Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 30
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Frikendt for addison - men dårligere, hvad så nu??

Sitat Opprinnelig skrevet av Ceven Vis post
    Har fået besked i dag på, at min ACTH test var helt normal - hvilket ikke kom bag på mig. Jeg mangler dog at tale med endokrinologen, også om min calcium blodprøve var ok. Er dog glad for, at det ikke står helt så galt til med mine binyrer
    Ikke for at dryppe malurt i bægret, Ceven, men binyrene skal altså være nede på under 10% funktionsniveau før ACTH eller blod-cortisol viser udslag. Alt der befinder sig mellem Addison's (for lidt) og normalt påvises kun ved 17-ketosteroids (foretages ikke i DK så vidt jeg ved) eller ved 4 spytprøver over dagen (foretages heller ikke af skolemedicinen i DK). Din temperatur er også "omvendt", hvor den højeste bør ligge om aftenen og den laveste om morgenen (modsat cortisol). Den normale kropstemperatur stiger sædvanligvis en smule mod aftenen.

Prøv at drikke et glas lunkent vand med opløst 1-2 tsk almindeligt køkkensalt (uden tilsætning af antiklumpningsmiddel) eller Himalaya salt mens du er svimmel. Eller bare havsalt i evt. mangel på de andre salttyper. Se om et par glas saltvand over 15-30 minutter ikke fjerner din svimmelhed (typisk symptom på hypoaldosteroni = underskud af aldosteron = svage binyrer). Intet at tabe, alt at vinde i tilfælde af at vi rammer plet. Alt andet lige, elsker binyrene og kan ikke undvære salt. Det samme gør mavesækken - uden salt nok, for lidt mavesyre = forskellige symptomer fra fordøjelsen.

Det du IKKE ved om salt og binyrerne!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Syddanmark
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Standard Sv: Fjernet skjoldbruskkirtel 2009. Trætte binyrer. Savner min kirtel...

Hej Anisa

Ja, jeg ved godt det med de 10 % og binyrerne Jeg har fået konstateret trætte binyrer tilbage i november. Det min endo reagerede på var det forhøjede calcium her før jul - og så min svimmel og træthed.
    Jeg synes bare ikke, at jeg har haft det SÅ dårligt før ....

Jeg vil prøve det med salt i vandet. Wilson skriver også om det, men når jeg tænker på at drikke saltvand, så vender det sig i mig , men har det i øjeblikket også sådan, når jeg står med min euthyrox i hånden og skal til at sluge den

Aldosteron? Måske det skulle undersøges nærmere. Så forleden en tråd med et foredrag om binyrertræthed her. Jeg kunne godt forestille mig, at den er helt gal med mine hormoner. Føler mig meget depressiv i forbindelse med menstruation og har voldsom PMS (PMS x 100, hvis du spørger min mand )

Kram til dig, Anisa og tak

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Fjernet skjoldbruskkirtel 2009. Trætte binyrer. Savner min kirtel...

Saltvand skal du kun drikke i en opløsning der "smager" dig dvs. ikke for meget og ikke for lidt - du kan prøve dig frem til den rette opløsning. Det er vigtigt at du tester det i 2-3 dage, for at udelukke tilfældigheder.

Noget andet jeg kom i tanker om er, at der er en anden måde at indtage medicinen på, og jeg personligt ville være meget glad, hvis du (i et par dage eller 3-4, men ikke kun en dag da det er for lidt) tog din Euthyrox til natten, men tidligst 1 time efter sidste bid mad. Der er en god chance at opnå en bedre effekt, forbedre almentilstanden og reducere spild af en (an)del af medicinen ved at maven og tarme er lang tid i ro om natten. Prøv at overveje. Der er alt at vinde.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Syddanmark
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Unhappy Sv: Fjernet skjoldbruskkirtel 2009. Trætte binyrer. Savner min kirtel...

Hej alle

Har ikke været så aktiv herinde på det sidste. Måtte bruge alt min sparsomme energi på at holde mig oppe mentalt og fysisk.

Er træt helt ind til knoglerne og meget svimmel i dag oven på et traumatisk besøg hos endokrinolog i går. Vidste godt at den Synacthen test, jeg fik taget i februar viste normale værdier, men var ikke lige forberedt på - at den endo, der havde givet mig så meget håb ved sidste konsultation var på kursus, og at jeg så fik en anden endo, samt at jeg allerede skulle afsluttes inde fra endokrinologisk. Hvad skete der lige med, at jeg ikke blev sluppet derindefra, før vi havde fundet ud af, hvad der var galt med mig ????

Jeg svinger mellem vrede og tårer, men føler mig en smule apatisk...
    Jeg er jo ikke dum, jeg har jo læst mange beretninger herinde, som ligner min, men chokket er desværre ikke mindre af den grund, når man oplever det på egen krop

Jeg er nu officielt parkeret i den "psykiske klub". Jeg orker slet ikke at skrive, hvad jeg føler i den forbindelse - en helt ny følelse for mig. Må vente til jeg kan distancere mig til det.

Når jeg lige har sundet mig, så tager jeg fat på næste kapitel i mit sølle liv: Helbrede mine binyrer og ende på Erfa. Jeg er hunderæd for at tage skridtet ud i det uvisse , men jeg er også hunderæd for at ende med et pseudo-liv, som en zombie på thyroxin. Jeg er SÅ tæt på sygemelding, men jeg VIL ikke!!!!

I den forbindelse har jeg lige et spørgsmål. Vil gerne føre dagbok herinde, men er i tvivl om, hvor man gør det henne. Er det under "blog" ??? Kan heller ikke se nogen funktion, der viser, hvordan jeg selv kan oprette indlæg? Er ikke helt IT-ignorant, men undrer mig da over, hvis hypothyreosen også skal have skyld for at min evne til at orientere mig her, er gået tabt

Kram fra Ceven

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Standard Sv: Fjernet skjoldbruskkirtel 2009. Trætte binyrer. Savner min kirtel...

Hej Ceven

Sikke en omgang. Det ville enhver blive ked af. Også folk, der ikke har problemer med stofskiftet ... Man kommer der med livet i hænderne og føler sig p..... på, hvis lægen møder en med en nedladende attitude.

Mht. endokrinologen, så få dig en tid hos den, der gav dig håb. Vedkommende har sikkert mere godt til dig. Den enkelte læge vil altid påstå, at kollegerne er ligeså gode eller 'magen til', men det passer selvfølgelig ikke ...

Mht. dagbog på forummet, så går du op i den grå bjælke øverst på siden her, klikker på Forum (som står ude til venstre, lige efter Home) , og så kommer du ind på en side, hvor du kan gå ind i en masse, ligesom på Møteplassen. Går du lidt ned ad siden, passerer du et antal grå bjælker med diverse emner ind imellem, og så kommer du til Dagboker, hvor du kan starte en ny tråd, der kan være din dagbog

Nielsigne

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Syddanmark
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Kære Nielsigne

Tak for dit svar. Jeg tror nok, at jeg til sidst fandt ud af det med dagbogen. Jeg kunne ikke have det siddende på mig, at jeg ikke kunne. Endnu et nederlag

Ja, prøvede jo også at argumentere for, at den første endo, havde sagt, at han ville til bunds i, hvad mine symptomer skyldtes. Men den nye endo svarede, at hun var blevet briefet af ham, og at han dermed var indeforstået med, at jeg skulle afsluttes.
    Jeg kunne altså ikke lade være med at "vande høns" lige der ( til de norske: jeg grinte salte tårer )
    Hun sagde, at der jo ikke var noget i vejen med mine prøver, alt var så fint, så der var ikke noget, der tydede på, at det var stofskiftet eller noget endokrint, der var i vejen med mig. Og det værste var, at hun sad og læste op, hvad min fastlæge havde skrevet til dem; at jeg ikke kunne hjælpes videre i behandlingsforløbet før, jeg havde indset, at det ikke var stofskifterelateret. Hvad f...... bilder min fastlæge sig ind, hun har jo udstyret endoerne med forudindtagede meninger, så hun kan lade mig gå på lykkepiller (SSRI) og få ødelagt min hjerne! Ja, så bliver jeg måske nok mere medgørlig??? Er ikke så vild med SSRI - ikke i mit tilfælde, skal jeg huske at indskyde http://videnskab.dk/kultur-samfund/m...e-kobte-laegerhttp://

Jeg prøvede med min cortisolspyttest, viste den til endo'en, men hun afviste den blank. Men jeg fik ikke nogen forklaring på, hvorfor den skulle være mindre pålidelig end synacthentesten. Kan se i bakspejlet, at hun jo selvfølgelig kun retter sig efter, om jeg har addison eller cushing - IKKE trætte binyrer. Facit må så blive, at HUN ihvertfald ikke anerkender binyretræthed, og derfor diskuterede vi slet ikke ud fra fælles parametrer.
    Men kan da se her, at spyttest da ikke er så forhadte i det danske sundhedssystem http://laegehaandbogen.dk/default.aspx?document=1170?? Eller er det igen hypothyreosen, der dæmper min hjerne? (ellers var alle de år på universitetet, da virkeligt spildt!!)

Håber du har det godt Nielsigne, har da fulgt lidt med i debatterne på det sidste, men har slet ikke haft overskud til at indvolvere mig

Stort knus fra Ceven

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,216

Smile Sv: Fjernet skjoldbruskkirtel 2009. Trætte binyrer. Savner min kirtel...

...har da fulgt lidt med i debatterne på det sidste, men har slet ikke haft overskud til at indvolvere mig
    Kære Ceven Det skal du ikke tænke på. Dette netsted er ganske anderledes end andre fora, hvor raske mennesker "står på nakken af hinanden" og deltager med masser hver dag. Har lige kigget over på Lavkarbo og så flere hundreder indlogget samtidigt, men mens man skal spise hver dag (og gerne vil i dialog med andre om samme), er det sådan her, at dem der har mest brug for kontakt med ligestillede - er også dem, der har mindst energi til det - "ork" på norsk. Det som er vigtigst (føler jeg) er, at vi alle sammen ved at her kommer man når man kan. Det næstvigtigste så er, at vi ikke glemmer hinanden og det gør vi heller ikke. Jeg husker SÅ MANGE mennesker, der har haft sin gang her gennem årene. Mange af dem som forsvandt, de har fået det så meget bedre, at selv om man savner at høre om hvordan det går - føles det alligevel, at det er helt i orden, når dem i bedring har travlt med at indhente bare lidt af det, førhen tabte liv.... Skriv du bare når du kan. (Sorry for off topic)

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Syddanmark
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Kære Anisa

Tak for din melding. Jeg er så ked af det, og dine ord varmer altid. Føler sådan at jeg har kæmpet forgæves med de s.... læger. Ville hellere bruge tiden på at bibringe alle jer på Sonjas noget positivt. Er så træt af at skulle forlade mig på andres hjælp. Synes kun jeg er i stand til at modtage i øjeblikket.
    Men måske der er ved at blive grundlagt en lille spire til en ny tilgang til tingene. Jeg har været meget inspireret af din historie. Jeg ønsker mig brændende din styrke - jeg ved godt, at du ikke har haft det nemt (underdrivelse ) og du er, hvem du er, fordi du har gennemgået alle disse svære år. Men nu er det på tide, at jeg får noget mere mod til at turde at tage ansvar for, at den eneste, der kan få mig til at få det godt igen, er mig selv. Det er hårdt, for jeg føler en massiv angst ved det, men det er heldigvis mere angstprovokerende for mig at skulle leve på thyroxin og lykkepiller!
    Så forhåbentlig kommer min tid også, hvor jeg kan give tifold tilbage

Jeg er så taknemmelig for at have fundet dette forum, ved ikke hvor jeg ville være henne uden alle jer på Sonjas

Kram
    Ceven

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Og det værste var, at hun sad og læste op, hvad min fastlæge havde skrevet til dem; at jeg ikke kunne hjælpes videre i behandlingsforløbet før, jeg havde indset, at det ikke var stofskifterelateret. Hvad f...... bilder min fastlæge sig ind, hun har jo udstyret endoerne med forudindtagede meninger, så hun kan lade mig gå på lykkepiller (SSRI) og få ødelagt min hjerne! Ja, så bliver jeg måske nok mere medgørlig???
    Du må skifte fastlægen ud. Det der er jo et svigt uden lige. Det er også ulogisk - et paradoks, mener jeg - at have det syn på dig og så sende dig til endokrinolog. Og så fatter endo'en heller ingenting!! De er ikke dygtige nok nogen af dem. Sådan noget svineri

Sist endret av Nielsigne; 31-03-11 kl 14:57 Begrunnelse: præcisering

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Syddanmark
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Ja, Nielsigne - der er nok ikke andet at gøre. Desværre bor jeg i en lille by, så udvalget er ikke stort; kun 2 lægehuse ud over min læge.
    Min læge gav mig kun en henvisning til endokrinologisk, fordi hun ikke anede, hvad hun skulle stille op med mig.
    Da jeg i beg. af marts troppede op med voldsom svimmelhed, brain fog, hjertebanken og konstant panikfølelse, så var jeg SÅ slidt, at jeg var villig til hvad som helst.
    Jeg vil gerne selv starte på noget mindfullness, så jeg fik en henvisning til en psykiater, der har sådan et forløb. Når det er hos en psykiater skal man ikke selv betale, så det er jeg meget tilfreds med Det koster en formue hos psykolog.
    Pointen er, at når jeg kommer snøftende op til hende og snakker hende efter munden, ja så er hun sød og rar. Nævner jeg stofskifte eller binyrer, så kan jeg se, hvordan hendes irritation stiger. Benene begynder at køre på hende. Følte det samme hos endokrinologen. HVORFOR er de ikke interesserede i, at vi patienter hjælper med på sidelinjen??? Jeg er selv uddannet gymnasielærer -og jeg ELSKER at se, når mine elever tager ansvar for deres egen læring og viser interesse for mine fag. Så bliver jeg stolt og føler, jeg gør en forskel. Jeg er sgu´da ikke så unik, at jeg er det eneste menneske, der føler sådan

Kram herfra....

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Skjoldbruskkirtel - binyrer: en ubrydelig forbindelse
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 24-06-15, 17:44
  2. "Trætte" binyrer, binyretræthed, binyretretthet
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 31-10-13, 16:21
  3. Trætte binyrer og træning
    Av Honeyhob i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-01-11, 06:58
  4. Skjoldbruskkirtel - binyrer: en ubrydelig forbindelse
    Av Anisa i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 19
    Siste melding: 13-05-10, 18:28
  5. Hypoglykemi. sliter med blodsukkerfall uten å ha diabetes
    Av Knøttet i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 29-09-09, 22:32

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn