Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11

Tråd: Parestesier

Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sor-Trondelag
    Meldinger
    61

Standard Parestesier

Hei

For 3 måneder siden ble jeg helt nummen i lillefinger og ringfinger på venstre hånda. Jeg tenkte at det nok var stress, så jeg lot det bare være. Men nå er fingrene ytterligere nummen, og jeg har prikking i beggen hender, samt begynner å bli nummen på ringfingeren på den andre hånden. De siste dagene har det prikket/ brent betydelig under føttene.

Veldig redd for at det skal være nevralgi, men håper det skyldes at det har vært mye stress de siste månedene og derav betydelige muskelspenninger.

I den venstre armen mente legen min at det var sannsynlig at dette gjaldt klem på nerven c8, fra nakke/ skulder område. Men var usikker på resten.

Jeg er redd og lei meg.

Synes det har vært nok sykdom og lidelse, og som mamma til en liten gutt er det så viktig å forstett tilfriskningen som jeg har følt jeg har gjort med Erfa tyroid.

Noen som kjenner seg igjen i vedvarende prikking/ nummenhet?

Mvh.

Vilje

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,359

Standard Sv: Parestesier

For nogle år siden havde jeg symptomer, der minder om det, du beskriver her. Det var undersiden af mine fødder, der var tæt på at være ubrugelige om morgenen, fordi de dels næsten ikke kunne bevæges /støttes på, dels var ømme og prikkende nedenunder. Efter en times tid holdt det dog op. Det forsvandt, da jeg fik medicin (Eltroxin, parallel til Levaxin). Da jeg efter et par år fik behov for en del mere medicin, kom det tilbage. På det tidspunkt var jeg ikke klar over, at også dette kan være forårsaget af problemer med stofskiftet, men det er konklusionen, når jeg ser i bakspejlet, eftersom det efter øgning af dosis holdt op igen.

Hvis det har med stofskiftet at gøre, skal du måske have mere medicin eller gøre et eller andet godt for optagelsen (fx noget med kosten, eller måske (større) tilskud af d3-vitamin?) Måske trænger du til mere b12-vitamin. Eller måske har det at gøre med binyrerne?
    Håber, du finder ud af noget snart, for det er da hårdt for psyken at gå og spekulere. Jeg har en veninde, der sidste år havde mange sære og voldsomme symptomer. Det var sådan, at hendes læge mente, hun kunne have sklerose. Heldigvis var hun ikke syg som sådan men havde for lidt af både b12 og d3. I løbet af et par måneder var hun helt sig selv igen.

Når man har for lavt stofskifte, må man ligge højt i fx b12- og d3-lageret, men mange læger overser dette.

Nielsigne

Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sor-Trondelag
    Meldinger
    61

Huff ja, håper det ikke er noe annet enn reaksjoner som vil passere, enten knyttet til stoffskifte eller stress.

Takk for svar.

skal forsøke å finne de siste blodprøvesvar, slik at jeg kan få litt hjelp av dere her inne til å se på hva de betyr : )

Takk.

V

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Så merkelig at dette kom opp akkurat i dag - nå når jeg begynte å lete etter en forklaring på mine rare symptomer!
    Det var i forrige uke at det begynte å svi slik i tuppen på høyre tommel. jeg var akkurat ferdig med å lage middag, så jeg trodde selvfølgelig først at jeg hadde brent meg. Men skjønte fort at det hadde jeg ikke. Det forsvant litt etter en stund, for så komme tilbake utpå kvelden, og da også med en antydning til svie i en annen finger og inn i hånden.

Siden har det kommet og gått og omfatter flere fingre. Og i går og idag syns jeg faktisk at jeg har kjent en liten antydning i den andre hånden og svie og prikking under føttene også. Så da spørs det om det er det samme som dere skriver om, og om det rett og slett er et stoffskifteproblem. Jeg har også lite kortisol, så kanskje det er det som forårsaker denne plagen? Jeg har også i flere mndr kjent noe lignende i høyre armhule, og nå kjennes det ut som det går en "tråd" med svie fra armhulen, nedover armen og ned til finrene. Kanskje innbilning - eller kanskje ikke?
    Om det er flere som har kjent dette, så fortell, fortell....

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Helt kjente symptomer for meg iallefall. Brennende sviende flekker på armer og lår og legger. Smertefullt å ta på. Og varme vonde føtter fingre og tær.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

En liten trøst at også andre sliter med lignende symptomer! Jeg begynte nesten å lure på om jeg har fått både MS og hjernesvulst. Men får vel slå fra meg MR-undersøkelse nå da

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
    En liten trøst at også andre sliter med lignende symptomer! Jeg begynte nesten å lure på om jeg har fått både MS og hjernesvulst. Men får vel slå fra meg MR-undersøkelse nå da
    Jeg var overbevist om at jeg hadde fått bløtdelsrevmatisme

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    38
    Meldinger
    309

Så betryggende å lese denne tråden..!

Jeg har også hatt parestesier, er ikke det en unormal følelse i huden? Hos meg kjennes det ut som kiling i huden, akkuratt som noen tar på huden min, hatt det mest i bena, i skrittet og over hoftene, men også på hodet og i ansiktet.

Dette har bekymret meg VELDIG, blir veldig redd når jeg kjenner det og tror jeg har MS. (Tatt MR og nevrologsik undersøkelse - uten funn)- så dette kan ha sammenheng med stoffskiftet og kanskje D3 mangel?
    Lavt stoffskifte etter graviditet i 2009

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    37
    Meldinger
    32

Jeg har dette nesten hver eneste natt - lillefinger og ringefinger prikker og jeg våkner uten følelse i dem.
    Jeg har ikke fått påvist lavt stoffskifte, men s-Anti-PTO positiv og for høy TSH, så er vel "subklinisk hypothyreose". Jeg har masse parestesier over hele kroppen,men verst på beina, fasciklulasjoner overalt hele døgnet og smerter som flytter på seg, og har vært under mistanke for div nevrol sykd. Men tror seg det er noe autoimmunt. Lupus har også vært mistenkt. Jeg er også mamma til en liten gutt og det er kjempevanskelig når en ikke er frisk. Jeg er veldig bekymret og har ikke fått svar eller hjelp. Er du bedre nå? Hva har evt hjulpet tror du? klem

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Exclamation Sv: SVÆRT plaget av parestesier, fascikulasjoner overalt og smerter som flytter på se

Sitat Opprinnelig skrevet av Kiwi123 Vis post
    Jeg har i snart 10 mnd vært SVÆRT plaget av parestesier, fascikulasjoner (leamus) overalt og smerter som flytter på seg.
    Relatert: anbefales å lese tråden om Ataxi
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Side 1 av 2 12 Siste

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn