Side 4 av 4 Først ... 234
Viser søkeresultater 31 til 40 av 40
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Standard Sv: Fascikulasjoner

Nå begynner jeg faktisk å lure på om jeg har hypersymptomer og om smerter/svakhet/fascikulasjoner kan relateres til dette. Jeg har tidligere skrevet at jeg dårlig tåler en FT4 opp mot 20. Før har dette imidlertid vist seg enkelt ved høy hvilepuls, pulsanfall og tungpust/sviing/trykk i brystet ved aktivitet pga enda høyere puls.

Fra høsten har jeg økt jevnt og trutt og antatt at jeg trenger mer og mer da energien begynte å glimre med sitt fravær og denne gangen bestemte jeg meg for å ta det virkelig sakte for å se om jeg kunne komme meg opp uten påvirkning på hjertet. FT4 ved siste måling viste 20 og det er vanligvis for høyt for meg. Men jeg har ikke hatt de vanlige symptomene på vei opp, men jeg har hatt mye annet som nevnt over.

I dag målte jeg temperaturen og den viste 37,2. Svært uvanlig til meg å være. I tillegg har jeg nå løs avføring (vart i ca 2 uker) og må ofte på toalettet. Dette har jeg egentlig sett på som angstsymptomer. Jeg har vært konstant redd. Så måler jeg pulsen ved hvile. Den viser 80. Et annet fenomen som har dukket opp de siste 4-5 dagene er at jeg føler meg så varm og jeg ser svetteperler på fingertuppene og fotsålene er konstant våte. Jeg går barbeint hele tiden og jeg sitter godt klistret på et gulv jeg vanligvis sklir rundt på fordi jeg er så tørr i hender og føtter og to par sokker har vært et must for ikke å fryse på bena. Nå orker jeg ikke ha på sokker i det hele tatt og går kun i topp inne og er varm. Vanlig er topp, genser og strikkejakke Lett rysting på hendene er også der. Til slutt tenkte jeg at nå går jeg på vekta og jeg har gått ned 3.5 kilo bare de seneste ukene!!!

Jeg må da være hyper? Jeg har på mange måter ikke lyst til å senke dosen, da FT3 er lav og Tsh for høy, men jeg kan ikke fortsette å ha disse muskelsmertene og denne svakhetsfølelsen. Jeg må gi det et forsøk.

Noen som vet om FT3 synker under stadig øking av dose for så å stige. Jeg har økt ca annenhver uke, men med lite?

Konfererte med legen og han sa som sant er hva har du å tape på å prøve en dosereduksjon. Du kan bare øke igjen. Jeg senker derfor dosen og håper av hele mitt hjerte at denne gangen har for høy FT4 for meg slått ut i muskelsmerter og svakhet og det har bare økt på etterhvert som jeg har økt dosen ytterligere. Og med alt det som har dukket opp de siste ukene føler jeg at det er ganske klart at jeg må litt ned. Kryss gjerne fingre for meg - venner

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Fascikulasjoner

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Jeg må da være hyper? Jeg har på mange måter ikke lyst til å senke dosen, da FT3 er lav og Tsh for høy, men jeg kan ikke fortsette å ha disse muskelsmertene og denne svakhetsfølelsen. Jeg må gi det et forsøk.
    Erin Måske er det "bare" forår? Læs gerne min opdatering i denne tråd og måske er bekymringen overflødig? (Det håber jeg)

Natti natt
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Takk Anisa. Det gav god hjelp til å tenke at reduksjon nå er det eneste rette, når jeg leste tråden og ser at du opplever akkurat det samme. Jeg har gjort meg denne erfaringen tidligere. Jeg trenger mer medisin om høst/vinter. Jeg tror kanskje jeg har tatt litt for mye medisin denne gangen og at jeg burde redusert litt tidligere. Erfaring, erfaring, erfaring. Håper hypersymptomene er på retrett hos deg og at du har det godt. God natt

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    32

Eirin: Ver så snill å ta kontakt med meg, jeg har akkurat det samme som deg, men også masse parestesier (se mine tidligere innlegg, jeg har nettopp meldt meg inn her pga høyt TSH, men har neppe noe med plagene mine å gjøre?). Hos meg kom det også etter heftig virusinfeksjon. Jeg har hatt dette i ni mnd nå, nevrologene finner ikke ut av det. Har blitt grundig utredet. En nevrolog tror det er "benign fasciculation syndrome". Du bør google det, finnes et forum som jeg er aktiv på.
    Hvordan går det med deg nå? Jeg har veldig lyst å komme i kontakt med deg.
    klem

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    32

Siden jeg nå har vært svært plaget med fascikulasjoner (hvert eneste minutt døgnet rundt), parestesier, smerter, svakhetsfølelse og følelsesløse fingre/tær/fot on om nettene, og alt dette startet etter en hissig infeksjon, lurer jeg på hvordan det går med Eirin nå. Vet noen om plagene hennes avtok? Hadde de med stoffskiftet å gjøre?
    Jeg tok stoffskifteprøver under utredning på Riksh.p for ca en mnd siden, og da sa de at TSH var forhøyet, men elles ok (fikk ikke verdiene, har skrevet brev og bedt om å få), og fastlegen tok nye prøver for ca to uker siden. Han ringte i går og sa at nå var TSH akseptabel (vet ikke verdi), men jeg hadde positiv "anti PTO". Kan dere som kan dette fortelle meg litt hva dette vil si? Han sa jeg ikke hadde lavt stoffskifte nå, men stod i fare for å få det. Det er vel tvilsomt om alle nervesymptomene mine har noe som helst med stoffskiftet å gjøre, men beg å lure når jeg låg innlegget fra Eirin. Hva tror dere?
    Dersom det er riktig at jeg står i fare for å utvikle lavt stoffskifte (er også arvelig belastet), er det noe jeg kan gjøre for å forhindre dette i å skje? Mat jeg bør spise eller unngå, eller andre råd?
    Blir takknemlig for svar!

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Anti TPO er antistoffer som ødelegger skjoldbruskkjertelen og dens hormonproduksjon. Immunforsvaret ditt lager disse antistoffene og ingen vet med sikkerhet hvorfor dette skjer. Svært mange pasienter med autoimmune sykdommer blir bedre på glutenfri lavkarbokosthold. Kostholdsendringer du gjør i dag vil først synes på helsa di om flere måneder. Det er hardt arbeid, men verdt jobben. Du vil med stor sansynlighet utvikle lavt stoffskifte pga arvelighet og antistoffer. Kostholdsendring kan hjelpe enten du må bruke medisiner eller ikke.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Hei Kiwi

Siden det ikke fungerte spesielt bra med PM da jeg sikkert kløna det til på ett eller annet vis svarer jeg deg her.

Jeg føler virkelig med deg der du nå befinner deg og den fortvilelsen det medfører å ikke finne svar på alle de kroppslige fenomenene/plagene du nå har.

Jeg har, som du kan lese om i denne tråden, vært igjennom mye av det samme som deg. Dessverre gjør ikke dette at jeg føler at jeg har så mye å bidra med for å hjelpe deg. Dette skyldes IKKE at jeg ikke har et ønske om å hjelpe, men faktum er at jeg vet ikke hva som forårsaket det jeg opplevde. Som du selv kan lese i tråden, søkte jeg selv febrilsk hjelp i denne tiden. Jeg vet med andre ord ikke om det skyldtes stoffskiftet (jeg har en stoffskiftesykdom), virusinfeksjonen i forkant av at dette intraff eller annet. Jeg har ingen svar....

Som deg oppsøkte jeg nettet for informasjon og det holdt på å ta knekken på meg. Det dukket opp så mye info jeg skulle ønske jeg aldri hadde ramlet bort i. Det bidro ikke til bedring for meg, snarere tvert i mot da angsten for hva det evnt kunne være bare økte i takt med informasjonen jeg fant på ulike nettsteder. Jeg skulle ønske jeg aldri hadde googlet feks leamus i hele kroppen

En nettside var imidlertid til hjelp og det var denne. Ikke fordi noen hadde noe fasitsvar til meg, men jeg ble møtt med kunnskap, jeg fikk råd om, brukerne delte med seg erfaringer og ikke minst følte jeg at jeg ble møtt med forståelse og omsorg i en svært, svært vanskelig tid for meg.

Jeg ble ikke i nærheten utredet slik du har blitt. Jeg hadde noen enkle nevrologiske tester og det ble tatt noen blodprøver. Det var det, fordi jeg ikke orket forholde meg til undersøkelser. Jeg var utrolig sliten på den tiden og jeg har dessverre lang og dårlig erfaring med spesialister i min tid med stoffskiftesykdom. Jeg har aldri blitt møtt med kunnskap om denne sykdommen og hva den kan forårsake, men tvertimot gang på gang blitt avvist med at stoffskiftet gir ikke denne type symptomer og plager. Derfor sa jeg nei til videre utredning. Jeg orket bare ikke....Og jeg hadde bare ikke troen på at de kunne hjelpe meg.

Ovennevnte gjør at jeg ikke har noe svar. Det jeg kan fortelle deg er at jeg har det bedre. Det tok tid. Det første som forsvant var smertene i armer og ben. Jeg forsøkte fersk ingefær mot dette. Jeg drakk liter med dette hver dag og etter en 2-3 uker avtok smertene og ble etter noe lengre tid helt borte. Fungerte ingefæren? Det har jeg heller ikke svar på, men å drikke ingefær er ikke noe jeg tok skade av og derfor kan jeg trygt anbefale at du forsøker dette mot smerter.

Jeg tok jerntilskudd, b-12, magnesium, kalsium, K2, d-vitamin. Jeg tok to spiseskjeer olivenolje hver dag. Jeg spiste salt (himalaya). Jeg spiste eggeplommer. Jeg forsøkte gurkemeie som skal være betennelsesdempende. Dette hjalp ikke, men jeg hadde heller ingen betennelse i følge blodprøver. Jeg begynte å mosjonere moderat etter en lang periode inaktiv.

Jeg aner rett og slett ikke hva som forårsaket dette og jeg aner ikke hva som gjorde at det forsvant.

Jeg håper for deg at dette forsvinner slik det har gjort for meg. Følg opp stoffskiftet ditt og sjekk deg selv for evnt mangler av vitaminer og mineraler om dette ikke allerede er sjekket.

Riktig god bedring

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    32

Tusen tusen takk Eirin. Dette innlegget ditt reddet meg i natt. Jeg våknet kl. halv fem av intense smerter i rumpa og nedover ene foten, slik du beskrev smertene; om tannverk..intense/dype/skjærende. Det prikket intenst i håndflatene og fingrene, smertene lynte i fingrene, og smertene vandret over i andre foten. Jeg stod opp, fant varmepose, tok pinex forte, sovemedisin...klarte ikke sove. Såg på mobilen, og fant innlegget ditt. Det var en STOR trøst for meg lese at du har blitt mye bedre fra disse plagene! Takk for at du delte med meg.
    Jeg har selvfølgelig noen flere spørsmål..:
    Du skriver at smertene var det første som avtok, hvor lenge varte de ca? Hos meg har de pågått i ti mnd nå..
    Hadde du parestesier?
    Hvor lang tid tok det før fascikulasjonene roet seg ned?
    Gjorde du noen medisinendringer (for stoffskiftesykdommen) i perioden da du ble bedre fra dette?

Jeg tar omtrent de samme tilskuddene som du tok, men har ikke drukket så mye ingefærte - vil prøve det nå.
    Var det en spesiell type olivenolje du tok?
    K2-vit vet jeg ikke hva er, vil sjekke. Har ikke tatt jerntilskudd, og ikke himalayasalta, det må jeg prøve. Jeg har imidlertid en magnesiumspray til å spraye rett på huden siden mesteparten av magnesium er intracelluært, men har ikke merket noe effekt.

Jeg er langt nede nå, så fortvilet og sliten og redd, ikke nødvendigvis redd for ALS o.l grusomme greier, men for at jeg aldri skal komme meg ut av dette.
    Håper du svarer igjen, takk for håp, klem

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Hei igjen Kiwi

Trist å høre at du har hatt ei slik tøff natt

Jeg er glad for at ordene mine kunne hjelpe deg litt i natten selv om de ikke gir deg noe konkret som kan hjelpe deg akkurat nå.

Jeg skal forsøke å svare på dine spm. Smertene avtok etter en tid på ingefær og jeg vet at de må ha vært borte når jeg startet flytteprosessen min i juli. Om ikke hadde jeg ikke klart den flyttingen. Jeg mener å erindre at de startet i sept/okt året før.

Jeg hadde følgende i denne perioden: Ustøhet, muskelsvakhet, ilinger/prikkinger/stikkinger, nummenhet, smerter, rykninger i tær og fingre, fascikulasjoner, feber (i perioder), mauring, tannpinesmerter i lår og armer. Jeg kunne legge meg for å sove og rett før innsoving begynte ilinger/frysninger i hodet og forplantet seg langs skuldre og nedover siden av kroppen. Jeg hadde problemer med å finne liggestillinger som var smertefri i den grad at jeg fikk sove. Jeg kunne våkne med dovne fingre, arm (den var helt borte noen ganger (litt som lammet)). Jeg var til tider stokk stiv i bena og hadde vondt for å bevege meg i noen særlig grad. Smertene følte jeg var der konstant. Jeg husker jeg gråt mye av smerte. Det var så fortvilende at ingenting fjernet smerten av det jeg hadde tilgjengelig. Og disse fascikulasjonene - de drev meg nesten til vanvidd altså. Overalt var de. Jeg følte at jeg poppet og poppet og heller her var det ingenting som hjalp.

Fascikulasjonene vet jeg at jeg hadde mye av da jeg flyttet og en god stund etterpå. Så avtok de. Så ble de til tider helt borte. Så dukket de opp igjen, men i langt mindre grad. Jeg hadde litt av det senest her om kvelden. Men de er ikke lengre plagsomme i og med at de for det meste er borte

Jeg gjorde mine vanlige medisinendringer. Doserer litt opp på høsten og jeg doserte ned i mars, da jeg følte meg litt for "høy".

Jeg bruker Ybarra olivenolje.

Kjøp fersk ingefær om du vil prøve det. Jeg skar 10-12 tynne skiver som jeg la i en mugge vann om kvelden og drakk dette som drikke dagen etter (1-1 1/2 liter vil jeg tippe det var sånn ca). Salt bare slikket jeg i meg litt av nå og da gjennom dagen Drakk litt etterpå da.

Jeg forstår at du er langt nede og jeg forstår veldig din frykt for at dette ikke skal forsvinne. Men det kommer det til å gjøre! Våg å tro på det om du klarer. Våg i hvertfall å tro det litt innimellom det andre du tror, øv deg på det

Medlem siden
    Sep 2012
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    38
    Meldinger
    32

Tusen takk igjen Eirin. Du gir meg håp i en svært vanskelig tid. Jeg kjenner igjen ALT du skriver. Jeg vil følge din "oppskrift" med ingefær, olivenolje og tilskuddene, og krysse alt jeg har for at jeg blir bedre. For meg gir det håp at du ikke direkte knytter plagene til stoffskiftesykdommen, siden jeg ikke har fått stoffskiftediagnose, bare beskjed om at jeg nok kommer til å utvikle stoffskiftesykdom..Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer mer av dette:( I dag oppdaget jeg til og med fascikulasjoner i tunga! Og de kjenner jeg ikke, men jeg ser de. Blir redd for ALS igjen. Smertene skjærer "gjennom marg og bein", er så vanvittig at de flytter slik på seg. Eneste trøsta med det er at ALS pas sjelden har smerter..

klem fra meg

Side 4 av 4 Først ... 234

Lignende tråder

1. Fascikulasjoner (leamus)
    Av Lissa i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 24
    Siste melding: 06-10-12, 19:45

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder