Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 40
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: Fascikulasjoner

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Kanskje rexxy69 er innom en dag og leser tråden Blondie. Det er ikke av så stor viktighet at jeg ønsker å bry rexxy69 på privaten. Jeg tar både magnesium og kalsium i et ca forhold 1:2 og satser på at det i hvertfall ikke steller til noe ugang
    Hei Eirin - skrev et langt svar til deg i går - glemte selvfølgelig å kopiere det ut så det ble borte. Skal forsøke igjen.
    Alt du har fått av Anisa er kjempeviktig - ta med deg det. Har noen tillegg.

For å oppsummerer litt har du hatt vandrende muskelsmerter og muskelrykninger siden nov 10 - omtrent samtidig som det ble målt kalsiummangel - du var til tannlege og fikk flourfylling - og klarer å google opp at symptomene passer til ALS.

For å utelukke ALS (som er en ekstrem sjelden diagnose) men allikevel for å fjerne redselen - (slik har en tendens til å sette seg fast) skal du be din lege om å sende deg til EMG - Elektreomyografi - sjekker elektrisk aktivitet i muskler - gjøres ofte sammen med elektronevrografi for å sjekke el. akt. i nervebaner. EMG gir sikreste patologiske funn ved ALS, men kan også fortelle deg noe om muskelrykningene.

Så lurer jeg litt på hva legen ser etter. Det ser ut som det er tatt "standardprøver" og at det også tanken videre. Det er et viktig punkt for å finne ut hvorfor siden du har målt kalsiummangel. Det er rett sjelden med kalsiummangel med kostholdet vi har i denne delen av verden. Jeg tenker derfor noe i retning av å finne ut hvorfor du har en kalsiummangel - for å forklare hvorfor må jeg si noe om hormonell regulering av kalsiumomsetningen og organer som deltar.

KalsiumIONER Ca2+ (elektrisk ladet) fungerer som intracellulært signal for muskelkontraksjon og som intracellulær budbringer i transmembrane overføringssystemer. TSH, TRH, Gn-RH og adrenalin er eksempler på hormoner som via sine reseptorer aktiverer signaloverføringssystemer og bruker Ca2+ som intracellulær budbringer.

Kalsium sirkulerer i blodet i tre former:
    Fritt Ca2+ (50%)
    Bundet til plasmaproteiner (40%)
    Bundet til anioner (negativt ladede ioner) som karbonat og citrat

Det er de frie Ca2+ ionene som har biologisk virkning. Derfor det skal måles ionisert kalsium på blodprøvene.De som er bundet kan ikke diffundere ut av kapillærene og taes opp i cellene.

Grunnen til at jeg henger meg litt opp i at du har lav kalsium er at en ekstracellulære konsentrasjonen av Kalsium i kroppen er ekstremt stabil - variasjon +/-2%. Det er viktig for nervenes og musklenes funksjon. Reduseres konsentrasjonen 30% blir nerver og muskler veldig lette og stimulere og man kan få kramper. (og en haug av andre problemer)
    Økning er også farlig - vanskeligere å stimulere og muskellammelser og pustevansker kan oppstå.

Når jeg sier standard blodprøver over - er det fordi jeg ikke ser noe til prøver som vuil si noe om kalsiumreguleringen din og hvordan dine biskjoldbrukskjertler fungerer, samt nyrer, beinvev og tarm som er de primære organer i kalsiumreguleringen. (samt se over av TSH og TRH også påvirkes av kalsiumkonsentrasjon)

Mener du må sendes til en grundigere utredning eller iallefall få målt nivåene av hormonene - PTH, Vit. D3 og (kalsitonin - kommer tilbake til.)
    Sekresjon av PTH reguleres av den ekstra cellulære konsentrasjonen av Ca2+. Redusert Ca2+ konsentrasjon fører til økt PTH- sekresjon og omvendt.

Hypoparatyreose slår meg før ALS - ikke for å skremme deg, men legen har kanskje ikke tenkt på denne diagnosen (som også er sjelden), men kan oppstår etter operasjon av minst 3 av de 4 biskjoldbrukskjertlene eller ved redusert produksjon av PTH (gjerne pga. autoimmun betennelse). Resultatet blir redusert Ca2+ konsentrasjon i blodet som gjør at nerver og muskler blir lettere å stimulere slik at det oppstår muskelrykninger/kramper.
    Akutt behandling består i å tilføre kalsium og D3. Kalsium øker Ca2+ absorpsjonen fra tarmen og frigjøring til beinvev.
    Du må få tatt disse prøvene - iallefall for å utelukke.

Uansett fortsett å ta kalsium og magnesium. Som Anisa sier gjerne litt mer Mg enn Ca. Jeg bruker å forholde meg til 1:1 siden vi får i oss ganske mye kalsium i kosten. Det er stor uenighet på området - og relativt lite vitenskapelig litteratur på markedet, spesielt vedr. Magnesium. Alternativ litteratur er det ganske mye av. Vet ikke hvor mye jeg skal skrive og tror kanskje jeg har skrevt det før men kalsium og magnesium behøves i 1:1 balanse. Selv om det sjelden er et problem vil for mye magnesium få biskjoldbrukskjertlene til å stjele kalsium fra beinvevet. Andre veien er ofte ett større problem for lite magnesium får biskjoldbrukskjertlene til å dumpe kasium via urinen og kvitte seg med.
    Det er vanskelig å få målt magnesium - magnesium finnes hovedsakelig inne i cellene - så blodprøvene som blir tatt i Norge er av liten verdi. Det går å få målt inne i cellene men kjenner pt. ikke til at det blir utført i Norge.

Kommer alt fra tilskudd er jeg enig med Anisa. (litt mer Mg enn Ca) Ellers har jeg ingen yttligere kommentarer enn Anisa. vedr. andre vitaminer osv.

Pass på typen Kalsium og Magnesium du tar som tilskudd. Kombinasjonspreparater er vanligvis helt OK så lenge begge er aspartat eller citrat. Bruk i kapselform - noen tilskudd er så hardyt presset at de ikke løser seg opp i magen. Man trenger magesyre for å absorbere kalsium. Syredempende medisiner består i hovedsak av kalsium - men siden man ikke kan absorbere kalsium uten magesyre er det en dårlig ide.
    Unngå generelt alle tilskudd som har DL-kalsium- fosfat på etiketten. Denne syntetiske kalsiumformen ødlegger all balanse av andre mineraler og sporstoffer.
    Fordel dose utover dagen. Kroppen kan ikke ta opp mer enn 500mg. om gangen av kalsium (magesyre osv. for å bryte ned). 800 - 1200 mg/dag er vanlig. Lest at du trygt kan ta 2400 mg/dag men finner ikke kilden akkurat nå.

God bedring og klem fra meg :-)

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Hjelpes nå klarte jeg det samme kunststykket som deg rexxy69. Skrev et langt svar og borte ble det

Jeg får starte på nytt. Takk for langt, godt og utfyllende svar. Og takk for din omtanke.

Jeg ringte legen min i dag for å få svar på siste prøver. Jeg fikk de bare lest opp over tlf og hvor de har blitt av vet jeg sannelig ikke. Han sa at jeg hadde ikke kalsiummangel, men lå litt under ref.verdier. 2.08 i nov (2.15-2.55). Mangelen oppstod vel i hodet mitt Den hadde altså sunket fra 2.22 i august. Men i januar var den igjen 2.18. Men tilskudd skulle jeg bare fortsette med.

I august ble det også tatt PTH som viste 4.2 (1.5-7.0) og Ca++ (ca2+?) 1.19 (1.15-1.35). Utelukker dette hypoparatyreose?

s-25-OH-D-vitamin var i august 65, nå i januar 73 (37-131)
    B-12 i august 303, nå i januar 343 (150-650)

Kalsitonin finner jeg ingen målinger på.

Jeg tok en haug nye prøver i går, men det er mer de vanlige + stoffskifteprøver, Anti-TPO og TRAS.

Jeg hadde konsultasjon med hudlege i går i et annet ærend, men som også tok seg god tid til alt det andre jeg har vært plaget og plages med. Jeg tror han så på meg at jeg trengte å prate litt. Han sa at en nevrolog kan selvsagt hjelpe deg ved å ta prøver som utelukker det du frykter, men du har ikke ALS. Han mener jeg var max uheldig ved googling på leamus og at det derfra bare har blitt en ond sirkel, men passivitet, angst og tankekjør. Jeg håper han har rett i det....Det hjalp i hvertfall som en trøst der og da.

Men så kommer en ny dag og muskelsvakheten er der, fascikulasjonene er der, tærne rykker og jeg er vettskremt. Jeg må nok snuble meg av gårde til nevrolog selv om jeg sterkt misliker det.

Jeg ser det står kalsiumkarbonat på tilskuddet mitt, sammen med K-vit og d-vit. Jeg bør vel se om jeg finner et bedre tilskudd.

Jeg takker igjen alle som har involvert seg i denne tråden. Jeg er svært takknemlig . Nå må jeg gjøre det som må gjøres.....

Nå kopierer jeg her rexxy69, så ikke noe går galt igjen. Takk

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Hei igjen Eirin..

Litt av faren ved at all, eller iallefall mye medisinsk informasjon er så mye mer tilgjengelig det du opplever nå i forbindelse mer redselen for ALS. Det er for-pg bakdeler med det meste dessverre. Husker jeg ble advart mot akkurat dette av en klok lege jeg hadde som veileder når jeg tok fysiologi og anatomi en gang. Siden jeg selv har så mange diagnoser og problemer var hun redd jeg kunne tro jeg hadde alt mulig annet rart også siden det er så mange symptomer som kan passe. Innrømmer at jeg også går i fella noen ganger, men mer kunnskap har også gitt meg innsikt i å plukke det fra hverandre og stort sett finne ut at det ikke kan være det værste allikevel. Synes allikevel du skal få en nevrolog til å se på deg og utelukke slik at du kan slappe av med tanke på de alvorlige diagnosene.

PTH prøven ligger midt i referanseområdet så det ser vel greit ut, betraktet for seg selv, men den bør ikke betraktes for seg selv, men opp sammen med kalsium under ref. både på kalsium i serum og ionisert Ca2+ og sett i lys av hva jeg skrev tidligere er dette faktisk en del prosent som kan gi deg krampene og rykningene. Uten å gå altfor langt inn i detaljene er også D vitamin altfor lav - du bør få den opp i rundt 100. Referansen her er uinteressant. Den varierer hos de fleste lab med årstiden. Har vanskelig for å se at det er ok med D-vit ned mot 37 (nedre grense om vinteren) mens nedre grense øker til rundt 50 på sommerstid. Ikke noe jeg har lest tyder på at man trenger mindre D-vitamin vinterstid. B12 er også for lav for de fleste med skjoldkjertelproblem. Jeg er ikke menneske om min ikke ligger fra 650 og oppover.

Kalsitonin blir aldri målt. Det har motsatt funksjon av PTH i kalsiumomsetningen. I skolemedisinen mener man Kalsitonin har liten funksjon i kalsiumomsetningen hos mennesker. En av årsakene til at man også godtar syntetpreparater som Lavaxin. I tillegg til kjent informasjon om at man ikke skal ta Levaxin og kalsium samtidig har jeg også lest at Levaxin kan påvirke kalsiumopptak. Har ingen sikre kilder på dette og husker ikke om du går på syntetisk eller naturlig - så kanskje det er helt urelevant.

I tillegg til kalsium/magnesium tilskudd synes jeg du bør du ta D-vitamin (opp mot 5000iu/dag) samt et B-50 eller 100 kompleks/dag og ta nye målinger om 4uker. Selv om magnesium standard blodbrøve ikke gir så mye info vil den gi en indikasjon - så et kryss her kan ikke skade.

Sist endret av rexxy69; 13-03-11 kl 08:10 Begrunnelse: smily ramla inn på feil sted

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Hei igjen rexxy69 og takk for svar

Ja du kan tro jeg angrer på at jeg googlet leamus i hele kroppen. Jeg har aldri i hele mitt liv vært så redd som jeg er nå og det dukker opp nye fenomener hele tiden. Jeg forsøker å finne forklaringer som kan si meg at dette er uskyldige fenomener, men det motsatte har satt seg i hodet

I går forsøkte jeg meg på en gåtur på glatta og bena føles helt uten krefter, stive som pinner og vristene på begge bena føltes helt numme når jeg gikk. Til vanlig kjenner man jo ikke at man går, man bare gjør det. Turen skremte meg mer enn den gjorde nytte for seg for å si det slik. Men jeg kan ikke fortsette å tilbringe dagene sittende og liggende heller. Så jeg gikk og jeg gråt.

Jeg har selv en lege som frarådet meg videre leting etter svar på nettet. Som du sier har det fordeler og helt klart for meg nå sine ulemper.

Jeg skal kontakte han denne uken å be om henvsining til nevrolog.

Jeg fortsetter med magnesium/kalsium og øker dosen D. Hvor får jeg tak i et B-50 eller 100-kompleks? Er det et rent B-vitamin-preparat jeg finner på apotek?

Takk igjen rexxy69

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,359

Vi siger "tillykke med denne tråd". Og tak. Den er fyldt med så mange, exceptionelle og værdifulde informationer, at vi kommer til at "klippe/klistre" (kopiere) fra denne tråd til en ny, om calcium/magnesium sammenhængen.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Danmark
    Alder
    39
    Meldinger
    332

Hei igjen rexxy69 og takk for svar

Ja du kan tro jeg angrer på at jeg googlet leamus i hele kroppen. Jeg har aldri i hele mitt liv vært så redd som jeg er nå og det dukker opp nye fenomener hele tiden. Jeg forsøker å finne forklaringer som kan si meg at dette er uskyldige fenomener, men det motsatte har satt seg i hodet

I går forsøkte jeg meg på en gåtur på glatta og bena føles helt uten krefter, stive som pinner og vristene på begge bena føltes helt numme når jeg gikk. Til vanlig kjenner man jo ikke at man går, man bare gjør det. Turen skremte meg mer enn den gjorde nytte for seg for å si det slik. Men jeg kan ikke fortsette å tilbringe dagene sittende og liggende heller. Så jeg gikk og jeg gråt.

Jeg har selv en lege som frarådet meg videre leting etter svar på nettet. Som du sier har det fordeler og helt klart for meg nå sine ulemper.

Jeg skal kontakte han denne uken å be om henvsining til nevrolog.

Jeg fortsetter med magnesium/kalsium og øker dosen D. Hvor får jeg tak i et B-50 eller 100-kompleks? Er det et rent B-vitamin-preparat jeg finner på apotek?

Takk igjen rexxy69
    Eirin, vitaminbutiken.se har nogle rigtig gode vitamin B-50 og 100 komplex, de er også uden unødvendige fyldstoffer
    Fokusér på det du gerne vil have og det vil komme til dig

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Tusen takk Honeybob Og takk til driftsjefen. Det er så mange fantastiske mennesker her inne som besitter så mye kunnskap og villig deler med seg av den og egne erfaringer. Takk til dere alle for deres engasjement og omtanke

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Da har jeg fått svar på blodprøver tatt forrige uke, men kun lest opp over tlf, så ref.verdier og slikt har jeg ikke ennå.

Leverprøver: fantastiske var ordet legen brukte, antar det betyr normalt. Under 20 de to som var målt. Må le litt av denne legen da

Nyreprøver: Normale

Kolesterol: 6.3 Kunne vært lavere, men har alltid vært slik så det bryr jeg ikke hodet med.

Blodprosent: 110, da dropper jeg jerntilskuddet jeg begynte med for et par dager siden. Ble kvalm av det også, så bare godt å slippe

Leukocytter
    Leucocytter m/Diff
    Eosinofile
    Trombocytter
    Erytrocytter
    Alt normalt.

Tsh: Legen sa, som vanlig, utenfor ref.område. Det betyr oversatt for høyt. Den var på 9-tallet ved forrige måling.
    FT4: 20
    FT3: 3.8

Anti-TPO: 32 (under 100)
    TRAS 0.8 (skal være under 1)
    Disse var ikke målt på lenge, men dette ser da bra ut?

Hba1c: 5.4

LD(H): Negativ (kjenner noen til denne prøven og betydningen av den?)

CRP: 1

Det var det som var tatt i denne omgang.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

LD(H): Negativ (kjenner noen til denne prøven og betydningen av den?)
    Les her så ser du hva LD prøven er.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Takk Blondie Ble ikke noe klokere med tanke på hvorfor den er tatt, men er glad det ikke var noe avvik på den.

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Fascikulasjoner (leamus)
    Av Lissa i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 24
    Siste melding: 06-10-12, 19:45

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg