Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    58
    Meldinger
    109

Standard Fra lavt til høyt

Hei!

Jeg har Hashimoto med TPO på over 1300, dette har jeg hatt i 4 år. Begynte med Levaxin for ett år siden, da var TSH på vei opp (3,5) og FT4 på vei ned (13).
    I året som har gått har jeg vært veldig plaget av muskelstivhet/smerter. Har egentilg følt at jeg ikke tåler Levaxin. Formen har vært "halvveis" til tross for TSH rundt 0,01 og FT4 på 22.

Den siste måneden har imidlertid muskelstivheten blitt værre, hvilepulsen er rundt 100, jeg er hes og skjelver. Har også rast ned 6 kg på to mnd.

Fikk nylig svar på stoffskifteprøvene og nå ligger TSH under 0,01 og FT4 60. Jeg fikk sjokk men er også utrolig glad for at det ble funnet en årsak til at formen er så elendig for tiden.

i går ble jeg satt på Neo Mercazole 4x20 mg/dag og Betablokker. (Jeg sluttet med Levaxin for to uker siden).

Kan Levaxinbruken ha ført til hyperthyreose, eller har jeg høyt og lavt om hverandre??

Hvor lang tid kan det ta før jeg merker bedring?

Hilsen Gekko

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Fra lavt til høyt

gekko, bruker du selen? Selen skal dempe antistoffene. Bruk det fast. Jeg bruker 100 mg hver dag. Nå har mine antistoffer gått opp fra under <20 til nesten 270, derfor har jeg nå økt til 200 mg. Jeg har lest at maksdose er 400 mg selen pr dag. Få sjekket selen neste blodprøve,

Å gå over til Thyroid skal også hjelpe på å få ned antistoffer.

jeg kan ikke så mye om det du sliter med. har du Graves? Da kan det jo hoppe. det er jo flere her på forumet, Carro, blant annet, som hopper og spretter mellom høy og lav. det må være veldig slitsomt
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    58
    Meldinger
    109

Standard Jeg har Graves og Hashimotos

I dag fikk jeg melding fra fastlegen min om at jeg har TRAS antistoffer på 28 og at jeg har Graves. De siste årene har jeg hatt anti TPO på over 1300. Jeg tok ultralyd av kjertelen for to uker siden og har en kraftig Hashimotos thyreoiditt.

Mulig dette er grunnen til at jeg har hatt så fryktelig vonde og støle muskler det siste året.

Er det noen som kan forklare hvordan man kan ha antistoffer for både høyt og lavt på en gang og hvordan prognosen min er?

Hilsen Gekko

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Jeg har Graves og Hashimotos

Hei Gekko!

Jeg kan ikke så mye om det du sliter med, har du lest sidene til http://www.elaine-moore.com/MyArticl...4/Default.aspx

Hun skriver om Graves og antistoffer. Kanskje du kan finne noen svar på spørmålene dine der? Det høres slitsomt ut å hele tiden bevege seg mellom høyt og lavt. Kanskej du kan ha nytte av å komme til en spesialist som kan mer enn fastlegen din? Kanskje du kan henvises videre?

Klem

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    58
    Meldinger
    109

Standard Graves utvikling

Har nå vært hos endokrinolog og stoffskiftet er fortsatt høyt. FT4 er 45. Øynene er nå innvolvert og jeg skal bruke Prednisolon 30 mg hver dag. Dobler dosen med Neo og håper det senkes. I natt fikk jeg vondt i halsen og blodprøvene viser en infeksjon. Har fått antibiotika. Jeg som sjelden bruker medisiner bruker nå: Betablokker, Neo Mercazole, Prednisolon, antibiotika, + noe som hindrer be skjørhet, og Losec som hindrer mavesyreplager pga alle tabelettene. Planen videre er Block / Replace med Neo og Levaxin. Pga øynene må jeg ikke bli for lav. Nå er jeg utrolig sliten av det hele. Håper på bedring snart. Når endoen sier at det ikke må bli for lavt, hva vil de prøve å holde det på da?

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    58
    Meldinger
    109

På Gravesforumet er det ikke mye aktivitet.. Tar en liten oppdatering jeg.

Har vært hos endoen i dag. FT4 er nå 28, FT3 er 9. (Begynte med godt over 60 og 14). Skal fortsette med Neo 40mg pr dag, betablokker og 20mg Prednisolon. Jeg har altså brukt over fire uker på nedgangen.

Ny kontroll om 14 dager, da regner han med at jeg er klar for "Block & Replace". Han vil ha FT4 på rundt 20 og TSH 0,02/ikke målbar. Dette er for at ikke øynene skl bli værre.

Jeg hater Prednisolonen, blir sulten som en ulv og må hele tiden passe på å ikke spise unødig. Men tanken på at den hjelper er god..

Noen med tips til hvordan man kan unngå å gå opp pga den uten å "sulte ihjel"?

Hilsen Gekko

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Det høres slitsomt ut med øynene dine, Gekko! Å bevege seg mellom høy og lav høres ut som en tøff tur med karusell....

Om mat og sultfølelse, da er det bare å hive seg på lavkarbo da, om du ikke vil gå opp i vekt? Minst mulig karbohydrater, kutt ut brød, poteter og ris. Spis i stedet masse fisk, kjøtt, fett og grønnsaker. 1 frukt eller ingen frukt hver dag. Ikke sukker, ikke alkohol.

Søk på lavkarbo her på forumet og ellers, så dukker det opp mange fine oppskrifter.

Du kan grille kjøttbiter på spidd, souvlaki på gresk, og spise gresk salat med ooliven og fetaost. Det er fin lavkarbomat! Egg er flott lavkarbomat, ost og andre meieriprodukter uten sukker det samme.

Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Kongsvinger
    Meldinger
    55

Sitat Opprinnelig skrevet av Gekko Vis post
    På Gravesforumet er det ikke mye aktivitet.. Tar en liten oppdatering jeg.

Har vært hos endoen i dag. FT4 er nå 28, FT3 er 9. (Begynte med godt over 60 og 14). Skal fortsette med Neo 40mg pr dag, betablokker og 20mg Prednisolon. Jeg har altså brukt over fire uker på nedgangen.

Ny kontroll om 14 dager, da regner han med at jeg er klar for "Block & Replace". Han vil ha FT4 på rundt 20 og TSH 0,02/ikke målbar. Dette er for at ikke øynene skl bli værre.

Jeg hater Prednisolonen, blir sulten som en ulv og må hele tiden passe på å ikke spise unødig. Men tanken på at den hjelper er god..

Noen med tips til hvordan man kan unngå å gå opp pga den uten å "sulte ihjel"?

Hilsen Gekko
    Hei

Er ny med Grave's jeg også og ville bare høre hvordan det gikk med deg og hvordan du opplever sykdommen?

Jeg skulle bare på rutinekontroll som vanlig, men følte at jeg hadde mer spørsmål denne gangen for jeg har gått og hangla siden jul. Stivere og stiver muskler i nakke og skuldre og svimlere og svimlere ble jeg, og så trøtt og sliten støtt. Følte meg mer nervøs og usikker også og skjønte ikke d helt.Både i kropp og bak øya. I starten på juni var mine prøver Ft4 28, Tsh 0,01 Anti-TPO 1300+ og TRAS 7,4. Ft3 har aldri blitt målt. Nå på lørdag viste prøven at TRAS var gått ned til 5,6 og Ft4 var gått opp til 45.
    TRAS går tydeligvis ned uten med også.

Kutta ut røykinga og spiste glutenfritt i starten(3 uker, begynte med vanlig grovt brød igjen) og ikke lettbrus heller. Tar tilskudd av selen, magnesium og C-vitamin.Fikk råd om det her og kanskje det har vært med på å senke TRAS, hvem vet.

Jeg gikk i 5 uker og venta uten behandling og trodde jeg skulle klikke, fikk betablokker og fikk beskjed om å ta 1 om dagen men det ble fort for lite ja.

Synes du har større dose av Neo enn meg og hva er årsaken at de gjør det? Jeg tar 2x10 pr dag. Og når det hadde kommet seg ned til Ft4 rett under ref skulle jeg starte på Levaxin i tillegg.Han sa den gir minst bivrkninger. Men begge metodene er block and replace eller?

Hva slags øyesymptomer og plager har du. Jeg har høyre øye som er litt mer "våkent" og har fått litt synsforstyrrelser slik at jeg må blunke mer for å se klart på avstand. Om det tilhører sykdommen eller om jeg må justere linsestyrken min er uvisst men skal til optiker å sjekke d på mandag. Han sa at det ikke var nødvendig med medisinering før det ble verre enn det hvertfall.

Kjenner sjøl at dette har gjort meg engstelig og syns jeg finner noe nytt som ikke er normalt hele tida. Finnes gøyere ting ja.. :(

Håper du har blitt i bedre form hvetfall og håper du vil dele litt med meg.

Ha en fin kveld

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Fikk du noen svar på spørsmålene dine hos legen du var hos?

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    58
    Meldinger
    109

Hallo!

Jeg tar Neo 5mg x 6 fire dager i uken, og 5mg x 4 tre dager i uken. I tillegg tar jeg 100µ Levaxin daglig. Jeg startet med FT4 på nesten 70 og TRAS på 28. Neodosen må være så høy for å holde min FT4 på rundt 20. Jeg får altså Block&Replace behandling.

Uansett - nå føler jeg meg bedre. Har sluttet med Prednisolon og Betablokker og har begynnt og løpe igjen. Nå kjenner jeg endelig at jeg bygger opp formen - ikke bare "holder ut". Trodde ikke det var mulig med den formen jeg hadde for 4 mnd siden.

Jeg har også AntiTpo på >1300, har hatt det i flere år. I følge endoen min er det grunnen til at jeg har hatt så intense verkende influensalignende smerter i kroppen. På det værste var det så intenst at det "suste" i kroppen. Kan ikke forklare det annerledes. Pluss veldig stiv i musklene.
    Andre kan visst leve ett helt liv med høy AntiTpo uten symptomer så da er vel dette individuellt.

Mine øyesymptomer begynnte med tørre øyne samtidig som de var rennende. De ble ble større og øvre øyelokk begynnte og trekke seg oppover. Øyelokkene får en adrenerg overaksjon. 1-2mm i mitt tilfelle. Man ser altså noe av sclera ("det hvite") mellom hornhinna og øvre øyelokk. At man føler press bak eller får dobbeltsyn kommer senere i prosessen. På meg stoppet det heldigvis pga at stoffskiftet gikk ned og at jeg samtidig brukte Prednisolon.

Ønsker deg god bedring og ikke mist troen på at du blir bedre!

Sist endret av Gekko; 15-07-11 kl 09:51 Begrunnelse: trykkfeil

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Fra høyt til lavt
    Av Pebles i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 32
    Siste melding: 11-11-11, 10:16
  2. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 09:55
  3. både for høyt og for lavt?