Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Mar 2011
    Meldinger
    4

Standard Heisann, tror kanskje jeg hører til her.

Heisann alle sammen

For knapt en uke siden ble det oppdaget at jeg har forstørret skjoldbruskkjertel etter at jeg selv plutselig kjente en svær kul på halsen i forbindelse med en lett forkjølelse. Man kunne ikke se kulen, men jeg kjente den godt, og selv om den forsvant i løpet av et par dager sa legen at hele skjoldbruskkjertelen var forstørret, og i dag ble det bekreftet under ultralydundersøkelse. Ingen knuter, bare forstørrelse.
    Ringte legekontoret i dag og blodprøvene var normale sa de (ringte dem før ultralydundersøkelsen på sykehuset), men det trenger ikke å bety noe så vidt jeg har forstått?

Etter at jeg oppdaget forstørrelsen har jeg lest mye om skjoldbruskkjertelen og problemer den kan medføre om den er i ubalanse, og i den forbindelse kom jeg over dette forumet, og jeg har lest mye her inne de siste par dagene.
    Jeg håper faktisk at jeg har lavt stoffskifte, for det ville forklare så utrolig mye ang helsen min de siste 14 + årene (er 33 år nå).

I tenårene hadde jeg en spiseforstyrrelse (anorexia), som jeg mistenker kan ha trigget det hele, og så vidt jeg kan huske startet de fleste problemene med helsen etter dette.
    Kan ramse opp litt her så dere forstår hvorfor jeg mistenker lavt stoffskifte:
    *Muskel og ledd smerter- går til psykomotorisk behandling for øyeblikket, har vært til undersøkelse på sykehuset, til fysioterapaut flere ganger, ingenting hjelper, og de kan ikke finne noe galt med meg.
    *Mageproblemer - begynte for ca 13 år siden, kanskje tidligere. Er plaget med MYE løs mage og magesmerter, spesielt om jeg skal gjøre noe utenfor min komfortsone (som ikke er stor forresten). Har tatt tester men ikke funnet noe mistenkelig.
    *Panikkangst, sosialangst ++ - også vært plaget med dette i ca 13-14 år. Har ingen omgangskrets utenom familien nå, og er ikke i arbeid grunnet angst og ryggproblemer (har ikke vært i jobb siden ca 2002).
    *Tørt hår som også er blitt betraktelig tynnere.
    *Sprø negler
    *Tørr hud
    *Har problemer med at spesielt mitt høyre håndledd svikter, og min høyre fot blir fort nummen fra hoften og ned til kneet. Kjennes ut som om en nerve er i klem eller noe.
    *Ustabil menstrasjon. Dette har bedret seg etter at jeg fikk barn. Men det tok 5 år fra vi startet å prøve til første barnet kom (hadde mensen to ganger i løpet av et år bla). Har nå to barn, og det holder pga at jeg blir veldig dårlig under graviditene.
    *Halsbrann
    *Trøtt, sliten og liten energi, eller energi på topp der jeg plutselig er veldig rastløs for så å "kollapse" igjen. Når jeg er i den trette perioden klarer jeg ikke å holde øynene oppe rett og slett.
    *Overvektig - ikke mye, men har store problemer med å gå ned i vekt, og har faktisk kun gått ned i vekt under graviditetene. Har etter hver fødsel veid mindre enn før jeg ble gravid, men kiloene har sneket seg på igjen.

Sånn, det var det jeg kom på nå, tror jeg har husket alt
    Håper som sagt at det virkelig er lavt stoffskifte, så jeg i allefall har en diagnose og en forklaring på alt som er "galt" med meg. Har følt meg rimelig ubrukelig til tider....

Skal ha ny legetime neste uke, og håper da at jeg kan få den hjelpen jeg tror jeg trenger.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Heisann, tror kanskje jeg hører til her.

Hej Mathilde
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mathilde Vis post
    Ringte legekontoret i dag og blodprøvene var normale sa de (ringte dem før ultralydundersøkelsen på sykehuset), men det trenger ikke å bety noe så vidt jeg har forstått?
    Nej, det har du ret i. Hvad lægekontoret kalder for normale blodprøver, kan sagtens vise sig at være alt andet end normale, hen ad vejen.

Du må prøve vænne dig til, altid at bede om udskrifter af dine blodprøver og post dem gerne her i tråden inkl. referenceomr. for prøveresultaterne. Det har du ret til at forlange, så du ved det.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Mathilde Vis post
    Jeg håper faktisk at jeg har lavt stoffskifte, for det ville forklare så utrolig mye ang helsen min de siste 14 + årene (er 33 år nå).

I tenårene hadde jeg en spiseforstyrrelse (anorexia), som jeg mistenker kan ha trigget det hele, og så vidt jeg kan huske startet de fleste problemene med helsen etter dette.
    Hvis du gerne vil finde ud af sammenhængen mellem spiseforstyrrelse og dennes effekt på kroppens hormoner - vil jeg anbefale dig at læse Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ?, selv om den primært handler om mulige årsager til overvægt og effekten af lavkarbo, beskrives også hvordan for lidt næring påvirker hormoner, hvilket på sigt fører til lavt stofskifte.

Ved din læge at du havde spiseforstyrrelse for mange år siden? Du må insistere på at der bliver taget prøver på TSH, FT4, FT3 og rT3 samt anti-TPO og måling af jod i døgnurin.

Som forhenværende anorektiker/bulimiker (ved ikke hvilken af delene har du haft) er det overvejende sandsynligt at du danner mere rT3 end du har godt af, i forhold til T3. Det betyder, at hvor T3 er det aktive hormon som gør folk godt - er rT3 et "passivt" hormon, der slet ikke virker, men bare "fylder". Hvorfor dette sker kan du læse om på mit "link".

Det betyder også, at når man måler FT3 hos spiseforstyrrede aktuelt eller forhenværende - med de normale målemetoder - vises resultatet af FT3-målingen samlet dvs. summen af FT3 + rT3 fordi målemetoden ikke kan skelne mellem disse to modpoler af samme hormon. Derfor er det nødvendigt - for at måle mængden af det passive hormon (der ikke gør nytte) - skal rT3 måles for sig. Dette gælder alle patienter med spiseforstyrrelse-historie bag sig, eller aktuelt. Det betyder altså, at man kan have "fine" FT3-tal - uden at de er så fine alligevel, hvis mesterparten af FT3-taller består af rT3. Mangel på det aktive hormon T3 giver nemlig en hel række svære symptomer på hypothyreose, så det er vigtigt at fastslå.

I Danmark ved jeg, at alle patienter med fuldt udviklet spiseforstyrrelse, ledsaget af vægttab får målt deres rT3 ganske automatisk hos speciallæger og de fleste fastlæger.

At måle jod i døgnurin bør man altid gøre når patienten udvikler ensartet struma uden knuder, og dette uanset at resultatet af anti-TPO prøven evt. er positivt (ved autoimmun sygdom i skjoldbruskkirtlen). Der er kendt tilfælde hvor medicinering med Levaxin først blev effektiv efter at patientens jodmangel blev behandlet. I Tyskland bruges endda kombination af jod og levothyroxin (som Levaxin), der hedder Thyronajod ® produceret af Sanofi Aventis. Det er altså vigtigt at kontrollere for jodmangel før man iværksætter en behandling, eller senere såfremt behandlingen ikke virker godt nok.

Det var lidt meget at få et vide på en gang. Håber ikke du bliver skræmt, men at selv lære sig op i denne sygdom er nok den bedste vej til bedre helse - har vi alle, mere eller mindre lært af vores egne erfaringer. Som sagerne står for tiden med skolemedicinen - er det ikke lægen men os selv, der skal overtage ansvaret, hvis vi ikke skal ende halvbehandlet og med halvdårlig helse for resten af livet.

Lykke til med at lære.

Flere brugere med en spiseforstyrrelse i "bagagen" her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2011
    Meldinger
    4

Standard Sv: Heisann, tror kanskje jeg hører til her.

Hei Anisa

Tusen tusen takk for ditt opplysende svar på mitt innlegg.
    Jeg har nå notert ned alt det viktige som du nevnte så jeg vet hva jeg skal be legen om å gjøre når jeg skal tilbake dit på tirsdag.
    Dette er ting jeg ikke ville hatt noen aning om hvis jeg ikke hadde funnet dette forumet og skrevet innlegg her. Har jo etterhvert forstått at det stort sett de menneskene som har stoffskifteproblemer som er ekspertene, og ikke legene
    Med tanke på alle mine problemer opp gjennom årene, som alle er dokumentert av legen, er det i grunnen merkelig at ingen har tenkt på at det kan være feil i mitt stoffskifte. Var ikke klar over at symptomene på dette var omtrent en oppramsing av mine egne helseplager.
    Kan i grunnen ikke annet enn å le..... kan problemet virkelig være så "enkelt" (er fullstendig klar over at lavt/høyt stoffskifte ikke er en enkel sykdom altså, men jeg tror dere skjønner hva jeg mener).
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2011
    Meldinger
    4

Standard Sv: Heisann, tror kanskje jeg hører til her.

Har fått svar på blodprøvene mine nå:

Anti-TPO <10 IU/ml (<50)
    CRP 9*
    Fritt thyroxin 16 pmol/L (9-22)
    SR 18 (0,00-20,00)
    TSH 0,86 mIU/L (0,20 - 4,30)

Har laget et ny innlegg også, for å se om noen kan hjelpe meg med å tolke disse:
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...068#post111068

Legen har bestilt time til meg hos en spesialist (husker ikke den nøyaktige betegnelsen), og skal da insistere på mer utfyllende blodprøver hos ham.

Lignende tråder

1. En fantastisk nyhet! Legen hører på en!
    Av Linni i forumet Hos legen
    Svar: 2
    Siste melding: 07-10-10, 18:10
  2. Svar: 14
    Siste melding: 28-09-10, 11:07
  3. fa tror jeg at jeg hører til her.
    Av rikke i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 24-01-07, 10:00
  4. prøvr meg på et inleg som ikke hører til her,kan noen hjelpe
    Av rikke i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 1