Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 22
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard T3 omdannet fra syntetisk thyroxin trænger ikke igennem til hjernen

Triiodothyronin (T3) omdannet af syntetisk L-thyroxin kan ikke trænge igennem blod-hjernebarrieren, iflg. nyeste svensk forskning.

L-thyroxine treatment in primary hypothyroidism does not increase the content of free triiodothyronine in cerebrospinal fluid: A pilot study
    Scandinavian Journal of Clinical & Laboratory Investigation
    February 2011, Vol. 71, No. 1 , Pages 63-67 (doi:10.3109/00365513.2010.541931)
    Stefan Sjöberg, Mats Eriksson, Sigbritt Werner, Per Bjellerup & Conny Nordin

Department of Medicine, Karolinska Institutet, Karolinska University Hospital, Stockholm
    Department of Medicine, Central County Hospital Halmstad, Halmstad
    Linköping University, Department of Laboratory Medicine, Karolinska Institutet
    Clinical Research Centre Västerås Hospital, Västerås
    Faculty of Health Sciences, Department of Clinical and Experimental Medicine, Psychiatry Section, Linköping, Sweden
    ‡Professor Nordin died on 8 July 2008
    Correspondence: Stefan Sjöberg, MD, Associate Professor, Department of Medicine, Halmstad County Hospital, SE-301 85 Halmstad, Sweden. Tel: +46 35131000. E-mail: stefan.sjoberg@ki.se

Læs omtalen på svensk: Hypo2.info
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    372

Standard Sv: T3 omdannet fra syntetisk thyroxin trænger ikke igennem til hjernen

"Ovanstående skulle alltså kunna vara en förklaring till varför en hel del är i behov av tillskott av T3 (Liothyronin) eller NDT [naturlig tyroid] för att bli av med sina symtom, och inte klarar sig på enbart T4 (Levaxin)."

Spennende!

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Standard Sv: T3 omdannet fra syntetisk thyroxin trænger ikke igennem til hjernen

Fantastisk !

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    2,765

Bare vi nå
    1) Får bekreftende oppfølgende studier
    2) Finner ut om det også gjelder hhv syntetisk eller naturlig t3 tilsatt direkte i blodbanen ( jeg merker meg at abstracten sier at diffusjon ikke skjer... selv om konvensjon skjer)
    3) At ny kunnskap fort penetrerer legestanden

... dessverre er jeg i det pessimistiske hjørnet. Dog bør artikkelen kunne brukes for det den er verd for å få prøvebehandling av den enkelte lege med enten lio eller "andre medikanmenter inneholdende t3".
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    372

De er i hvert fall kommet lenger enn å forske på rotter, det er også en fremgang.

Nå har jeg lest denne setningen minst tyve ganger, men det hjelper ikke:

"Alternatively, an accelerated conversion of T4 to T3 might have maintained the concentration of T3, due to strongly increased levels of TSH found in the hypothyroid state."

Hæ?

Alternativt til hva da? ... Might?

Jeg tror jeg må ta en tur på Nasjonalbiblioteket og be dem trylle fram denne artikkelen fra Bibsys for meg.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerene Vis post
    "Alternatively, an accelerated conversion of T4 to T3 might have maintained the concentration of T3, due to strongly increased levels of TSH found in the hypothyroid state."
    Ikke så sikker på at jeg forstår mer enn deg, men skal prøve å si hva jeg oppfatter:
    "Alternativt så har en akselerert omdanning av T4 til T3 opprettholdt konsentrasjonen av T3 pga høye nivåer av TSH som man finner i den hypothyroide tilstand."

Dette er jo det vi ser når folk får hypothyreose...T3 stiger, T4 faller og TSH stiger. Når T3 også er lav vet vi at folk har hatt hypothyreose lenge uten behandling.

Alternativt til hva...ja det kommer jo frem av den setningen du ikke har sitert.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    372

Øket omdanning i overgangen fra "subklinisk" altså. Da får jeg pusse brillene og prøve en gang til.

Det andre alternativet skjønte jeg da, men så mistet jeg konteksten.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Øket omdanning i overgangen fra "subklinisk" altså. Da får jeg pusse brillene og prøve en gang til.

Det andre alternativet skjønte jeg da, men så mistet jeg konteksten.
    Skjønner deg godt...fikk god trening under videreutdanningen min. Og tro meg de tekstene vi snakker om her er bare barnemat i forhold Ble satt til å oversette av mine medstudenter og da fikk jeg trening. Hjelper jo at jeg bodde et halvt år i USA i min ungdom også da, selv om vi her snakker om en helt annen terminologi

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    372

Jeg datt nok av fordi jeg ikke helt har fått med meg at høyt TSH øker T3, både fordi kjertelen skiller ut forholdsvis mer T3, og fordi konversjonen T4 -> T3 øker.

Maintenance of a normal serum T3 concentration until a relatively late stage in the development of hypothyroidism obviously serves as an appropriate mechanism of the body to counteract the impact of diminishing production of T4. It is accomplished by a preferential thyroidal secretion of T3: the increased secretion of TSH enhances the synthesis of T3 more than that of T4 and stimulates thyroidal 5'-monodeiodination of T4 into T3 (4,5). It explains why sometimes a slightly elevated serum T3 is found in the early stage of development of hypothyroidism. About 80% of the daily production rate of T3 is generated in extrathyroidal tissues via the conversion of T4 into T3. The peripheral tissues also have a defense mechanism against developing hypothyroidism by increasing the overall fractional conversion rate of T4 into T3 (6).

http://www.thyroidmanager.org/Chapter9/9-frame.htm
    Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Bare vi nå
    1) Får bekreftende oppfølgende studier
    2) Finner ut om det også gjelder hhv syntetisk eller naturlig t3 tilsatt direkte i blodbanen ( jeg merker meg at abstracten sier at diffusjon ikke skjer... selv om konvensjon skjer)
    3) At ny kunnskap fort penetrerer legestanden

... dessverre er jeg i det pessimistiske hjørnet. Dog bør artikkelen kunne brukes for det den er verd for å få prøvebehandling av den enkelte lege med enten lio eller "andre medikanmenter inneholdende t3".
    Jeg tviler på at legestanden lar seg penetrere fort, spesielt ikke mellom ørene.

Ellers dessverre helt enig.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Jeg datt nok av fordi jeg ikke helt har fått med meg at høyt TSH øker T3, både fordi kjertelen skiller ut forholdsvis mer T3, og fordi konversjonen T4 -> T3 øker.[/url]
    Kroppens forsvar mot lavt stoffskifte det...

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. T3 omdannet fra syntetisk thyroxin trænger ikke igennem til hjernen
    Av Anisa i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 17
    Siste melding: 30-01-11, 20:53
  2. Jeg har igennem mange år haft et TSH-tal på 4-5. Lægerne har ikke villet behandle mig
    Av gitteh i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 248
    Siste melding: 07-09-10, 18:32
  3. Hvorfor virker ikke thyroxin?
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 12
    Siste melding: 18-04-08, 22:03
  4. Syntetisk thyroxin/hvordan kroppen reagerer på det.
    Av pandalakris i forumet Naturlig T4 og syntetisk T4 er ikke lik hverandre
    Svar: 2
    Siste melding: 06-09-07, 18:53
  5. Svingende tal igennem årene (langt)
    Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 01-03-07, 11:01

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder