Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 22
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Standard Sv: T3 omdannet fra syntetisk thyroxin trænger ikke igennem til hjernen

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Bare vi nå
    1) Får bekreftende oppfølgende studier
    2) Finner ut om det også gjelder hhv syntetisk eller naturlig t3 tilsatt direkte i blodbanen ( jeg merker meg at abstracten sier at diffusjon ikke skjer... selv om konvensjon skjer)
    3) At ny kunnskap fort penetrerer legestanden

... dessverre er jeg i det pessimistiske hjørnet. Dog bør artikkelen kunne brukes for det den er verd for å få prøvebehandling av den enkelte lege med enten lio eller "andre medikanmenter inneholdende t3".
    Må bare si meg fall delvis enig i din pessimisme.
    Dette er forsåvidt ikke helt "ny" kunnskap siden det har vært kjent i akuttmedisin siden 80-tallet at direkte T3 intravenøst for akutte hypopasienter i koma ser ut å ha bedre behandlingsresultater enn T4, siden T3lettere penetrerer blod-hjernebarrieren enn T4.
    Vet ikke noe om det er ift. syntetisk eller naturlig hormon, men utifra at dette et akuttmedisinforskning/behandling på akuttmottak/sykehus av komapasienter (myksødem koma) vil jeg anta det er snakk om syntetisk T3 gitt iv.

Det som er interessant og kanskje kan gi håp om mer optimisme er at denne nye piloten og forskerne har hatt interessa av (og mål om) å finne ut hva som svikter ved standardbehandling med T4. Hvorfor er det noen som ikke blir friske selv om det ikke står om liv men livskvalitet for hypopasienter med gode behandlingsresultat med tanke på blodverdier men fremdeles ikke symptomfrie.

H:-)

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    372

Standard Sv: T3 omdannet fra syntetisk thyroxin trænger ikke igennem til hjernen

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Kroppens forsvar mot lavt stoffskifte det...
    Jeg skjønner du er vant til å oversette til menneskespråk.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    372

Men nå slo det meg -

1. Hvis det er slik at Levaxin ikke påvirker T3-nivået i det sentrale nervesystemet
    2. Hvis T3 nivået er det som først og fremst påvirker psykisk form (i hvert fall for meg)

Så må det bety at jeg kan bruke prøveresultatene for T3 både før og etter at jeg begynte med Levaxin til å vurdere omtrent hvor tallet bør ligge. - Saint, ja?

Nå kjenner jeg forresten at dagens første tablett begynner å virke, så nå stikker jeg herfra - ha en fin søndag!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
    Men nå slo det meg -

1. Hvis det er slik at Levaxin ikke påvirker T3-nivået i det sentrale nervesystemet
    2. Hvis T3 nivået er det som først og fremst påvirker psykisk form (i hvert fall for meg)

Så må det bety at jeg kan bruke prøveresultatene for T3 både før og etter at jeg begynte med Levaxin til å vurdere omtrent hvor tallet bør ligge. - Saint, ja?

Nå kjenner jeg forresten at dagens første tablett begynner å virke, så nå stikker jeg herfra - ha en fin søndag!

Det er jo kjent at det "KUN er t3 som er bioaktivt" - på alle måter. (La oss nå i denne diskusjonen se helt bort fra t2 og t1.) fT4 er bare en indirekte indikator som forutsetter konvensjon.
    Problemet er at hele legeverdenens behandlertese henger på at "kroppen konverterer det den trenger fra ft4 der det er behov i vevet". Og denne tesen er hardere banket inn enn de ti bud.

Og lar seg ikke problematisere med spørsmål som
    - det finnes forskning som sier at HJERNEN må ha ferdigkonvertert t3
    - det er ikke sikkert at alle konverterer like godt og når vi ikke vet hvorfor denne defekten oppstår kan vi kun motvirke den gjennom å tilsette t3.
    - folk som behandles med ren t4 har til dels "unormale" forhold mellom rT3, fT3 og tT3.

Legg så til at mange leger ikke ser behov for å måle fT3, og ikke har noen anelse om hva man skal bruke målingene rT3 og tT3 til...

Men tilbake til ditt personlige forhold så ser jeg jo at DU har satt deg inn i dette så om du får overbevist en lege om å oppfylle "de ville ideene dine" så bør du være i stand til både å tolke og argumentere etterpå.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
    Men nå slo det meg -

Skjønner ikke dette jeg...(kanskje hjernen min ikke har begynt å virke) La meg bare tenke litt høyt.

For det første:

-Vi vet at T3 konvertert fra levaxin ikke passerer inn til sentralnervesystemet (CNS)(i den grad man kan si at man vet noe etter en liten studie)
    -Vet vi at syntetisk T3 (liothyronin) passerer CNS? Såvidt meg bekjent er det ikke gjort studier på dette. Det kan jo være at det er det faktum at hormonet er syntetisk som er problemet. Og ikke alle behøver ha det problemet.

Min konklusjon:

Når det gjelder blodprøver i forhold til passering til CNS, så er de NULL verdt. Skulle man vite det med sikkerhet må man ta prøver av spinalvæske, og det kommer ikke til å skje (alt for risikofylt/dyrt). Da må man med andre ord behandle etter klinikken.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

Dette innlegget fra Anisa fant jeg i en annen tråd om kombinasjonsbehandling:

For Some, L-Thyroxine Replacement Might Not Be Enough: A Genetic Rationale
    (For patienter med bestemte gener er behandling alene med L-Thyroxin ikke nok.)

Hyppig variation af DIO2-genet betinger et grundlæggende psykisk velvære og positiv respons til kombinationsbehandling thyroxin T4 og triiodothyronin T3, hos hypothyroide patienter.

Indledning: Dyreforsøg tyder på, at op til 80% af hjernens intracellulære T3 er omdannet af frit T4 via dejodering i selve hjernen. Vores hypotese er, at patienternes fælles variant for deiodinase-gener kan påvirke (1) grundlæggende psykisk velvære og (2) en forbedring af responsen på kombinationen af T4/T3, uden at det nødvendigvis påvirker thyroideahormonværdier i serum.

Metoder: Vi har analyseret almindelige varianter af de 3 deiodinase-gener mod psykisk befindende samt reaktionen på T4/T3 hos 552 patienter i T4-terapi i Weston Area T4 T3 Study (WATTS). Primære resultat viste et bedre score på psykisk velvære vurderet af General Health Questionnaire 12 (GHQ-12).

Resultater: Den sjældnere CC genotype af rs225014 polymorfi i deiodinase 2-genet (DIO2) var til stede i 16% af den undersøgte population og var forbundet med dårligere GHQ score hos patienter i behandling med thyroxin (CC versus TT genotypen: 14,1 vs 12,8, p = 0,03). Hertil kommer, at genotype viste større forbedring på T4/T3 terapi i forhold til T4 kun med 2,3 GHQ point efter 3 måneder og 1,4 efter 12 måneder, p = 0,03 for gentagne foranstaltninger ANOVA. Denne polymorfi (polymorfi = forekomsten af flere udgaver af et gen i en population/red.) har ikke påvirket thyroideahormonværdier i serum.

Konklusioner: Vores resultater kræver replikation (verifikation gennem gentagelse af tests/red.), men tyder på at almindeligt nedarvet variation af DIO2-genet er forbundet med både en nedsat psykisk velvære i behandlingen med levothyroxin alene, og med øget respons på kombinationen T4/T3, uden at det påvirker thyroideahormonværdier i serum.

Nøgleord: iodothyronine deiodinase • psychological well-being • single nucleotide polymorphisms • thyroid hormone replacement

Kilde: http://jcem.endojournals.org/cgi/con...jc.2008-1301v1

Kan det ha noe med saken å gjøre? Dvs at omdanning fra T4 til T3 også foregår i sentralnervesystemet, og konsentrasjon av T3 i spinalvæske ikke er avhengig av at det må passere fra blodbanen? Korriger meg hvis det høres helt feil ut, jeg er litt på gyngende grunn når det kommer til biokjemi ....

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Kan det ha noe med saken å gjøre? Dvs at omdanning fra T4 til T3 også foregår i sentralnervesystemet, og konsentrasjon av T3 i spinalvæske ikke er avhengig av at det må passere fra blodbanen? Korriger meg hvis det høres helt feil ut, jeg er litt på gyngende grunn når det kommer til biokjemi ....
    T3 tar du via munnen, fra tarmen passerer det inn i blodet. Hvis det deretter ikke skal gå fra blodet og inn i sentralnervesystemet, så skjønner ikke jeg hvordan det skal komme seg dit. Men det understreker jo at det er sansynlig at de fleste SKAL ha tilskudd av T3 i sin behandling

Men det øvrige du siterer har i høyeste grad med saken å gjøre. Det er veldig spennende det om at enkelte gentyper er mer utsatt enn andre fordi det forklarer hvorfor enkelte har effekt av syntetisk behandlingen og andre ikke.

Min kjepphest er derimot at symptomene og sykdommens natur er så vag, diffus og snikende at det er ofte vanskelig å vurdere hva som er normalt, hva som er annen sykdom og hva som er natullige variasjoner blant folk flest. Jeg har ihvertfall opplevd det slik selv. Tror derfor det er viktig at legene slutter å si at dette er en bagatellmessig sykdom som er enkel å behandle, og sørger for at pasienter for tett og nøye oppfølging særlig tidlig i sykdomsforløpet. Føler man seg sett og hørt, kommer man kanskje på å si at man feks fryser hele tiden. Da kan man få sett på behandlingsalternativer og skreddersy dette til den enkelte. DET hadde vært den ideelle verden

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Sverige
    Alder
    66
    Meldinger
    263

Min kjepphest er derimot at symptomene og sykdommens natur er så vag, diffus og snikende at det er ofte vanskelig å vurdere hva som er normalt, hva som er annen sykdom og hva som er natullige variasjoner blant folk flest. Jeg har ihvertfall opplevd det slik selv. Tror derfor det er viktig at legene slutter å si at dette er en bagatellmessig sykdom som er enkel å behandle, og sørger for at pasienter for tett og nøye oppfølging særlig tidlig i sykdomsforløpet. Føler man seg sett og hørt, kommer man kanskje på å si at man feks fryser hele tiden. Da kan man få sett på behandlingsalternativer og skreddersy dette til den enkelte. DET hadde vært den ideelle verden
    100% enig, Blondie!!!

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    372

-Vi vet at T3 konvertert fra levaxin ikke passerer inn til sentralnervesystemet (CNS)(i den grad man kan si at man vet noe etter en liten studie)
    Nei, det vet vi ikke, det er problemet. Det er en annen mulighet, som er at personene i det lille utvalget som denne studien er basert på har til felles at de har vært i stand til å opprettholde et visst nivå både før og etter oppstart med Levaxin.

Jeg gjetter meg til at forskerne mener dette også kan være en forklaring:

1) Før medisinering
    TSH var høy før de fikk Levaxin. Selv om hjernen fikk for lite T4 til å produsere T3 alene har resten av kroppen produsert relativt mer, fordi høy TSH fører til høyere produksjon av T3.

2) Under medisinering
    Syntetisk T4 passerer gjennom blod/hjernebarrieren (det viser undersøkelsen), og er tilgjengelig for sentralnervesystemet.

-Vet vi at syntetisk T3 (liothyronin) passerer CNS? Såvidt meg bekjent er det ikke gjort studier på dette. Det kan jo være at det er det faktum at hormonet er syntetisk som er problemet. Og ikke alle behøver ha det problemet.
    Ja, akkurat.

Min konklusjon:

Når det gjelder blodprøver i forhold til passering til CNS, så er de NULL verdt. Skulle man vite det med sikkerhet må man ta prøver av spinalvæske, og det kommer ikke til å skje (alt for risikofylt/dyrt). Da må man med andre ord behandle etter klinikken.
    Amen. Til slutt er det bare klinikken som teller.

Og der mener jeg det skulle vært en selvfølge at om ikke Levaxin gir godt utbytte, da prøver man med Liothyronin i tillegg, og om ikke det heller virker bra nok, da går man over på naturlig thyroid. Og om noen vil hoppe over det hele og bare gå rett på thyroid så burde de få gjøre det uten at det skal være så vanvittig vanskelig.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    372

Problemet er at hele legeverdenens behandlertese henger på at "kroppen konverterer det den trenger fra ft4 der det er behov i vevet". Og denne tesen er hardere banket inn enn de ti bud.
    Ja, hvis en tror det, så spiller det lissom ingen rolle hva T3 viser, for en får uansett nok av det, bare T4 er høyt nok.

Men tilbake til ditt personlige forhold så ser jeg jo at DU har satt deg inn i dette så om du får overbevist en lege om å oppfylle "de ville ideene dine" så bør du være i stand til både å tolke og argumentere etterpå.
    Jeg tror det skal bli et langt lerret å bleke hvis legen bare vil se på TSH og T4.

Jeg har tatt blodprøver tre ganger den siste måneden, og bare se her:

FT4: 21,8 - 18,4 - 19 (11 - 23)
    FT3: 5,3 - 4,2 - 3,5 (3,5 - 6,5)
    TSH: 0,02 - 0,06 - 0,52 (0,2 - 4,0)

I følge teorien burde jeg ha det toppers på slutten med fiiine verdier på T4 og TSH, men jeg har tvert om aldri hatt det så dårlig. Hvilepuls på 52 og kroppstemperatur på 36,0 om morran på slutten av perioden kaller ikke jeg optimalt. høh

Om ikke det er T3 som forteller hvordan formen min egentlig er, da vil jeg gjerne høre forklaringen på hva det ellers kan være. Kanskje det er en ny, uoppdaget sykdom som ligner utrolig på hypotyreose? ( <- ironi)

Jeg velger heller å tro at det er kjertelen som har sagt takk og farvel, og at jeg ikke får noe ut av å skru opp Levaxin-dosen.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. T3 omdannet fra syntetisk thyroxin trænger ikke igennem til hjernen
    Av Anisa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 17
    Siste melding: 30-01-11, 20:53
  2. Jeg har igennem mange år haft et TSH-tal på 4-5. Lægerne har ikke villet behandle mig
    Av gitteh i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 248
    Siste melding: 07-09-10, 18:32
  3. Hvorfor virker ikke thyroxin?
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 18-04-08, 22:03
  4. Syntetisk thyroxin/hvordan kroppen reagerer på det.
    Av pandalakris i forumet Naturlig T4 og syntetisk T4 er ikke lik hverandre
    Svar: 2
    Siste melding: 06-09-07, 18:53
  5. Svingende tal igennem årene (langt)
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-03-07, 11:01

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder