Side 3 av 16 Først 12345678910111213141516 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 153
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    46
    Meldinger
    303

Standard Usikker på Erfa-dosis

Jeg håber, der er nogle af jer, der tager 'naturligt stofskifte hormon' og måske særligt Erfa Thyroid fra Canada, som kan vejlede mig i at finde den rette dosis...?!

Jeg har taget Erfa i ca. 2 mdr nu - og jeg er pt. på 120 mg om morgenen og 60 mg kl. 13 - og har været på denne dosis i nogle uger nu. Selvom jeg på flere områder har fået det bedre efter skiftet fra syntetisk til Erfa, så har jeg det langt fra godt endnu - og jeg er pt. meget i tvivl om, om jeg bør sænke eller øge dosis.

Jeg har tidligere taget 150 mkg T4 (senere + 20 mkg T3), da jeg var på det syntetiske... Måske I vil fortælle, hvad I tog i T4 - og nu i Erfa, så jeg kan sammenligne?

Jeg synes, jeg stadig har nogle tegn på for lavt stofskifte - men samtidig er der også kommet noget nyt til, som jeg ikke kan greje, om er tegn på for højt - eller om det bare er min krop, der har svært ved at tolerere medicinen - eller måske er det mine binyrer, der er belastet...? Jeg har tidligere taget en døgn-spyt-cortisol-test, som viste forhøjet cortisol eftermiddag og aften, men ikke binyretræthed. Synes dog, jeg har læst, at binyrerne kan blive yderligere belastet ved skift til naturligt hormon?

Jeg prøver at beskrive mine symptomer pt, i håb om at nogle af jer måske har et bud på, hvad jeg skal gå efter:

MEGET træt, kraftigt hårtab, tør hud på hænder, skifter mlm at være kuldskær - og få hedeture (sidstnævnte mest om aftenen/natten), ængstelig, meget let stresbar, , urolig søvn og svært ved at falde i søvn igen, hvis jeg vågner om natten, meget sulten om morgenen, urolig mave, kvalme, indimellem kraftige hjerteslag men IKKE høj puls, temperatur om morgenen ca. 36,5 og hvilepuls 60, vægt uændret, meget svært ved at koncentrere mig og holde fokus, dårlig til multitasking...
    Jeg har det seneste halve år haft mange muskelsmerter og muskelstivhed - så slemt, at jeg næsten ikke kunne gå - og dette er blevet MEGET bedre.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Usikker på Erfa-dosis

Sharon Det er alt for tidligt at pille ved medicindoseringen. Du tager 3 grains og der er - iflg. flere kilder - en god "reparations-kit" for de langtidsskader, hypothyreose har påført kroppen over tid. Faktisk vil du kunne mærke små og større forbedringer, selv 4- 5 år efter at du er gået over til Thyroid. Du vil opdage, at selv de "ting" du ikke var klar over, var et problem forbundet med fortidens hypothyreose - vil du konstatere forbedringen af, når den kommer. Thyroid USP er ikke en trylle-pille, der med et slag får alle problemer væk over dage eller få måneder. Du må indøve TTT (Ting Tager Tid) og du vil blive belønnet for det, mere end du nogensinde havde turdet at drømme om, mens du var fanget i hypothyreosens håbløshed før. TTT

Sitat Opprinnelig skrevet av Sharon Vis post
    Jeg har tidligere taget 150 mkg T4 (senere + 20 mkg T3), da jeg var på det syntetiske... Måske I vil fortælle, hvad I tog i T4 - og nu i Erfa, så jeg kan sammenligne?
    Det kan ikke sammenlignes mellem to personer, fordi vores individuelle marginaler kan være meget forskellige fra person til person. Indholdet af T4 og T3 i syntetisk og Thyroid kan heller ikke sammenlignes, og de som gør det alligevel (og justerer doseringen derefter) begår en fejl. Mens T4 og T3 (og de øvrige T'er) i Thyroid er proteinbundet dvs. "grydeklar", er syntetisk T4 og T3 i "ren" form, der først skal finde sig transportproteiner for at komme videre i systemet. Administration af transportproteiner er også svært individuel og dermed er forsøg på at overføre erfaringer fra en person til en anden, nytteløse (forklaringens korte version ).

Jeg har tidligere taget en døgn-spyt-cortisol-test, som viste forhøjet cortisol eftermiddag og aften, men ikke binyretræthed.
    Forhøjet cortisol eftermiddag og aften er Stage 1 of Progression of Adrenal Exhaustion.

Det er først når der fuldt udvikles diverse grader af cortisol-mangel, jævnt over hele døgnet, at man kan tale om en ægte binyretræthed (Stage III og Failure). For at ikke at have symptomer der er relateret til forkert døgnrythme af cortisol skal udsondringen af cortisol fra binyrene se sådan ud over døgnet:

Det gør din cortisol-udsondring ikke. Den er omvendt - høj hvor den bør være lav, og lav hvor den bør være høj.

Synes dog, jeg har læst, at binyrerne kan blive yderligere belastet ved skift til naturligt hormon?
    Ved forhøjet cortisol om eftermiddagen og aftenen - vil evt. overbelastning af binyrene ved Thyroid-indtagelse kunne forebygges ved at tage Thyroid (hele dosen 3 grain) til sengetid, fordi hormonerne i Thyroid vil sætte det overflødige (på denne tid på døgnet) cortisol i arbejde, og dermed bliver det forbrugt, i stedet for at flyde frit og "genere". Lur mig om ikke dine andre symptomer: meget let stresbar, urolig søvn og svært ved at falde i søvn igen, hvis jeg vågner om natten, meget sulten om morgenen, urolig mave, kvalme samt hvilepuls morgen - vil enten mildnes eller forsvinde ved at indtage Thyroid til sengetid. Det kan endda være, at du kan reducere til f.eks. 2½ grain og alligevel få det meget bedre end på 3 grain. En testperiode på mindst 1 måned (uanset hvordan man føler sig de første dage efter skifte til aften) er nødvendig for at kunne vurdere effekten. Jeg kender til flere, der for intet i verden vil tilbage til morgen-medicinering igen.

kraftigt hårtab
    Det er ikke sådan, at når man er kommet i rette medicinering - vil hårtabet ophøre eller mindskes. Tværtimod, kan hårtabet endda blive endnu større fordi Thyroid har ingen indflydelse på de hår-follikler der allerede er svækket af fortidens hormonmangel. Det kan tage fra et til fire år før hårtab ophøret helt, fordi en kropshår-follikel har en levetid på ca. fire år.

Jeg har det seneste halve år haft mange muskelsmerter og muskelstivhed - så slemt, at jeg næsten ikke kunne gå - og dette er blevet MEGET bedre.
    Det bliver bedre endnu! Det kan du lige bande på!

Var det ikke noget om, at du skulle til Belgien igen i september? Det er kun 2½ måneder til, og en god tid til at lade medicinen finde fælles fodslag med kroppen, og (sam)arbejde, selv om den positive dramatik lader vente på sig, eller (indtil videre) udebliver.

TTT

(Og nu går jeg altså i seng. Har været på job siden i går kl. 18, og til for 2 timer siden. Bare orientering, i tilfælde af evt. supplerende spørgsmål til ovenstående... )
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    63
    Meldinger
    5,134

Ta og få målt din FT3 og FT4. Kjempeviktig å få målt FT3 når du går på et preparat med T3 i seg. Husk at TSH ofte blir supprimert, altså under null, når du går på et preparat med T3 i seg. Så om de sier noe til lav TSH, på kontoret eller legen, fortell at det er vanlig med lav TSH.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    46
    Meldinger
    303

Kære Anisa

Endnu engang tusind tak for et meget brugbart, kompetent og målrettet svar!

