Side 1 av 4 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 40
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Standard Fascikulasjoner

En eller annen gang i oktober fikk jeg feber som varte et par-tre dager. Dette ble etterfulgt av ekstremt mye muskelsmerter som flyttet seg rundt i kroppen. Smertene satte seg som tannpine i overarmene (kjentes som dypt inne i benet) og det samme i låret. Gradvis forsvant dette, men så dukket et annet merkelig fenomen opp, nemlig leamus i absolutt hele kroppen. Og slik har det fortsatt, verking i nakke, albuer, håndledd etc. De eneste områdene som har gått fri fra vondter kan vel sies å være knær, hofter og ankler. Leamusen har vært der hele tiden i større eller mindre grad. Ingen dager uten siden det startet.

Så gjorde jeg det dummeste jeg kunne ha gjort. Jeg googlet leamus i hele kroppen og der lyste ALS mot meg med store bokstaver Jeg overdriver ikke når jeg sier at dette har satt livet mitt helt på pause. Det er alt som opptar meg når disse merkelige fenomenene foregår i kroppen. Jeg er redd døgnet rundt. Jeg sover dårlig, orker nesten ikke spise og jeg gråter.

Jeg forsøker og har forsøkt å tenke at dette er en meget sjelden sykdom og at det derfor er svært lite trolig at det er det jeg er i ferd med å utvikle. Problemet er at jeg føler meg svakere og svakere og jeg finner ingen god forklaring på fascikulasjoner som daglig farer rundt i kroppen uten at det er relatert til sykdommer av alvorlig art. Så forsøker jeg å tenke at du blir svak fordi du er ekstremt passiv og har vært det lenge pga vondter som har gjort at alt har blitt satt på pause og i tillegg spenner du deg fordi du har et ekstremt høyt angstnivå i kroppen. Jeg har imidlertid vært svært passiv før uten å oppleve denne svakheten i hele kroppen. Å løfte bena og armer føles rett og slett unormalt tungt. Det har satt seg i hele kroppen.

Jeg har vært hos lege med dette. Han testet reflekser, styrke og balanse og han fant ikke noe tegn til svakhet. Litt svakere i armer enn i bena. Men jeg finner ikke det unormalt. Jeg har i bedre perioder gått mye turer, armer har det vært dårlig med trening av. ALS hadde han ingen erfaring med (positivt det, men da heller ingen kunnskap) og mente at jeg burde slå dette fra meg til tross for fascikulasjoner og at jeg føler meg svak. Det er lettere sagt enn gjort dere

Jeg klarer ikke slå dette fra meg og jeg vet egentlig ikke hva jeg skal spørre dere om i forbindelse med dette. Kanskje jeg bare er i behov av noen ord fra noen som har opplevd muskelsvakhet og noen "rasjonelles" forklaringer på hva som kan foregå av ufarlige saker. Stoffskiftet er relativt normalt, men noe lavere FT3 enn tidligere (halvert) og jeg merker starten på overgangsalder om det skulle være av noen betydning oppe i det hele.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Standard Sv: Fascikulasjoner

Kære Eirin

Det er jo SÅ ubehageligt, når der sker et eller andet med kroppen og man ikke har nogen forklaring. Jeg var selv meget ræd, da jeg for nogle år siden led af diffuse smerter, der bedst kan beskrives som meget lange knive, der gik på kryds og tværs i kroppen. Det holdt op, da jeg fik mere medicin til stofskiftet.

På samme måde kan det, du oplever nu, også være noget meget mere fredsommeligt end ALS. Jeg fandt nogle steder på nettet, hvor det lyder som noget helt andet.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fascikulasjon

http://webcache.googleusercontent.co...=www.google.dk (beklager de lange links - jeg ved ikke, hvordan man får dem til at se korte ud )

Så skriver du jo også i det underforum, som hedder Smerter, skjelvinger og kramper. Og her finder man jo bl.a. denne tråd
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=10152
    og denne
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=8101

som begge handler om bl.a. den type symptomer.

Så jeg tænker på, om du får de vitaminer og mineraler, du skal have? Både mangel på d3 og b12 kan give meget alvorlige symptomer fra nervesystemet. Jeg har læst, at hvis man har ubalance mellem calcium og magnesium, kan der opstå det samme. Så måske en test af de ting?

Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Hei Eirin!

Først vil jeg bare si at jeg jo kjenner meg igjen med dette med å føle seg så UTROLIG syk og tung i kroppen og at man liksom må sette livet på vent. Og jeg kjenner igjen symptomene dine med feber, ganske sterke muskelsmerter som beveger seg rundt og leamus. Hos meg er denne leamusen værst når jeg har vondest i musklene. Jeg har også leddsmerter, og det er akkurat som sykdommen skal innom hvert et ledd og muskel før den dabber av og jeg blir frisk igjen (med noe tretthet og småsymptomer innimellom). Har jo hatt to slike perioder før også.

Jeg hadde dager i min lignende periode som begynte i desember, med voldsom tretthet som var helt lammende. Det var til tider svært vanskelig å holde seg våken. Det var som å ha tsh på 20 eller noe i den duren. Og kroppen var kjempetung, måtte liksom konsentrere meg om å løfte beina på det værste. Det mistenkes at jeg kan ha en revmatisk sykdom.

Jeg har ikke lyst til å diagnostisere deg, men jeg syns symptomene dine er av en slik art og har pågått så lenge at jeg håper legen din har tatt senkning, ana, Waaler, anti ssa og anti ssb for å nevne noen revmaprøver.

Og husk nå på; er det en revmatisk sykdom så kan den behandles. Du vil ikke være like syk som nå hele tiden. Revmaplager kommer jo ofte i perioder. Med behandling blir periodene ofte kortere, ikke så "harde" og kanskje også ikke så ofte eller fraværende. Man kan lære segå unngå det som trigger sykdommen... Og har du lest om LDN?

Jeg er også litt irritert på meg selv fordi jeg skriver så mye om at du kan ha revmatisme av en eller annen art... Men med slike symptomer ville det vært galskap av en lege å ikke undersøke deg ift dette. Jeg kan ikke IKKE skrive dette når mine symptomer ligner slik på dine. Men jeg håper og ønsker at du ikke har det!!!

Og selvsagt kan jo denne leamusen i seg selv ha andre årsaker også, slik som Nielsigne skriver.

Jeg skjønner at du er lei deg og redd... Du har min hele og fulle medfølelse...
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Først av alt - et stort takk til dere begge for gode ord, hjelp, omsorg og medfølelse . Så gråter jeg litt igjen da....

NielSigne: Takk for linker, egenopplevelse, beroligende ord og omtanke. Jeg har nå lest igjennom linkene. Jeg tror også du kan være inne på noe når du skriver om ubalanse mellom kalsium og magnesium. Jeg fikk nemlig påvist kalsiummangel i nov. Det pussige var at verdien var sunket så mye og så fort. Målinger var gjort bare et halvt år i forveien og da lå jeg godt innenfor normalen. Jeg ble senere gjort oppmerksom på at dette kunne skje ved for mye fluor og jeg hadde kort tid i forkant fått erstattet en gammel fylling i en tann med nettopp en fluorfylling under en akuttime hos en tannlege jeg ikke har vært hos før. Og jeg drakk svært mye te. Noe jeg begynte med på vårparten fordi jeg frøs hele tiden og aå bare fortsatte jeg med den uvanen (5-6 kopper daglig).

En mnd tid senere var jeg hos min egen tannlege og nevnte at jeg syntes denne tannen var så ubehagelig, for den ble aldri ren føltes det som. Denne var litt som sandpapir og ble aldri glatt ved pussing. Min egen tannlege sa da at det var fluormateriale som han selv sjelden bruker nettopp fordi det gir en ru overflate og ikke passer til bruk ved så store fyllinger. Dette sammen med min te-drikking (5-6 kopper om dagen et halvt års tid) fikk meg til å tenke at jeg får i meg for mye fluor. Jeg vet at kalsiumnivået da kan synke og lavt kalsium kan gi muskelplager av ulik art. Jeg byttet plomben og sluttet å drikke te. Og jeg startet opp med kalsiumtilskudd. Jeg får ta nye prøver igjen og se hva de viser.

Jeg skal også forsøke meg med litt salt. Jeg har nok litt saltfattig kost.

Jeanette: Takk for din medfølelse og takk for at du forteller din historie. jeg har også vært inne på tanken at dette kan være revmatisk. Legen avfeide den tanken rakst med ingen hovne ledd og ingen rødhet. Det var det. CRP er tatt 2 ganger, begge ganger var verdien 3 og det var visstnok slik det skulle være De andre prøvene har jeg ikke hørt noe om. Han sa imidlertid at han gjerne sendte meg videre om jeg ønsket det, men at plager som muskelsmerter etc er vanlige og at de sjelden finner noen årsakssammenheng. Vi snakket samtidig om at jeg er i overgangsalderen og at dette også kan forårsake mye plager.

Jeg hadde vel en naiv tro på at, som med mange andre opplevde symptomer med denne sykdommen, så ville dette gå over av seg selv med tid og stunder. Det har også noe av det gjort, men det har raskt blitt erstattet med noe annet. Og jeg har ikke hatt en dag siden dette startet hvor jeg har vært fri for leamus, smerter av ulik art og nå da siste tilskudd at jeg føler meg muskelsvak i hele kroppen. Trøtthet og manglende overskudd er en daglig følgesvenn.

Jeg har etter lang tid med denne sykdommen og hyperthyreose, blitt så lei av leger, undersøkelser og sykehus. Men det ser ut til at jeg må bite i det sure eplet og få undersøkt det som trengs undersøkes. Takk for forslag til blodprøver. De skal jeg ta med til legen samtidig som jeg ber om henvisning videre. Jeg kan ikke gå slik lengre, selv om jeg frykter svaret på hva dette kan være. Jeg føler bare at det å komme seg til en spesialist er mer enn jeg orker akkurat nå, selv om jeg innerst inne vet at det ikke er noen vei utenom nettopp spesialistene.

Takk igjen til dere begge..

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Hei Eirin
    Ikke mye jeg kan trøste deg med annet enn å bekrefte det Nielsigne sier. Jeg var også mye plaget med leamus på øynene kun. Dette forsvant etter at jeg begynte med magnesiumtilskudd. Og husk at saltfattig kost ikke er bra for binyrene som jo er veldig utsatt når man har lavt stoffskifte. Med mindre du er plaget med høyt BT bør du få i deg salt. Himalayasalt anbefales.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Takk for svar Blondie Blodtrykket er normalt, så i morgen kjøper jeg himalayasalt. Hvor mye bør jeg få i meg av det daglig? Jeg har forresten en vag følelse av at jeg har lest at det skal være et gitt forhold mellom "dosering" av magnesium og kalsium. Dobbelte eller noe slik av den ene eller den andre? Noen som vet?

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post
    Jeg tror også du kan være inne på noe når du skriver om ubalanse mellom kalsium og magnesium. Jeg fikk nemlig påvist kalsiummangel i nov. Det pussige var at verdien var sunket så mye og så fort. Målinger var gjort bare et halvt år i forveien og da lå jeg godt innenfor normalen. Jeg ble senere gjort oppmerksom på at dette kunne skje ved for mye fluor og jeg hadde kort tid i forkant fått erstattet en gammel fylling i en tann med nettopp en fluorfylling under en akuttime hos en tannlege jeg ikke har vært hos før. Og jeg drakk svært mye te. Noe jeg begynte med på vårparten fordi jeg frøs hele tiden og aå bare fortsatte jeg med den uvanen (5-6 kopper daglig).
    Så meget for flour Utroligt!

Så skriver du også, at du har fået målt CRP 2 gange, og at prøven viste 3 begge gange. Det lyder da godt Da jeg havde halsbetændelse med kæmpestore lymfeknuder for en uges tid siden, var min på 27. CRP giver generelt nogle meget højere tal, hvis der er gang i noget farligt. Læs evt. http://da.wikipedia.org/wiki/CRP
    Der findes enkelte sygdomme, som bedre måles i PCT, procalcitonin, http://www.laegehaandbogen.dk/defaul...document=13943 men det er sjældent i brug og i forbindelse med mistanke om bestemte typer sygdomme eller pga for højt CRP.

Det lyder godt med tandlægen og kalktilskuddet Hvilken type kalk bruger du? Jeg har læst herinde, at der er meget stor forskel på calciumkarbonat og calciumcitrat, se tråden her http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...trat#post85493 Det har også noget at gøre med optaget af stofskiftemedicinen.
    Her er en af de typer kosttilskud med kalk, der i hvert fald mestendels består af calciumcitrat - og der er tilsat magnesium:
    http://www.biosym.dk/index.php?optio...emid=7&lang=da

Nielsigne

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Hei igjen Nielsigne

Det er calciumkarbonat sammen med K og D-vitamin jeg tar. Jeg får kikke litt rundt på helsekosten neste gang kroppen min orker en tur dit eller er det greit og problemfritt å bestille fra Danmark når man er bosatt i dette landet med kompliserte regler for alt man skal ta over grensen? Jeg merker at jeg tar opp denne calsiumen da neglene vokser og er sterke som de var før jeg fikk mangel. Skal snart ta blodprøver og se om det har gitt noen effekt på nivået. Jeg ønsker ikke at calsiuminntaket skal påvirke inntaket av Levaxin, så jeg bytter når boksen er tom.

CRP er normal så ingenting tyder på at jeg har gått på noen infeksjon eller har noen betennelse her eller der. Det er da i hvertfall en positiv ting oppe i det hele Nielsigne. Takk for linker

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,355

Bare lige for at sige, at CRP ikke kun viser infektioner og betændelser men alt muligt - også fx cancer. Det, man måler er en bestemt type nedbrudt protein, og derfor giver målingen udslag på alt muligt, man har i skroget - smart

Jeg ved ikke, hvordan, I er stillet mht handel i danske webshops ... Der er så mange mærkelige regler!

Jeg kan bedst lide denne webshop:
    http://www.naturoghelse.dk/shop/frontpage.html REDIGERT: Som er den billigste helse-webshop af de danske, som jeg har kunnet finde.
    og http://www.helsemin.dk/ , den sidste selvom varerne er noget billigere, hvis man kommer forbi en af deres butikker, som de har fem-seks stykker af her i DK.

Nielsigne
    Sist endret av Nielsigne; 09-03-11 kl 18:22 Begrunnelse: tilføjelse vedr. priser hos natur og helse

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av Eirin Vis post

Jeanette: Takk for din medfølelse og takk for at du forteller din historie. jeg har også vært inne på tanken at dette kan være revmatisk. Legen avfeide den tanken rakst med ingen hovne ledd og ingen rødhet. Det var det. CRP er tatt 2 ganger, begge ganger var verdien 3 og det var visstnok slik det skulle være De andre prøvene har jeg ikke hørt noe om. Han sa imidlertid at han gjerne sendte meg videre om jeg ønsket det, men at plager som muskelsmerter etc er vanlige og at de sjelden finner noen årsakssammenheng. Vi snakket samtidig om at jeg er i overgangsalderen og at dette også kan forårsake mye plager.

Jeg hadde vel en naiv tro på at, som med mange andre opplevde symptomer med denne sykdommen, så ville dette gå over av seg selv med tid og stunder. Det har også noe av det gjort, men det har raskt blitt erstattet med noe annet. Og jeg har ikke hatt en dag siden dette startet hvor jeg har vært fri for leamus, smerter av ulik art og nå da siste tilskudd at jeg føler meg muskelsvak i hele kroppen. Trøtthet og manglende overskudd er en daglig følgesvenn.

Jeg har etter lang tid med denne sykdommen og hyperthyreose, blitt så lei av leger, undersøkelser og sykehus. Men det ser ut til at jeg må bite i det sure eplet og få undersøkt det som trengs undersøkes. Takk for forslag til blodprøver. De skal jeg ta med til legen samtidig som jeg ber om henvisning videre. Jeg kan ikke gå slik lengre, selv om jeg frykter svaret på hva dette kan være. Jeg føler bare at det å komme seg til en spesialist er mer enn jeg orker akkurat nå, selv om jeg innerst inne vet at det ikke er noen vei utenom nettopp spesialistene.
    Jeg håper virkelig legen har tenkt lenger enn CRP. Den stiger nemlig ikke ved de fleste revmatiske sykdommer. Senkningen SR kan stige hos mange, men ikke hos alle. Og mange har ikke antistoffer.

Ift. symptomene dine og at du er i overgangsalderen så er overgangsalderen ofte en "alder" der revmatiske sykdommer bryter ut. Det har med hormoner å gjøre, som trigger sykdommen.

Jeg gir meg ikke på at du bør til spesialist. Fordi hvis det skulle være revmatisme vil plagene komme igjen og igjen, og gjøre deg redusert fysisk og sliten psykisk. Tenker legen på spesialist; si ja takk, fordi revmatiske sykdommer er slike sykdommer man må plages runde på runde med, fordi en ikke blir tatt seriøst. Og fordi legene har så forsvinnende liten kunnskap om det.
    Jeg leste på lommelegen før i dag, og du verden... Her er det sannelig mye idiotforklaringer og påstander ift. revmatiske sykdommer...

Og det med å være lei leger skjønner jeg inderlig godt...
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Side 1 av 4 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Fascikulasjoner (leamus)
    Av Lissa i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 24
    Siste melding: 06-10-12, 19:45

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder