Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Sceletium tortuosum mod stress, depression, angst og psykoser

Sceletium tortuosum anvendes mod stress, depression, angst og psykoser

Sceletium tortuosum er en sukkulent, en urt hjemmehørende i Sydafrika, hvor den er også kendt som Kanna, Channa eller Kougoed (Kauwgoed). Siden forhistoriske tider er planten blevet brugt af hyrder og jægere/samlere, som stemningsopløftende naturlægemiddel. Første beskrivelse af Sceletium tortuosum stammer fra det herrens år 1662. Jan van Riebeeck, hollandsk koloni-administrator og grundlægger af Sydafrikas næststørste by Cape Town (Kaapstad) har beskrevet urten. Carl von Linnè beskrev planten 91 år senere, i 1753.

Traditionelt tilberedt Sceletium tortuosum tygges, bruges som gelè, the og tinktur, men også bruges som snus og røg.

Sceletium er i folkemedicinen kendt for at løfte stemningen og hindre angst, stress og spændinger. Den har også været brugt som appetitnedsættende af hyrder, der har tilbagelagt lange afstande i tørre områder.

I større doser kan Sceletium virke euforiserende, først stimulerende så afslappende. Brugere rapporterer også en øget personlig indsigt, indre lethed og en meditativ, jordnær stemning, uden fokus på tilværelsens triste sider. Disse egenskaber har placeret Sceletium i gruppen empathogener.

Andre har bemærket øget samhørighed og seksuel respons. I højere doser kan Sceletium tortuosum først stimulere for derefter at afslappe. Planten er ikke hallucinogen og ingen skadelige virkninger er blevet dokumenteret, selv om der også findes kritisk omtale af urten.

Sceletium tortuosum kan forårsage betydelige opsving af humørleje, og er effektiv mod angst. I doser så lave som 50 mg er der rapporteret forbedringer i humør, nedsat angst, afslapning og følelse af velvære. Ved højere doser i nærheden af 100 mg virker Sceletium tortuosum både beroligende, euforiserende og empathogent.

Sceletium tortuosum indeholder alkaloider med psykoaktiv virkning: mesembrine, mesembrenone, mesembrenol og tortuosamine.

Mesembrine er den potente alkaloid i Sceletium tortuosum, som et amerikansk patent hævder at være en kraftig serotonin reuptake inhibitor (hæmmer) med stærkere antidepressiv virkning end Imipramin (tricyklisk antidepressiva), uden Ipramins bivirkninger.

Mesembrine menes også at være en PDE4-hæmmer på grund af sin forbavsende ens kemisk sammensætning med Rolipram, et lægemiddel der anses for et bedre alternativ til behandling af depression og psykoser samt rummer et begrundet potentiale til fremtidig behandling af Alzheimer.

Sceletium tortuosum indeholder ca 1-1,5% i alt alkaloider. Der er ca 0,3% mesembrine i bladene og 0,86% i plantens stængler.

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Question Sv: Sceletium tortuosum mod stress, depression, angst og psykoser

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Planten er ikke hallucinogen og ingen skadelige virkninger er blevet dokumenteret, selv om der også findes kritisk omtale af urten.
    For nogle dage siden har jeg modtaget følgende besked:
    I et indlæg beskriver du Sceletium tortuosum mod stress.... du skriver bl.a.: ...selv om der også findes kritisk omtale af urten. ...

hvad er der af kritisk (omtale) dvs. du må have kendskab til kritik da du jo skriver at det findes (nu er det jo også rimeligt logisk og retorisk, at et stof som påvirker psyken både kan have negative sider og bivirkninger - især ved overforbrug/misbrug).

Men altså - har du noget kritisk viden ??
    Jeg har ikke kritisk viden, andet end jeg ved, at såfremt en ikke-patentbar plantemedicin vinder opmærksomhed og dermed kan svække salgsmuligheder for patentbare produkter fremstillet af lægemiddelindustri - begynder på mystisk vis dukke op flere "advarsler" mod, hvad man betegner som "udokumenteret" med henvisning til "manglede" dobbeltblinde medicinske forsøg, der kan fastslå plantemedicinens "ufarlighed" eller (meget gerne) det modsatte. Meget gerne det modsatte.

Det ville undre mig hvis Sceletium tortuosum gik fri for netop denne type af skolemedicinens sponsorenes - medicinalindustriens forsøg på at skræmme psykisk syge eller stressramte fra at bruge denne plante til at mildne eller forebygge de problemer, Sceletium tortuosum er bedst til. Næst efter cholesterol-lægemidlerne er "nervemedicin" (psykofarmaka) den mest profitskabende lægemiddelgruppe (eller er det omvendt, men det ændrer ikke pointen). Tænk blot, hvor mange penge ville medicinalindustrien miste i indtjening, hvis mennesker over den ganske planet Jorden havde mulighed for enten at forebygge psykiske sygdomme og stress - eller afhjælpe de allerede eksisterende? Vi taler her ikke om millioner. Her er tale om milliarder af milliarder (så at sige) og medicinalindustrien hellere sender tusinder af lønnede spejdere ud i det ganske Afrikas land for at udrydde Sceletium tortuosum, end den vil finde sig i at den Sceletium tortuosum kan reducere marked for deres helseskadelige "hjernetransmittere".

Om at disse "hjernetransmittere" er helseskadelige er der ingen tvivl og at bivirkningerne er ofte værre end den sygdom medicinen forventes at behandle/lindre, er der heller ingen tvivl om. Om bivirkninger af antipsykotiske lægemidler skriver Apoteket.dk bl.a.:

"De ældre antipsykotika inddeles i høj- og lavdosis præparater. Højdosis præparater har en stærkere sløvende virkning og en tendens til at sænke blodtryk med svimmelhed til følge. Lavdosis præparater har ikke i samme grad disse bivirkinger, men påvirker til gengæld i højere grad muskelbevægelser. De kan føre til en tilstand, der ligner symptomer ved Parkinsons sygdom. De nyere antipsykotika har generelt set færre af sådanne bivirkninger og som anført også færre psykiske bivirkninger. De har mindre sløvende virkning på tænkning og har tilmed en aktiverende effekt over for symptomer som passivitet og initiativløshed, der især ses ved skizofreni. Til gengæld kan de nyere føre til uhensigtsmæssig påvirkning af sukker- og fedtstofskiftet, og regelmæssig kontrol heraf er påkrævet. Alt i alt er bivirkningsprofilen dog mere gunstig ved de nyere antipsykotika, som derfor ofte anvendes som førstevalgspræparater."

Eller om bivirkninger af lægemidler mod depression skriver Medicinmedfornuft.dk bl.a.:

De mest almindelige bivirkninger ved de såkaldte SSRIére er kvalme, opkastning, svimmelhed, søvnbesvær. Seksuelle bivirkninger kan være forholdsvis hyppige. Det er impotens, manglende evne til at få orgasme og forsinket sædafgang. Det er vigtigt, at du kontakter din læge, hvis det er tilfældet for dig. Så får du en anden type medicin mod depression. Enkelte typer medicin kan også få dig til at tage på i vægt. På indlægssedlen kan du se alle bivirkningerne. Med SSRIére skal du være særligt opmærksom på at trappe ned i dosis over et stykke tid, når du skal stoppe med behandlingen. Det skyldes, at du ellers kan risikere et såkaldt "seponeringssyndrom", der kan give svimmelhed, uro, angst, søvnforstyrrelser og hovedpine. Ved slutningen af behandlingen vil lægen instruere i, hvordan du bedst trapper ned i dosis" og Apotek.dk tilføjer yderligere at "Ved overdosering er de livsfarlige."

Den samme person der har spurgt mig om jeg har noget kritisk viden har nok mistet tålmodighed med mig, da jeg ikke kunne svare hurtigt nok (den slags svar kræver refleksion inden man svarer) - har sendt en ny besked lidt senere:
    Nu skal ikke bruge for megen tid, hvis jeg allerede ved det meste. Jeg har da søgt på google og fundet...

* mild hovedpine
    * en smule kvalme
    * luftig/tynd afføring
    * Indledende øget angst/irritabilitet ved start som forsvinder
    * mulig søvnbesvær (klares ved ændret dosis)
    * følelse af bedøvelse (klares ved ændret dosis)

Ovenstående kun ved yderst få og endda kun nogen gange...

(Måske sku man skrive dette i selv tråden)
    Det gør jeg så - svarer i tråden, da det ikke er utænkeligt, at flere interesserede har lignende spørgsmål.... Jeg kunne nemlig heller ikke finde andet end - hvad der i sammenligning med lægeordinerede lægemidler mod psykiske sygdomme/tilstande - ikke kan betragtes som andet end bagateller. Jeg kender endda til almindelige fødevarer, der "bi-virker" på samme måde som Sceletium tortuosum, men ingen gider skriver advarende artikler om dem, vel?

Som indledende forklaret, er jeg efterhånden blevet immun over for kritiske røster, der lyder højlydt lige så snart en plantemedicin bliver genopdaget og medicinalindustri samt skolemedicinere der lever af at udskrive recepter vejrer fare for at tjene mindre.

Det bedste jeg kan råde alle er - selv at undersøge sagerne og træffe egne beslutninger. Er man bange eller utryg, da er tiden IKKE inde til at afprøve noget (som helst) nyt, inkl. urterne. For egen del kan jeg dog sige, at det er ikke sydafrikanske urter der skræmmer mig mest. Derimod recepter på invasive lægemidler, der permanent ændrer både hjernens og kroppens kemi - skræmmer mig mere end selv den værste splatterfilm. Kun indførelse af "dødskoder" på danske hospitaler og hos ambulancetjenester skræmmer mig mere, og hvis lægeplanterne kan hjælpe til at holde mig langt væk fra læger og hospitaler - vil jeg hellere tage chancen med planterne end med vores sundhedsvæsen.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Sv: Sceletium tortuosum mod stress, depression, angst og psykoser

Mother's Little Helper by The Rolling Stones

What a drag it is getting old
    Kids are different today,
    I hear evry mother say
    Mother needs something today to calm her down
    And though shes not really ill
    Theres a little yellow pill
    She goes running for the shelter of a mothers little helper
    And it helps her on her way, gets her through her busy day

Things are different today,
    I hear evry mother say
    Cooking fresh food for a husbands just a drag
    So she buys an instant cake and she burns her frozen steak
    And goes running for the shelter of a mothers little helper
    And two help her on her way, get her through her busy day

Doctor please, some more of these
    Outside the door, she took four more

Men just arent the same today
    I hear evry mother say
    They just dont appreciate that you get tired
    Theyre so hard to satisfy, you can tranquilize your mind
    So go running for the shelter of a mothers little helper
    And four help you through the night, help to minimize your plight

Doctor please, some more of these
    Outside the door, she took four more

Lifes just much too hard today,

I hear evry mother say
    The pusuit of happiness just seems a bore
    And if you take more of those, you will get an overdose
    No more running for the shelter of a mothers little helper
    They just helped you on your way, through your busy dying day

Medlem siden
    Mar 2011
    Meldinger
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Mother's Little Helper by The Rolling Stones
    fedt nummer, hørte det ofte da jeg var ung... (er det stadig , men altså for ref.)

En af kanalerne (history channel) viste for nylig en udsendelse om lægemiddelgruppen diazepener'ne (bedre kendt som Valium, Stesolid m.fl.), om hvordan 50'ernes hjemmegående i vid udstrækning fik udskrevet dette middel for bl.a. at kunne leve op til den tids rollefordeling.

At det så krævede større og større dosis og gav bagslag ved ophør var et faktum man først noget senere (som altid) tog stilling til (så meget - vist nok - at midlet i dag er forbudt i UK dvs. lægen kan ikke udskrive det)).

Bortset fra det, så er Amfetamin (speed) vist nok det middel som der refereret mest til i sange, hvert fald hvis man lige tager og slår det op i Wikipedia.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Meldinger
    4

TAK for dit lidt længere svar Anisa !

En af min betænkeligheder gik på omstændigheden med midlets kvalitet. Det's oprindelse er som bekendt sydafrika dvs. det fremstilles af bl.a. hottentotter (note: de indgår ikke i midlet).

En søgning på midlet m.m. giver en hel del salgskanaler og henvisninger til brug sammen med rusmidler.

Det sælges både som tinktur, pulver og piller (ampuller) i forskellige afskygninger.

De største kanaler er Hollandske, som rent historisk har haft en finger helt nede i afrika i kombination med et liberalt rusmiddelmarked.

Altså:
    En ting kan den formastelige lægemiddelindustri dog give os - et standardiseret produkt på godt og ondt. Man kan være sikker på, at xx-mg "nervegift" er ens hver gang og ikke noget en sydafrikansk medicinmand har besværget med forskellig styrke

Men som den kære Anisa skriver, hvis man er bange så lad dog være (hmm det er jo fordi man er bange, at man har brug for midlet )

Men da midlet som set, er gået "kommercielt" er der nogle (sydafrikanske) producenter der leverer et åbenbart standardiseret produkt i form a piller i vacuumglas med en nøjagtig dosis til en noget højere pris end hvis man købte en "pose med noget pulver" (gys).

EN TING som jeg bifalder ved Sceletium er, at det faktum at stort set alle psykofarma er kunstigt frembragt dvs. stoffer som ikke findes i naturen - mod et stof som en plante bruger i sin naturlige organisme (note: Sceletium er en håndfuld kemisk nære stoffer, hvis coctail sikkert er medvirkende til den terapeutiske effekt - en symfoni som medicinalfab. drømmer om at have viden til at kunne sammensætte).

Jeg er sikker på, at mange psykofarma ligesåvel kunne opløses i vand og bruges til at fjerne mug og rense toiletter pga. dets kemiske sammensætning.

At Sceletium ikke kræver nogen "tilvænning" såsom SSRI præparater (ulykke-piller), hvor man gu-hjælpe-mig i en periode op til 6 uger får værre symptomer, inden hjernen giver op overfor fremmedstoffet og henfalder til underdanighed i kombination med garanti for bivirkninger - er så himmelråbende at det andet burde være værd at prøve.

Og Anisa har nærmest uhyggeligt ret:

Medicinalproducenterne vil næsten hellere betale tottenhotterne for at rive planten op med rode end at lade det overtage markedet. Der er ingen kære mor - det er business og kun business på bundlinien. Dit pensionsselskab har måske ligefrem investeret i et, men så kan det da være et plaster på såret, at man er med til at skabe sin egen profit ved at tage pillerne
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Lignende tråder

1. 5-HTP - 5-hydroxytryptofan (depression)
    Av Anisa i forumet Depresjon
    Svar: 30
    Siste melding: 24-08-12, 22:22
  2. Angst/stress. Får nå og da hjertebank.
    Av Bille i forumet Angst
    Svar: 13
    Siste melding: 11-12-11, 21:06
  3. Svar: 0
    Siste melding: 27-01-11, 14:17
  4. Angst, uro?
    Av Ingvild i forumet Angst
    Svar: 5
    Siste melding: 31-05-10, 22:26
  5. angst
    Av sørlandet i forumet Angst
    Svar: 1