Jeg trængte vist lige til at blive mindet om TTT

Jeg har i mange måneder håndteret min sygdomssituation ved at handle (fx tage til Belgien) - og nu er jeg nået til et stadie, hvor jeg skal være tålmodig og afventende og forsøge 'at være med det' - og indimellem bliver jeg bange for, at jeg går og venter, mens jeg gør noget forkert - som fx at tage for meget eller for lidt Erfa... Jeg havde brug for at blive mindet om, at det vigtigste nu er, at kroppen får ro til at komme sig.
    Men, nej hvor er det svært, når jeg står for at blive arbejdsløs med en dertil hørende økonomi i ruiner, lejlighedssalg osv osv - men det nytter jo ikke noget at stresse over det

Tak for tippet med medicinen til natten - det vil jeg overveje, hvis generne fortsætter. Men du har nok ret i, at det bedste lige nu er at vente, til jeg skal til Belgien igen - og så se, hvad de siger. Jeg skal allerede derned om 5 uger, så der er ikke så længe til

Jeg har måske flere spørgsmål, men lige nu er jeg så træt, så jeg har svært ved at finde ordene.. så det må lige vente.

Håber du har fået sovet godt ud - og endnu engang tak for dit engagement!! Det er virkelig godt at kunne henvende sig her på siden!

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Ta og få målt din FT3 og FT4. Kjempeviktig å få målt FT3 når du går på et preparat med T3 i seg. Husk at TSH ofte blir supprimert, altså under null, når du går på et preparat med T3 i seg. Så om de sier noe til lav TSH, på kontoret eller legen, fortell at det er vanlig med lav TSH.
    Tak Vigdis! Jeg skal huske at bede om FRIT T3 - selvom det af en eller anden grund er svært at få lægerne til at tage den prøve...

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Lur mig om ikke dine andre symptomer: meget let stresbar, urolig søvn og svært ved at falde i søvn igen, hvis jeg vågner om natten, meget sulten om morgenen, urolig mave, kvalme samt hvilepuls morgen - vil enten mildnes eller forsvinde ved at indtage Thyroid til sengetid. Det kan endda være, at du kan reducere til f.eks. 2½ grain og alligevel få det meget bedre end på 3 grain. En testperiode på mindst 1 måned (uanset hvordan man føler sig de første dage efter skifte til aften) er nødvendig for at kunne vurdere effekten. Jeg kender til flere, der for intet i verden vil tilbage til morgen-medicinering igen.
    Jeg fikk straks bedre søvn etter at jeg startet å ta Efra ved leggetid. Merket forskjell alledrede første natt. Hadde store søvnproblemer. Det var ikke løsningen alene, men merket at det hjalp. Fortsatt er ikke søvnen helt bra, men jeg kommer til å fortsette og ta dosen min sent på kvelden. Føler at det har vært en positiv endring. (Må innrømme at jeg hadde liten tro på dette før jeg prøvde ) Lykke til i Belgia

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Usikker på Erfa-dosis

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    (Må innrømme at jeg hadde liten tro på dette før jeg prøvde )
    Nå! Rufus! Så du havde liten tro på... meg?

Men der er altså ikke en joke. Så mange udsagn hørte jeg, og læste om bedring i almen tilstand, tillige med at flere symptomer og en del mistrivsel forsvandt ved overgangen til aftendosering af medicinen, uanset Thyroid eller syntetisk - at det kan ikke være tilfældigt. Der er også forskning hvor man sammenlignede effekten af behandling ved medicinindtag morgen og aften, selv om målet var blodprøvetal - mener jeg at disse må ledsages af effekten af behandling. En af disse projekter er offentliggjort under overskriften Effects of evening vs morning thyroxine ingestion on serum thyroid hormone profiles in hypothyroid patients og den fulde version her.

Sharon? Jeg fastholder faktisk mit forslag til dig om at flytte Erfa til sengetid. Hvad har du at miste? Hvad har du at vinde?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    51
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Nå! Rufus! Så du havde liten tro på... meg?
    Ånei, det var ikke manglende tiltro til deg Men jeg hadde mistet tiltro til alle mer eller mindre gode råd for å sove bedre.

Jeg følte at jeg hadde prøvd omtrent "alt" uten effekt. Alt fra å ta hc på kvelden/leggetid, til ikke å ta hc da, ta salt, melatonin, pusteøvelser, legge meg tidlig, legge meg sent, spise et tungt måltid på kvelden, ta mineraler ved leggetid, ulike urteteer osv. Hadde resignert og akseptert at den dårlige søvnen bare var del av sykdommen og noe jeg ville slite med så lenge jeg var syk. Fortsatt er ikke søvnen bra, men altså bedre.

MEN det beste rådet fikk jeg av legen min. Og det var ganske enkelt å gå ned på thyroid-dosen. Overdosering kan gi samme type søvnproblemer som jeg har (våkner ca tre på natta og er våken flere timer). Jo mer jeg har redusert Erfa-dosen, jo bedre har jeg sovet på natta og jo mer opplagt har jeg vært på dagtid. Og jeg er fortsatt overdosert på Thyroid, tror jeg, så jeg går fortsatt ned. Håper søvnen blir bedre og bedre.

PS1: Hvis positiv effekt skyldes bedre opptak på kveld/natt, er det kanskje best å flytte de fleste tilskuddene sine til kvelden? (noe som jeg forsåvidt har gjort - delvis ihvertfall)
    PS2: Var like skeptisk til rådet fra legen

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    46
    Meldinger
    303

Tak for jeres indlæg!

Jeg overvejer at prøve at tage medicinen til om natten - har bare lidt svært ved at overskue, hvordan det spiller sammen med alt det andet, jeg tager. Fx tager jeg pt. probiotic og progesteron samt magnesium til natten.. men jeg prøver at danne mig overblik over, om noget af det kan rykkes til tidligere på dagen.

Håber din søvn vil fortsætte med at blive bedre Rufus

Medlem siden
    Jul 2011
    Sted
    Danmark
    Alder
    41
    Meldinger
    80

Kære Sharon

Så vidt jeg husker, så er det kun jern og calsium du skal tage forskudt for Erfa. Probiotika, magnesium og progesteron burde der ikke være noget problem med

Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden. Har været på Amour- nu Erfa i lidt over 2 år.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    46
    Meldinger
    303

Jeg forsøger at holde fokus på TTT disse dage, men det er virkelig svært, da jeg bare får det værre og værre. De sidste 4-5 dage har jeg fået tiltagende trykken for brystet, trykken i hovedet og på ørerne, kraftig (IKKE hurtig) puls, stakåndet, som om det 'presser' op ad halsen - på siderne op mod ørerne, stærk hovedpine og generelt utilpas. Jeg synes, det forværres noget, når jeg er fysisk aktiv - og her taler vi bare om rolig gang, lidt madlavning, oprydning osv. Jeg er slet ikke i stand til at motionere...

Jeg prøver at være tålmodig, men jeg kan ikke lade være med at spekulere over, om jeg får for meget eller for lidt Erfa - eller om det måske er jod-behandlingen, der øger mine antistoffer - og så antistofferne der giver dette ubehag?

Er der mon nogen, der har et bud på, hvordan det føles, når antistoffer stiger?

Side 3 av 16 Først 12345678910111213141516 Siste

Lignende tråder

1. Hyper 2003. Blev det behandlet alt for langt ned. 2010 Erfa Thyroid
    Av Pjevs i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 22
    Siste melding: 07-05-10, 22:07
  2. Hashimoto`s metafor (billede)
    Av Anisa i forumet Thyroidea og kunst!
    Svar: 0
    Siste melding: 02-02-10, 12:44
  3. Hyper siden -92 hypo siden -98
    Av heisann i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves