Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 28

Tråd: Frustrert

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    12

Standard Frustrert

I 2010 har jeg gått opp 12 kg, til tross for sunt kosthold og mye trening (3-4 ganger i uka).
    Begynte i mai 2010 på Grete Roede kurs, gikk to kurs med en vektnedgang på 800g på 16 uker.
    I oktober 2010 begynnte jeg å trene hos personlig trener. Hun mente åpenbart at det var noe med stoffskifte mitt. Like etter jeg begynte hos PT tok en ergosperimetri test som viste 0 % i fettforbrenning, og at jeg forbrant mest med en puls på 120-125 (rolig gå tempo).

Dro like etter denne testen til legen hvor jeg fikk påvist lavt stoffskifte. Begynte da med 50mg og økte til 100mg i slutten av desember. Testene i dag viste at alt var ok Fritt T4 20,6 og TSH 0,06.

Fra da jeg begynte hos GR i mai til nå har jeg lagt på meg 4 kg til.
    Jeg leser her inne at GR er bannlyst, uten at jeg skjønner helt hvorfor.
    BMI'en min er på 27,7 så jeg må helt klart gå ned en del kilo.

Hva slags diett/kostholdsomlegging har dere best erfaring med? Jeg har prøvd LCHF en periode, men jeg blir kvalm og kaster opp. Jeg liker virkelig ikke fett.
    Er Fedon et bra sted å begynne? Eller aboslutt ingen karbo?
    Hadde helt klart gått på LCHF om jeg hadde klart alt fettet.
    Jeg lever i en ganske hektisk hverdag (med my resing i jobb), og er derfor avhengig av mat som ikke krever altfor masse planlegging.

Jeg trener 3 ganger i uka.

Trenger virkelig råd!

Ble lang dette er..

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Standard Sv: Frustrert

Heisann:-)
    Det beste rådet jeg kan gi deg, er vel at du først og fremst finner ut om stoffskiftet ditt er godt nok regulert. Har du noen symptomer ellers i tillegg til at du legger på deg? Ift. maten kan jeg helt kort anbefale at du øker mengden proteiner i kosten og at du spiser veldig grove kornprodukter hvis du ikke orker fett.. Ellers går det jo an å blande inn rømme og smør i gryter osv hvis du ikke helt har gitt opp det med fett enda.. Men det har du kanskje prøvd? Kluet er i hvertfall så lite karbohydrater som mulig i kosten, og at det er karbohydrater som er så langsomme som mulig evt.
    Uansett er det absolutt viktigst å få fart i stoffskiftet først. Har du fått målt ft3?
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Jeg tar endel fett i form av kapsler, kosttilskudd. Holder meg til CLA og kokosfett akkurat nå. Har også tatt omega 3 i form av kapsler, eller tran kapsler. Årsaken til at få her inne er tilhenger av Grethe R er at dette ikke er kostholdsanbefalinger som er bra for et lavt stoffskifte. Du er jo selv et levende eksempel på at det ikke fungerer. Vi trenger mindre karbohydrater og mer proteiner og fett.

Din avsky mot fett er forståelig. Vi er inpodet med morsmelka at fett ikke er bra for oss, og dette er en vedtatt sannhet fra norske helsemyndigheter. Det er vanskelig å snu en slik tankegang, men jeg tror det må til hvis man skal ned i vekt.

Fett og proteiner er enkelt å lure inn i mat. Selv baker jeg egne brød og rundstykker helt fri for hvitt mel hvor jeg tilsetter cottage cheese (proteiner) og mye kokosolje (fett som er veldig heldig for lavt stoffskifte).

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    12

Jeg tror FT3 ble målt, men fikk ikke vite da jeg ringte.
    Jeg forstod det sånn at stoffskifte mitt var normalisert nå? Betyr ikke det at jeg skal kunne gå ned i vekt?

Jeg skal prøve meg litt på LCHF til uka. Starte med å bake noen rundstykker i morgen.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Bindi Vis post
    Jeg forstod det sånn at stoffskifte mitt var normalisert nå? Betyr ikke det at jeg skal kunne gå ned i vekt?
    Jeg har aldri gått ned i vekt pga stoffskiftebehandlingen alene og jeg skjønner godt at det er ikke det du forventer heller siden du har forsøkt både Grethe R og trening. Men på dette forumet finner du masse godde råd om kost, trening og livsstil. Levaxin kan faktisk virke vektøkende, men på den andre side så kan også lavt stoffskifte være vektøkende. Det hadde vært interessant å vite hvordan du føler deg ellers. Om behandlingen din er optimal for deg, kan etter min mening IKKE leses av på en blodprøve.

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    12

Tror ikke jeg skal lese mer, blir helt svett at alt det ulike det står.
    Etter jeg begynte på medisiner har jeg følte meg mer opplagt, men blir veldig sliten og trøtt når det skjer mye (møter over døgn, hotell overnattinger o.l). Da bruker jeg lang tid på å hente meg inn igjen...

(Jeg fikk påvist ME i 2006, var sykemeldt det året. Har ikke vært sykmeldt en eneste dag siden det.)

Sliter veldig med hukommelsen, fryser lett ellers er alt ok (har ikke hat tid til å kjenne så nøye etter :P)

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Vil bare dele mine tanker og min erfaring med deg. Jeg har ikke forsøkt noen spesiell diett i forhold til å gå ned i vekt. Jeg har spist mindre måltider og hyppigere. Jeg har også hatt fokus på mindre sukker. Jeg kan altså som før stoffskifteproblematikk ikke kose meg med sukkerholdige saker som jeg tidligere gjorde hver dag. Jeg har kuttet ut brus og erstattet det med vann og spiser kun en sjokoladebit av og til og ikke en hel sjokolade hver dag som tidligere . Skeier jeg ut på dette området kommer kiloene raskt på.

Jeg lever ikke aktivt slik som du ser ut til å gjøre, så jeg har kun i perioder hvor kroppen har tillatt det bedrevet moderat aktivitet (gjerne gåturer). Jeg har også justert noe på inntak av karbohydrater i forhold til hvilket aktivitetsnivå jeg har.

Jeg ger noe mer tid for å stabilisere seg. Du har vært lav og man vet trolig ikke hvor lenge? Det at blodprøvene nå viser verdier som skulle bety at stoffskiftet ser greit ut, betyr ikke at kroppen er helt på samme sted. Min erfaring er at den henger etter og kan trenge måneder før den drar nytte av medisin. Det er relativt kort tid siden du økte Levaxin til 100 pr dag og vektøkning er en kjent faktor ved lavt stoffskifte og også etter oppstart med Levaxin. Jeg tror derfor at fokus på et kosthold du orker å leve med hver dag, fortsatt trening og tiden vil hjelpe deg ned i vekt. Hva som fungerer med tanke på kosthold er svært individuelt, så dette er bare mine erfaringer.

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    12

Tusen takk Eirin, for et nyttig innlegg.

Det eneste er at jeg er desperat for å gå ned i vekt. Det er ikke viktig for meg å tappe alle de 12 kg, eller å bli tynn. Men å trives med meg selv, føle meg vel. Det er viktig for meg.

Jeg startet i dag på litt LCHF aktig kosthold, så får jeg se hvor lenge jeg klarer. Trives dessverre best med GR, mager mat og trening. Det hjelper jo lite når det ikke fungere...

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Bare hyggelig Bindi

Jeg forstår deg så godt. Jeg har alltid vært slank og ble tilskuer til at kroppen plutselig helt levde sitt eget liv. Vekten økte og økte og jeg hadde ikke overskudd til trening. Jeg måtte derfor se på kostholdet i starten, sammen med å få stoffskiftet opp ved hjelp av medisin. Etter 1 og 1/2 år hadde jeg lagt på meg nesten 20 kilo og jeg var frustrert, ikke bare på grunn av dette, men også mangel på energi og andre symptomer sykdommen ga.

Jeg spiste for sjelden og jeg fikk i meg for mye sukker. Der begynte jeg. Etterhvert kom det litt energi i og med at stoffskiftet stabilerte seg og jeg kunne gå i gang med turene mine. De var korte i starten, men ble etterhvert lengre og flere. I dag er jeg tilbake i din vekten jeg trives med. Men det finnes ikke rom for utskeielser lengre .

Det kan hende GR vil fungere bedre for deg på et senere tidspunkt, jeg vet ikke. Jeg håper du finner veien å gå for igjen å trives med og i kroppen din.

Medlem siden
    Feb 2011
    Meldinger
    12

Hvor lang tid brukte du på å nå trivselsvekten? og det klarte du med vanlig kosthold og litt trening?

Jeg ser at det skrives her inne at karbo i kosten ikke vil fungere for vektnedgang når du har stoffskifteproblemer.

Jeg er veldig fersk i dette med lavt stoffskifte, og trodde at når legen sa at det var "normalt" at det ville hjelpe meg å gå ned i vekt. Vil det da si at det vil ta enda lengre tid?

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Ny og frustrert:-)
    Av Aina i forumet Presentasjoner
    Svar: 5
    Siste melding: 07-10-10, 16:13
  2. Frustrert!
    Av cirstyn i forumet Frustrert og lei
    Svar: 7
    Siste melding: 05-06-10, 22:26
  3. Frustrert !
    Av benita i forumet Graves sykdom