Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 27
    Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Nord Trøndelag
    Alder
    42
    Meldinger
    25

Standard Sv: Solsikkes liv

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    De ting du ramser opp, er jo de kjente kjennetegn for stoffskifte sykdom. Mange blir kvitt disse symptomene når de går rett dose, rett medisin, andre blir aldri helt bra. Desverre så følger det mange tilleggsykdommer med denne sykdommen. Fibromyalgi er en av de. Kanskje du har en begynnelse på det? Hvem er ikke perfeksjonist, og vil ha det rent og pent rundt seg? Man vil ikke skjemes over ens rot, til de som kommer på besøk. Men desverre må man nok svelge en del kameler, med denne sykdommen. Man må akseptere til slutt at dette går ikke. Anbefaler deg å lese boken "Og så må du ikke stille spørsmål" av Per Egil Hegges (http://www.stoffskifte.org/Webdesk/d...k-2000.pdf.pdf). Jeg er også perfeksjonist av natur, men gikk på en smell til slutt, og måtte akseptere at dette går ikke. Men jeg skjønner jo deg, det ikke lett å ikke få det til i hverdagen. Det blir mange tårer og sinne ut av det. Mange skuffelser, og mye forsakelser. For deg som kvinne, blir det jo kjempe problem, siden du er husest motor. Men det er ingen nederlag, og måtte innrømme og be om hjelp fra de som er rundt en. Selv om koster meget av en, til å gå så langt ned. Jo mere krav man stiller til seg selv, jo værre vil sykdommen bli. Desverre.
    Det er nok mange her inne som har sovnet overalt. Jeg for min del, kan sovne både på toalettet, og på jobb. ...eller foran pc'en slik jeg har gjort det mange ganger...

Du har rett å klage! Selv om det 2 år siden. Det er jo viktig å få behandlet sykdommen med en gang den er oppdaget. Og det er lov å være lei og frustrert. Særlig når man ikke får ting til å fungere slik man ønsker...
    Sant nok - alt sammen... jeg er elendig på å be om hjelp! Idag sendte jeg epost til min kjære, min bror (sjelevenn) og min far, med informasjon om min tilstand pr nu, så de kanskje kan klare å forstå litt av det jeg går gjennom. For det *er* virkelig ikke lett å forstå for de på "utsiden" - det er jo ikke lett å forstå for meg engang, som sitter med alt av symptomer og medisiner... Men å be om hjelp til hverdagslige gjøremål, nei det gjør jeg nesten ikke. Dvs, jeg ber jo min kjære om hjelp til ditt og datt da, men er det egentlig å be om hjelp når man spør sin samboer (og far til ens to felles barn) om å henge opp tøy, ta opp ved eller kjøre ungene på skole/bhg? Både og... Vel, min kjære var ihvertfall svært fornøyd over å få en slik epost fra meg, for han synes det var lettere å prøve å forstå litt da.

Jeg er begynt å svelge kameler, men det holder hardt innimellom. Jeg har ingen jobb akkurat nå - lever kun på ekstravakter (godt jeg utdannet meg til sykepleier, som gir sikker jobb!), og håper på et vikariat snart. Men, siden jeg ikke har noen jobb å sykmelde meg fra helt eller delvis, så må jeg ta de vaktene jeg får, selv om det i praksis betyr at jeg ikke jobber mer enn 50-60%... akkurat nå skulle jeg gjerne jobbet mindre... Har ikke lest den boka - skal sjekke den opp etterhvert! Takk for tips! Jeg har jobbet siste året med å senke forventningene jeg har til meg selv, og begynner å få det til. Det er vanskelig!

Jeg er så trøtt for tiden, og sliter med å holde meg oppe i humør og energi. Jeg skal på jobb i morgen tidlig, og kan ikke si jeg gleder meg - kun fordi jeg er tom for energi. Men jeg er usikker på hva mine rettigheter som ekstrahjelp er, og vet jammen ikke om jeg hadde hatt rett på noen sykepenger i det hele tatt når jeg ikke har noen vikariat/stilling.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    47
    Meldinger
    2,401

Ta kontakt med NAV. De kan svare deg på sykepengerettigheter.

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Nord Trøndelag
    Alder
    42
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Nej, man forestiller jo ikke, det er noget, man selv må tage sig af ... Jeg har mest oplevet at få beskeden 'det ser fint ud, så bliv bare på samme dosis', og så kan man så selv gå og rode med alt det, man tror 'bare' kommer af stress og andre almindeligheder. Ingen læge har nogensinde fortalt mig om, at jeg har mere brug for d-vitamin og skal holde øje med dette, fx. Det må man selv tage initiativ til. Problemet er, at man jo heller ikke får at vide, at man skal det Så mange går og spilder tiden med ting, der ikke behøvede være helt så svære.
    Nei, man legger praktisk talt livet sitt i hendene på legen man har, og tror naivt at de vet akkurat hva man skal gjøre eller ikke gjøre. Så feil kan man ta!

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Så var der det med grisen
    .... men det skal du altså ikke være så bange for, hvis du får brug for det. Det lugter lidt af det tørfoder, min hund får, synes jeg Men i betragtning af effekten spiser jeg det gerne

Redigert: Mange læger har diverse mærkelig historier om den medicin, som er lavet af skjoldbruskkirtel fra svin. Nogle siger, det i virkeligheden er lavet af planter !! Andre ser åbenbart for sig, at producenterne af disse midler sidder med hver eneste kirtel og laver piller af den ... I hvert fald er der nogle endokrinologer, der mener - eller i hvert fald gerne spreder det rygte - at virkestoffet er fordelt meget uens i disse tabletter, og at man derfor ikke kan stole på en jævn effekt. Dette er usandt.
    Tørrfor, ja - vel, kommer det dit at jeg ikke får optimal behandling av Levaxin, så prøver jeg gjerne alternative måter altså!

Jeg fikk snakket med legen i dag. Vi var skjønt enige om at jeg trengte å øke med mye lavere dose av gangen, og nå skal jeg prøve å øke med 100 mcg i uka. Jeg fikk også oversendt resept til apotek - gratis! - på 25 mcg tabletter, sånn at jeg kan fordele økningen utover uka som jeg ønsker. Han ville også at jeg om en 3 ukers tid kom til nye blodprøver, og da skal jeg sjekke binyrer (kortisol), T3 (sist det ble målt, høsten 2009, var den fin sa han - på 5,7 såvidt jeg husker), kolesterol, blodsukker og flere ting - vi skulle kjøre hele røkla... Så han tar meg på alvor, og har til nå ikke gjort noe mot min vilje eller ikke latt være å gjøre noe jeg har bedt om - han og jeg har en veldig god dialog, så jeg tror at så lenge jeg lærer meg selv hva jeg bør/må/skal gjøre eller ikke gjøre ift dette, så vil ikke han motarbeide meg!

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Hei Solsikke:-)

Om du har gått 2,5 år på Levaxin og fremdeles har mange symptomer, ville jeg 1) testet binyrene. For dette bør du gå til en alternativ lege, se liste på forsiden av forumet.
    2) byttet medisin til thyroid. For dette må du sannsynligvis-om ikke fastlegen din er litt openminded- gå til en alternativ privatlege her også.

Jeg ville ikke somlet bort noe mer tid hvis jeg var deg. Vet det er lettere sagt enn gjort, men du har vel ikke noe å tape i og med at formen din er såpass laber i dag.

Jeg ble mye bedre på naturlig tyroid enn jeg var på Levaxin. I tillegg er binyrene mine dårlige så jeg mottar behandling for det også. (NB slitne binyrer er ikke uvanlig å ha ved lavt stoffskifte.)

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Nord Trøndelag
    Alder
    42
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Ta kontakt med NAV. De kan svare deg på sykepengerettigheter.
    Ja, jeg kan jo det! I morra skal jeg på jobb, så da er det vanskelig å få tid til å ringe, men hvis jeg husker det skal jeg jammen ringe...

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Nord Trøndelag
    Alder
    42
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av BeritM Vis post
    Hei Solsikke:-)

Om du har gått 2,5 år på Levaxin og fremdeles har mange symptomer, ville jeg 1) testet binyrene. For dette bør du gå til en alternativ lege, se liste på forsiden av forumet.
    2) byttet medisin til thyroid. For dette må du sannsynligvis-om ikke fastlegen din er litt openminded- gå til en alternativ privatlege her også.

Jeg ville ikke somlet bort noe mer tid hvis jeg var deg. Vet det er lettere sagt enn gjort, men du har vel ikke noe å tape i og med at formen din er såpass laber i dag.

Jeg ble mye bedre på naturlig tyroid enn jeg var på Levaxin. I tillegg er binyrene mine dårlige så jeg mottar behandling for det også. (NB slitne binyrer er ikke uvanlig å ha ved lavt stoffskifte.)

Tusen takk for svar! Som jeg skriver over, skal jeg om ca 3 uker ta en haug med prøver - legen min var svært samarbeidsvillig på alt jeg tok opp pr telefon i dag! (han har egentlig alltid vært det!)

Jeg har vel egentlig konkludert med at jeg tror jeg nok kan bli ganske fin på Levaxin, for når Fritt T4 var på 20-22 hadde jeg det ganske bra! Så hvis jeg bare får stabilisert det der, tror jeg mye er vunnet. Men klart, hvis det viser seg at det ikke blir bra nok, så må jeg tenke alternativt. Akkurat nå har jeg ikke råd til alternativ behandling, så jeg får prøve dette først. Men begynte først denne uka å sette meg inn i alt sammen, så tiden får vise hva jeg ender opp med! (Har blant annet lest dagboken din i dag, og lært masse! )

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    41
    Meldinger
    498

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    47
    Meldinger
    2,401

Sitat Opprinnelig skrevet av Solsikke Vis post
    Jeg fikk snakket med legen i dag. Vi var skjønt enige om at jeg trengte å øke med mye lavere dose av gangen, og nå skal jeg prøve å øke med 100 mcg i uka. Jeg fikk også oversendt resept til apotek - gratis! - på 25 mcg tabletter, sånn at jeg kan fordele økningen utover uka som jeg ønsker. Han ville også at jeg om en 3 ukers tid kom til nye blodprøver, og da skal jeg sjekke binyrer (kortisol), T3 (sist det ble målt, høsten 2009, var den fin sa han - på 5,7 såvidt jeg husker), kolesterol, blodsukker og flere ting - vi skulle kjøre hele røkla... Så han tar meg på alvor, og har til nå ikke gjort noe mot min vilje eller ikke latt være å gjøre noe jeg har bedt om - han og jeg har en veldig god dialog, så jeg tror at så lenge jeg lærer meg selv hva jeg bør/må/skal gjøre eller ikke gjøre ift dette, så vil ikke han motarbeide meg!
    Flott at du har et godt forhold til legen din. Det har jeg også, så lenge han gjør som jeg vil
    FT3 målt tidlig i sykdomsforløpet er gjerne høyt i referanseområdet. Det er kroppens forsvar mot lavt stoffskifte, når kroppen merker at det blir mindre T4. Hos noen passerer ikke T3 som er omdannet fra levaxin blod/hjernebarriæren viser en ny studie. Hjernen danner ikke eget T3 og derfor kan det få konsekvenser når man bare står på levaxin. Noen hypo pasienter har også problem med omdanningen fra T4 til T3. Endel kosttilskudd hjelper på dette.

Viktig å få målt kortisol og FT3 medikamentfastende og kl 08 på morgenen. Det finnes eksempel på store variasjoner tatt i to forskjellige prøver på sammen person. En kl 08 og en kl 0830.

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Nord Trøndelag
    Alder
    42
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Takk! Ser ikke ut til at jeg har krav på sykepenger sånn uten videre. Jeg har vært ansatt over 4 uker der jeg jobber, men jeg har ikke noe ansettelsesforhold annet enn at jeg jobber ekstravakter, pr nu... jeg har dessverre funnet ut (konkludert med) at de nøler med å ansette meg i noe vikariat pga stoffskifteproblematikken. De har ikke sagt det, men man trenger ikke å være professor for å forstå at det er det som ligger bak. Jeg har vært bånn bøtte ærlig om alt sammen, og det har jeg fått svi for selv... men vi får se, jeg skal (etter tips fra flere kollegaer som reagerer på det jeg forteller) snakke med tillitsvalgt der, for å se om vi kan finne ut av noe...

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Flott at du har et godt forhold til legen din. Det har jeg også, så lenge han gjør som jeg vil
    FT3 målt tidlig i sykdomsforløpet er gjerne høyt i referanseområdet. Det er kroppens forsvar mot lavt stoffskifte, når kroppen merker at det blir mindre T4. Hos noen passerer ikke T3 som er omdannet fra levaxin blod/hjernebarriæren viser en ny studie. Hjernen danner ikke eget T3 og derfor kan det få konsekvenser når man bare står på levaxin. Noen hypo pasienter har også problem med omdanningen fra T4 til T3. Endel kosttilskudd hjelper på dette.

Viktig å få målt kortisol og FT3 medikamentfastende og kl 08 på morgenen. Det finnes eksempel på store variasjoner tatt i to forskjellige prøver på sammen person. En kl 08 og en kl 0830.
    Jeg skal jammen få utlevert alle prøvene de har registrert på meg på legekontoret, så jeg kan titte nærmere på målingene flere år tilbake! Jeg har veldig mye å lære, skjønner jeg! Og takk for tips om klokkeslett - det hadde jeg aldri gjetta at det spilte så stor rolle på bare en halvtime!

Ellers har jeg da økt litt på Levaxin, og kjenner en svaaaaak humørstigning (placebo?) allerede. Håper det går den rette veien! Vært på jobb to dager nå, og plutselig slo det meg at jeg jo jobber på en avdeling som blant annet har endokrinologiske pasienter og da også selvsagt spesialistleger!

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Nord Trøndelag
    Alder
    42
    Meldinger
    25

Sitter og kikker litt nå, og leste litt om binyretretthet. Titta kjapt på listen over vanlige symptomer, og ble litt overrasket! Ser mange symptomer som jeg kjenner meg igjen i, men samtidig - er det ikke mange felles symptomer med hypotyreose? Jeg merker med rødt det jeg kjenner meg igjen i:
    * Overdreven utslitthet og utmattethet
    * Ikke forfriskende søvn (du får tilstrekkelig mange timers søvn, men våkner trøtt)
    * En følelse av ikke å bli restituert etter en hel natts søvn, eller søvnforstyrrelser
    * Føler seg overveldet av eller ute av stand til å takle stressituasjoner
    * Føler seg nedkjørt eller overveldet
    * Salt- eller søthunger (mest søtt for meg da...)
    * Føler seg mest energisk om kvelden (veldig!)
    * Lav stamina, bruker lang tid på å komme seg etter trening
    * Langsom restituering fra skader, sykdom eller stress
    * Vansker med konsentrasjon, 'brain fog' (veldig praktisk som sykepleier!)
    * Dårlig fordøyelse
    * Dårlig immunforsvar (til en viss grad)
    * Mat- eller miljøallergier
    * PMS eller vanskeligheter i forbindelse med overgangsalder
    * Vedvarende lavt blodtrykk
    * Ekstrem følsomhet for kulde
    * Manglende libido (veldig)
    * Mørke ringer under øynene (har forsåvidt vært sånn i mange år, at jeg fort får mørke ringer under øynene!)
    * Linjer med mørkt pigment i neglene
    * Skvetter lett (lettskremt)
    * Ingen motstandskraft ved konfrontasjoner (begynner veldig fort å grine)

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, men formen min "kræsjet" igjen
    Av jolene i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 59
    Siste melding: 03-09-11, 15:06
  2. Svar: 4
    Siste melding: 21-04-11, 22:02
  3. Ville du gått med en t-shorte det sto jeg hadde lavt stoffskifte på?
    Av Larah i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 1
    Siste melding: 25-06-10, 23:06
  4. Begynnende stoffskifteproblem?
    Av Hella i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 18
    Siste melding: 05-09-07, 10:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg