og er ganske slakk...men har fått en anderledes ro i kroppen, og det er deilig.

Usikker på hvor fort jeg kan komme tilbake til arbeidet, har en ansvarsfull jobb og hardkjør.
    Jeg var nok ganske utslitt, da kroppen har gått på høygir i flere år, har liksom ikke klart å skru av når jeg kom hjem.
    Det var veldig slitsomt og jeg har tenkt at det kan være stress som har trigget min knutestruma.
    Alle stoff skifte prøvene mine var helt ok før operasjonen.

Er det andre som har opplevd noe lignende ?

Takknemlig for gode råd.

Mvh Enja 60 mod
    Enja Dagbok 2009, 2010, 2011
    De beste hilsener ifra Enja.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Nytt liv... etter operasjon

Sitat Opprinnelig skrevet av enja Vis post
    Hei,

Jeg opererte nettopp bort skjoldbrusk kjertelen for ca. 2 uker siden.
    Det var beste løsning da jeg hadde knutestruma og denne vokste innover og laget en del ubehag.
    Hej enja

Kom tilfældigvis forbi din tråd og ser, at du ikke har fået respons overhovedet. Synd du ikke har været her forbi igen og "presset" lidt mere på. Dengang i februar 2009 var forummet lige flyttet til nyt netsted og ingen gamle brugere kunne komme ind, uden at ændre passwords osv. Det var lidt besvaærligt altsammen. Der var kun meget få mennesker her forbi i den periode. Håber du har klaret dig igennem, eller har du?

Andre tråde om lignende findes i forummet Operasjonssalen
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    51

Standard Sv: Nytt liv... etter operasjon

Hei,

Nei det var ikke mye rspons her inne. Det har gått veldig opp og ned med meg, begynte i 50% arbeid i Mars og 100% i Juni. Da jeg måtte gå ned på Levaxin i Nov fra 175 til 150 microgram så datt jeg rett ned i kjelleren igjen... og fant egen løsning, 175 og 150 annenhver dag i en uke og så 150 nå i en mnd. Jeg er fremdeles litt hyper, så jeg må kanskje gå enda mer ned ... gruer meg til det. Har søvnproblemer, så jeg må ta Imovane for å kunne slappe av og sove.

Men det kunne sikkert ha vært verre, jeg fungerer, men ikke 100% slik som før. Må kanskje bare venne meg til det ?

Mvh Enja

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Jeg var nok ganske utslitt, da kroppen har gått på høygir i flere år, har liksom ikke klart å skru av når jeg kom hjem. Det var veldig slitsomt og jeg har tenkt at det kan være stress som har trigget min knutestruma.
    Jeg er fremdeles litt hyper, så jeg må kanskje gå enda mer ned ... gruer meg til det. Har søvnproblemer, så jeg må ta Imovane for å kunne slappe av og sove. Men det kunne sikkert ha vært verre, jeg fungerer, men ikke 100% slik som før. Må kanskje bare venne meg til det?
    Jeg ved ikke hvor gammel du er, men uanset om man er yngre eller ældre - kan man gå glip af masser af liv, hvis tiden skal bruges på at vænne sig til et dårligt liv. Man bliver aldrig som "før" igen, men man kan blive meget bedre end man tør håbe på, hvis man tager skeen i egen hånd, som du jo kan finde ud af, læser jeg her.

Er du fulgt tæt af lægerne? Eller er du blevet udskrevet tilbage til fastlægen?

Ved du, at man ikke burde sætte folk på Levaxin, før ens binyrer er kontrolleret for ydeevnen, hvilken nærmest altid er forringet efter så mange år med stressfuldt liv + konsekvenserne af stoffskiftesygdom. Hvis du er blevet kontrolleret for binyrerne ved Synachtentest og har fået besked på at dine binyrer er helt i orden - kan du lige så godt glemme det og i stedet nærstudere tråderne i underforummet Binyrer.

Det er imponerende, at du kunne genoptage jobbet så hurtigt, men her kan jeg få en mistanke om, at nu er det din viljestyrke og dine binyrer som trækker det meste af slæbet og hvis du ikke er meget obs på det - vil det en skønne dag gå helt galt. Vi er flere her, der har prøvet at være i dit sted. Medmindre du er meget heldig og har en helt ekseptionel læge - bliver du nødt til selv at skaffe dig den nødvendige viden for netop ikke at komme ud for ubehagelige overraskelser i fremtiden.

Jeg vil opfordre dig til altid at have udskrift af dine blodprøver med hjem fra lægen og poste dem her med mellemrum, hvor de bliver bevaret så du kan nemt følge med udviklingen og vi andre kan hjælpe dig bedre, end hvis der ingen prøver er at bygge overblikket på.

Rigtig god bedring og selv om vejen er lang stenet, er det så absolut ikke håbløst at vente sig noget godt af fremtiden.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    51

Kjære Anisa

Takk for svar,jeg er en kvinne på 49 som har 3 barn og 2 barnebarn Det gleder meg å få kontakt med noen som har erfaring med dette.

Mine blodprøver var helt fine, men jeg hadde en kul som vokste og alle symptomer på for høyt stoffskifte. De fjernet halve og jeg fungerte som før i noen år. Etter en meget stressfull periode på jobb begynte den å vokse igjen, og jeg fikk mageproblemer, infeksjoner i kroppen som ikke ville bort, søvnproblemer og hele pakken. Blodprøvene viste alt alt skulle være normal, så jeg fikk operere på eget ansvar ! og det gjorde jeg.
    ¨
    De fjernet hele kjertelen, unntatt de bikjertlene bak. Den hadde vokst seg nedover i halsen min og var som en halv banan, og presset på luftrøret mitt. Ikke rart det hadde vært ubehagelig sa legene.

Nå har jeg blitt hyper pga for høye doser Levaxin, og strever med å finne den riktige dosen. Tar 150 microgram hver dag. Siste prøver da hadde jeg TSH på 22,5 og T3 var ikke viktig sa legen.

Ja jeg ble henvist til min fastlege som tilstod at han ikke hadde mye erfaring med dette. Hvis jeg trengte hjelp så måtte jeg kontakt sykehuset, de spesialister som er der (men det var i begynnelsen av min sykemelding forstod jeg).

Mine siste prøver tatt i oktober viste en TSH på 22,5 som er litt i øvre grense, T3 var ikke viktig sa legen.
    Jeg skal ta nye blodprøver nå den 16 desember 2009- skal jeg da be og om at de tar prøver av min binyrer ?
    Har trøbbel med magen i tillegg til søvnproblematikken så jeg tar Duffalac jevnlig for å unngå forstoppelse og har lagt om kosten litt.
    Opplevde kolikk her om dagen, det var grusomme smerter! hele min brystkasse kjentes ut som om den skulle sprenges (da hadde jeg ikke tatt Dufalac på en stund...) men det ordnet seg etter noen timer.

Prøver å ikke fokusere så mye på dette, da man lett kan bli opphengt i hva som er galt .
    Prøver å si til meg selv at jeg blir nok helt frisk - det tar sikkert bare tid.

Men klart forutsetningene er at man får riktig behandling og tenker positivt...

Mvh Enja

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Mine siste prøver tatt i oktober viste en TSH på 22,5 som er litt i øvre grense, T3 var ikke viktig sa legen.
    T3 var ikke viktig! Jeg fryser nedover ryggen! Hvordan kan en lege si noe sånt! T3 er kjempeviktig! For energinivå! For psyken og jeg vet ikke hva! Jeg fjernet halve kjertelen for ca femten år siden. Og var et vrak etter det frem til mars i år. Ved å lese om stoffskiftet på egenhånd forsto jeg at mange av mine problemer handlet om at kroppen min ikke klarte å konvertere T4, Levaxin, til T3. Det er teorien det medisineres etter, men ikke alle kropper fungerer etter den teorien. Mitt møte med en endokrinolog ga meg positiv feedback på mine antagelser om dette. I mars begynte jeg på kombinasjonsbehandling, T3+T4 i form av naturlig Throid. Og fikk et nytt liv! Mye mer energi, psyken forandret seg til det bedre osv.

Men så kræsjet binyrene mine. Så der er jeg nå, med lave kortisoltall. Men på vei opp. Les og lær for å forstå kroppen din. Kanskje må du etterhvert lære opp legen din også. mange leger er desverre totalt uvitende om disse tingene. Lykke til
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    51

Hei Vigdis

Takk for innspill, uff det hørtes fælt ut. Ja jeg har lest endel om dette og er for lenge siden mer oppdatert enn min lege. Er og med i et forum i USA der det er spesialister som svarer på spørsmål.

Det ser ut til at vi reagerer så forkjellig, ingen mennesker er like. Klart T3 er viktig, men prøvene mine der er helt fine (innenfor normal verdiene). Det var kun TSH som var for høyt ved siste måling, da var den 22,5. Legen sier da at jeg må ned på Levaxin for kroppen min går på høygir. Så nå får vi se hva målingene er om noen uker. Jeg er i full jobb, men har det ikke godt inni meg.

Hvor kan jeg lese mer om kombinasjons behandling? det virket interessant ut.
    Er det fra grisen sin kjertel dette er laget og man må bestille det via legen ?

Takknemlig for råd.

Mvh Enja

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jo - T3 er jo selve stoffskiftehormonet, så det er vel det viktigste vi har ?
    Men legen har dessverre litt rett, for det er ikke alltid så lett å få noe fornuftig ut av å tolke dagens målinger av T3 - eller fritt T3.
    Den første tiden under en tyreoiditt kan fT4 ha sunket til minimum, men fT3 ofte kan ha steget til oppunder maximum.
    Det er vel også vanskelig å tolke målingen fT3 fordi den jo også inneholder rev.T3.

Så er det ikke lett å tenke seg det målbare resultatet av å innta feks. liotyronin, når hormonet bare er fritt noen timer.
    Jeg tror faktisk at noen forkaster tanken om nytten noen kan ha av liotyronin bare fordi de ikke kan måle det presist nok ?

Og for vår del, er det nok vanskelig å tolke et måleresultat inn i en symptomsituasjon. Symptomene dannes jo etter lang tid med lite T3 i cellene, og det måles jo i blodet - der det varierer over kort tid.

Lave målinger er alltid negativt å ha.
    Normale og høye målinger kan man ikke stole på :
    Noen ganger betyr høye målinger hyperthyreose.
    Noen ganger må de være høye for å levere cellene nok T3.
    Og noen ganger har man lavt stoffskifte selv om målingene er høye.

Så har målinger av dette absolutt noe for seg i en diagnosesituasjon, altså for å finne ut hva som er feil og hvor feilen ligger. Der kan målinger gi viktig tilleggsinfo til andre målinger.
    Til vanlige målinger i en behandlingssituasjon er det vel kun info om det dannes nok T3 av den T4-dosen man tar målingen kan gi.
    Dannes det for lite, sier det seg selv at man har for lavt stoffskifte.

Men hvis man har problemer med at cellene ikke slipper T3 inn - eller har feil i prosesser man i utgangspunktet legger til grunn at fungerer, kan målingen av en tilsynelatende "ok" T3 tolkes som at "da er alt fint".

hm.
    Om det er riktig at du har en TSH på 22 så er du nok for lav. (hyper betyr høyt-, og hypo- lavt -stoffskifte og verdien man måler mot er fritt T4)
    TSH er forøvrig ikke så viktig for deg lenger - det er jo kun kjertelen som bruker dette. Det er jo et styringshormon for kjertelen som jo er fjernet.

Det som er viktig for deg, er jo å følge med på de hormonene kjertelen en gang produserte ( fT4 - fT3) - og dosere så du finner en dose du trives best mulig på.
    Det viser seg at TSH ofte vil bli null når vi tilfører passe hormoner - og de hormonene kjertelen en gang produserte har høyere verdier enn da kjertelen "leverte" dem.
    Aker Hormonlab har nylig gått ut med at fT4 ofte er over 20 før man føler seg bra.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Takk for svar,jeg er en kvinne på 49 som har 3 barn og 2 barnebarn
    Ved du hvad, Enja? Normalt hidser jeg mig ikke så meget op, men nu gør jeg. Du har så meget leve for og ingen (læger) at støtte dig til. Tværtimod ser det ud til, at de fylder dig med forkert information, som kan resultere i, at når det forværres - vil du opleve det som om det er dit ansvar, fordi du (nok) ikke tænker positivt nok, gør det ikke godt nok og har det ikke godt nok. Det er IKKE dit ansvar og jeg har været med i stofskifteproblematikken (her og i udlandet) længe nok til at vide, at du gør det meget bedre end "godt nok"! Men du kan ikke klare, selv at udfylde manglerne i behandlingen med din viljestyrke i stedet for den rette diagnose og medicinering. Og dette er ikke "at se spøgelser"! Dette er et spørgsmål om erkendelse. Når din læge ikke kan det, må du gøre det selv og handle derefter. Alternativet er så sølle, at det slet ikke kan komme på tale.... at slide og at udholde. Regningen herfor kommer dine andre kirtler til at betale og det kan du slet ikke leve med i længden, så hvorfor overhovedet risikere det?

Ja jeg ble henvist til min fastlege som tilstod at han ikke hadde mye erfaring med dette. Hvis jeg trengte hjelp så måtte jeg kontakt sykehuset, de spesialister som er der (men det var i begynnelsen av min sykemelding forstod jeg).
    Dvs. at for eftertiden er du afhængig af din fastlæge, som jo selv indrømmer han/hun ikke har ekspertise/erfaring? Det er specielt vigtigt i dit tilfælde, da du jo ikke længere har nogen kirtel dvs. du er 110% afhængig af, at din behandling er så tæt på perfekt som muligt. Det kan du ikke få hos en læge, som ikke har egen forstand på det, men som lader sig guide af tørre tal på et stykke papir. Det kan kun gå galt i længden - Enja. Du må betragte de svar du får her inkl. de "mørke" som netop første skridt mod håbet. Ikke mod dommedagen, selv om det ellers lyder sådan i skrivende stund. Der er ingen (god) løsning uden erkendelse. Uanset hvor mørk denne erkendelse lyder til at begynde med - er den det første skridt mod bedre helse - ikke dårligere.

Mine siste prøver tatt i oktober viste en TSH på 22,5 som er litt i øvre grense, T3 var ikke viktig sa legen. Jeg skal ta nye blodprøver nå den 16 desember 2009- skal jeg da be og om at de tar prøver av min binyrer ?
    Jamen, jamen... hvad skal man sige om en læge, som i den afslører sig selv som så uvidende, at man må krumme tæerne. Det er virkelig slemt, dette her. Du er virkelig her i de værst tænkelige hænder - Enja. Værst tænkelige. Du er nødt til at insistere på at blive fulgt af en endokrinolog og selv det ikke før den rette endokrinolog er fundet. I hvilken landsdel bor du?

Når du skal have taget nye prøver bør du insistere på, at dine binyrer testes IKKE ved Synachtentest. Den viser kun så ringe binyrestatus, at det ska næsten være på grænsen til Addisons. Du skal forlange at der bliver taget kortisolmåling i spytt. Du kan læse om den på Norsk Lægeforeningens hjemmeside og på underforummet Binyrer. Og denne test skal være foretaget 4 gange i løbet af dagen ved at spytte i et prøveglas kl. 8:00, kl. 12:00, kl. 16:00 og kl. 20:00. Nogen gange får folk kun 2 prøveglas med. Det er for lidt. Det skal være 4 gange idet det er konstatering af udsvinget i løbet af dagen som er målet. Man kan have summen af cortisol "pæn", men når cortisol frigives/tilbageholdes på forkerte tidspunkter, bliver man syg, selv om ens kortisoltal er "pæne".

En vildledning af de helt store, når uvidende læger slår sig til tåls med "pæne" tal. Lægen kan sove godt, mens patienten får lov til at have det værre... Herfra kun et kort skridt til, at lægen en skønne dag sender dig til psykiater. Det har vi set masser af her i lignende tilfælde, hvor tallene er flotte, men patienten har det fortsat skidt og værre. "Jamen, så må det være psykisk", siger lægen, "fordi dine tal er så flotte, så det ikke er stofskiftesygdom mere, som plager dig". Afsted til psykiater! Det tror jeg ikke du bliver glad for, men det vil ske hvis du giver andre ("forkerte" læger) større spillerum end du giver dig selv.

Spytprøverne kan man også selv købe sig til. Flere her på forummet var tvunget til det, da deres læger mente at skjoldbruskkirtel-relateret binyrebarksvigt (mild eller moderat) ikke findes. Nogle har fået prøverne udført gennem det norske BMLab (rekvisition skal bekræftes af egen læge, selv om man selv betaler) eller gennem det svenske Scandlab (hvis ens læge er vrangvillig og vil ikke bekræfte rekvisitionen til BMLabbet). På forsiden af forummet i "Stoffskifte kunnskap"-menuen findes under "Tests" en masse links til laboratorier i verden man kan købe spyttprøve-kits hos. De er meget pålidelige og man får super-udførlig analysebeskrivelse tilsendt. De kan virkelig deres job, deres læger.

Det ser ut til at vi reagerer så forkjellig, ingen mennesker er like. Klart T3 er viktig, men prøvene mine der er helt fine (innenfor normal verdiene). Det var kun TSH som var for høyt ved siste måling, da var den 22,5. Legen sier da at jeg må ned på Levaxin for kroppen min går på høygir. Så nå får vi se hva målingene er om noen uker. Jeg er i full jobb, men har det ikke godt inni meg.
    Det er korrekt, at vi reagerer forskelligt, men det gør hormonerne ikke, Enja. Heri ligger der en klar begrænsning som gør, at uanset hvor meget du slår knuder på dig selv og presser på via din viljestyrke - vil du tabe denne kamp, fordi det er hormonerne som bestemmer, når man er "hormon-syg" og lad ingen fortælle dig andet.

Hvis du går ned i Levaxin-dose med et THS-tal på 22,5 - da tør jeg slet ikke tænke på de pinsler du kommer ud for, som følge af denne reduktion, hvor THS-tallet (hypothalamus) allerede jo "skriger" om, at der kommer ikke hormon nok ind i dine celler!! En Levaxin-reduktion vil yderligere reducere den smule hormon, som trods alt kommer ind... og du vil blive så syg, at du vil opfatte tiden efter operation og nu som en barnemad i sammenligning. Jeg har aldrig nogensinde hørt før, at man skulle reducere medicindose med et TSH på 22,5! Aldrig. Det beviser at din læge famler i blinde og er så uforstandig, at det burde være strafbart!

Selv om du ingen kirtel har tilbage, fortæller TSH nu at dine celler mangler hormon, selv om der cirkulerer hormon nok (fra pillerne) i blodet. Du har ikke brug for hormoner i blodet. Du har brug for hormonerne i cellerne! Du har brug for at få opklaret hvorfor dine celler ikke kan optage hormonerne og hvad man skal/kan gøre for at ændre på det.

Der er mange mulige forklaringer på, hvorfor det sker, thyreoideahormonresistens er een af dem. Der er flere muligheder, men at udrede for det kan en læge som stoler på "papir-tallene" ikke hjælpe dig med. Først bliver du nødt til at erkende problemet, så lede efter og finde den rette læge/endokrinolog. Så bliver du nødt til selv at følge med det som sker i løbet af behandlingen, fordi selv med den rette endokrinolog er man nødt til at bevare overblikket med henblik på sin egen fremtid. For lægen gælder "her og nu", for patienten er det en forskel mellem invaliditet og rimelig helse = fremtiden.

Med hensyn til Thyroid USP lægemidler (desiccated thyroid), er det nødvendigt først at bringe klarhed over dine binyrer, for at få det bedste ud af medicinskifte.
    Prøver å ikke fokusere så mye på dette, da man lett kan bli opphengt i hva som er galt. Prøver å si til meg selv at jeg blir nok helt frisk - det tar sikkert bare tid. Men klart forutsetningene er at man får riktig behandling og tenker positivt...
    Positiv tænkning er uundværlig og guld værd! Men denne alene bliver man ikke bedre af... ikke når man har en "hormonsygdom" af den type som vores. Det er muligt at det lige nu føles alt for uoverskueligt og generende, men jeg kan love for, at det kan kun blive endnu mere kompliceret, hvis man ikke stopper op og rydder op i tankerne herom. Du har børn og børnebørn... du vil sikkert være der for dem mange år endnu. Da skal du have både kræfter og styr på sygdommen først, idet alternativet er det modsatte af end du drømmer om.

Det er sjældent, at jeg besvarer så omfattende, men selv om andre skæbner her er lige så berørende og også andre har uvidende læger - er din læge et af de værste eksempler jeg længe har læst om her på forummet og på et utal af andre netsteder for syge ude i verden. Det lyder også som om du dybt inderst inde har et stort behov for at kunne støtte dig til en læge (hvem har ikke det?), men her begår du en fejl, hvis du vælger at støtte dig til den læge du nu har. Det får du ikke bedre helse af. Det er helt sikkert.

Rigtig god bedring Enja

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    58
    Meldinger
    51

Kjære Anisa,

Takk for at du skremmer vettet av meg, jeg tror virkelig jeg trengte det... jeg må kanskje ta dette mer alvorlig enn hva jeg har gjort frem til nå. Jeg bor i Stavanger området - hvis noen har navnet på en god lege/spesialist så er jeg glad for tips.

Klem fra Enja

Side 1 av 7 123 ... Siste

Lignende tråder

1. EU-forbud mod urtemedicin 1/4-2011: Underskriftsindsamling
    Av Nielsigne i forumet Krigen mot kosttilskudd
    Svar: 2
    Siste melding: 16-04-11, 19:15
  2. Endokrinologi for gynekologer - eksempel på Teorier av 2009..
    Av Kevlin i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 0
    Siste melding: 06-04-11, 11:47
  3. Blodprøvesvar januar 2011 - forvirret
    Av helgemann i forumet Blodprøver
    Svar: 29
    Siste melding: 22-01-11, 23:34
  4. 24.02.2009: Påbegynt dagbok
    Av Vigdis i forumet Dagboker
    Svar: 3
    Siste melding: 18-07-10, 13:02

Søkeord for denne tråden