Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,073

Question Mindre HC med mer pregnenolone..?

Jeg har brukt HC i noen måneder nå - men så kvitret en liten fugl om at hun brukte mindre HC og heller mer pregnenolone:

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Bruker 100 mg pregnenolone daglig i tre mnd, skal senke til 50 etter det. Etter to uker senker jeg hc fra 22.5 mg til 20. Følte meg litt hyper. Etter det følte jeg meg fin. For to dager siden senker jeg hc fra 20 mg til 17.5 mg.

Jeg føler meg mer og mer i balanse, mer og mer normal. Jeg vil si at det minner om å være frisk og sterk
    Pregnenolone er jo mye rimeligere enn HC... legger pregnenolone et "HC-grunnlag" slik at man kan minske eller t.o.m. kutte ut HC?
    Jeg bruker også 7-KETO og DGL (og 5-HTP og melatonin, men vet ikke om det er samme "skål" )
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    125

Standard Sv: Mindre HC med mer pregnenolone..?

Hei! Det som står har er hentet fra 2 forelesning av den annerkente Legen Dr Thierry Hertogue. Han omtaler om og presistere ikke bare viktigheten av hormon balansering og bruk, men også viktigheten av testing for å finne hvilken hormon eller hormoner man mangler. Har omtales det blant annet mye om kortisol boost via pregnenolone. Den er på Engelsk og jeg håper den hjelper...Lykke till

Cortisol Boost 101
    Dr Thierry Hertogue outlined the entire suite of symptoms, and most (not all) of the treatment, over the course of two specific lectures:

1) Actual Title: PC01g - Cortisone
    My Title: Cortisol deficiency and Cortisol therapy / supplementation
    $20 from pro libraries
    http://www.prolibraries.com/a4m/?sel...&sessionID=885

2) Actual Title: GS02a - Eye Opener: Progesterone Therapy in Men
    My Title: Pregesterone deficiency and Progesterone therapy / supplementation
    $20 from pro libraires.
    http://www.prolibraries.com/a4m/?sel...&sessionID=523

The two lectures should be bundled together as: "The problems of downregulated cortisol-production-line hormones (eg: preg, prog, cortisol) and treatment via supplementation with either progesterone, hydrocortisone (cortisol), medrol, prednisone or prednisolone, assuming thyroid hormones respond automatically in an optimum fashion".

Dr Hertoghe has a habit of implying that the issues involving the entire cortisol-production-line are specifically attributable to just progesterone or cortisol, when most of the issues are not actually able to be isolated with any degree of precision, to any one of the hormones in the cortisol-production-line, since all of the issues are extremely tightly connected via very strong feedback loops, ie:
    a) researchers who boost progesterone automatically boost pregnenolone and cortisol
    b) researchers who boost cortisol automatically boost pregnenolone and progesterone.

Only a few of the components he discusses and addresses were reliably isolated to specifically progesterone or cortisol, but they can definitely be attributed to the set of cortisol-production-line hormones (ie: preg, prog, 17-hydroxyprog, 11-deoxycortisol, cortisol)

Finally, Dr hertoghe omits a critical aspect whereby boosting the cortisol-production-line hormones usually requires a thyroid hormone boost, as the thyroid hormones rarely respond automatically in an optimal fashion, yet thyroid hormone levels must match cortisol levels in order to achieve the benefits under discussion.

EDIT/Admin: beklager at måtte bortredigere den copyright-beskyttet tekst i dette indlæg, hvis fulde indhold er kopieret og gemt. Det er en god idè at oversætte denne tekst, men ikke før vi har fået tilladelse til det. Interesserede der gerne vil læse Hassans indlæg, kan sende en PM til os.
    Sist endret av Admin; 13-02-11 kl 11:48 Begrunnelse: Indlæg redigeret pga. Copyright

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Question Sv: Mindre HC med mer pregnenolone..?

Sitat Opprinnelig skrevet av Hassan Vis post
    Her omtales det blant annet mye om kortisol boost via pregnenolone. Den er på Engelsk og jeg håper den hjelper...Lykke till
    Hoooold da helt op, Hassan! Det er en marathon-beskrivelse

Jo tak, jeg tror det hjælper, men vi bliver nok nødt til at få det oversat, så det også kan nytte for dem med "hypothyreose-uld-i-hovedet". Nogle frivillige til at dele tekst-bidderne imellem?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Pregnenolone er jo mye rimeligere enn HC... legger pregnenolone et "HC-grunnlag" slik at man kan minske eller t.o.m. kutte ut HC?
    Jo, det mener jeg faktisk, at man kan. Det var med denne bagtanke, at jeg nævnte pregnenolone første gang, tror jeg (i Vigdis's tråd?).

Man kan også starte med pregnenolone alene (uden HC) og lade det komme an på en prøve. Mange har haft glæde af den til formålet, ved jeg. Så var der en som bemærkede bivirkninger af pregnenolone, men i så fald ville det være interessant at teste om det ikke ville hjælpe mest, at nedtrappe lidt af HC i stedet for at cutte pregnenolone. Der er mange interaktioner, der er svært forskellige fra person til person og hvilken form passer bedst til en selv, finder man ikke ud af, før man lade det komme an på en test.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    125

Heloo Anisa, jå, men ikke regn med at jeg skal kunne være med for å tolke dette har till Norsk. Norsken min n har lavstoffskifte med veldig lav t4 og t3 verdier looool Andre må få lov til det, men det ser ut ingen har meldt seg ennå. Vi får bare håper noe gjør det.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,073

Wink Sv: Mindre HC med mer pregnenolone..?

Takk for innspill
    sånn for egen del så må jeg melde pass på oversettelse -
    men jeg slår meg gladelig til ro med Anisas oppsummering
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    125

Hvis du er en man og har tenkt å bruke pregnenolone til kortisol boost, må du være klar over følgende.

Pregnenolone omdannes til flere andre hormoner for godt eller vondt. Den omdannes blant annet til testosteron og østrogen og den farlige østrogen som kalles østradiol. Videre for mye testosteron blir til østrogen.

Det som kan være viktig er å følge med østradiol nivå ved testing, du vil ikke ønsker å hå forhøyet østradiol nivå, ikke lav heller. Symptomene av forhøye estradiol niva eller lav kan man googler for å lære om dem. Det kan være lurt å følge med prostataen, og ha en urolog test minst 2 ganger i året ved pregnenolone tilskudd.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Jeg syns det er flott informasjon du har funnet ang pregnenolone her Hassan! Og jeg bryr meg ikke om om det er langt eller på engelsk! Takk og takk!

Det med us. av prostataen lo jeg litt av da jeg tenkte på Kevlin, men det er jo noe menn kan merke seg! Det med måling av kjønnshormoner er vesentlig når man bruker pregnenolone, og slurver vi ikke litt med det folkens? God kveld til alle hvertfall
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg er ikke så skolert innen dette, men mener å ha lest at blir det for mye pregnenolone, så kvitter kroppen seg med det? Og at kroppen selv kjenner hva den trenger av de forskjellige hormonene, slik at den bearbeider pregnenolonen til det som trengs?

Er det feil, eller fungerer den som en enkel og lite latinsk forklaring?

Ja, i likhet med Anisa vet jeg også om flere som kun bruker prenenolone.

Lykke til i kampen med å bli frisk, Kevlin
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    125

Takk Jeanette Ws. og Vigdis. Jeg er ikke heller skolert innen dette men bare deler med andre det jeg har lest andre steder eller hørt. Min siste innlegg var ment som råd og ikke som skremsel. Hvis noe skulle ha god effekt av pregnenolone, bor ikke vedkommende slutte med det bare at den har noe bivirkninger, men man må vite hva slags bevirkinger den har og hvordan man skal kunne lindre dem. Vi alle som har lavtstoffskifte vet at det finnes ikke noe som hetter ``quik fix`` når det gjelder Hormon tilskudd. Vi har lært for lengst at thyroid tilskudd alene er ikke nok og man må komplimentere med mange andre preparat for å lindre symptomer eller nytter dens god effekt på helsa. Vi bruker blant annet vitaminer, mineraler, hormoner, og mange andre naturlige preparatet som hjelper, slik at vi hypothyreose kan leve et så vanlig liv som mulig.

Det finnes flere måte man kan tar pregnenolone, oral eller trans-dermal. Når pregnenolone tas oral, går den rett inne i blodstrømmet og når den tas via trans-dermal blir pregnenolone lageret i leveren. Der fra blir den slipet til blodstrømmet litt av gangen, og den virker som ``time re-lease`` Hvordan pregnenolone omdannes til andre hormoner er forskjell fra en person til den andre. Men det som er sikkert er den til slutt vil blir til blant annet testosteron og østrogen. Så slik at man skal kunne nytte pregnenolone gode effekt på kortisol, man må vite hva andre ulemper den kan ha og hvordan man kan lindre dem. Våre endokrine er ganske kompleks og har brukt millioner av år til å blir hva den er idag. Vi kan aldri klare å skape et frisk og robust endokrine system ved hormon tilskudd alene. Det er mange variabel som er involvert i våre endokrine system. Det kreves disiplin tålmodighet prioritering og en haug av informasjon for å kunne støtte våre endokrine system. Vi kan lære hva som virker og gir gunstig effekt, hva som hjelper eller lindrer uønsket bivirkninger, vi kan også lære å leve med den endokrin system vi har. Nede er litt stoff om endokrine systemet jeg har henta fra wikipedia, har kan man ser hvor kompleks den er.

Det endokrine system styrer kroppens hormonproduksjon, og består av blant annet av kjertler og vev i hjernen (hypofysen og epifysen), i halsen (skjoldbruskkjertelen), i magen (nyrer og bukspyttkjertel), samt i underlivet (eggstokker og testikler). Systemet blir også kalt Det indresekretoriske system.
    Det endokrine system er altså et av kroppens to indre kommunikasjonssystem som ved hjelp av de endokrine kjertler danner hormoner som så blir sendt med blodet til alle deler av kroppen. Slik blir informasjon sendt til de forskjellige cellene i kroppen sånn at cellene hele tiden tilpasser sitt aktivitetsnivå til kroppens behov.
    I hypofysen dannes flere hormoner som virker på forskjellige hormonproduserende kjertler ofte for å stimulere hormonproduksjonen i disse kjertlene.
    Det andre kommunikasjonssystemet er nervesystemet, og dette blir igjen bundet opp til det endokrine system av den delen av hjernen som kalles Hypothalamus. Dermed er det altså hypothalamus som igjen styrer det endokrine system

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    66
    Meldinger
    263

Sitat Opprinnelig skrevet av Hassan Vis post
    Det finnes flere måte man kan tar pregnenolone, oral eller trans-dermal. Når pregnenolone tas oral, går den rett inne i blodstrømmet og når den tas via trans-dermal blir pregnenolone lageret i leveren.
    Hei Hassan!

Unnskyld en uvitende sjel! Jeg tror jeg vet at "oral" er at medisinen tas gjennom munnen. Men hva er "trans-dermal"?

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Pregnenolone
    Av Bille i forumet Pregnenolone
    Svar: 44
    Siste melding: 08-12-11, 10:00
  2. Kan noe Armour inneholde mindre mengde T4/T3 enn opplyst?
    Av Stina i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 24-08-07, 19:48
  3. nå veier jeg mindre en jeg har gjort på 5-6 år
    Av rikke i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 5
    Siste melding: 06-06-07, 23:56
  4. 1/4 dels tablett mindre merkes det?
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 25-12-06, 20:29

Søkeord for denne tråden