Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 30 av 30
    Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Standard Sv: Fjernet skjoldbruskkirtel 2009. Trætte binyrer. Savner min kirtel...

Sitat Opprinnelig skrevet av Ceven Vis post
    Pointen er, at når jeg kommer snøftende op til hende og snakker hende efter munden, ja så er hun sød og rar. Nævner jeg stofskifte eller binyrer, så kan jeg se, hvordan hendes irritation stiger. Benene begynder at køre på hende. Følte det samme hos endokrinologen. HVORFOR er de ikke interesserede i, at vi patienter hjælper med på sidelinjen??? Jeg er selv uddannet gymnasielærer -og jeg ELSKER at se, når mine elever tager ansvar for deres egen læring og viser interesse for mine fag. Så bliver jeg stolt og føler, jeg gør en forskel. Jeg er sgu´da ikke så unik, at jeg er det eneste menneske, der føler sådan
    Minner meg veldig om min lege dette. Er enig med det at det er helt UTROLIG at de er så lite interessert i binyrer og stoffskifte, og bare avfeier det som vås. Det er nesten facinerende å tenke på. Vil de ikke vårt beste?? Det er like mye en gåte for meg, som for deg. Takk og lov at vi i Norge har visse klinikker som faktisk anerkjenner dette. Dessverre koster de dyrt og skriver ikke sykemeldinger- det gjør fastlegen- så man må ta den håpløse og ydmykende turen innom han. Min lege er hyggelig og grei når jeg har mannet meg opp og ikke snakker så mye om plagene mine. Og når vi kommer inn på de "diffuse og uforklarlige" plagene, og at jeg går på hydrocortison, blir han vill i blikket og jamrer om at jeg må slutte på denne medisinen, og understreker gang på gang at han er HELT UENIG i denne behandlingen. Enda jeg har fremlagt data på mitt særdeles lave kortisol i døgnurin, kortisol i spyttprøver, og alle symptomene på binyretretthet. Han har jo aldri en gang forsøkt å sette seg inn i problematikken!!!! Han skjønner ikke en døyt, og uansett hvor mye jeg forklarer, avfeier han det. IDIOT! Beklager uttrykket, men som et oppegående og ressursterkt samfunnsmedlem med 8 års universitetsutdannelse blir jeg bare vanvittig provosert. Jeg kan 1000 ganger mer om tilstanden min enn han. Mulig det er det som gjør at disse legene drar ned rullgardinen?

Håper du bærer over med min lille utblåsning her- men jeg kjente meg bare så veldig igjen i innlegget ditt.

Berit

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Syddanmark
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Standard Sv: Fjernet skjoldbruskkirtel 2009. Trætte binyrer. Savner min kirtel...

Hej Bente
    Dejligt med din udblæsning Man har brug for luft.
    Ja, har virkelig tænkt meget over, hvorfor lægerne er så forstokkede (hedder det også sådan på norsk?).
    Vi (alle ikke læger) får hele tiden at vide, at vi skal dygtiggøre os, følge med, udvikle os, opnå nye kompetancer osv. Men det gælder åbenbart ikke for lægerne Tror der var rigtig mange penge at sparer for samfundet, hvis man anerkendte binyretræthed og satte ind med støttebehandling hurtigt i stedet for lykkepiller og anden psykopharmaka til stressramte og stofskiftepatienter, der ikke har det godt på thyroxin.

I Danmark taler man meget om, at alt det, der sker i USA, den udvikling der er i gang der, på et tidspunkt kommer til Europa (Danmark). Hvorfor kan vi ikke bare for een gangs skyld få lidt af de amerikanske lægers adrenal fatigue accept lidt hurtigere herover??
    Det er også fastlægen her, der skal give sygemelding. Vi har Nordic Clinic i København, der er privat. Lægerne der anerkender binyrertræthed, men jeg ved ikke, hvordan de forholder sig til binyretræthed i forbindelse med stofskiftesygdom. Det koster desværre mange penge for prøver og konsultation.

Hvordan har du båret dig ad med at få hydrokortison, BeritM? Er det en af de private klinikker i Norge, der har givet dig recept på det?

Jeg er SÅ frustreret i dag og har været lige ved at opgive det hele. Orker næsten ikke at kæmpe mere. Lad dem bare stigmatisere mig som hypokonderisk depressionsramt angstneurotiker. Men det kan jeg ikke lade ske alligevel - jeg har to dejlige drenge på 5 og 9, som jeg elsker over alt på jorden. De skal da ikke have en zombie til mor. Og hvilken rollemodel er jeg så!!!

Kram
    Ceven

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Hvordan har du båret dig ad med at få hydrokortison, BeritM? Er det en af de private klinikker i Norge, der har givet dig recept på det?
    Jeg dro til privatklinikk til en lege jeg på forhånd visste var alright. Tok spyttprøver og målte kortisol i døgnurin. Fikk hc når resultatene forelå. Min fastlege er mot det, men heldigvis har jeg denne privatlegen som er meget forståelsesfull og kjenner godt til binyretretthet. Jeg har ikke fått så mye annet ut av han enn hc og Erfa, men jeg er igrunnen fornøyd med det. På tilskuddssiden har jeg lest meg opp selv, og går til en naturterapeut som har satt sammen et kosttilskuddsprogram.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Syddanmark
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Standard

Hej BeritM
    Tak for dit svar. Jeg tror også, at det er den vej, jeg skal gå for at få Erfa. Har fået hjælp til kosttilskud ved binyretræthed, men jeg behøver en læge til at udskrive Erfa og hc....
    Det er skræmmende for mig, at skulle træde ud på denne vej (næsten) alene. Men det må gøres.

Må lige stille et spørgsmål mere...
    Hvor lave var dine kortisolværdier? Både spyt og døgnurin?

Kram til dig fra Ceven

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Question Sv: Fjernet skjoldbruskkirtel 2009. Trætte binyrer. Savner min kirtel...

Det er skræmmende for mig, at skulle træde ud på denne vej (næsten) alene. Men det må gøres.
    Hvorfor er det skræmmende for dig, kære Ceven? Du er jo i forvejen nærmest alene (om din sygdom) og det har du været længe, fremgår det klart og tydeligt af hvad du har (be)skrevet før. Det kan ikke blive værre end det har været. Hvis du er "bange" for Thyroid, kan du måske få sat det lidt bedre i relief ved at kigge på denne, satiriske tråd?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Syddanmark
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Hej Anisa
    Ja, jeg er bange, men ikke for thyroid Det er mere tanken om at skulle bryde med systemet...! Jeg har aldrig skulle forholde mig til mit helbred før på denne måde - og det forvirrer mig enormt, at jeg hele tiden får at vide, at mine symptomer er psykiske. JA, nogle af dem er klart, men dem kan jeg godt skelne fra de stofskifte/binyrerrelaterede.
    Var ved min psykolog i dag. Fortalte om mine oplevelser hos endo og lægen. Psykologen sagde, at jeg kunne være ganske rolig - jeg var IKKE hypokonder!
    Men jeg er usikker og føler, jeg har tærret for meget på min familie og mig selv i hele denne kamp . Så ja, jeg er vel bange for at tage ansvar for mig selv og mit helbred (ved ikke om det giver nogen mening ) Jeg har ALTID været den pæne autoritetstro lille pige, der gjorde, hvad der blev sagt, uanset hvad! Så thyroid er et mega oprør fra min side

Ceven

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Hvor lave var dine kortisolværdier? Både spyt og døgnurin?
    Spytt : (ref 3,5-27) tatt morgen, formiddag, ettermiddag, kveld

13.8
    8.1
    5.5
    0.8

Døgnurin: 50, ref 45-275

Legen sa spyttprøvene mine ikke var max ille, men sammenholdt med døgnurin og symptomer jeg fortalte om, fastslo han det som åpenbart at binyrene slet.

Medlem siden
    Oct 2010
    Sted
    Syddanmark
    Alder
    44
    Meldinger
    52

Har ikke været særlig aktiv herinde de sidste par år - ikke fordi jeg er blevet bedre, men har oplevet at kunne leve nogenlunde på trods af træthed og lav stresstolerance...

Jeg har nu inden for de sidste par måneder fået det rigtig skidt. Så skidt at jeg ikke kan stå på mine ben mere end 5 - 10 minutter ad gangen, jeg bliver svimmel og udmattet af bare at rejse mig fra sengen. Jeg døjer med maven; den gør ondt, og jeg har kvalme og generel ubehag. Jeg føler, jeg er sulten hele tiden, men når jeg ser på maden, får jeg madlede. Og får jeg spist noget, så kan jeg ikke spise ret meget ad gangen. Jeg bliver også utrolig træt efter, jeg har spist. Det tyder på, at jeg har for lidt mavesyre, for jeg bøvser også som en bryggeriarbejder og jeg kan smage det, jeg spiser langt op ad dagen. Jeg overvejer at få betaine for at hæve mavesyren, for efter min læge gav mig lanzoprazol mod for meget mavesyre, har jeg været virkelig afkræftet og maven er helt ødelagt.

Mit blodtryk har været lavt, tillige med mit blodsukker, så jeg er ikke i tvivl om, at det er mine binyrer, der reagere. Jeg er stadig på euthyrox, men har fået udskrevet thyroid fra Glostrup Apotek af en læge på en privat klinik, og jeg forventer at skulle starte på thyroid i denne her uge. Yderligere har jeg fået progesterongel, da jeg har nogle forfærdelige menstruationer med flere dages migræne og spændinger over det hele.

Men hele den her tilstand begyndte, da jeg i et forsøg på at komme de kilo til livs, der havde bygget sig op efter min operation i 2009, begyndte at tage min medicin til natten. Det gik egentlig ok den første uge - jeg kunne mærke, at der begyndte at ske noget i kroppen. Jeg fik lidt øget slimdannelse i halsen og lidt løsere mave samt let øget energi. Men så fik jeg af andre årsager et voldsomt udslæt på mine arme og ben, der kløede og kløede. Jeg fik Locoid 0,01%(hydrokortisoncreme) for det og endte med at smører mig næsten 3 uger på begge ben og arme med det. Lægen sagde, at det kunne jeg sagtens, da det ikke var så stærkt.
    Men jeg oplevede efter to dage med cremen at jeg fik besvær med at falde i søvn, vågnede hver morgen omkring kl. 5 med hjertebanken og fuld af energi og uden at kunne falde i søvn igen . I en periode på en lille måned havde jeg det sådan - og selv om hjertebanken var ubehageligt, så følte jeg mig egentlig godt tilpas de første tre uger og troede, at det skyldtes at stofskiftet var blevet lidt højere af at tage euthyrox til natten. Jeg tabte også hurtigt 2 kilo, så det var egentlig okay det hele

Jeg stoppede med cremen, da eksemen var gået væk næsten fra den ene dag til den anden. Uden at trappe ned! (jeg fik ikke besked derpå, og selv om jeg ved, det kan være et problem, så tillagde jeg det ikke nogen betydning, da lægen havde fortalt mig, at Locoid ikke var særligt stærkt). Tre dage efter fik jeg et voldsomt anfald af svimmelhed og sortnen og flimmer for øjnene, så jeg måtte ligge ned og holde fast i sengekanten; min krop rystede og jeg kunne ikke tænke en klar tanke, mine muskler blev svage og slappe, og jeg følte jeg var ved at blive sindssyg!
    Min læge sagde, jeg havde et panikanfald - det har jeg prøvet før, men det føltes anderledes...som om kroppen var ved at lukke ned. Under normale panikanfald bliver jeg ikke slap og afkræftet - jeg får urolig energi og føler jeg skal løbe væk. Sådan var det ikke denne gang

Jeg har nu ligget i to måneder med svage muskler, svimmelhed og hjertebanken når jeg står/rejser mig op, kvalme og brain fog, hovedpine af og på, og til tider grådlabil.

Mit spørgsmål efter denne lange indledning :

Kan man få en binyrekrise af sådan en svag hydrokortisoncreme? Og har nogen af jer erfaring med, hvor lang tid det tager at komme sig over det??

Jeg får b, c, d, og E-vitamin, selen, zink, magnesium og fiskeolie i store doser, spiser LCHF (når jeg spiser!!!) Får 100 mikrogram euthyrox om dagen.

Mine sidste blodprøver så sådan ud:

TSH: 2.4 (ref: 0.30 - 4.0)

t4: 109 (ref: 60 - 130)

t3: 1.3 (ref: 1.3 - 2.2)

Frit t4: 16.3 (ref: 9.9 - 17.7
    )
    Frit t3: 5.4 (ref: 4.3 - 7.4
    )
    Thyroidea peroxidase: 2 (ref: max 15)

Calcium-ion (fri): 1.30 (ref: 1.18 - 1.32)

kobalamin: 446 (ref: 130 - 700)

Hæmoglobin: 9.3 (ref: 7.3 - 9.5)

P-natrium: 141 (ref: 137 - 145)

P-kalium: 3.6 (ref: 3.5 - 4.4)

Total kolesterol: 5.7 (ref: max 5.0)

LDL-kolesterol: 3.6 (ref: max 3.0)

HDL-kolesterol: 1.7 (ref: min 1.0)

Triglycerider: 0.86 (ref: max 2.0)

HBA1c (IFCC): 31 (ref: max 46)

Gluc.middel(eAG): 5.3 (ref: 5.4 - 7.3)

Kram herfra

Ceven

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Hej Ceven
    Sikke en historie. Det må være dine binyrer, de protesterer, men der kan være andre elementer også, fx allergi / intolerans over for Euthyrox. Under alle omstændigheder skyldes dine symptomer sikkert, at du ikke omdanner nok t4 til t3, tænker jeg, og dit kolesteroltal fortæller også, at der er plads til mere /anden medicin. Og æh ... Hvad vejer du? Jeg spørger, fordi din dosis er under halvdelen af det, jeg selv brugte af Euthyrox. Jeg sprængte godtnok t4-rammen for at kunne slæbe mig ind i "normalområdet" hvad angår t3, men altså .... Man må jo ha det, man har brug for!? Og du har jo slet ingen kirtel, så du skal ha det hele udefra. Så 100 mikrogram lyder for mig af meget lidt uanset om man så er Euthyrox-fan eller ikke ....

Eftersom du har den forhistorie med din operation etc., kan det vel være, dine binyrer har lidt nød i meget lang tid. Så når du starter op på thyroid, må du gøre det langsomt og forsigtigt - men din mave vil sikkert være yderst taknemmelig alligevel.

Det med at tage betain behøver du ikke gå at tænke mere over - det er bare at købe noget i en fart. Du kan også købe enzymer, der arbejder for dig og bruge samtidig med. Betain tager man, hvis man har sart mave, lige efter et måltid, men ellers venter man 30-40 minutter. Ikke ta dem senere end det, synes jeg, og det står vist også på bøtten

Når maven ikke har det godt, er det umuligt at få det godt eller nogenlunde godt .... Og hvor er de åndssvage, de læger, der giver os syreneutraliserende midler, når det er det stik modsatte, vi har brug for Jeg har selv været meget syg pga. det flere gange, men jeg havde prøvet det mange gange, før det gik op for mig, hvad der egentlig skete. Det var, da min mand insisterede på at hente Coca Cola, mens jeg sad og havde kvalme og smerter og ikke kunne nogen ting. Og det virker, Coca Cola ( kun den) på for lidt mavesyre, men det er selvfølgelig ikke nogen sund kur så man må finde på noget andet. Hos Matas, naturoghelse.dk m.fl. kan man købe Valleforce (flydende) og Brot Trunk (flydende og /eller kapsler), som hver især kan hjælpe, men betain og / eller enzymer er bedst, når maven er gået helt i udu!

Man køber det i en europæisk helsekost og så ef der ikke mere bøvl med det. Ikke køb det i ikke-EU- land.

Har du forsøgt at holde Euthyrox-pause? Det gjorde jeg ind imellem, da jeg brugte Euthyrox, og sådan en pause på et døgn eller to var med til at holde mig oven vande rent psykisk, fordi jeg meget tydeligt kunne registrere, at det altså faktisk var medicinen, der gav mig så frygtelig dårlig fordøjelse med mavesmerter, vekslende afføring, kvalme etc. etc. Lige så snart, jeg tog medicin igen det tredje døgn, kom problemerne tilbage. Efter få dage på thyroid stoppede det. Men jeg bruger stadig betain og / eller enzymer ind imellem, fordi jeg synes, det er behageligt, og så bilder jeg mig ind, at det er godt for optagelsen af medicinen også

Du spørger om det med locoid-cremen, og jeg har ikke forstand på det, men jeg husker i hvert fald, at nogle herinde har erfaringer med at bruge binyrebarkcreme som tilskud --- om ikke andet så for at teste, om set er noget, der gør en forskel. En enkelt herinde gjorde den erfaring med nogle bestemte stikpiller mod hæmorider, at binyrebarken i dem ændrede alt radikalt til det bedre ved brug, og nu har hun vist fået recept på dem af en anden - privat - læge af samme grund. Jeg skal se om jeg kan finde nogle links til dig om emnet.
    Man kan tage binyrebark som tilskud på andre måder, fx som man bruger thyroid, så man får et frysetørret tilskud .... Jeg bruger selv disse http://www.ultimatebalance.co.uk/sho...eaturesdetails Jeg har købt dem i en version er uden vitaminer etc., dem tager jeg selv ved siden af som jeg plejer. Men ellers er den magen til. De virker stille og roligt men ingen tvivl om at de gør det ... Jeg har valgt lige det mærke fordi binyrebarken kommer fra New Zealandske får, og det føles lidt mere sikkert, eftersom der aldrig har været Kreutzfeldt-Jacobsen syge der, i modsætning til fx USA. Og det er tabletter, ikke kapsler, og meget nemme at fordøje, tager dem med lidt mad.

Jeg føje til min smøre her, at der bestemt er andre på forummet, der har ufatteligt meget mere styr på det med binyrer, end jeg selv har - tjek underforummet om binyretræthed

Nielsigne

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Måske nogle ting, du kan bruge i denne tråd - om renin, aldosteron, konvertering t4 til t3:

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Ja... efter jeg kom godt i gang med Thyroid, faldt mit FT4 til 1/3 del under nederste ref.område og forblev dernede. Derimod T3 blev ved med at stige, til det blev ganske lidt over øverste ref.område og ligeledes forblev det deroppe. Og således lever jeg og lever godt med så lidt T4, og så rigeligt med T3 - på 4. år. Og alle (jeg kender) som er i behandling med Thyroid, fremviser lignende erfaringer.

Det er Mumimammas konvertering af T4 til T3, og årsager til at den er så lav, som Schiøt burde bekymre sig om i stedet for. Tror han at et skud syntetisk T4 vil hjælpe på Mumimammas T3? I don't think so. Det er ikke det lave T4 men det lave T3 som gør Mumimamma hypothyroid, foruden fortsat bestående mangel på udredning af gåden om det lave aldosteron i forhold til det lave renin. Det bliver spændende at se, hvad det syntetiske progesteron vil gøre med renin/aldosteron forbindelsen. Lykke til Mumimamma.
    Om brug af creme med binyrebarkhormon /hydrocortison bl.a. her
    Sitat Opprinnelig skrevet av Babe Vis post
    Jeg har de sidste par dage forsøgt med hydrocortison creme (håndkøb 1%) og er gået fra at være zombie der kun kunne sidde med computeren eller sove til stadig at være dødtræt, men rent faktisk får udrettet praktiske ting
    Jeg har smurt mig med ca. 2-3 cm (tynd stribe trykken ud af tuben) 3 gange dagligt med ca. 4 timers mellemrum.
    Men jeg har altså ingen anelse om hvad det svarer til i mg. og hvor meget jeg maks. må bruge så jeg håber en af Jer kan hjælpe.
    Og hvor lang tid må jeg bruge cremen? På indlægssedlen står der 4-6 uger, men jeg går ud fra at det er anderledes når man bruger cremen som binyrestøtte?
    Læs også Hansens svar lige efter etc.

Det kan virke mærkeligt, at du så får den der heftige reaktion på locoid, Ceven, men omvendt er det måske meget logisk, når du ikke har mere t3 at gøre med, end du har

Nielsigne

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Skjoldbruskkirtel - binyrer: en ubrydelig forbindelse
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 24-06-15, 17:44
  2. "Trætte" binyrer, binyretræthed, binyretretthet
    Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 31-10-13, 16:21
  3. Trætte binyrer og træning
    Av Honeyhob i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 21
    Siste melding: 19-01-11, 06:58
  4. Skjoldbruskkirtel - binyrer: en ubrydelig forbindelse
    Av Anisa i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoer
    Svar: 19
    Siste melding: 13-05-10, 18:28
  5. Hypoglykemi. sliter med blodsukkerfall uten å ha diabetes
    Av Knøttet i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 29-09-09, 22:32

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn