Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 27 av 27
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    41
    Meldinger
    498

Standard Sv: Solsikkes liv

Du har nok mest stoffskiftesykdom enn binyretrøtthet, tenker jeg.

Alle de rød markerte setningene stemmer helt over ens med meg. Og jeg har hypo.

Nei, det er ikke placebo effekten du merker, når du nå er blitt bedre i humør og psyken. Jeg slet med voldsom depresjon, angt og mye annet rart. Mye av det ble borte da jeg begynte på lev. Placebo er egetnlig basert på at en får luretablett, og så tror man at man er frisk. Men lev er jo ikke det! Selv om den er syntetisk framstilt.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    47
    Meldinger
    2,401

Hei Solsikke
    Det er vanskelig å skille mellom symptomer på lavt stoffskifte og binyreproblem. Dette fordi når man har binyreproblem vil det øke symptomene på lavt stoffskifte. Cortisol som produseres av binyrene hjelper T3 inn i cellene slik at T3 får gjort jobben sin. Lavt cortisol (=binyretretthet) er derfor en konsekvens av lavt stoffskifte, fordi lavt stoffskifte virker på alle cellene i kroppen også cellene i binyrebarken.

Når stoffskifte blir lavt skrues også produksjonen av cortisol ned, fordi det er mindre T3 og derfor mindre behov for cortisol. Når kroppen blir gående lenge med underbehandlet stoffskifte, får ikke binyrene opp produksjonen med bare tilførsel av stoffkiftehormon lengre. De klarer rett og slett ikke å respondere. Det er derfor avgjørende å behandle binyrene før eller samtidig med tilførsel av lavere doser stoffskiftehormon.

Først når kortison er på plass kan kroppen nyttiggjøre seg tilskuddet av stoffskiftehormoner. Å skille mellom symptomer på binyrebarkproblemer og lavt stoffskifte blir derfor helt umulig, fordi det første kommer av det andre som kommer av det første osv...

....og Helgemann: hvem har eliminert deg fra binyreproblemer

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Nord Trøndelag
    Alder
    42
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Nei, det er ikke placebo effekten du merker, når du nå er blitt bedre i humør og psyken. Jeg slet med voldsom depresjon, angt og mye annet rart. Mye av det ble borte da jeg begynte på lev. Placebo er egetnlig basert på at en får luretablett, og så tror man at man er frisk. Men lev er jo ikke det! Selv om den er syntetisk framstilt.
    Jeg er klar over hva placebo er altså, jeg bare tenkte siden jeg økte på fredag (3 dager siden), var det kanskje litt tidlig å kjenne virkning allerede, og at det kanskje heller var en ønskefølelse liksom - derav placebo...

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Hei Solsikke
    Det er vanskelig å skille mellom symptomer på lavt stoffskifte og binyreproblem. Dette fordi når man har binyreproblem vil det øke symptomene på lavt stoffskifte. Cortisol som produseres av binyrene hjelper T3 inn i cellene slik at T3 får gjort jobben sin. Lavt cortisol (=binyretretthet) er derfor en konsekvens av lavt stoffskifte, fordi lavt stoffskifte virker på alle cellene i kroppen også cellene i binyrebarken.

Når stoffskifte blir lavt skrues også produksjonen av cortisol ned, fordi det er mindre T3 og derfor mindre behov for cortisol. Når kroppen blir gående lenge med underbehandlet stoffskifte, får ikke binyrene opp produksjonen med bare tilførsel av stoffkiftehormon lengre. De klarer rett og slett ikke å respondere. Det er derfor avgjørende å behandle binyrene før eller samtidig med tilførsel av lavere doser stoffskiftehormon.

Først når kortison er på plass kan kroppen nyttiggjøre seg tilskuddet av stoffskiftehormoner. Å skille mellom symptomer på binyrebarkproblemer og lavt stoffskifte blir derfor helt umulig, fordi det første kommer av det andre som kommer av det første osv...
    Så det du skriver er rett og slett at jeg kan forvente at jeg må behandle binyretretthet også? Jeg går nå på ukesdose Levaxin annenhver dag 100 mcg og 125 mcg - altså 800 mcg/uke. Er det å betegne som lavere dose stoffskiftehormon? Nå bare spør jeg fordi jeg kan for lite om dette... Det du skriver sist var min tanke også, at det blir litt høna og egget på en måte.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    47
    Meldinger
    2,401

Sitat Opprinnelig skrevet av Solsikke Vis post
    Så det du skriver er rett og slett at jeg kan forvente at jeg må behandle binyretretthet også? Jeg går nå på ukesdose Levaxin annenhver dag 100 mcg og 125 mcg - altså 800 mcg/uke. Er det å betegne som lavere dose stoffskiftehormon? Nå bare spør jeg fordi jeg kan for lite om dette... Det du skriver sist var min tanke også, at det blir litt høna og egget på en måte.
    Nei, jeg sier ikke at noen sikkert har binyretretthet, du nevner selv at du har endel symptomer på binyretretthet. Jeg sier bare at det er lett å få binyretretthet når man har lavt stoffskifte. 1,6-1,7mcg levaxin per dag per kg kroppsvekt regnes som anbefalt dose (veier du 70kg skal du minst ha 112mcg levaxin per dag). Etter min mening er rett dose der du føler deg bra.

Følgende kan i mine øyne føre til binyretretthet:
    *TSH faktoren: når den blir lav, blir legene redde og pasienten blir underbehandlet.
    *Mange blir gående med såkalt subklinisk hypothyreose i flere år før legen setter i gang behandling.
    *Mange leger lar også pasienten som bruker levaxin gå med TSH på 2-4 (og kanskje enda høyere) uten å regulere opp dosen.

...det er min oppfatning. På generelt grunnlag...

Medlem siden
    Feb 2011
    Sted
    Nord Trøndelag
    Alder
    42
    Meldinger
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Nei, jeg sier ikke at noen sikkert har binyretretthet, du nevner selv at du har endel symptomer på binyretretthet. Jeg sier bare at det er lett å få binyretretthet når man har lavt stoffskifte. 1,6-1,7mcg levaxin per dag per kg kroppsvekt regnes som anbefalt dose (veier du 70kg skal du minst ha 112mcg levaxin per dag). Etter min mening er rett dose der du føler deg bra.

Følgende kan i mine øyne føre til binyretretthet:
    *TSH faktoren: når den blir lav, blir legene redde og pasienten blir underbehandlet.
    *Mange blir gående med såkalt subklinisk hypothyreose i flere år før legen setter i gang behandling.
    *Mange leger lar også pasienten som bruker levaxin gå med TSH på 2-4 (og kanskje enda høyere) uten å regulere opp dosen.

...det er min oppfatning. På generelt grunnlag...
    Nå skrev jeg ikke at du påsto jeg har binyretretthet da. Jeg ser jeg går på omtrent 1,6 mcg pr kg, så da blir det spennende å se. Jeg er enig i at dosen må ligge sånn at man føler seg bra!

Ut fra det du skriver, så kan jeg ikke se at jeg skal ha noe binyretretthet, sånn i utgangspunktet. Blir spennende å se hva målingene sier om noen uker... Takk for svar!

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,321

Standard Progression of Stages of Adrenal Exhaustion

Sitat Opprinnelig skrevet av Solsikke Vis post
    Sitter og kikker litt nå, og leste litt om binyretretthet. Titta kjapt på listen over vanlige symptomer, og ble litt overrasket! Ser mange symptomer som jeg kjenner meg igjen i, men samtidig - er det ikke mange felles symptomer med hypotyreose? Jeg merker med rødt det jeg kjenner meg igjen i:

* Overdreven utslitthet og utmattethet
    * Ikke forfriskende søvn (du får tilstrekkelig mange timers søvn, men våkner trøtt)
    * En følelse av ikke å bli restituert etter en hel natts søvn, eller søvnforstyrrelser
    * Føler seg overveldet av eller ute av stand til å takle stressituasjoner
    * Føler seg nedkjørt eller overveldet
    * Salt- eller søthunger (mest søtt for meg da...)
    * Føler seg mest energisk om kvelden (veldig!)
    * Lav stamina, bruker lang tid på å komme seg etter trening
    * Langsom restituering fra skader, sykdom eller stress
    * Vansker med konsentrasjon, 'brain fog' (veldig praktisk som sykepleier!)
    * Dårlig fordøyelse
    * Dårlig immunforsvar (til en viss grad)
    * Mat- eller miljøallergier
    * PMS eller vanskeligheter i forbindelse med overgangsalder
    * Vedvarende lavt blodtrykk
    * Ekstrem følsomhet for kulde
    * Manglende libido (veldig)
    * Mørke ringer under øynene (har forsåvidt vært sånn i mange år, at jeg fort får mørke ringer under øynene!)
    * Linjer med mørkt pigment i neglene
    * Skvetter lett (lettskremt)
    * Ingen motstandskraft ved konfrontasjoner (begynner veldig fort å grine)

Nivå 0 - Naturliga nivåer av glukokortikoider (hormoner, bland annat kortisol )

Stage 1 ( Hyperadrenalism ) - kännetecknas av höga nivåer av glukokortikoider och minskade nivåer av DHEA.

Symtom i Stage 1:
    - för mycket energi under dagen
    - försämrad sömn
    - inte utvilat på morgonen
    - viktökning runt buken
    - vätskeansamlingar
    - låg kolhydrattolerans
    - minskad serotonin nivåer och kan orsaka mild depression
    - ökad mottaglighet för infektioner och sjukdomar
    - högt blodtryck

Stage 2 ( hypoadrenalism ) - karakteriserat av normala till låga nivåer av glukokortikoider och låga nivåer av DHA och könshormoner.
    Normalt dygnsrytmen av dessa stresshormonerinte inte längre existerar och därför nivåerna kan vara högre på natten än vanligt.

Symtom i Stage 2 (förutom symtom i Stage 1):
    - fördröjd energinivå under hela dagen
    - inte riktigt vakna på morgonen
    - irritabel beteende
    - färska på kvällen och bara trött långt efter midnatt
    - starkt sug efter kolhydrater
    - minskning av muskelmassa
    - minskad libido
    - viktökning och ödem
    - ökad mottaglighet för infektioner och sjukdomar.

Stage 3 ( kallas adrenal utbrändhet ) - kännetecknas av binjurarna inte längre kan producera sina hormoner i tillräckliga mängder.

Symptom i Stage 3 (förutom symtom i Stage 1 och 2):
    - mycket låg tolerans för stress
    - mycket låg tolerans för förändring
    - mycket låg tolerans för oförutsedda händelser
    - konstant trötthet
    - kronisk inflammation, sjukdomar, autoimmuna sjukdomar
    - starkt sockersug
    - lågt blodtryck
    - huvudvärk
    - depressioner
    - mörka ringar under ögonen
    - Sömnproblem

Källa/Kilde: "Binyretrøtthet" av James L. Wilson

Relaterad: Spørreskjema for binyretretthet
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Standard Sv: Progression of Stages of Adrenal Exhaustion

Udviklingen af binyrebarkinsufficiens forløber i 4 trin der karakteriseres tillige ved følgende endokrine parametre:

• Trin 0: normal binyrebarkfunktion
      ---
    • Trin 1: hævet plasma renin aktivitet og normal til nedsat serum aldosteronkoncentration*)
      ---
    • Trin 2: lille eller ingen stigning i plasma kortisol efter provokationstest-ACTH (ACTH test/ Synacthen Test)
      ---
    • Trin 3: forhøjet basal ACTH værdi
      ---
    • Trin 4 (Failure): nedsat basal plasma cortisol og tiltagende typiske symptomer på binyrebarkinsufficiens
      ---
    • *) Man bør være opmærksom på, at på Trin 1 af binyrebarkinsufficiens kan cortisol midlertidigt stige ret meget ("overflow") og derfor kan måling af cortisol i denne fase ikke bruges til bestemmelse af binyrebarkinsufficiens. Da man ikke på forhånd ved om man er binyrebarkinsufficient eller hvis man er: i hvilken fase af binyrebarkinsufficiens, bør derfor altid måles også Reninaktivitet i plasma (ved binyrebarkinsufficiens skal være forhøjet) og Aldosteron i serum (ved binyrebarkinsufficiens skal være fra normal-lav til lav))

Kilde:
    21-Hydroxylase-Autoantibodiesfor the Differential Diagnosis of Idiopathic Adrenal Insufficiency.
    Isolated Addison's Disease or Autoimmune Polyglandular Syndrome Typ I and II.
    Dld-diagnostika.de (PDF)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, men formen min "kræsjet" igjen
    Av jolene i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 59
    Siste melding: 03-09-11, 15:06
  2. Svar: 4
    Siste melding: 21-04-11, 22:02
  3. Ville du gått med en t-shorte det sto jeg hadde lavt stoffskifte på?
    Av Larah i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 1
    Siste melding: 25-06-10, 23:06
  4. Begynnende stoffskifteproblem?
    Av Hella i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 18
    Siste melding: 05-09-07, 10:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg